0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
در انتظار گودو

معرفی، خرید و دانلود کتاب در انتظار گودو

نویسنده:
ساموئل بکت
درباره در انتظار گودو

نمایشنامه‌ها دسته‌ای بسیار ارزشمند از کتاب‌ها هستند که به کمک آن‌ها می‌توان چیزهای زیادی فهمید. نمایشنامه در انتظار گودو اثر ساموئل بکت یکی از همین کتاب‌هاست. این کتاب که یکی از آثار کلاسیک قرن بیستم است با زبان فرانسه در سال ۱۹۵۳ منتشر شد و اولین‌بار در بابیلون پاریس روی صحنه رفت. این نمایشنامه تراژدی کمدی مدتی بعد با عنوان اصلی waiting for godot  به زبان انگلیسی منتشر شد و پس از آن به سایر زبان‌ها راه یافت و به نمایشنامه‌ای شناخته شده در تمام جهان تبدیل شد.

داستان نمایشنامه به این صورت است که دو شخصیت اصلی داستان به نام‌های استراگون و ولادیمیر در انتظار گودو نشسته‌اند. آن‌ها نمی‌دانند گودو کیست و حتی مطمئن نیستند که محل قرارشان درست است؛ اما آن‌ها منتظرند گودو بیاید. هیچ‌کدام از آن دو مطمئن نیست که این قرار حتماً انجام می‌شود و حتی نمی‌دانند چه چیزی از گودو می‌خواهند؛ اما مطمئن هستند که باید در آنجا منتظرش بمانند.

این نمایشنامه چندین بار به فارسی برگردانده شده است. یکی از این ترجمه‌ها، ترجمه‌ی مهدی نوید است که انتشارات چشمه آن را منتشر کرده است. نسخه‌ی الکترونیک این کتاب هم در بازار کتاب ایران موجود است. اگر اهل خواندن کتاب روی دستگاه‌های الکترونیکی هستید می‌توانید این کتاب را از دسته‌بندی ادبیات فیدیبو خریداری و دانلود کنید.

ساموئل بکت کیست؟

Samuel Barclay beckett یک نویسنده و شاعر ایرلندی بود که در سال ۱۹۰۶ در دوبلین به دنیا آمد. او کودکی‌اش را در دوبلین گذراند و سپس به‌ دانشگاه رفت و به تحصیل در رشته‌ی ادبیات و زبان فرانسه پرداخت. او تحصیلش را تا مقطع کارشناسی ادامه داد و سپس به پاریس رفت. او شخصیتی منزوی داشت و همواره درباره‌ی فقر معنوی انسان امروزی می‌نوشت و به دنبال راهی برای رسیدن به سعات و رستگاری در نوشته‌هایش بود. او حتی زمانی که در سال ۱۹۶۹ جایزه نوبل ادبیات را گرفت به استکهلم نرفت و یکی از دوستانش به جای او این جایزه را دریافت کرد. در این زمان بکت برای چند روز خودش را در هتل پنهان کرد و با هیج کس حرف نمی‌زد. او در سال ۱۹۸۹ در ۸۴ سالگی در فرانسه در گذاشت و در گورستان مونپارناس به خاک سپرده شد. از او چندین کتاب باقی مانده است و در ادامه به تعدادی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

·      متن‌هایی برای هیچ

·      نام ناپذیر

·      دست آخر

چرا باید کتاب در انتظار گودو را خواند؟

نمایشنامه‌ی در انتظار گودو یک نمایشنامه‌ی خاص است. در این نمایشنامه‌ی خاص و خواندنی ساموئل بکت مفاهیمی همچون بی‌معنایی زندگی را به چالش می‌کشد و از این حرف می‌زند که برای هرکسی معنایی دارد. این کتاب نه انسان را به خنده می‌اندازد و نه او را می‌گریاند؛ بلکه او را با تمام وجود به فکر وادار می‌کند. دو شخصیت اصلی این داستان، به‌نوعی سیزیف‌هایی هستند که محکوم‌اند وقت خود را به بطالت و در انتظار موجودی واهی بگذرانند.

