0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
داش آکل
٪30

معرفی، خرید و دانلود کتاب صوتی داش آکل

نویسنده:
صادق هدایت
درباره داش آکل

داش آکل لوطی معروف شیراز است که به‌خاطر رفتارش طرفداران زیادی دارد. او یاری دهنده نیازمندان است و افراد زیادی به‌خاطر همین رفتارهایش او را دوست داشتند. روزی در میان کل‌کل‌های او با کاکا رستم خبر می‌رسد که یکی از حاجیان شهر یعنی حاج صمد از دنیا رفته و داش آکل را وکیل خودکرده است. داش آکل بر خلاف میلش این مسئولیت را قبول می‌کند و در رفت و آمدهایی که به خانه حاج صمد دارد چشمش به دختر خانه می‌افتد و در نگاهی عاشق او می‌شود؛ اما این عشق را بروز نمی‌دهد؛ چون فکر می‌کند از جوانمردی خارج است.

کتاب صوتی داش آکل نوشته صادق هدایت، یکی از مشهورترین و جذاب‌ترین داستان‌های کوتاه این نویسنده است. این داستان کوتاه اولین‌بار در سال 1311 به چاپ رسید و منتشر شد. کتاب صوتی داش آکل در دسته‌بندی کتاب‌های داستان و رمان قرار گرفته که توسط انتشارات واوخوان و گویندگی بهروز رضوی منتشر شده است.

معرفی نویسنده

صادق هدایت متولد 17 فوریه 1903 در تهران، ایران و درگذشته 4 آوریل 1951 در پاریس، فرانسه است. هدایت نویسنده ایرانی است که فنون مدرنیستی را وارد ادبیات داستانی فارسی کرد. او را یکی از بزرگ‌ترین نویسندگان ایرانی قرن بیستم می‌دانند.

هدایت که در خانواده‌ای سرشناس اشرافی به دنیا آمد، ابتدا در تهران تحصیل کرد و سپس در فرانسه و بلژیک در رشته دندانپزشکی و مهندسی تحصیل کرد. هدایت پس از ارتباط با چهره‌های روشنفکر برجسته اروپا، تحصیل در رشته ادبیات را رها کرد. او به‌شدت جذب آثار ادگار آلن‌پو، گی دو موپاسان، راینر ماریا ریلکه، فرانتس کافکا، آنتون چخوف و فئودور داستایوفسکی شد. هدایت بسیاری از آثار کافکا از جمله در مستعمره کیفری را به فارسی ترجمه کرد که مقدمه‌ای فوق‌العاده به نام «پیام کافکا» (پیام کافکا) نوشت. او پس از چهار سال در سال 1339 به ایران بازگشت و اولین کتاب داستان کوتاه خود را در سال 1930 به نام زنده‌به‌گور منتشر کرد.

هدایت شخصیت خاصی داشت و در محافل روشنفکری تهران و گروه ادبی ضد سلطنتی و ضداسلامی تعلق داشت. او علاقه شدیدی به فولکلور ایرانی پیدا کرد و مجموعه‌ای از ترانه‌های مردمی را در سال 1932 منتشر کرد. نویسندگان جوان بسیاری تحت‌تأثیر آثار او قرار گرفتند. او همچنین تعدادی مقاله انتقادی نوشت و آثار نویسندگان برجسته اروپایی از جمله چخوف و ژان پل سارتر را ترجمه کرد.

چرا باید کتاب صوتی داش آکل را بشنویم؟

هدایت به شیوهای هنرمندانه خواننده را با تنش‌ها و کشمکش‌های درونی داش آکل مواجه می‌سازد؛ تعارض میان خواستن و بروزندادن از یک‌سو، او در آتش عشق مرجان می‌سوزد و از دیگر سو بنا به توجیه خود از خیانتکارانه و ظالمانه بودن خواستگاری حرف می‌زند و چاره را در این می‌بیند که تنها با خیال او بسازد گرچه این داستان نیز از فرمول هدایت تابعیت می‌کند و نیروهای متضاد و نیک و شر داش آکل و کاکارستم از همان ابتدا مشخص می‌شوند، اما نگاه خاکستری نویسنده سبب پرداخت شخصیتی ممتاز و کم‌نظیر در تاریخ ادبیات داستانی ایران می‌شود که به‌کلی با شخصیت‌های مطلقاً بد و مطلقاً نیک پاورقی‌نویسان تفاوت دارد لحن به تعبیر خود نویسنده داشی آمیخته با لهجه شیراز داش آکل در گیرایی و تراش شخصیت محوری داستان بی‌اثر نیست.

