0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
افسانۀ دولت

معرفی، خرید و دانلود کتاب افسانۀ دولت

درباره افسانۀ دولت

نقد و بررسی کتاب افسانۀ دولت

کتاب افسانۀ دولت اثر ارنست کاسیرر، فیلسوف برجسته آلمانی، اثری خواندنی و تامل‌برانگیز است که خواننده را به سفری در تاریخ اندیشه سیاسی می‌برد. کاسیرر با تکیه بر فلسفه تاریخ و نقد اسطوره‌شناسی، نشان می‌دهد که چگونه دولت مدرن ریشه در باورها و خرافات باستانی دارد و از طریق نمادها و روایت‌های اسطوره‌ای، مشروعیت و اقتدار خود را به دست می‌آورد. کاسیرر استدلال می‌کند که دولت مدرن از دل اسطوره‌ها و افسانه‌های باستانی زاده شده است و اینکه چگونه مفاهیمی مانند قدرت مطلقه، حاکمیت الهی، و حق الهی پادشاهان ریشه در باورهای اسطوره‌ای دارند. کاسیرر در این کتاب به نقد رویکردهای اسطوره‌شناسی سیاسی نیز می‌پردازد که دولت را تجلی اراده الهی یا مظهر نظم کیهانی می‌دانند. او خاطر نشان می‌کند که این رویکردها با نادیده گرفتن خاستگاه انسانی قدرت، به توجیه استبداد و سرکوب می‌انجامند. کاسیرر بر ضرورت تفکر انتقادی در برابر اسطوره‌ها و افسانه‌های سیاسی تأکید می‌کند. او هشدار می‌دهد که بدون واکاوی ریشه‌های اسطوره‌ای قدرت، در معرض خطر اسارت در چنگال ایدئولوژی‌های توتالیتر و دیکتاتوری‌های مدرن قرار خواهیم داشت. افسانۀ دولت با ارائه رویکردی نوین به فلسفه سیاسی، خواننده را به چالش تفکر انتقادی در مورد ماهیت قدرت و دولت دعوت می‌کند. اگر شما هم به خواندن کتاب‌های علوم سیاسی علاقه دارید حتما به دسته‌بندی علوم سیاسی فیدیبو سر بزنید.


ارنست کاسیرر، فیلسوف فرهنگ و تاریخ

ارنست کاسیرر (۱۸۷۴-۱۹۴۵) فیلسوف برجسته آلمانی، از نسل نوکانتی‌ها بود که به واسطه تسلط عمیق بر فلسفه، تاریخ، زبان‌شناسی و اسطوره‌شناسی، دیدگاه‌های نوینی در باب فرهنگ، تاریخ و انسان ارائه کرد. او در کتاب فلسفه صورت‌های سمبلیک به بررسی خاستگاه زبان، اسطوره، علم و هنر می‌پردازد و نشان می‌دهد که انسان حیوانی نمادپرداز است و فرهنگ بشری بر پایه نمادها و زبان بنا شده است. کاسیرر در کتاب فرد و کیهان در فلسفه رنسانس به بررسی تحولات فلسفی در دوران رنسانس و تأثیر آن بر انسان‌شناسی و فلسفه طبیعت می‌پردازد. از دیگر آثار او زبان و اسطوره و فلسفه‌ی روشنگری را می‌توان نام برد.


چرا کتاب افسانۀ دولت را بخوانیم

کتاب افسانۀ دولت  به بررسی نقش اسطوره‌ها و افسانه‌ها در شکل‌گیری و تداوم قدرت دولت می‌پردازد.  کاسیرر با ظرافتی مثال‌زدنی، اسطوره‌ها و افسانه‌های مرتبط با قدرت را تحلیل می‌کند و ریشه‌های آن‌ها را در تاریخ بشر جستجو می‌کند. اسطوره ها و افسانه ها از دیرباز برای توضیح و مشروعیت بخشیدن به قدرت مورد استفاده قرار گرفته‌اند. در بسیاری از فرهنگ‌ها، داستان‌هایی از خدایان، پادشاهان، و قهرمانان وجود دارد که قدرت و مشروعیت آنها را به موجودات ماوراء طبیعی یا سرنوشت ربط می‌دهد. در عصر حاضر که شاهد ظهور پوپولیسم، ملی‌گرایی افراطی، و ایدئولوژی‌های توتالیتر هستیم، درک ریشه‌های اسطوره‌ای قدرت از اهمیتی حیاتی برخوردار است. مطالعه این کتاب برای دانشجویان رشته‌های فلسفه، تاریخ، ادبیات، انسان‌شناسی و علوم سیاسی، محققان و پژوهشگران حوزه‌های فلسفه سیاسی، تاریخ اندیشه، و اسطوره‌شناسی، فعالان مدنی و سیاسی و هرکس که به دنبال درک عمیق‌تر از رابطه انسان با قدرت و دولت است، توصیه می‌شود.


