0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
بیگانه

معرفی، خرید و دانلود کتاب بیگانه

نویسنده:
آلبر کامو
درباره بیگانه
می‌دویدم که از اتوبوس جا نمانم. شاید به دلیل همین دویدن‌ها، و بدتر از آن تکان‌های اتوبوس، بوی بنزین، و نور خیره‌ی آسمان و هُرم جاده بود که چرتم برد. بیدار که شدم دیدم ولو شده‌ام روی یک سرباز، که لبخندی زد و پرسید خیلی توی راه بوده‌ام. گفتم، «بله»، فقط برای این‌که مطلب را درز گرفته باشم. خانه در دو کیلومتری دهکده است. پیاده رفتم. می‌خواستم یک‌راست بروم سراغ مامان. اما دربان گفت اول باید مدیر را ببینم. مدیر گرفتار بود، پس منتظر نشستم. تمام این مدت دربان حرف می‌زد. بعد مدیر را دیدم. راهنمایی‌ام کردند به دفترش. پیرمرد ریزه‌ای بود که نشان لژیون دو نور به سینه‌اش بود. با چشم‌های روشنش نگاهم کرد. بعد با من دست داد و دستم را آن‌قدر در دستش نگاه داشت که نمی‌دانستم چه‌طوری دستم را از دستش بیاورم بیرون. پرونده‌ای را ورق زد و گفت، «مادام مورسو سه سال پیش اومد پیش ما. شما تنها کس و کارش بودید.» فکر کردم به دلیلی دارد سرزنشم می‌کند و بنا کردم توضیح‌دادن. اما دوید وسط حرفم. «فرزندم، احتیاجی نیست عذر بیارید. پرونده‌ی مادرتون رو خونده‌ام. نمی‌تونستید حوایجش رو برآورده کنید، احتیاج داشت کسی مراقبش باشه. حقوق ناچیزی می‌گیرید. و تازه، واقعیتش اینه که او این‌جا شادتر بود.» گفتم، «بله، آقا.» بعد گفت، «خودتون بهتر می‌دونید، این‌جا دوست‌هایی داشت، آدم‌هایی هم‌سن و سال خودش. می‌تونست از خاطره‌های قدیمش با اونا حرف بزنه. شما جوونید، با شما بهش سخت می‌گذشت.»
دسته‌ها:

شناسنامه

فرمت محتوا
epub
حجم
699.۷۵ کیلوبایت
تعداد صفحات
128 صفحه
زمان تقریبی مطالعه
۰۴:۱۶:۰۰
نویسندهآلبر کامو
مترجمخشایار دیهیمی
ناشرنشر ماهی
زبان
فارسی
عنوان انگلیسی
L'étranger
تاریخ انتشار
۱۳۹۶/۰۹/۲۹
قیمت ارزی
3 دلار
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
epub
۶۹۹.۷۵ کیلوبایت
۱۲۸ صفحه

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
4.4
از 5
براساس رأی 203 مخاطب
تلخ ☕️ (2)
آموزنده 🦉 (2)
5
ستاره
68 ٪
4
ستاره
12 ٪
3
ستاره
9 ٪
2
ستاره
2 ٪
1
ستاره
5 ٪
112 نفر این اثر را نقد کرده‌اند.
4

ما بیشتر مواقع از تفکر جمعی و عام پیروی میکنیم حتی اگه بنظرمون درست نباشه یا با واقعیت درونی ما فاصله داشته باشه برای پذیرفته شدن از طرف جمع و یا ساده کردن زندگیمون و غیره، حالا اگه کسی همرنگ جماعت فکر یا کاری انجام نده به بدترین شکل متهم میشه تنها بخاطر تفاوتش و این همیشه تکرار خواهد شد ولی همه مثل مورسو بیگانه این قدرت رو ندارن که حتی اگه دیگران واقعیت وجودیِ اونها رو نمیپذیرن ولی اونها شجاعانه پای تمامیت وجودیشون ایستادن با همه ی عواقبش.

5

این کتاب رو تا بدستم رسید تموم کردم میدونید سلیقه ای هست این کتاب و دوستان باید توجه داشته باشند که به مفهوم متن توجه کنند چون موضوع داستانیش چیز خاصی نداره ولی طرز بیان شخصیت قهرمان داستان به نظرم خیلی خوبه و برای خود من مثل خیلیای دیگه که تحت شرایطی مجبور میشن یه سری عرف رو رعایت کنند خیلی جالب بود واقعا چرا باید احساسات دروغین از خودمون رو به نمایش بزاریم که دیگران حس خوبی بهمون داشته باشن ؟ از این که قهرمان داستان تا این حد راستگو بود خیلی خوشم اومد ....بخونید ارزششو داره

3

بیگانه داستان مردیه به اسم مورسو که چون با خودش و احساسات و جامعه صادقه برای دیگران عجیب و غریب و بیگانه تلقی میشه. کسی که حاضر نیست برای مقبولیت و خوشایند دیگران خودش رو سانسور کنه و یا تظاهر به چیزی کنه نیست. مورسو در یک اتفاق که کمی غیر قابل درک بود برای من مردی رو میکشه و این اتفاق کمی بعد از مرگ مادرش در خانه ی سالمندان رخ میده. و مورسو آدمیه که نسبت به پیرامونش خیلی بی تفاوته.حتی نسبت به مرگ مادرش و این برای آدم ها خوشایند نیست.به قول کامو:&#۳۴; در جامعه ی ما هر کسی که در مراسم تدفین مادرش، گریه نکنه میتونه محکوم به مرگ بشه&#۳۴; منظورش اینه که وقتی اون جوری نباشی که دیگران انتظار دارن باشی و نتونن درکت کنن، به خودیِ خود مجرمی و از نظر جمعه هر کاری ازت برمیاد.

