0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
معرفی، خرید و دانلود کتاب نامه به پدر

معرفی، خرید و دانلود کتاب نامه به پدر

کتاب متنی
فیدی‌پلاس
درباره نامه به پدر

نقد و بررسی کتاب نامه به پدر


نامه به پدر اثر جاودان فرانتس کافکا، دریچه‌ای به سوی دنیای درونی و پیچیده او می‌گشاید. کافکا در این نامه، ریشه بسیاری از مشکلات و رنج‌های خود را در رابطه با پدرش جستجو می‌کند. او از سلطه‌گری، بی‌رحمی و کمبود محبت پدر سخن می‌گوید و از چگونگی تأثیر این رابطه بر اعتماد به نفس، عزت نفس و روابط او با دیگران پرده برمی‌دارد و از چگونگی تأثیر این رابطه بر شخصیت و زندگی خود می‌نویسد. کافکا به دنبال هویت خود می‌گردد و در سایه پدر قدرتمند خود، احساس حقارت و ناچیزی می‌کند و در تلاش است تا جایگاه خود را در جهان پیدا کند. احساس رنج و اضطراب در سراسر نامه مشهود است. کافکا از ترس، نا امیدی و تنهایی خود سخن می‌گوید و خواننده را در اعماق روان رنجور خود غرق می‌کند. کافکا با ظرافتی بی‌نظیر از زبان استفاده می‌کند تا احساسات و تجربیات خود را به تصویر بکشد. لحن نامه، گاه خشمگین، گاه غمگین و گاه تمسخرآمیز است و به زیبایی، پیچیدگی‌های رابطه پدر و فرزندی را به نمایش می‌گذارد. نامه به پدر، صرفاً یک شرح حال شخصی نیست، بلکه اثری عمیقاً فلسفی و روان‌شناختی است. اگر شما هم به خواندن کتاب‌های زندگی‌نامه و سفرنامه علاقه دارید حتما به دسته‌بندی زندگی‌نامه و سفرنامه فیدیبو سر بزنید.


فرانتس کافکا، غول ادبیات مدرن

فرانتس کافکا در 3 ژوئیه 1883 در پراگ، پایتخت بوهم (جمهوری چک امروزی) متولد شد. او که به عنوان یکی از برجسته‌ترین نویسندگان قرن بیستم شناخته می‌شود، آثاری خلق کرد که به دلیل پرداختن به مفاهیمی مانند بیگانگی، اضطراب، بوروکراسی و پوچی، تا به امروز خوانندگان را مجذوب و درگیر خود نگه داشته است. کافکا در خانواده‌ای یهودی از طبقه متوسط متولد شد. پدرش، هرمان کافکا، تاجری خشن و مستبد بود و رابطه او با فرانتس، رابطه‌ای پرتنش و آکنده از رنج بود. این رابطه، نقشی اساسی در شکل‌گیری شخصیت و آثار کافکا ایفا کرد. کافکا در رشته حقوق تحصیل کرد و به عنوان کارمند بیمه مشغول به کار شد. شغلی که از آن متنفر بود و آن را مانعی برای نویسندگی می‌دانست. او در طول زندگی خود به بیماری سل مبتلا بود و از سلامتی ضعیفی برخوردار بود. کافکا در 3 ژوئن 1924 در سن 40 سالگی بر اثر بیماری سل درگذشت. کافکا در طول زندگی خود، رمان‌ها، داستان‌های کوتاه و مقالاتی به نگارش درآورد که بسیاری از آن‌ها پس از مرگش منتشر شدند. مشهورترین آثار او عبارتند از: مسخ،  محاکمه، قصر و آمریکا است.

جهت مشاهده سایر آثار فرانتس کافکا کلیک کنید.


چرا کتاب نامه به پدر را بخوانیم

نامه به پدر، نامه‌ای بلند و شخصی است که در سال ۱۹۱۹ در سی و شش سالگی او نوشته شده است. این نامه هرگز به دست پدرش نرسید، چرا که مادر کافکا معتقد بود که این نامه نتیجه‌ای معکوس خواهد داشت و مشکلات روحی کافکا را حل نخواهد کرد. برخی معتقدند که نامه به پدر را می‌توان به عنوان یک خودزندگینامه در نظر گرفت، چرا که کافکا در آن به شرح زندگی خود و تجزیه و تحلیل آن می‌پردازد. خود کافکا هرگز توضیح مفصلی در مورد این نامه ارائه نمی‌دهد، اما در نامه‌ای به میلنا، آن را منبعی ارزشمند برای درک گذشته‌ی خود می‌داند. کافکا همچنین در این نامه به مشکلات روحی خود، از جمله اضطراب و افسردگی هم می‌پردازد. نامه به پدر به عنوان یکی از مهم‌ترین آثار کافکا شناخته می‌شود. این نامه کاوش عمیقی از ذهن و روان کافکا ارائه می‌دهد و به درک بهتر آثار او کمک می‌کند.  این نامه به مثابه یک رمان کوتاه، شرحی از رابطه پرتنش و آکنده از رنج کافکا با پدرش، هرمان کافکا، است. نامه به پدر با لحنی گیرا و نثری قوی و پر از تمثیل و رمزگان، فضای وهم‌آلود و گاه کابوس‌وار همرا با لحن سرد و بی‌تفاوت و شخصیت‌های منفعل و بی‌نام است و به مضامینی همچون، بیگانگی و انزوا، اضطراب و پوچی و جستجوی هویت می‌پردازد. برای درک عمیق‌تر نامه به پدر، آشنایی با زندگی و آثار کافکا ضروری است. آثار کافکا تأثیر عمیقی بر ادبیات جهان گذاشته است.

