0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
قدرت بی قدرتان

معرفی، خرید و دانلود کتاب قدرت بی قدرتان

ناشر:
نشر نو
درباره قدرت بی قدرتان

تابه‌حال به این موضوع فکر کرده‌اید که مردم یک جامعه چه قدرتی دارند؟ این موضوع در کتاب قدرت بی‌قدرتان نوشته‌ی واتسلاف هاول توضیح داده شده است. این کتاب جالب را بخوانید و بیشتر فکر کنید.

Power of powerless: citizens against the state in central-eastern Europe کتابی است که اولین‌بار در سال ۱۹۷۹ منتشر شد. زمانی که انقلاب‌های ریزودرشت در اروپای شرقی شروع شده بود و این منطقه ناآرام بود. واتسلاف هاول که اهل چک بود در آن زمان شروع به نوشتن مقاله‌ای درباره‌ی ماهیت رژیم کمونیستی این کشور و زندگی در آن کرد. او در این مطلب در این باره نوشته است که چنین رژیمی چگونه می‌تواند نارضایتی را به دلیل نوع ماهیتش در شهروندان ایجاد کند. این مقاله در آغاز با مخالفت‌هایی روبه‌رو شد و پلیس چکسلواکی او را تحت‌فشار قرارداد. او حتی به این دلیل به زندان رفت؛ اما کتابش در ادامه تبدیل به مانیفستی برای مقابله با حکومت در کشورهایی مانند لهستان چکسلواکی شد و خیلی زود به چندین زبان مختلف برگردانده شد.

قدرت بی‌قدرتان درباره چه موضوعی صحبت می‌کند؟

نویسنده در این کتاب از چیزهای متفاوتی‌ صحبت می‌کند و از تفاوت میان نیت مردم برای زندگی و نیت نظام برای اداره کشور در آن صحبت می‌کند. او از این می‌گوید که  نظام‌های توتالیتر این‌چنینی باعث می‌شوند مردم چیزی باشند که نیستند و دائماً دروغ بگویند. او این ماجرا را با کتاب لباس جدید امپراتور مقایسه کرده است، چیزی که این نویسنده از آن می‌گوید در حقیقت این است که پوسته و درون جامعه در این نوع نظام‌ها متفاوت می‌شود که این موضوع در ادامه باعث دوگانگی‌های جدی و آسیب‌های مهم به جامعه خواهد شد. او این نوع نظام را پسا توتالیتر نامیده است، نوعی از رژیم که در عین تمامیت خواه بودن با دیکتاتوری به شکل کلاسیک آن تفاوت دارد. در این نوع رژیم همه چیز به اسم مردم تمام می‌شود و دولت با این مانیفست که ما همه چیز را برای کارگران و به خیر و صلاح آن‌ها می‌خواهیم دست به کارهایی می‌زند که در نهایت به ریشه‌های مردم آسیب خواهد زد و جامعه را از داشتن صدا محروم خواهد کرد.

جالب است بدانید واتسلاف هاول اولین رئیس‌جمهور چکسلواکی پس از کمونیست و اولین رئیس‌جمهور، جمهوری چک در سال ۱۹۹۳ بود. او بر اساس مانیفست‌های خودش مردم را با خود همراه کرد و در برابر نظام فاسدی که در کشورش شکل گرفته بود ایستاد.

واتسلاف هاول کیست؟

Vaclav havel نویسنده و سیاستمدار اهل چک متولد سال ۱۹۳۶ در پراگ بود او در خانواده‌ای به دنیا آمد که از همان آغاز مخالفان نظام کمونیستی به‌حساب می‌آمد و در چنین محیطی بزرگ شد. او حتی با مشکلاتی برای تمام کردن تحصیلات دبیرستانش و انتخاب رشته دانشگاه پیدا کرد و در نهایت رشته‌ی اقتصاد را هم رها کرد و بعدها در رشته‌ی دراما تحصیل کرد. او برای سال‌ها کارگردان تئاتر بود. او در طول نوجوانی و جوانی فعالیت‌های سیاسی گسترده‌ای داشت و در نهایت هم اولین رئیس‌جمهور غیر کمونیست چکسلواکی شد و در نهایت کمک کرد دولت‌های غیر کمونیستی چک و اسلواکی شکل بگیرند. او جایزه صلح گاندی را در سال ۲۰۰۳ را دریافت کرد. او در سال ۲۰۰۱۱ در گذشت. از این سیاستمدار چندین کتاب باقی‌مانده است که به تعدادی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