3

ترجمه دیهمی بسیار روون و ملموس بود، برخلاف خیلی از ترجمه های دیگه که فقط دنبال جمله بندی و کلمات ثقیل هستن... و اما خود کتاب.. ب نظرم از گروه کتاب هاییه که بسته به حال و هوای روزهای خواننده، میتونه باعث دلزدگی و کرختی بشه یا برعکس همزادپنداری عجیبی رو ایجاد کنه. گرچه در کل کتاب نه داستان عجیب و غریبی رو روایت میکنه و نه پیچیدگی های روایی داره، ولی عجیب شبیه روزگار بی هدف زندگی این روزهای پاندمی کرونا شده... و برجسته ترین قسمت قضیه، بی تفاوتی به اثبات بیگناهی و قضاوت سطحی مردم و اصرار بر تایید قضاوت از پیش تعیین شده است... همه بقیه رو متهم میکنن بدون هیچ دلیل و مدرکی... باشد ب یادگار از این روزمرگی های کرونایی

5

واقعا کتاب زیبا و فوق العاده ای بود، داستان و نوشته ای جذاب و گیرا که خودتون مشتاق میشید تا انتها بخونیدش. داستانی که میشه تا حدودی با اثر پروانه ای هم اون را مرتبط دونست که هر عملی، باعث سلسله اتفاقاتی بعد از اون میشه که حتی پر زدن یک پروانه در افریقا میتونه سبب یک سونامی تو ژاپن بشه! کتاب هم این موضوع را در دل خودش داره که، حقیقت جویی و حقیقت طلبی قهرمان داستان سبب دوری از رفتار ها و سنت ها میشه و برای همین در مراسم تدفین مادرش آنگونه که باید رفتار نمیکنه و در نهایت همین ها سبب استفاده از اون در دادگاه بر ضد خودش میشه و.... تصمیم ندارم تا تمام داستان را اسپویل کنمو باید خودتون بخونیدش.

3

کتاب زیاد عمیقی نبود و همچنین از لحاظ داستان می تونست بهتر باشه. به ویژه قسمت های مربوط به محاکمه می تونست بیشتر جذاب باشه. با این حال موضوع به شدت خوبی برای بیان داستان انتخاب شده و کارکتر اصلی به خوبی آفریده شده. خیلی ها از این کتاب صادق بودن در گفتار و رفتار را می آموزند اما مهم تر از این ها صداقت با خود است که به خوبی اقای مورسو از این وظیفه بر می آید. در کل ارزش یک بار خوانده شدن دارد.

5

این کتاب ترجمه خوبی داره . اما در باب خود کتاب : آلبر کامو چند جا گفته بود که نیهیلیسم نیست ، اما شخصیت مورسو در این کتاب کاملا عکس صحبت های کامو رو نشان میده . درسته که بحث بین مورسو و کشیش به یک بحث اعتقادی تبدیل میشه ، اما به نظر من مورسو کل تفکرات و اعتقادات جامعه بشری رو با یک‌منطق ساده به چالش میکشه. بدون هر گونه گزافه گویی بیهوده . پختگی این کتاب نسبت به طاعون کاملا مشهوده .

5

من تازه شروع کردم به خوندنش(با ترجمه جلال آل احمد) تا اینجا که خوب باهاش ارتباط گرفتم.بعد از شروع زیاد از ترجمه خوشم نیومد و به نظرم خیلی قدیمی اومد؛ اومدم نمونه اینو خوندم این ترجمه با زبان عامیانه و امروزی تره و راحتتر میشه خوندش.با این حال ترجمه آل احمد طوری نیست که مفهوم رو نرسونه فقط امروزی نیست

3

منو یاد برلین داخل فیلم خانه کاغذی(سرقت پول میندازه) شاید با درصد کاریزماتیک بیشتر . شخصیت داستان مورسو :فلسفه پوچ گرا و اگزیستانسیالیسم رو توصیف میکنه . اول داستان داره توصیف میکنه که اون یه انسانه با یه اختلال شخصیت و بعد از اون حوادث و جامعه قضاوتگر مورسو رو بی احساس و گناهکار تلقی میکنه . یه سری فیلم ها هم با این شخصیت ها وجود دارن گل شیطان تونل

5

من راجب اين كتاب ده ها صفحه نوشتم، با اينكه حجم كمي داره اما از لحاظ كمي بسيار كتاب عميق و پُري هست. به نظرم بايد همه اين كتاب رو حداقل يكبار بخونند. اما به نظرم خوندنش يكسري پيش نياز ها احتياج داره. اگر ميخوايد عمق تفكرات كامو رو درك كنيد در مورد اگزيستانسياليسم و دركنارش پوچ گرايي كامو مطالعه كنيد.

نمایش 102 نقد دیگر
4.4
(204)
تلخ ☕️ (2)
40,000
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
بیگانه
بیگانه
آلبر کامو
نشر ماهی
4.4
(204)
تلخ ☕️ (2)
40,000
تومان