0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
بیست هزار فرسنگ زیر دریا
٪30

معرفی، خرید و دانلود کتاب صوتی بیست هزار فرسنگ زیر دریا

نویسنده:
ژول ورن
درباره بیست هزار فرسنگ زیر دریا

سفر کردن همیشه جذابیت‌های خاص خود را دارد. تجربه‌های هیجان‌انگیز که از دل سختی‌ها و شیرینی‌ها، ترس‌ها و ماجراجویی‌ها برای ما ثبت می‌شوند تا مدت‌ها در ذهن باقی می‌مانند. بیش‌تر ما سفر به خارج از شهر یا کشور را تجربه کرده‌ایم و حتما از آن لذت هم برده‌ایم. با وجود این‌که در عصر دنیای امروز انسان موفق شده کیلومترها از سطح زمین دور شود مثلا به کره‌ی ماه سفر کند یا به عمق آب‌ها رود. اما سالیان خیلی دور این قدرت تنها در داستان‌ها امکان‌پذیر بود. ژول ورن یکی از نویسندگانی است که در زمانی که هنوز علم پیشرفت نکرده بود کتاب بیست هزار فرسنگ زیر دریا را نوشت، داستانی که سفری ماجراجویانه به عمق آب‌ها را روایت می‌کند.

خلاصه داستان بیست هزار فرسنگ زیر دریا

داستان بیست هزار فرسنگ زیر دریا درباره‌ی پرفسوری به نام «پروفسور آروناکس» است که در آمریکا زندگی می‌کند، به او خبر رسیده که یک موجود دریایی عجیب در اعماق آب‌های اقیانوس آرام زندگی‌ می‌کند که باعث شده حمل و نقل روی آب‌ها سخت شود. بعضی از مردم تصور می‌کنند که این موجود عجیب یک کوسه یا نهنگ است و بعضی دیگر فکر می‌کنند که شاید یک هیولا است.

پروفسور آروناکس به همراه «ندلند» که صیاد نهنگ است و همراه دیگرشان برای تحقیق و کشف این موجود ناشناخته با کشتیبه روی آب می‌روند اما کشتی آن‌ها بر اثر برخورد با این موجود ناشناخته تخریب می‌شود. آن‌ها به دریا سقوط می‌کنند و متوجه می‌شوند که این موجود عجیب و غریب یک زیردریایی آهنین و عجیب به نام «ناتیلوس» است.

بعد از تخریب کشتی پرفسور آروناکس و همراهانش با سازنده‌ی این زیر دریایی «ناخدا نمو» آشنا می‌شوند و سفر عجیب و ماجراجویانه آن‌ها در اعماق آب‌های اقیانوس‌های جهان شروع می‌شود.

درباره کتاب بیست هزار فرسنگ زیر دریا

بیست هزار فرسنگ زیر دریا یکی از برجسته‌ترین داستان‌های علمی‌تخیلی ژول ورن است. این کتاب اولین بار در سال 1870 به زبان فرانسه منتشر و سه سال بعد به زبان انگلیسی منتشر شد.

کتاب بیست هزار فرسنگ زیر دریا بلافاصله بعد از انتشار محبوب شد و امروز یکی از بهترین آثار کلاسیک در ژانر ماجراجویی به حساب می‌آید. منظور از بیست هزار فرسنگ زیر دریا به معنای بیست هزار فرسنگ یا کیلومتر عمق آب نیست بلکه منظور مسافتی است که پرفسور و همراهانش در زیر آب‌ها سفر می‌کنند.

ژول ورن در کتاب بیست هزار فرسنگ زیر دریا تخیلات را با علم در هم می‌آمیزد و داستانی ماجراجویانه را برای خواننده روایت می‌کند. ژول ورن این کتاب را با روایت اول شخص نوشته است. داستانی که در عین جذابیت باعث شده تا خوانندگان نوجوان با آن هم‌ذات پنداریکنند و به دنیای شگفت‌انگیز زیر آب سفر کنند.

از جهاتی می‌توان رمان زیبای بیست هزار فرسنگ زیر دریا را یک پیش‌گویی منحصر به فرد هم در نظر گرفت چون زمانی که ژول ورن این کتاب را می‌نوشت هنوز زیردریایی‌ها و تجهیزات غواصی به شکل امروزی وجود نداشتند. اما ژول ورن تصویری از آینده و امکان سفر به اعماق آب‌ها را در ذهن مخاطب خود ساخت. امروزه باوجود فناوری و اختراعات گسترده بشر می‌توان گفت که ژول ورن در خلق آثار علمی تخیلی استاد بوده است.

کتاب صوتی بیست هزار فرسنگ زیر دریا ترجمه‌ محسن سلیمانی و خوانش مهبد قناعت‌پیشه و در سایت فیدیبو قابل خرید و دانلود است.