چرا باید کتاب قدرت بی‌قدرتان را خواند؟

قدرت بی‌قدرتان یک کتاب حوز‌ه‌ی علوم اجتماعی است که برای عموم نوشته شده است و تلاش می‌کند چیزهای زیادی را به خوانندگان یاد دهد. با خواندن این کتاب می‌توانید با مفاهیمی مانند نظام توتالیتر و پساتوتالیتر آشنا شوید. واتسلاف هاول در کتاب قدرت بی ‌قدرتان به زبانی واضح  و با داستانی روشن دراین باره صحبت کرده است و تلاش کرده پیچیده‌ترین مفاهیم سیاسی را به شکلی واضح بیان کند تا هرکسی که کتابش را می‌خواند بتواند بهتر با نظام‌های اطرافش آشنا شود و وضعیت جامعه خود را درک کند. خواندن این کتاب برای همه‌ی کسانی که می‌خواهند جهان سیاست را به خوبی لمس کنند و رابطه‌ی مردم با آن را بفهمند کتاب مناسبی است. احسان کیانی خواه این کتاب را به فارسی برگردانده است و نشر نو آن را چاپ کرده است. نسخه الکترونیک این کتاب در همین صفحه در فیدیبو در دسترس است.

در بخشی از کتاب قدرت بی‌قدرتان می‌خوانیم

صاحب یک سبزی‌فروشی، بین آن‌همه پیاز و هویچ این شعارنوشته را هم به شیشه‌ی مغازه‌اش چسبانده است: ‌ «کارگران جهان متحد شوید!» چرا این کار را کرده است؟ می‌خواهد چه پیامی را به دنیا برساند؟ آیا حقیقتاً و ازته‌دل شیفته و دلبسته‌ی اندیشه اتحاد میان کارگران جهان است؟ آیا این شیفتگی و دلبستگی آن‌قدر زیاد بوده که دیگر نتوانسته جلو خودش را بگیرد و آرمان‌هایش را به اطلاع عموم نرساند؟ آیا واقعاً حتی لحظه‌ای به این فکر کرده که چنین اتحادی چطور می‌تواند محقق شود و اصلاً این اتحاد چه معنایی دارد؟

به نظرم با اطمینان می‌توان گفت که اکثریت قاطعی از مغازه‌داران هیچ‌وقت نه به شعار نوشته‌هایی که پشت شیشه‌ی مغازه‌هایشان می‌چسبانند فکر می‌کنند و نه اصلاً با این شعار نوشته‌ها به دنبال بیان عقاید واقعی‌شان هستند. شعارنوشته را اداره‌ی مرکزی صنف به همراه هویچ‌ها و پیازها برای سبزی‌فروش ما فرستاده است. او هم همه را در ویترین مغازه‌اش گذاشته. فقط به این دلیل که سال‌ها روال کار به همین ترتیب بوده و همه همین کار را می‌کنند و اصلاً باید همین‌طور باشد

پیشنهادهایی برای دوستداران کتاب قدرت بی‌قدرتان

قدرت بی‌قدرتان یک کتاب اثرگذار است که می‌تواند بینش خواننده را نسبت به موضوعات مربوط به علوم سیاسی و آنچه در دنیا گذشته است تغییر دهد. اگر از این کتاب لذت برده‌اید کتاب‌های دیگری هم هستند که می‌توانید به سراغشان بروید:

 

دسته‌ها:

شناسنامه

فرمت محتوا
epub
گوینده هوشمند (AI)
راوی
حجم
965.۷۶ کیلوبایت
تعداد صفحات
164 صفحه
زمان تقریبی مطالعه
۰۵:۲۸:۰۰
نویسندهواتسلاف هاول
مترجم احسان کیانی خواه
ناشرنشر نو
زبان
فارسی
تاریخ انتشار
۱۴۰۱/۰۴/۲۱
قیمت ارزی
4 دلار
قیمت چاپی
65,000 تومان
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
epub
راوی
۹۶۵.۷۶ کیلوبایت
۱۶۴ صفحه

