0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
عطار

معرفی، خرید و دانلود کتاب صوتی عطار

نویسنده:
مسعود علیا
درباره عطار

خورشید رخ تو در نظر خواهم داشت

چون ذرّه دلم زیر و زبر خواهم داشت

تا من هوس روی تو دارم از دل

خورشید میان ذرّه درخواهم داشت

درباره عطار

«فَریدالدّین ابوحامِد محمّد عطّار نِیشابوری» یکی از عارفان و شاعران برجسته‌ی ایرانی است که در پایان سده ششم و آغاز سده هفتم زندگی می‌کرد. او در سال ۵۴۰ هجری برابر با ۱۱۴۶ میلادی در نیشابور زاده و هنگام حمله‌ی مغول کشته شد و بسیاری از آثارش از بین رفت. اطلاعات دقیقی درباره‌ی زندگی این شاعر بزرگ نیست ولی برخی بر این باور هستند او بر شرح زندگی بزرگان و اهل‌بیت تسلط کافی داشته است که می‌توان بازتابی از آن‌ها را در آثارش دید. او در نیشابور که به دارا لعلم شهرت داشته زندگی می‌کرد و به طبابت و پزشکی هم مشغول بود و پس از آشنایی‌اش با عرفان و تصوف راه زهد، گوشه‌گیری و تقوا را پیش گرفت و به ری، کوفه، مصر، دمشق، مکه، هندوستان و ترکستان سفر کرد. او شاعر و عارف تأثیرگذار ایرانی است که تحسین بسیاری از افراد را به دنبال داشت همان‌طور که مولوی درباره‌ی او چنین گفت: «من آن مولای رومی‌ام که از کِلکَم شَکِر ریز و لیکن در سخن گفتن غلام شیخ عطارم»

«عطار نيشابوری» یکی از پرکارترین شاعران ایرانی است که بر ادبیات فارسی و شاعران پس از خودش بسیار تأثیرگذار بوده است. او شاعر، صوفی و داروساز مشهوری بود که درزمینهٔ عرفانی از مرتبه‌ای بالا برخوردار شد. برخی معتقدند عطار از شاگردان «احمد نجم‌الدین کبری»، مشهور به شیخ ولی تراش از صوفیان و «مجدالدین بغدادی»، شاعر و عارف آن زمان بود. درباره‌ی تحول فکر و اندیشه‌ی «عطار نيشابوری» داستانی قدیمی به نقل از «جامی» شاعر مشهور فارسی‌زبان سده ۹ قمری وجود دارد، طبق این داستان عطار در پی طلب روزی در دکانش مشغول به کار بود که بادرویشی روبه‌رو می‌شود. این درویش که در پی نان بود با بی‌توجهی عطار روبه‌رو می‌شود. درویش از او می‌پرسد: «تو که تا این حد به زندگی دنیوی وابسته‌ای، چگونه می‌خواهی روزی جان بدهی؟» عطار در پاسخ او می‌گوید: «مگر تو چگونه جان‌خواهی داد؟» در همان حال درویش کاسه‌ی خود را بر زمین می‌نهد و از دنیا می‌رود. این اتفاق عطار نيشابوری را دگرگون می‌کند و باعث می‌شود او راه حق را دنبال کند. صحت این داستان مشخص نیست و برخی بر این باور هستند از ابتدای کودکی، این شاعر سرشتی پاک داشته است.

«فريدالدين عطار نيشابوری» از خودش آثار زیادی به یادگار گذاشته است. «اسرار نامه» یکی از مثنوی‌های معروف این شاعر است که شامل ۳۳۰۵ بیت در ۲۲ مقاله است. مضمون مثنوی‌های ابتدایی این اثر درباره‌ی توحید و ستایش پیامبر و امیرالمؤمنین است و باقی مقاله‌های آن حکایت و تمثیل است.

مگر می‌کرد درویشی نگاهی

درین دریای پر در الهی

کواکب دید چون در شب افروز

که شب از نور ایشان بود چون روز

تو گفتی اختران استاده اندی

زفان با خاکیان بگشاده اندی

که هان ای غافلان هشیار باشید

برین درگه شبی بیدار باشید

چرا چندین سر اندر خواب دارید

که تا روز قیامت خواب دارید

«الهی نامه» از دیگر آثار «فريدالدين عطار نيشابوری» است که شامل داستان‌های دلکش و لطیف کوتاه و بلند است که روح انسان را خطاب قرار می‌دهد. «منطق الطیر» یکی از معروف‌ترین و زیباترین آثار این شاعر است که شرح سفر مرغان به درگاه سیمرغ است. «مختارنامه»، «تذکرةالاولیا»، «مصیبت‌نامه» و «دیوان اشعار» از آثار دیگر این شاعر هستند که به یادگار مانده‌اند. این آثار مجموعه‌ای از رباعیات، قصاید و غزلیات سروده‌ی «عطار نيشابوری» هستند که مملو از ترکیبات و کلمات خوش‌آهنگ هستند. مقبره این شاعر در استان خراسان در نیشابور در حدود سده‌ی نهم ساخته شده و تا امروز چندین بار مرمت شده است. علاقه‌مندان به شعر و ادب فارسی و گردشگران زیادی سالانه از آن دیدن می‌کنند و در تقویم ایران روز ۲۵ فروردین روز ملی عطار نيشابوری نام‌گذاری شده است.

