0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
معرفی، خرید و دانلود کتاب چه کسی؟ چه وقت؟ چه چیزی را؟ اختراع کرد؟

معرفی، خرید و دانلود کتاب چه کسی؟ چه وقت؟ چه چیزی را؟ اختراع کرد؟

کتاب متنی
درباره چه کسی؟ چه وقت؟ چه چیزی را؟ اختراع کرد؟


نقد و بررسی کتاب چه کسی؟ چه وقت؟ چه چیزی را؟ اختراع کرد؟

کتاب چه کسی؟ چه وقت؟ چه چیزی را؟ اختراع کرد؟ اثر دیوید الیارد، شما را به سفری علمی و هیجان‌انگیز در تاریخچه‌ی اختراعات بشر می‌برد. این کتاب جذاب و آموزنده، خواننده را از سال هزار و پانصد میلادی به بعد رهسپار سفری در گذر زمان می‌کند و به‌ترتیبِ زمانی، با تمام ایده‌ها و اختراعاتی که سرنوشت جمعی انسان‌ها را دگرگون کرده، آشنا می‌سازد. در این کتاب، با خیل عظیمی از اختراعات و اکتشافات بشری در حوزه‌های مختلف از جمله علم، پزشکی، صنعت، کشاورزی و ... آشنا می‌شوید و درمی‌یابید که چگونه خلاقیت و نوآوری انسان، مسیر زندگی را دگرگون کرده و تمدن بشری را به سوی پیشرفت و تعالی رهنمون ساخته است. چه کسی؟ چه وقت؟ چه چیزی را؟ اختراع کرد؟ اثری خواندنی و آموزنده برای تمامی علاقمندان به تاریخ، علم و فناوری است که به شما دیدگاهی عمیق از سیر تحولات و پیشرفت‌های بشر در طول زمان ارائه می‌دهد. کتاب چه کسی؟ چه وقت؟ چه چیزی را؟ اختراع کرد؟ به مثابه‌ی یک راهنمای جامع، پاسخی برای تک تک این سوالات خواهد بود. این کتاب جذاب و خواندنی، شما را به سفری در دنیای شگفت‌انگیز اختراعات بشر می‌برد و به کاوش در تاریخچه‌ی ابداعات و اکتشافات علمی می‌پردازد. در این کتاب، با خیل عظیمی از مخترعین و مبدعین برجسته‌ی جهان، از اسطوره‌هایی مانند نیوتن و پاستور تا دانشمندان نوین و خلاق عصر حاضر، آشنا خواهید شد. الیارد با شرح داستان زندگی و ابداعات این نوابغ، دریچه‌ای نو به روی شما می‌گشاید تا درک عمیق‌تری از فرآیند خلاقیت و نوآوری در علم و فناوری به دست آورید. اگر شما هم به خواندن کتاب‌های زندگی‌نامه و سفرنامه علاقه دارید حتما به دسته‌بندی زندگی‌نامه و سفرنامه فیدیبو سر بزنید.


دیوید الیارد، سفری در دنیای علم و فناوری برای همگان

دیوید الیارد، متولد 1942، چهره‌ای شناخته‌شده در دنیای علم و فناوری است. او با کوله‌باری از تجربه در زمینه‌های گوناگون، از جمله آموزش و مشاوره‌ی تخصصی، سخنرانی و سفرهای تحقیقاتی، به فعالیت مشغول است. اما تخصص اصلی الیارد، درک و انتقال مفاهیم علمی به زبانی ساده و قابل‌فهم برای مخاطبان در هر سنی است. او با تبحر و ظرافتی مثال‌زدنی، اصطلاحات پیچیده‌ی علمی را به واژگانی روشن و گویا تبدیل می‌کند و بدین‌سان، دریچه‌ی تازه‌ای به سوی دنیای شگفت‌انگیز علم را به روی مخاطبان خود می‌گشاید.