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
4.6
از 5
براساس رأی 57 مخاطب
پربار 🌳 (1)
گیرا 🧲 (1)
5
ستاره
78 ٪
4
ستاره
7 ٪
3
ستاره
8 ٪
2
ستاره
3 ٪
1
ستاره
1 ٪
17 نفر این اثر را نقد کرده‌اند.
5

ایدئولوژی، شیوه‌ی دلفریب و غلط‌اندازی برای ارتباط با جهان است، به انسان‌ها توهّم هویّت، کرامت و اخلاق می‌دهد، امّا در واقع راه را برای دست کشیدن از همه‌ی آن‌ها، هرچه هموارتر می‌کند چون منبعِ چیزی فراشخصی و عینی‌ست، به افراد امکان می‌دهد وجدان خود را فریب دهند و عقیده‌ی حقیقی و راه و رسم زندگی خفّت‌بارشان را از چشم جهانیان و خودشان پنهان نگه دارند ایدئولوژی بسیار عملگرایانه است، امّا در عین حال شیوه‌ای به ظاهر موجّه و متین برای مشروعیت بخشیدن به همه‌چیز -از بالا و پایین و همه‌ی جوانب- هم هست؛ هم مردم را نشانه می‌گیرد و هم خدا را...

2

اگر کسی وقت اضافه داشته باشد وبیکاری زیاد، خواندنش بد نیست وگرنه کتاب به رغم شهرتش، چیز خاصی ندارد که ارزش خواندن داشته باشد. کل حرف و مطلبش که به شکل مکرر و خسته کننده ای تکرار شده این مفهوم است که در یک جامعه دیکتاتوری بلکه به تعبیر نویسنده پسا توتالیتری،افراد از دایره حقیقت خارج شده ودر چنبره دروغ گرفتار و زندگی میکنند و راه مقابله با این شرایط خروج آحاد افراد از آن چنبره و برگشت به دایره حقیقت است. بنظرم خیلی آرمانی و خوشبینانه این فرآیند را توضیح داده.

5

خواندن این جستار درخشان، با ترجمه خوبی که دارد، بر تمامی ایرانیان آزادی‌خواه واجب است.

5

کتاب بی نظیری هست، در مورد نظام هایی هست که سعی میکنند ظاهری قانونی داشته باشند اگر چه با قانون‌ها راه رو برای زندگی عادی و دریافت نیازهای اولیه بسته اند.

3

کتاب اصلی۲۲۸ صفحه هستش چجوری آب رفته و شده ۱۶۰ صفحه اونم به فارسی!؟۶۸ صفحه از کتاب اصلی سانسور شده

5

این کتاب عالیه. توصیفی که از حکمت پساتوتالیتر تو اروپای شرقی داره کاملا برای ما آشناست!

5

عالیه مخصوصا اینکه توسط عزیزی خوندنش توصیه شده....از شدت انطباق کتاب بر اتفاقات دنیای امروز متعجب شده

1

کتابی در وصف حکومت توتالیتار کمونیستی است که وانمود میکند به آزادی به عدالت به حقوق شهروندی اما خوب در حقیقت چنین نیست.

3

بیشتر شبیه به مجموعه مقالات هست تا یک کتاب عمیق و فلسفی‌. به عنوان یک کتاب عامه پسند خوبه و پیشنهاد میکنم.

5

کتاب بسیار آموزنده ای است و به زندگی امروز ما مربوط است ولی ترجمه ی بدی دارد.

نمایش 7 نقد دیگر
4.5
(74)
تلخ ☕️ (1)
60,000
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو
قدرت بی قدرتان
قدرت بی قدرتان
واتسلاف هاول

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
قدرت بی قدرتان
قدرت بی قدرتان
واتسلاف هاول
نشر نو
4.5
(74)
تلخ ☕️ (1)
60,000
تومان