در بخشی از کتاب داش آکل می‌شنویم

شب‌ها از زور پریشانی عرق می‌نوشید و برای سرگرمی خودش یک طوطی خریده بود. جلو قفس می‌نشست و با طوطی درد دل می‌کرد.

داش آکل روز بعد از عاشق شدنش سرگرم کارهایی می‌شود که تابه‌حال هیچ‌کدام از این مشغولیت‌ها را از او در داستان سراغ نداریم، انگار روزگارش به‌یک‌باره آن‌چنان تغییر می‌کند که تبدیل به کس دیگری می‌شود:

«داش آکل از روز بعد مشغول رسیدگی به کارهای حاجی شد، با یک نفر سمسار خبره، دونفر داش محل و یکنفر منشی همه چیزها را بادقت ثبت و سیاهه برداشت. آنچه زیادی بود در انباری گذاشت. در آن‌ را مهروموم کرد، آنچه فروختنی بود فروخت، قباله‌های املاک را داد برایش خواندند، طلب‌هایش را وصول کرد و بدهکاری‌هایش را پرداخت. همه اینکاها در دو روز و دو شب روبراه شد»

پیشنهادهایی برای دوستداران کتاب

داستان داش آکل پر از نقاط حساس و احساسی است که هداست توانسته آن را به بهترین نحو به تصویر بکشد. این داستان تمام مختصات یک تراژدی استاندارد را دارد و خواننده را به تفکر بعد از خواندن و شنیدن کتاب وادار می‌کند. داستان‌های دیگری در این سبک به‌خصوص در ادبیات ایران وجود داشته که در این قسمت به تعدادی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

 

شناسنامه

فرمت محتوا
mp۳
حجم
47.۶۲ مگابایت
مدت زمان
۳۴:۳۸
نویسندهصادق هدایت
راویبهروز رضوی
ناشرواوخوان
زبان
فارسی
تاریخ انتشار
۱۳۹۹/۱۱/۲۷
قیمت ارزی
4 دلار
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
mp۳
۴۷.۶۲ مگابایت
۳۴:۳۸

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
4.3
از 5
براساس رأی 23 مخاطب
5
ستاره
73 ٪
4
ستاره
4 ٪
3
ستاره
4 ٪
2
ستاره
13 ٪
1
ستاره
4 ٪
12 نفر این اثر را نقد کرده‌اند.
5

بسیار لذت بردم... ای کاش مرام و وفای به عهد و امانتداری داش آکل همه گیر و جهانی شود... داستان بسیار زیبا بود و البته روایت زیبا و موسیقی جذابیت داستان رو دو چندان کرده بود... سپاس بی کران

5

بنظرم کتاب های صادق هدایت جزو بی نظیر ترین هاست نویسنده‌ای که قام خوبی دارد، من این کتاب داش اکل رو بار سومی هست که میخونم و دوستش دارم،، خیلی قشنگهه»

5

عالی بود داستانی از یک واقعیت تلخ از یک فرهنگ بسته ! آقای بهروز رضوی هم سالم سلامت باشند. به امید آزادی و رهایی از خرافات ✌🏻

5

بسیار عالی. این داستان جذاب صادق رو با صدای بهروز رضوی گوش کنید.

5

درود به شرف انسانهای امانتدار. صادق هدایت در نوع خودش نویسنده ای بینظیره

5

وای وای فیلمش رو ندیدم ولی صادق هدایت فوق العاده تموم کرد داستان رو...

5

داستانی شنیدنی همراه با خوانشی گیرا و دوست داشتنی

5

عالی بود، چقد دوس داشتنی بود این کتاب ۳۰ دقیقه ای، میشه توش زندگی کرد

5

داستان که اثر هدایت صدا هم آقای رضوی دیگه از این بهتر نمیشد

3

عالی مخصوصاً صدای گرم بهروز رضوی .

نمایش 2 نقد دیگر
4.3
(23)
46,000
٪30
32,200
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
داش آکل
٪30
داش آکل
صادق هدایت
واوخوان
4.3
(23)
46,000
٪30
32,200
تومان