0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
سوء تفاهم

معرفی، خرید و دانلود کتاب سوء تفاهم

نویسنده:
آلبر کامو
درباره سوء تفاهم

نقد و بررسی کتاب سوء تفاهم

آلبر کامو، نویسنده و فیلسوف فرانسوی، در نمایشنامه‌ی سوء تفاهم به کاوش در تاریکی‌های روح انسان و پیامدهای فاجعه‌بار سوء تفاهم در روابط انسانی می‌پردازد. این اثر، که در سال 1944 منتشر شد، به عنوان یکی از برجسته‌ترین آثار کامو شناخته می‌شود و مضامین فلسفی عمیق آن، همچنان در دنیای امروز از اهمیت بالایی برخوردار است. داستان سوء تفاهم در یک مسافرخانه‌ی دورافتاده در اروپای مرکزی اتفاق می‌افتد. روزی، ژان، پسر خانواده که سال‌ها پیش از خانه دور شده بود، به مسافرخانه بازمی‌گردد. مارتا و مادر او، مسافرخانه را اداره می‌کنند و در آرزوی رهایی از زندگی طاقت‌فرسای خود هستند. اما به دلیل عدم شناخت و سوءتفاهم‌های متعدد، مادر و خواهر او را به عنوان یک مسافر ثروتمند می‌شناسند و تصمیم به قتل او برای به دست آوردن پولش می‌گیرند. زبان، که به عنوان ابزاری برای تعامل و تفاهم شناخته می‌شود، در این اثر به عاملی برای سوء تفاهم و جدایی تبدیل می‌شود. سکوت و عدم صداقت نیز، بر تاریکی و رمزآلودگی فضای داستان می‌افزایند. شخصیت‌های سوءتفاهم، قربانیان شرایط و موقعیتی هستند که در آن گرفتار شده‌اند. اگر شما هم به خواندن کتاب‌های ادبیات نمایشی حوزه نمایشنامه علاقه دارید حتما به دسته‌بندی نمایشنامه فیدیبو سر بزنید.


آلبر کامو، نویسنده‌ای در جستجوی معنا

«آلبر کامو» نویسنده و اندیشمند فرانسوی در ۷ نوامبر سال ۱۹۱۳ در الجزایر متولد شد. او در یک خانواده‌ی فقیر کودکی‌اش را گذراند و پدرش را در جنگ جهانی اول از دست داد. او در زندگی کوتاهش رمان، داستان، نمایش‌نامه و مقاله‌های فلسفی پراهمیتی نوشت و چند نمایش هم‌روی صحنه‌ی تئاتر برد. او از نویسندگان برجسته‌ی تاریخ معاصر ادبیات فرانسه است که ادبیات جهان را نیز تحت تأثیر قرار داد. «آلبر کامو» نخستین نویسنده‌ از قاره‌ی آفریقا است که توانست جایزه‌ی نوبل ادبیات را از آن خود کند. رمان‌های او عبارتنداز : «بیگانه»، «طاعون»، «سقوط»، «مرگ خوش» و «آدم اول» که از مهم‌ترین آثار ادبیات فرانسه هستند. آثار به‌جامانده از «آلبر کامو» کمیاب، استثنایی و گنجینه‌ی باارزشی از ادبیات نیمه‌ی اول قرن بیستم است. «آلبر کامو» طی یک تصادف در تاریخ 4 ژانویه سال 1960 درگذشت.

جهت مشاهده سایر آثار آلبر کامو کلیک کنید.


چرا کتاب سوء تفاهم را بخوانیم

نمایشنامه‌ی سوء تفاهم با کاوش در تاریکی‌های روح انسان، تصویری بی‌رحمانه از جهانی پوچ و بی‌معنی ارائه می‌دهد. در این جهان، انسان‌ها در تنهایی عمیقی غوطه‌ورند و قادر به برقراری ارتباط واقعی با یکدیگر نیستند. سوء تفاهم و عدم صداقت، بر تاریکی و رمزآلودگی فضای داستان می‌افزایند و شخصیت‌ها را به ورطه‌ی فاجعه سوق می‌دهند. سوء تفاهم به مفاهیمی همچون پوچی، بی‌عدالتی، آزادی و مسئولیت می‌پردازد. کامو نشان می‌دهد که چگونه سوء تفاهم و عدم صداقت، می‌تواند منجر به فاجعه‌های انسانی شود. این اثر، در عین حال، به عنوان یک هشدار عمل می‌کند و مخاطب را به تأمل در روابط خود با دیگران و اهمیت صداقت و شفافیت در ارتباطات انسانی دعوت می‌کند. شخصیت‌های سوء تفاهم به خوبی پرداخت شده‌اند و مخاطب می‌تواند با آن‌ها همذات‌پنداری کند. مارتا، مادر، ژان و دیگر شخصیت‌های این اثر، قربانیان شرایط و موقعیتی هستند که در آن گرفتار شده‌اند. در نمایشنامه شاهد تنش و تعلیق فزاینده‌ای هستیم و مخاطب با پیش‌بینی وقوع یک فاجعه، در انتظار سرنوشت شخصیت‌هاست و پس از وقوع فاجعه، شاهد فروپاشی روانی شخصیت‌ها و پشیمانی آن‌ها هستیم. کامو با استفاده از نثری روان و دیالوگ‌های قدرتمند، به خلق فضایی دراماتیک و پرکشش می‌پردازد. این اثر، به راحتی قابل فهم است و می‌تواند طیف وسیعی از خوانندگان را جذب کند. سوء تفاهم بارها به زبان‌های مختلف ترجمه شده و در سراسر جهان به روی صحنه رفته است. این اثر، مورد تحسین بسیاری از منتقدان و نویسندگان قرار گرفته و به عنوان یکی از مهم‌ترین آثار ادبی قرن بیستم شناخته می‌شود.