در بخشی از کتاب در انتظار گودو می‌خوانیم

ولادیمیر: ولی هر چهار نفر اون‌جا بودن و فقط یکی‌شون از رستگار شدن یک دزد حرف می‌زنه. چرا عوض گفته‌ی بقیه گفته‌ی اون رو باور دارن؟

استراگن: کی گفته‌ی اون رو باور داره؟

ولادیمیر: همه. تنها روایتی که بلدن همینه.

استراگن: خلایق که یه مشت میمون لعنتیِ نفهمن.

(به‌زحمت برمی‌خیزد، لنگان به منتهی‌الیه چپ صحنه می‌رود، می‌ایستد، دستش را سایه‌بان چشمانش می‌کند و به دوردست خیره می‌شود، برمی‌گردد، به منتهی‌الیه راست صحنه می‌رود، به دوردست خیره می‌شود. ولادیمیر نظاره‌اش می‌کند، بعد می‌رود و پوتین را برمی‌دارد، داخلش را با دقت نگاه می‌کند، عجولانه می‌اندازدش.)

ولادیمیر: بَهَع!

(تُف می‌کند. استراگن به مرکز صحنه می‌رود، پشت به سالن می‌ایستد.)

استراگن: چه جای قشنگی. (برمی‌گردد، به جلو صحنه می‌رود، رو به سالن می‌ایستد) چه مناظر الهام‌بخشی. (به‌طرف ولادیمیر برمی‌گردد) بیا بریم.

ولادیمیر: نمی‌تونیم.

استراگن: چرا نمی‌تونیم؟

ولادیمیر: منتظر گودوایم.

استراگن: (با ناامیدی) آخ! (مکث) مطمئنی همین‌جا بود؟

ولادیمیر: چی؟

استراگن: جایی که باید منتظر می‌موندیم.

ولادیمیر: گفت کنار درخت. (به درخت نگاه می‌کنند) درخت دیگه‌ای می‌بینی؟

استراگن: چه درختیه؟

ولادیمیر: نمی‌دونم. درخت بیده.

استراگن: برگ‌هاش کو؟

ولادیمیر: لابد خشکیده.

پیشنهادهایی برای دوستداران کتاب در انتظار گودو

کتاب در انتظار گودو نمایشنامه‌ای پر مغز و بسیار جذاب است که خواننده را به فکرکردن هرچه بیشتر وادار می‌کند. اگر این کتاب در شما اثرگذار بوده است کتاب‌های دیگری هم هستند که می‌توانید به سراغشان بروید. در ادامه تعدادی از این کتاب‌ها را معرفی می‎‌کنیم:

·      خرده جنایت‌های زن‌وشوهری اثر اریک امانوئل اشمیت انتشارات قطره

·      مرگ و باکره اثر آریل دورفمان انتشارات کتابسرا

·      مرگ فروشنده اثر آرتور میلر انتشارات قطره


دسته‌ها:

شناسنامه

فرمت محتوا
epub
حجم
1.۱۴ مگابایت
تعداد صفحات
159 صفحه
زمان تقریبی مطالعه
۰۵:۱۸:۰۰
نویسندهساموئل بکت
مترجممهدی نوید
ناشرنشر چشمه
زبان
فارسی
عنوان انگلیسی
En attendant Godot
تاریخ انتشار
۱۴۰۲/۰۴/۰۷
قیمت ارزی
6 دلار
قیمت چاپی
125,000 تومان
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
epub
۱.۱۴ مگابایت
۱۵۹ صفحه

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
3.7
از 5
براساس رأی 3 مخاطب
5
ستاره
66 ٪
4
ستاره
0 ٪
3
ستاره
0 ٪
2
ستاره
0 ٪
1
ستاره
33 ٪
3.7
(3)
62,500
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
در انتظار گودو
در انتظار گودو
ساموئل بکت
نشر چشمه
3.7
(3)
62,500
تومان