چرا کتاب چه کسی؟ چه وقت؟ چه چیزی را؟ اختراع کرد؟ را بخوانیم

کتاب چه کسی؟ چه وقت؟ چه چیزی را؟ اختراع کرد؟ با ترسیم تصویری کامل از تاریخ اختراعات بشر از سال 1500 میلادی به بعد، این هم‌پیوندی و وابستگی متقابل را به بهترین شکل به مخاطب نشان می‌دهد. در این کتاب، گویی با گذرگاه زمانی روبرو می‌شویم که در آن، هر اختراع و اکتشاف جدید، پلی برای گذر به اختراعات و اکتشافات بعدی می‌شود. الیارد با شرح تاریخچه‌ی هر اختراع، زمینه‌های تاریخی، چالش‌ها و موانعی که مخترعین با آن روبرو بوده‌اند و همچنین تاثیرات شگرف اختراعات آنها بر زندگی بشر را مورد بررسی قرار می‌دهد. چه کسی؟ چه وقت؟ چه چیزی را؟ اختراع کرد؟ تنها به ذکر نام و تاریخ اختراعات اکتفا نمی‌کند، بلکه به کاوش در ماهیت خلاقیت و نوآوری در علم و فناوری می‌پردازد و نشان می‌دهد که چگونه ایده‌ها در طول زمان تکامل یافته و به ثمر می‌رسند. کتاب چه کسی؟ چه وقت؟ چه چیزی را؟ اختراع کرد؟ دروازه‌ای به سوی دنیای شگفت‌انگیز اختراعات بشر و سفری در گذرگاه زمان علم و فناوری است. این کتاب ارزشمند، عرصه‌ای ویژه برای آشنایی با فراز و نشیب‌های مسیر علمی انسان در چند قرن اخیر به شمار می‌رود. خواننده با ورق زدن صفحات این کتاب، درمی‌یابد که مسیر پیشرفت و اختراعات همواره مسیری هموار و رو به جلو نبوده است. بشر در طول تلاش‌های خود برای نیل به نوآوری و پیشرفت، بارها طعم تلخ آزمایشات ناموفق و خطا را چشیده است. اما این تجارب، نقطه عطفی در مسیر یادگیری و تکامل انسان بوده و او را مصمم‌تر از همیشه به سوی کشف حقایق و خلق ایده‌های نو رهنمون ساخته است. این کتاب، تصویری ویژه و منحصر به فرد از روند شتابان رشد علم و فناوری، به خصوص در سال‌های اخیر، ارائه می‌دهد. گویی با مطالعه‌ی این اثر، شاهد انفجاری از نوآوری و خلاقیت در نیمه‌ی دوم قرن بیستم هستیم. در نهایت، چه کسی، چه‌‌‌‌ وقت، چه‌ چیزی را اختراع کرد؟  به مثابه‌ی یک تقویم علمی پانصد ساله، گویی تاریخچه‌ی رشد و نوآوری بشر را ورق می‌زند و نشان می‌دهد که چگونه دستاوردهای علمی و ابداعات بشر، دنیای امروز ما را شکل داده‌اند. کتاب چه کسی؟ چه وقت؟ چه چیزی را؟ اختراع کرد؟، سفری جذاب و خواندنی در دنیای رنگارنگ اختراعات است، سفری که از اولین قطب‌نماها آغاز می‌شود و تا پیشرفته‌ترین تلفن‌های هوشمند امروزی ادامه می‌یابد.




در بخشی از کتاب چه کسی؟ چه وقت؟ چه چیزی را؟ اختراع کرد؟ می‌خوانیم

پیتر هنلاین: ساعت چند است؟

حدود ۱۵۰۱ نخستین دستگاه‌های زمان‌سنج مکانیکی در قرن سیزدهم ساخته شدند. این‌ها ماشین‌های پرسروصدایی بودند که برج‌های شهرداری‌ها و مناره‌ی کلیساها را مزین می‌کردند و مکانیسم کار آن‌ها سقوط وزنه‌های سنگین بود. فکر ساخت ساعت‌های کوچک و قابل حمل به ذهن کمتر کسی می‌رسید.