اقتباس سینمایی از کتاب بیست هزار فرسنگ زیر دریا

آثار ژول ورن از نظر روایت و شخصیت‌پردازی برای خوانندگان جذاب است که می‌توان گفت دیدن آن‌ها در قاب فیلم هم لذت‌بخش خواهد بود. از داستان‌های ژول ورن فیلم و انیمیشن‌های زیادی ساخته شده است که معروف‌ترین آن‌ها «دور دنیا در 80 روز» و «سفر به اعماق زمین» است.

اولین بار در سال 1954 «ریچارد فلایشر» فیلمی با اقتباس از کتاب ژول ورن با همان عنوان بیست هزار فرسنگ زیر دریا ساخت. این فیلم که ژانر علمی تخیلی دارد با حفظ محتوای داستان اصلی توسط شرکت بزرگ «والت دیزنی» تولید شد. این فیلم برنده دو جایزه اسکار از جمله برنده اسکار بهترین جلوه‌های ویژه در همان سال شد.

در سال 1997 «مایکل اندرسون» کارگردان دیگری بود که از کتاب بیست هزا فرسنگ زیر دریا فیلمی با همین عنوان ساخت. 

«اسکات همینگ» کارگردان آمریکایی در سال 2002 انیمیشنی با عنوان بیست هزار فرسنگ زیر دریا از داستان ژول ورن ساخت. این انیمیشن محصول کشور آمریکاست که «کریستی مارکس» نویسنده‌ی این انیمیشن بود.

درباره ژول ورن؛ خالق قدرتمند داستان‌های علمی تخیلی

ژول ورن (1905-1828) داستان‌نویس و نمایش‌نامه نویس فرانسوی است. او پایه‌گذار داستان‌های علمی تخیلی برای نوجونان است، چرا که زمانی که او در داستان‌های خود از علم و تکنولوژی حرف می‌زد هنوز علم در جهان پیشرفت جدی نکرده بود.

 ژول ورن بعد از تکمیل دوره‌ی دبیرستان در شهر نانت به پاریس سفر کرد تا در رشته‌ی حقوق تحصیل کند اما در آغاز به هنر و تئاتر علاقه‌مند شد. بعد از مدتی ژول ورن برای اپرا متن می‌نوشت. از سال 1863 به بعد این نویسنده‌ی برجسته روی علم و جغرافی تمرکز کرد و از آن‌جایی که علاقه‌ی او به داستان‌نویسی و نمایشنامه زیاد بود در داستان‌هایش تخیلات را با علم روز زمانه‌ی خود تلفیق کرد.

ژول ورن به علم و جغرافی و سفر علاقه‌ی زیادی داشت به همین دلیل مضمون آثار او علمی - تخیلی است. او در قرن 18 و 19 زمانی که هنوز بشر به تکنولوژی‌های ابر قدرت خود نرسیده بود از سفر به اعماق زمین، دریاها و آسمان نوشت و داستان‌هایش یکی پس از دیگری مخاطبان زیادی را به ادبیات علمی-تخیلی علاقه‌مند می‌کرد.

ژول ورن با آثار برجسته‌ی خود روز به روز مشهورتر و ثروتمندتر می‌شد تا این‌که در سال 1866، یك كشتی گردشی خرید. ژول ورن این این کشتی را به نام پسرش «سن میشل» نامگذاری کرد. یک سال بعد ژول ورن به همراه برادرش «پل» با این کشتیراهی سفر شدند. او در راه بازگشت، کتاب زیبای «بیست‌هزار فرسنگ زیر دریا» را نوشت.

ژول ورن در نوشتن کتاب «بیست‌هزار فرسنگ زیر دریا» از سفر خود با کشتی مجهزی که داشت و تجربه‌هایش الهام گرفت و آن‌ها را با علم و خیال تلفیق کرد.

ژول ورن حدود هشتاد داستان بلند و کوتاهو همچنین 15 نمایشنامهرا در کارنامه‌ی ادبی خود دارد. «داستان های از زمین به ماه»،«جزیره اسرارآمیز» و «میشل استروگف» از دیگر آثار معروف ژول ورن هستند. ژول ورن بعد از سال‌ها فعالیت در حوزه داستان‌نویسی در سال 1905 بر اثر بیماری از دنیا رفت.

ترجمه‌ کتاب‌های ژول ورن به فارسی

کتاب بیست هزار فرسنگ زیر دریا از جمله کتاب‌هایی از ژول ورن است که ترجمه‌های مختلفی از آن در بازار موجود است. از قدیمی‌ترین ترجمه‌های کتاب بیست هزار فرسنگ زیر دریا ترجمه‌ی«امین نصیری» است که انتشارات سپیده آن را در سال 1364 منتشر کرد. 

تا به امروز بیش از 15 ترجمه از کتاب بیست هزار فرسنگ زیر دریا اثر ژول ورن منتشر شده است. از میان این ترجمه‌ها می‌توان به ترجمه‌ی «محسن سلیمانی» نشر امیرکبیر، ترجمه‌ی «بیژن مدرس» نشر مرکز، ترجمه‌ی «اردشیر نیکپور» نشر علمی‌فرهنگی، ترجمه‌ی «شیرین سلیمانی» نشر آبشن، ترجمه‌ی «سلماز بهگام» نشر ترانه، ترجمه‌ی «نعیمه ظاهری» نشر سایه‌گستر اشاره کرد.