از خود خبرم ده که ز خود بی‌خبرم

کز آرزوی تو می بسوزد جگرم

آسان ز سر هر دو جهان برخیزم

گر بنشینی تا به تو درمینگرم

درباره کتاب صوتی عطار

کتاب صوتی «عطار» شامل سروده‌های این شاعر برجسته‌ی ایرانی است که باصداقت، لطافت و زیبایی سروده‌ شده‌اند. این کتاب صوتی برای علاقه‌مندان به ادبیات و سبک شعر کلاسیک و کهن فارسی بسیار لذت‌بخش و شنیدنی است و می‌توانند آن را بانوایی زیبا گوش دهند. نسخه‌ی صوتی این اثر را ناشر صوتی آوا نامه منتشر کرده است که در همین صفحه از فیدیبو برای خرید و دانلود موجود است. این اثر با تلاش «مسعود علیا» مترجم و پژوهشگر ایرانی گردآوری شده است، او تحصیلاتش در رشته‌ی زبان و ادبیات فارسی و فلسفه را در دانشگاه تهران و شهید بهشتی به سرانجام رسانده است و در حوزه‌ی ادبیات و فلسفه پژوهش و تحقیق می‌‌کند. ازجمله دیگر آثار او می‌توان به ترجمه‌ی «هرمنوتیک‌ فلسفی‌ و نظریه‌ ادبی‌»، «آثار کلاسیک فلسفه»، «الفبای فلسفه» اشاره کرد.

شناسنامه

فرمت محتوا
mp۳
حجم
154.۷۹ مگابایت
مدت زمان
۰۱:۵۲:۱۲
نویسندهمسعود علیا
راویحامد حشمتی
ناشرآوانامه
زبان
فارسی
تاریخ انتشار
۱۳۹۸/۰۴/۳۱
قیمت ارزی
5 دلار
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
mp۳
۱۵۴.۷۹ مگابایت
۰۱:۵۲:۱۲

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
4.2
از 5
براساس رأی 11 مخاطب
پربار 🌳 (1)
آموزنده 🦉 (1)
5
ستاره
63 ٪
4
ستاره
18 ٪
3
ستاره
0 ٪
2
ستاره
9 ٪
1
ستاره
9 ٪
9 نفر این اثر را نقد کرده‌اند.
5

بسیار زیبا و گیرا بود، از دوران جوانی تا فوت ایشان سعی شده است مهم ترین وقایع زندگانی عطار در قالب داستان هایی (احتمالا برگرفته از کتب ایشان) بیان شود. البته از نویسنده توقع می رفت کمی در پیوستگی مطالب بیشتر می کوشیدند تا پس از پایان هر بخش و شروع بخش دیگر به یکباره قالب داستان عوض نشود. شاید از گیرایی بالای داستان ها بوده است که ادم را مجذوب خود می کرد و دوست نداشت به یکباره از داستان خارج شود و وارد داستانی دیگر شود. در نهایت کمال تشکر را دارم از مجموعه ای که این مطالب را گرداوری کرده و در اختیار مشتاقان اساطیر و ادب پارسی قرار داده اند ?

4

به نظر من هدف این کتاب آشنایی با شخصیت عطار هست و در این کتاب شما بخشی از زندگانی و خاطرات عطار را میشنوید. این کتاب میخواهد ماجرای نوشتن چند تا از کتاب های عطار را تعریف کند. در کل کتاب خوبی هست و ارزش خرید دارد.(البته چون کتاب صوتی هست به این قیمت ارزش خرید را دارد مگر نه متن کتاب به تنهایی با این قیمت کمی گران هستش ) صدای گوینده هم خوب و دلنشین هست. برای من که تجربه خوبی بود و ترغیبم کرده که به دنبال کتاب های عطار بروم و بخوانمشان.

5

خيلي جذاب و روان و ساده عاميانه بود اي كاش دنيا به همين سادگي قابل تعريف بود

1

اصلا کتاب جذابی نبود چون خیلی تحريف شده بود و اصلا چیزی برای آموزش نداشت ?

5
حال‌خوب‌کن ✨
اجرای روان 🎙️
پربار 🌳
گیرا 🧲
آموزنده 🦉

بسیار عالی و در آخر افسوس که مغولان بر سر این مملکت چه آوردند !

2

کامل نیس خیلی خلاصه

5

خیلی خوب و جذاب بود

5

عالی بود

5

عالی

4.2
(11)
اجرای روان 🎙️ (1)
41,000
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
مجموعه صوتی فرزانگان
شامل 35 عنوان کتاب
عطار
عطار
مسعود علیا
آوانامه
4.2
(11)
اجرای روان 🎙️ (1)
41,000
تومان