در بخشی از کتاب سوء تفاهم می‌خوانیم

مادر: راستش من خسته‌م. تازه، دلم می‌خواد این مرد آخریش باشه. کشتن خیلی خسته‌کننده‌س. برای من مردن کنار دریا یا وسط مزرعه‌ها خیلی فرق نمی‌کنه، ولی دلم می‌خواد بالاخره با هم بذاریم بریم.

مارتا: با هم می‌ذاریم می‌ریم و اون روز یه روز باشکوهه! مادر، محکم باش، دیگه کار زیادی نمونده که بکنیم. خودت خوب می‌دونی که اصلا کشتنی تو کار نیست. چایی‌ش رو می‌خوره، بعد خوابش می‌بره، بعد هم ما وقتی که هنوز کاملا زنده‌س، می‌بریم می‌ندازیمش توی رودخونه. مدتها بعد پیداش می‌کنن که پشت یه سد گیر کرده، کنار اون بقیه‌ای که به اندازه‌ی اون خوش‌شانس نبودن و مجبور بودن خودشون با چشمهای باز خودشون رو پرت کنن توی آب. روزی که داشتیم کمک می‌کردیم پشت سد رو تمیز کنن تو به من گفتی اونایی که مال ما هستن از همه‌شون کمتر عذاب کشیدن؛ زندگی از ما خیلی بی‌رحمتره. محکم باش، به اون آرامشی که می‌خوای می‌رسی و بالاخره از اینجا می‌ذاریم می‌ریم. مادر: آره، می‌خوام محکم باشم. راستش، بعضی‌وقتا این فکر آرومم می‌کنه که اونایی که مال ما هستن هیچ عذابی نکشیدن. مشکل بشه اصلا اسمش رو جنایت گذاشت. فقط یه دخالت کوچیکه، یه تلنگر کوچیک به زندگی کسایی که نمی‌شناسیم. آره، معلومه که زندگی خیلی بی‌رحمتر از ماست. شاید برای همینه که نمی‌تونم احساس گناه بکنم.


پیشنهادهایی برای دوستداران کتاب سوء تفاهم

اگر شما هم به خواندن نمایشنامه علاقه دارید پیشنهاد می‌کنیم حتما کتاب‌های زیر را که در فیدیبو در دسترس هستند، مطالعه کنید.

شهر غصه نویسنده امیرعلی نبویان انتشارات نقش و نگار

مرگ فروشنده نویسنده آرتور میلر انتشارات قطره

اتاق ورونیکا نویسنده آیرا لوین انتشارات بیدگل


دسته‌ها:

شناسنامه

فرمت محتوا
epub
حجم
476.۷۴ کیلوبایت
تعداد صفحات
96 صفحه
زمان تقریبی مطالعه
۰۳:۱۲:۰۰
نویسندهآلبر کامو
مترجمخشایار دیهیمی
ناشرنشر ماهی
زبان
فارسی
عنوان انگلیسی
Le malentendu
تاریخ انتشار
۱۴۰۲/۰۳/۱۷
قیمت ارزی
4 دلار
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
epub
۴۷۶.۷۴ کیلوبایت
۹۶ صفحه

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
3.9
از 5
براساس رأی 15 مخاطب
خوش‌خوان 🪶 (4)
گیرا 🧲 (3)
5
ستاره
40 ٪
4
ستاره
33 ٪
3
ستاره
13 ٪
2
ستاره
6 ٪
1
ستاره
6 ٪
3 نفر این اثر را نقد کرده‌اند.
4

كامو در سوتفاهم، آنچنان دلهره‌ای به جانِ خواننده می‌اندازد که خواننده دوست دارد فریاد بکشد و به مارتا و مادر بگوید چه خبر است. یا همانجا که ماریا درحالِ صحبت با یان است از او بخواهد کمی بیشتر به یان اصرار کند که تنها در مهمان‌خانه نماند.

5
تلخ ☕️
پربار 🌳
گیرا 🧲
آموزنده 🦉

سلام کتاب جذاب و گیرایی بود، مرموزترین شخص در کتاب همون پیرمرد بود که فقط چند کلمه اخر کتاب صحبت میکنه و تازه متوجه داستان می‌شید، به نظرم حتما این کتاب زیبا رو مطالعه کنید و لذت ببرید.

5

👌🏻

4
(16)
خوش‌خوان 🪶 (4)
40,000
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
سوء تفاهم
سوء تفاهم
آلبر کامو
نشر ماهی
4
(16)
خوش‌خوان 🪶 (4)
40,000
تومان