نشر ققنوس این کتاب را با ترجمه‌ی «رضا مرتضوی» و نشر دبیر با ترجمه‌ی «الهام دانش‌نژاد» آن را منتشر کرده است.

 «مجید عمیق» مترجم دیگری است که کتاب بیست هزار فرسنگ زیر دریا را از سوی «نشر قدیانی» منتشر کرده است. ترجمه‌ی «مجید ریاحی» نشر پنگوئن، ترجمه‌ی «مهتا لبافی» نشر قصه و ترجمه‌ی «پروین ادیب» نشر پارسه از ترجمه‌های موجود در بازار نشر هستند.

نسخه‌ی الکترونیک و پی دی اف کتاب‌های «دور دنیا در 80 روز»، «سفر به مرکز زمین»، «بیست هزار فرسنگ زیر دریا»، «آزمایش دکتر اُکس»، «از زمین تا ماه»، «دور ماه»، «پنج هفته در بالن»، «فانوس دریایی آخر دنیا» اثر ژول ورن از فیدیبو قابل دانلود است.

در بخشی از کتاب صوتی بیست هزار فرسنگ‌ زیر دریا می‌شنویم:

در سال 1866 اتفاق عجیبی افتاد که باعث وحشت و نگرانی دریانوردان بازرگانان صاحبان کشتی ها ناخداها و به خصوص سران کشورهای اروپا و آمریکا شد. از مدتی پیش بسیاری از کشتی‌ها در دریا با چیزی دراز و بیضی شکل اما بسیار بزرگ تر و تیز رو تر از وال و موجودات دیگر رو به رو می‌شدند. برای همین دانشمندان باورشان نمی‌شد که چنین حیوانی به لحاظ علمی وجود داشته باشد و آن را شوخی بامزه دریانوردان به حساب می‌آوردند. اما در بیستم ژوئیه 1866 مجددا کشتی بخار گاورنر هیگینسون در 8 کیلومتری شرق استرالیا با این موجود سیار رو به رو شد و ناخدای آن ناگهان در جلویش دو ستون آب دید که 60 الی 70 متر به هوا رفت. 3 روز بعد همین اتفاق برای کشتی دیگری به نام کریستوفر کلمبوس در اقیانوس آرام رخ داد. اما چون دو کشتی این غول دریایی را در دو جای مختلف که بیش از 3200 کیلومتر با هم فاصله داشتند دیده بودند معلوم شد که این موجود عجیب با سرعت بسیار زیادی از یک جا به جای دیگر رفته است. طبق برآورد کشتی ها طول این موجود 105 متر یعنی تقریبا دو برابر بزرگ ترین وال دنیا بود.

شناسنامه

فرمت محتوا
mp۳
حجم
249.۸۱ مگابایت
مدت زمان
۰۴:۲۸:۴۳
نویسندهژول ورن
مترجممحسن سلیمانی
راویمهبد قناعت‌پیشه
ناشرنوین کتاب
زبان
فارسی
تاریخ انتشار
۱۳۹۸/۰۳/۱۳
قیمت ارزی
5.۵ دلار
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
mp۳
۲۴۹.۸۱ مگابایت
۰۴:۲۸:۴۳

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
4.8
از 5
براساس رأی 14 مخاطب
سرگرم‌کننده 🧩 (1)
آرامش‌بخش 🌱 (1)
5
ستاره
85 ٪
4
ستاره
7 ٪
3
ستاره
7 ٪
2
ستاره
0 ٪
1
ستاره
0 ٪
8 نفر این اثر را نقد کرده‌اند.
4

این روایت خلاصه است؟ بنظر میرسد درخصوص جهات حرکت و تبدیل احاد مشکلاتی دارد که قاعدتا از ترجمه است

5

خیلی عالیه حتما گوش کنید همه ی کتابهای ژول ورن خیلی عالی هستن.

5

خوب بود. اما آخر داستان تصور آدم از ناخدا نمو یهویی خراب میشه. تضاد عجیبیه

5

ممنون مي شم كتاب هاي ديگه ي ژول ورن رو هم صوتي كنيد

5

بخش ۳ ، دقیقه ۲۴ به بعد شاهکار بود دلیل دوست داشتن دریا ❤️

5

محشرررررررررررررررر بود!

5
حال‌خوب‌کن ✨
آرامش‌بخش 🌱
اجرای روان 🎙️
سرگرم‌کننده 🧩

بسیار عالی

5

عالی

4.8
(15)
اجرای روان 🎙️ (1)
33,000
٪30
23,100
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
بیست هزار فرسنگ زیر دریا
٪30
بیست هزار فرسنگ زیر دریا
ژول ورن
نوین کتاب
4.8
(15)
اجرای روان 🎙️ (1)
33,000
٪30
23,100
تومان