در بخشی از کتاب نامه به پدر می‌خوانیم

سرانجام چه زمانى کسى مى آید

تا این جهان وارونه را راست کند.

کافکا

نامه به پدر که هرگز به دست مخاطبش نرسید، نمایان گر صادقانه ترین کوششى است که نویسنده در آن، زیرین ترین لایه هاى روابط خانوادگى را کاویده و از این منظر بسیارى از دردمندى هاى جان و روانش را با رویکردى روانکاوانه، غناى هنرمندانه بخشیده است. نامه چنین آغاز مى شود:

پدر بسیار عزیزم،

به تازگى پرسیدى، چرا به نظر مى آید از تو مى ترسم...

خانواده اى که کافکا در آن پرورش یافت، پدرى مستبد، مادرى خرافى و خواهرانى معمولى داشت. کافکا از پدرش حساب مى برد، مى ترسید و تمام دوره هاى زندگى اش را زیر سایه ى وحشت از پدر گذراند.

هرمان کافکا بازرگانى خودساخته و تنومند، قوى بنیه، پرسروصدا و فرانتس کافکا نویسنده اى باریک اندام و حساس و روشن فکر بود که بیش تر عمر خود را در زادگاهش، پراگ، گذراند. اگرچه کافکا بسیار پرانرژى و بنا به گفته ى دوستانش، آرام و مسحورکننده بود، هیچ گاه موفق به بیرون آمدن از زیر یوغ پدر و فرار از خودعداوتى او نشد. البته بعدها در زندگى اش به انواعِ گوناگون رژیم هاى سلامتى براى بالا بردن قدرت جسمانى اش روى آورد.

در برابر پدر احساس حقارت مى کرد و همیشه با مخالفتِ پدرى مواجه بود که نوشتن را

اتلاف وقت مى دانست.

پدر هیچ گاه به این که به پسرش یأس و نومیدى مى آموزد، توجه نکرد. تفکر پدر و خانواده بافت بسیارى از آثار کافکا را چه به صورت مستقیم و چه به صورت انتزاعى تشکیل داده است. پدر دکان دارى منفعت طلب بود با افکارى پدرسالارانه که چیزى را نمى پرستید جز کامیابى مادى و پیشرفت اجتماعى، مستبدى نفرت انگیز.

کافکاى پدر در وُسک، روستایى منحصرا یهودى نشین، در پنجاه مایلى جنوب پراگ بزرگ شد. پدرش، جاکوب، قصاب تشریفات مذهبى شهر بود، شغلى که خانواده به سختى از آن گذران زندگى مى کرد، و آنان قادر به تهیه آن تجملاتى که بعدها هرمان توانست براى فرانتس تهیه کند، نبودند. زمانى که هرمان آن قدر بزرگ شده بود که قادر به ارابه کشیدن شد، کارش این شد که اغلب در شرایط آب وهوایى بد، گوشت پاک را به مناطق دور برساند. شاید در نتیجه این سبک زندگى مشقت بار، هرمان آموخت پسربچه اى قوى باشد و از همان اوان کودکى دریافت که از زندگى چیزى بیش تر از این مى خواهد. در سن چهارده سالگى خانه را ترک گفت، در نوزده سالگى به ارتش ملحق شد و در سال ۱۸۸۲ سرانجام به شکل شراکتى تجارت را شروع کرد و تجارت خانه اى را افتتاح کرد. همان سال با ژولى لووى آشنا مى شود و ازدواج مى کند.


پیشنهادهایی برای دوستداران کتاب نامه به پدر

اگر شما هم به خواندن کتاب‌های زندگی‌نامه و سفرنامه علاقه دارید پیشنهاد می‌کنیم حتما کتاب‌های زیر را که در فیدیبو در دسترس هستند، مطالعه کنید.