در بخشی از کتاب افسانۀ دولت می‌خوانیم

در سی سال گذشته، در فاصلۀ میان دو جنگ جهانی اول و دوم، ما نه تنها بحران سختی را در زندگی سیاسی و اجتماعی خود از سر گذرانده‌ایم بلکه با مسائل نظری کاملاً تازه‌ای نیز رو به‌رو شده‌ایم. در اشکال اندیشۀ سیاسی شاهد دگرگونیهای اساسی بوده‌ایم. پرسشهای تازه‌ای مطرح شده‌اند و پاسخهای تازه‌ای دریافت داشته‌اند. مسائلی که برای متفکران قرن هجدهم و نوزدهم ناشناس بودند ناگهان پیش کشیده‌ شدند. شاید مهم‌ترین و نگران‌کننده‌ترین جنبۀ این جریان اندیشۀ سیاسی پدید آمدن یک قدرت تازه باشد: یعنی قدرت اندیشۀ افسانه‌ای. چیرگی اندیشۀ افسانه‌ای بر اندیشۀ عقلانی در برخی از نظامهای سیاسی جدید آشکار است. اندیشۀ افسانه‌ای پس از یک تلاش کوتاه و شدید ظاهراً به‌پیروزی قطعی و آشکاری رسیده‌است. این پیروزی چگونه ممکن شد؟ این پدیدۀ تازه را، که ناگهان در افق اندیشۀ سیاسی پدیدار شده‌ است و بنظرمی‌آید که همۀ تصورات ما را دربارۀ ماهیت زندگی فکری و اجتماعی وارونه کرده ‌است، چگونه می‌توان توضیح داد؟ توصیه می‌شوند و بکار می‌روند حل کند. در مورد مسائل فنی و علمی ما به ‌فکر هیچ روشی جز روشهای عقلانی نمی‌افتیم. در این زمینه جای اندیشۀ عقلانی استوار است و بنظر می‌آید که مدام میدان خود را گسترش می‌دهد. معرفت علمی و تسلط فنی بر طبیعت هر روز به‌ پیروزیهای تازه‌ای دست‌ می‌یابند. اما در زندگی عملی و اجتماعی انسان، ظاهراً شکست اندیشۀ عقلانی قطعی و برگشت‌ناپذیر است. در این زمینه انسان جدید گویا باید همۀ آنچه را در جریان تکامل زندگی فکری خود آموخته‌ است فراموش کند. با توپ و تشر او را به‌مراحل ابتدایی فرهنگ بشری بازپس می‌فرستند. اینجا اندیشۀ عقلانی و علمی آشکارا به‌ شکست خود اعتراف می‌کند و در برابر خطرناکترین دشمن خود تسلیم می‌شود.


پیشنهادهایی برای دوستداران کتاب افسانۀ دولت

اگر شما هم به خواندن خواندن کتاب‌های علوم سیاسی علاقه دارید پیشنهاد می‌کنیم حتما کتاب‌های زیر را که در فیدیبو در دسترس هستند، مطالعه کنید.

·     جامعه شناسی سیاسی نویسنده حسین بشیریه انتشارات نی

·     قدرت بی قدرتان نویسنده واتسلاف هاول انتشارات نشر نو

·     شهریار نویسنده نیکولو ماکیاولی انتشارات روزگار نو


دسته‌ها:

شناسنامه

فرمت محتوا
epub
حجم
1.۸۱ کیلوبایت
تعداد صفحات
376 صفحه
زمان تقریبی مطالعه
۱۲:۳۲:۰۰
نویسندهارنست کاسیرر
مترجمنجف دریابندری
ناشرانتشارات خوارزمی
زبان
فارسی
عنوان انگلیسی
the mayth of the state
تاریخ انتشار
۱۴۰۲/۱۲/۲۰
قیمت ارزی
10 دلار
قیمت چاپی
265,000 تومان
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
epub
۱.۸۱ کیلوبایت
۳۷۶ صفحه

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
5
از 5
براساس رأی 2 مخاطب
حال‌خوب‌کن ✨ (1)
خوش‌خوان 🪶 (1)
5
ستاره
100 ٪
4
ستاره
0 ٪
3
ستاره
0 ٪
2
ستاره
0 ٪
1
ستاره
0 ٪
5
(2)
حال‌خوب‌کن ✨ (1)
132,500
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
افسانۀ دولت
افسانۀ دولت
ارنست کاسیرر
انتشارات خوارزمی
5
(2)
حال‌خوب‌کن ✨ (1)
132,500
تومان