در حدود ۱۵۰۰ قفل‌سازی از شهر قرون وسطایی نورنبرگ واقع در جنوب آلمان به نیروی جدیدی که می‌توانست در مکانیسم کار ساعت مفید باشد دست یافت. شاید دیگران هم به چنین ایده‌ای رسیده بودند، اما پیتر هنلاین بود که آن را عملی کرد. وی باریکه‌ای از ورق آهنی نازکی را گرفت و پیچاند و آن را به‌شکل فنر درآورد. وقتی فنر را می‌پیچاندند (کوک می‌کردند) انرژی در آن ذخیره می‌شد و با شُل شدن فنر این انرژی به‌تدریج آزاد می‌شد. امروزه مکانیسم کار ماشین‌هایی مثل ترن اسباب‌بازی هم که با چنین فنرهایی کار می‌کنند اصطلاحاً «ساعت‌وار» (clockwork) نامیده می‌شود.

به‌این ترتیب می‌شد ساعت‌های کوچکی ساخت و روی قفسه یا میز قرار داد یا حتی می‌شد آن‌ها را به‌کمک زنجیری به گردن آویخت و این بزرگ‌ترین توفیق هنلاین بود که در سال ۱۵۱۰ عملی شد. لذا ساعت‌های قابل‌حمل هرچند هنوز به کوچکی ساعت‌های جیبی نبودند ساخته شدند. این ساعت‌های اولیه از نظر شکل و اندازه مثل شلغم بودند اما به‌تدریج شکل آن‌ها به بیضی تبدیل شد و موسوم به «تخم‌مرغ نورنبرگی» شدند. این ساعت‌ها که با سنگ‌های قیمتی تزیین می‌شدند نمادی از ثروت و مد به‌شمار می‌رفتند اما دقت زمان‌سنجی آن‌ها کم بود و نیاز به مراقبت زیاد داشتند. اجزای دست‌ساز آهنی ساعت‌ها بسیار سخت و غیرقابل انعطاف بودند و به فنر اصلی بسیار نیرومندی نیاز داشتند تا بتواند گذشت زمان را نشان دهد. وقتی به‌مرور زمان این فنر شل می‌شد ساعت آهسته‌تر کار می‌کرد و زمان کُند سپری می‌شد.

اصلاح این مشکل سبب شد تا ساعت از وسیله‌ای تجملی به ابزاری مفید تبدیل شود. حدود سال ۱۵۲۵ یاکوب زک، مکانیکی سویسی که در پراگ زندگی می‌کرد به فکر ساخت «قرقره‌ی مخروطی» (fusee) افتاد. به‌این‌ترتیب رشته‌ای پس از عبور از قرقره‌ای مخروطی فنر اصلی را به باقی اجزای ساعت متصل می‌کرد. لذا فنر می‌توانست فشار ثابتی را انتقال دهد و ساعت می‌توانست زمان را بهتر بسنجد.



پیشنهادهایی برای دوستداران کتاب چه کسی؟ چه وقت؟ چه چیزی را؟ اختراع کرد؟

اگر شما هم به خواندن کتاب‌های زندگی‌نامه و سفرنامه علاقه دارید پیشنهاد می‌کنیم حتما کتاب‌های زیر را که در فیدیبو در دسترس هستند، مطالعه کنید.

پُل پوت نویسنده فیلیپ شورت نشر ثالث

کفش فروش پیر نویسنده فیل نایت انتشارات نوین

شیخ ابوالحسن خرقانی نویسنده کریستیین تورتل انتشارات مرکز


شناسنامه

فرمت محتوا
epub
حجم
5.۲۸ کیلوبایت
تعداد صفحات
413 صفحه
زمان تقریبی مطالعه
۱۳:۴۶:۰۰
نویسندهدیوید الیارد
مترجممحمداسماعیل فلزی
ناشرانتشارات مازیار
زبان
فارسی
عنوان انگلیسی
who invented what when 2,006
تاریخ انتشار
۱۴۰۳/۰۳/۲۰
قیمت ارزی
6 دلار
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
epub
۵.۲۸ کیلوبایت
۴۱۳ صفحه

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
منتظر امتیاز
٪30
92,000
64,400
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
چه کسی؟ چه وقت؟ چه چیزی را؟ اختراع کرد؟
دیوید الیارد
انتشارات مازیار
منتظر امتیاز
٪30
92,000
64,400
تومان