بخور، عبادت کن، عشق بورز نویسنده الیزابت گیلبرت انتشارات کتیبه پارسی

هیچ دوستی به جز کوهستان نویسنده بهروز بوچانی انتشارات چشمه

چه کسی؟ چه وقت؟ چه چیزی را؟ اختراع کرد؟ نویسنده دیوید الیارد انتشارات مازیار


شناسنامه

فرمت محتوا
epub
حجم
638.۳۳ کیلوبایت
تعداد صفحات
104 صفحه
زمان تقریبی مطالعه
۰۳:۲۸:۰۰
نویسندهفرانتس کافکا
مترجمالهام دارچینیان
ناشرانتشارات نگاه
زبان
فارسی
تاریخ انتشار
۱۳۹۲/۰۸/۱۲
قیمت ارزی
2.۵ دلار
قیمت چاپی
10,000 تومان
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
epub
۶۳۸.۳۳ کیلوبایت
۱۰۴ صفحه

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
3.8
از 5
براساس رأی 79 مخاطب
تلخ ☕️ (7)
آموزنده 🦉 (5)
5
46 ٪
4
21 ٪
3
8 ٪
2
12 ٪
1
10 ٪
27 نفر این اثر را نقد کرده‌اند.
5

کتاب بسیار عمیق و جذابی بود نه تنها به این دلیل که با شخصیت کافکا، روحیاتش، نگاهش و سرگذشتش به خصوص رابطه اش با پدرش آشنا میشیم، بلکه می‌‌بینیم تو زندگی‌هامون چقدر آدم‌هایی مثل هرمان کافکا وجود داشتن که تاثیر عمیق‌شون رو تو تصمیم‌گیری‌هامون می‌تونیم ببینیم. من دلم میخواست کافکا رو از توی کتاب بکشم بیرون و بغلش کنم با اون همه همذات پنداری که باهاش داشتم. گرچه پدرم هیچوقت چنین شخصیتی نداشته و نداره اما کسایی تو زندگیم بودن و هستن که چنین نامه‌ای حرفهای دل من به اوناست

4
تلخ ☕️
پربار 🌳
آموزنده 🦉

از دید من کتاب جالب و تلخی بود. نشون می‌ده تفاوت شخصیت والد و فرزند و ایمان قلبی نداشتنِ والد به تعالیمی که به فرزند ارائه می‌ده، می‌تونه آثار مخربی داشته باشه. ممکنه ایده‌ای که والد در رابطه با مسئله ساده‌ای سعی می‌کنه به فرزند خودش منتقل کنه، به‌علت روحیه اضطرابی فرزند ریشه تفکر مخربی رو در اون بکاره که اجازه هر نوع رشد و بالندگی رو ازش بگیره. به تعبیر کتاب تو بی‌آنکه مقصر باشی، در به‌وجود آمدن آنچه من هستم، سهیمی.

4

تجربه ملموسی که بهتر از هر دستورالعمل تربیتی میتونه راهگشا باشه. به راحتی خواننده میتونه خودش رو میان تقابلات غلط پدر و فرزند قرار بده و اثرات سو رفتارهای غلط والدین و تاثیراتی که تا سالها روی شخصیت فرزند میگذاره رو به راحتی استنتاج کنه. پیشنهاد میکنم اگه فرزند دارین حتما بخونید

4

من واقعا از مطالعه اش لذت بردم ... شاید بهتر باشه قبل مطالعه این نامه یکی از آثارش را خونده باشید ... خوندن این کتاب رو به پدر مادرها و تمام فرزندانی که آرزوی والدین بهترین داشتن توصیه میکنم

5

کتاب از دو منظر جالب هست ، یک بررسی زندگی کافکا از زاویه دید خودش و دوم مسائل تربیتی و اجتماعی ناشی از رفتارهای والدین که برای پدر و مادر ها خیلی جالب هستش

1

این کتاب خب رمان نیست و خب حس میکنم اگر نتونید حس و حال کاراکتر کافکا رو درک کنید؛ این کتاب براتون به شدت خسته کننده میشه. یکی از معدود کتاب‌هایی بود که تا صفحه 70 بیشتر نخوندم.

5

بعد از خوندن این کتاب و خصوصا خلاصه‌ی اتفاقات زندگی کافکا در انتهای کتاب، میتونید درک بهتری از فضای سایر داستان‌های کافکا که خوندید داشته باشید.

5
تلخ ☕️

این کتاب آرزوی آدماییه که آسیب دیدن از والدینشون و شهامتش رو نداشتن به زبون بیارن. حس عجز و درد رو توی جملاتش کاملا احساس میکردم. واقعا شاهکاره

5

بنظرم این کتاب رو هر فرد بالغی لازمه برای سبک برخوردش با اطرافیان و از همه مهم تر روش تربیت فرزندانش بخونه

4

با توجه به نظرات کافکا راجع به پدرش، که غالبا منفی است ولی تاثیر زیادی در پیشرفت او داشته.

نمایش 17 نقد دیگر
3.8
(85)
تلخ ☕️ (7)
44,000
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
نامه به پدر
فرانتس کافکا
انتشارات نگاه
3.8
(85)
تلخ ☕️ (7)
44,000
تومان