0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
پانصد میلیون ثروت بانو بیگم
٪30

معرفی، خرید و دانلود کتاب صوتی پانصد میلیون ثروت بانو بیگم

نویسنده:
ژول ورن
درباره پانصد میلیون ثروت بانو بیگم

نویسندگی در خشکی و دریا

«ژول گابریل ورن» معروف به ژول ورن رمان‌نویس، شاعر و نمایشنامه‌نویس شهیر فرانسوی است که سال 1828 در شهر نانت به دنیا آمده. در میان فعالیت‌های گوناگون این نویسنده‌ی بزرگ، رمان‌های ماجراجویانه و علمی‌-تخیلی او هستند که بیش از هرچیز، او را به جهان معرفی کرده‌اند. ژول ورن در جوانی به تحصیل در رشته‌ی حقوق پرداخت اما علاقه‌اش به ادبیات، او را سمت داستان‌نویسی و نمایشنامه‌نویسی کشاند. در سال 1863 با انتشار داستان «پنج هفته در بالن» و با استقبال مخاطبان، نویسنده و ناشر تصمیم گرفتند مجموعه‌ای با عنوان «سفرهای شگفت‌انگیز» را با طراحی و صحافی ویژه منتشر کنند که حاصل این تصمیم، 62 رمان و 18 مجموعه داستان به‌یادماندنی بود. ژول ورن به دریانوردی هم علاقه‌مند بود و با فروش آثارش برای خود یک کشتی تفریحی خرید که علاوه بر گشت و گذار با آن، برخی از آثارش را نیز در همان کشتی نوشت. از جمله «بیست هزار فرسنگ زیر دریا» و «دور دنیا در هشتاد روز». او سال 1905 در شهر امیان فرانسه و بر اثر بیماری دیابت درگذشت. اما در سال‌های حیاتش آن‌قدر به جهان ادبیات افزوده بود که نامش برای همیشه جاودان شود. او در رمان‌هایش پای فناوری‌هایی را به میان کشیده که در زمان خودش وجود نداشتند. بسیاری از این موارد در سال‌های بعد، الهام‌بخش محققان و مکتشفان قرار گرفتند و به واقعیت پیوستند. از زیردریایی سخن گفت که چند دهه بعد ساخته شد و مورد استفاده قرار گرفت.

 

اظهار بدبینی و نگرانی ژول ورن «برای اولین‌بار» در مورد پیشرفت علم و فناوری!

داستان‌های ژول ورن چه به لحاظ قصه‌گویی و چه به لحاظ محتوایی به گونه‌ای است که از کودک نه ساله تا آدم نود ساله با آن ارتباط برقرار می‌کند و از خواندنش لذت می‌برد. شاید از این روست که هم شاهکارهای سینمای جهان با اقتباس از آثار ژول ورن ساخته شده، هم کارتون‌هایی برای کودکان و نوجوانان. رمان «پانصد میلیون ثروت بانو بیگم»، به دلیل مضامین مهم و انسانی خود، از جمله نقد امپریالیسم و ​​نظامی‌گری، ترویج صلح و برابری، و مهم‌تر از آن عشق و دوستی، از جایگاه ویژه‌ای در ادبیات جهان است. داستان این رمان که با تاریخ معاصر خود درآمیخته، حول محور ارثیه‌ای هنگفت می‌چرخد که از سوی بانو بیگم، زن ثروتمند هندی، به دکتر سارازن، یک پزشک فرانسوی می‌رسد. سارازن که مردی نیکوکار و وطن‌پرست است، تصمیم می‌گیرد از این ثروت برای ساختن یک شهر آرمانی به نام فرانسه در آمریکا استفاده کند. اما در این میان، پروفسور شولتز، دانشمندی آلمانی، مدعی ارثیه‌ی بانو بیگم می‌شود. شولتز که شخصیتی متعصب و نظامی‌گر دارد، قصد دارد از این ثروت برای ساختن یک امپراتوری قدرتمند آلمانی استفاده کند. داستان «پانصد میلیون ثروت بانو بیگم»، در واقع به تقابل دو ایدئولوژی می‌پردازد: صلح‌جویی و انسان‌دوستی در مقابل جنگ‌طلبی و قدرت‌طلبی. سارازن خواهان صلح و آرامش برای بشریت است، در حالی که شولتز به دنبال قدرت و تسلط بر جهان است. نکته‌ی جالب توجه در مورد این اثر این است که برای اولین‌بار در آن ژول ورن تا حدی در مورد پیشرفت علم و فناوری اظهار بدبینی و نگرانی کرده است.

 

بخشی از کتاب «پانصد میلیون ثروت بانو بیگم»

«این روزنامه‌های انگلیسی چقدر خوب‌اند!» دکتر این را با خود گفت و در مبل بزرگ چرمی فرو رفت. دکتر سارازن در تمام طول زندگی‌اش از تک‌گویی، که نوعی سرگرمی ذهنی است، سود جسته بود. مردی بود پنجاه ساله، با خطوط ظریف چهره، چشمانی پاک و سرزنده پشت عینکی با قاب فولادی، ظاهری در عین حال جدی و دوستانه؛ یکی از آن آدم‌هایی که در اولین برخورد با او به خود می‌گوییم: «این هم یک انسان والا.» در آن ساعت صبح، گرچه لباسی که بر تن داشت هیچ نشانی از تکلف نداشت، صورتش را اصلاح کرده و کراوات سفیدی به گردن بسته بود...

 

مجموعه‌ی آثار ژول ورن در آوانامه

کتاب صوتی «پانصد میلیون ثروت بانو بیگم» هشتمین اثر «ژول ورن» است که با همکاری نشر صوتی آوانامه و «انتشارات ققنوس» تهیه و تولید شده است. ترجمه‌ی این اثر بر عهده‌ی «فرزانه مهری» بوده و «فرهاد اتقیایی» آن را اجرا کرده است. پیش از این هم نسخه‌ی صوتی کتاب‌های «آزمایش دکتر اکس» با صدای «ژوبین دارابیان»، «سفر به مرکز زمین»، «دور دنیا در هشتاد روز» و «دور ماه» با اجرای «سامان قلیچ‌خانی»، دو کتاب «از زمین تا ماه» و «پنج هفته در بالن» با خوانش «امید تقوی» و «روبور فاتح» با صدای «فرهاد اتقیایی» توسط آوانامه منتشر شده است.

دسته‌ها:

شناسنامه

فرمت محتوا
mp۳
حجم
399.۱۷ کیلوبایت
مدت زمان
۰۵:۰۴:۲۹
نویسندهژول ورن
مترجمفرزانه مهری
راویفرهاد اتقیایی
ناشرآوانامه
زبان
فارسی
تاریخ انتشار
۱۴۰۳/۰۴/۳۱
قیمت ارزی
5 دلار
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
mp۳
۳۹۹.۱۷ کیلوبایت
۰۵:۰۴:۲۹

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
5
از 5
براساس رأی 1 مخاطب
5
ستاره
100 ٪
4
ستاره
0 ٪
3
ستاره
0 ٪
2
ستاره
0 ٪
1
ستاره
0 ٪
5
(1)
100,000
٪30
70,000
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
پانصد میلیون ثروت بانو بیگم
٪30
پانصد میلیون ثروت بانو بیگم
ژول ورن
آوانامه
5
(1)
100,000
٪30
70,000
تومان