0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
خون حرف نمیزند

معرفی، خرید و دانلود کتاب خون حرف نمیزند

نویسنده:
ناظم حکمت
درباره خون حرف نمیزند

کتاب خون حرف نمی‌زند اثر ناظم حکمت یکی از مشهورترین نویسندگان ترکیه است. این کتاب وضعیت سیاسی و اجتماعی در زمان تسلط سرمایه‌داری در این کشور روایت می‌کند. زمانی که صنعتگران، دلالان، واسطه‌های بازار و اشراف‌زادگان باتکیه‌بر نظام سرمایه‌داری به قدرت رسیدند و اوضاع کشور را برهم زنند.

ناظم حکمت در کتاب خون حرف نمی‌زند افکار و عقاید آزادی‌خواهانه خود را مطرح می‌کند او با تبحر بسیار زیادی اتفاقات اطراف خود را در قالب داستان آورده و وضعیت اجتماعی و ساسی و اقتصادی را با ریزبینی بررسی می‌کند. تفکر حکمت در کتاب به‌راحتی درک می‌شود و تنفر او از استبداد و استعمار مشخص است. تفکرات حکمت درباره آزادی و دادخواهی رمان او را به یکی از مهم‌ترین کتاب‌هایش تبدیل کرده است. کتاب خون حرف نمی‌زند روایتی جذاب و خواندنی برای مخاطب است که توسط ارسلان فصیحی ترجمه شده و انتشارات کتاب‌سرای نیک آن را منتشر کرده است.

درباره ناظم حکمت

ناظم حکمت متولد نوامبر 1903 در سالونیک یکی از شهرهای یونان به دنیا آمد. او مدتی در مدرسه نیروی دریایی به تحصیل پرداخت. در جریان جنگ استقلال  به آناتولی رفت و در بولو تدریس کرد، سپس به روسیه رفت تا در دانشگاه مسکو در رشته جامعه‌شناسی و اقتصاد تحصیل کند. هنگامی که به وطنش یعنی ترکیه بازگشت و در روزنامه‌ها و مجلات مختلف و در استودیوهای فیلمسازی کار کرد. حکمت به دلیل تحریک ارتش به انقلاب از سوی دادگاه‌های آکادمی نظامی در آنکارا و فرماندهی نیروی دریایی استانبول به 28 سال و 4 ماه حبس محکوم شد. اما به مدت 12 سال به زندان افتاد و با بهره‌گیری از قانون عفو ​​مصوب به دلیل انتخابات جدید  از زندان گریخت و 13 سال در خارج از کشور زندگی کرد. او در سال 1963 در مسکو بر اثر ایست قلبی درگذشت.

ادبیات و شعر ناظم حکمت تأثیر بسیاری از مایوکوفسکی دارد شاعری که سبک جدیدی در شعر زمان خود پدید آورد.

چرا باید کتاب خون حرف نمی‌زند را بخوانیم؟

کتاب از چهار زندان در دسته‌ی کتاب‌های داستان و رمان قرار دارد. ناظم حکمت و سبک نوشته‌هایش با این که به شکل داستانی روایت می‌شود زمینه‌ای سیاسی و انتقادی دارد. همین هنر هم او را به یکی از نویسندگان محبوب ترکیه تبدیل کرده است. کتاب خون حرف نمی‌زند مخاطب را با دو نسل متفاوت از مردم در ترکیه آشنا می‌کند که در زمانه‌ای با مشکلات بسیاری روزگار را سپری می‌کردند. شخصیت جمال گبر در کتاب از زمان مشروطیت در شهر آناطولی و درک او از دنیای اطرافش نمادی از بخشی از مردم آگاه آن زمانه است. خون حرف نمی‌زند به نوعی منعکس کننده وضعيت سياسی، اقتصادی و اجتماعی استانبول از اوايل قرن بيستم تا اواسط دهه ۱۹۳۰ است و  آداب و اخلاقیات آن دوره را به خوبی برا خواننده به تصوير مي‌کشد.

در بخشی از کتاب خون حرف نمی‌زند می‌خوانیم

خونه یه صندوقخونه داره استاد، عينهو سمساری. توش پره از گیلیم و قالی و النگو و گوشواره و ساعت و قلیون قدیمی، حتی تخته نرد صدف کاری شده هم هست چیزاییه که زبیده خانم از مردم گرویی گرفته پیرزن یه دفتر هم درست کرده بوده استاد. یه دفتر زرد و کثیف واسه نگه‌داشتن حساب و کتاباش. الحق حساب و کتابش درست بوده. خطش خرچنگ قورباغه ست، اما از هر کی هر چی گرفته، نزولش چقدر می شه، کی چقدر داده، گرویی کی دیگه پس داده نمی شه، همه رو نوشته. راستی استادی بین چیزای گرویی یه رنده نجاری هم بود. چشمم که بهش افتاد، انگار که یه بچه مرده دیده باشم، جیگرم آتیش گرفت. توی دفتر گشتم. پیداش کردم. یکی به اسم شکری نجار از زبیده سه مجیدیه قرض گرفته، رنده‌ش رو هم گرو گذاشته، چهار ماه نزول پولش رو داده بود، اما بعد از چهار ماه خونه‌های نزول توی دفتر خالی مونده بود۔ گرویی شکری نجار توی سیاهه جنس‌های پس‌ندادنی زبیده خانم بود۔ بگذریم ... خلاصه، خلاصه دفتر رو به کدخدا تحویل دادیم۔

پیشنهادهایی برای دوستداران کتاب خون حرف نمی‌زند

اگر به ادبیات ترکیه علاقه دارید ناظم حکمت بهترین نویسنده برای شناساندن فرهنگ ترکیه به شماست. مطالعه بیشتر درباره با جامعه و فرهنگ و آداب و رسوم با مطالعه منبعی دقیق، بهترین انتخاب برای آشنایی مخاطب است، کتاب‌های زیر می‌تواند انتخاب بعدی شما باشد.

شناسنامه

فرمت محتوا
epub
حجم
2.۵۰ مگابایت
تعداد صفحات
400 صفحه
زمان تقریبی مطالعه
۱۳:۲۰:۰۰
نویسندهناظم حکمت
مترجمارسلان فصیحی
ناشرانتشارات کتاب‌سرای نیک
زبان
فارسی
عنوان انگلیسی
Kan konusmaz
تاریخ انتشار
۱۴۰۱/۰۴/۱۱
قیمت ارزی
5.۵ دلار
قیمت چاپی
34,500 تومان
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
epub
۲.۵۰ مگابایت
۴۰۰ صفحه

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
0
(بدون نظر)
59,500
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو
خون حرف نمی زند
خون حرف نمی زند
ناظم حکمت

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
خون حرف نمیزند
خون حرف نمیزند
ناظم حکمت
انتشارات کتاب‌سرای نیک
0
(بدون نظر)
59,500
تومان