0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
خندهٔ امروز

معرفی، خرید و دانلود کتاب خندهٔ امروز

دیوار چهارم ۱۲
نویسنده:
نوئل کاورد
درباره خندهٔ امروز

کتاب خنده امروز نمایشنامه‌ای نوشته نوئل کاورد است که ترجمه فارسی آن توسط سمیرا نیک نوروزی انجام شده و نشر قطره آن را چاپ کرده است. خنده امروز (Present Laughter) اثری کمدی و جذاب است که در زمان اجرای خود، در رده پر بیننده‌ترین نمایش‌ها قرار گرفت و مطالعه آن برای تمام علاقه‌مندان به نمایشنامه‌های مدرن جذاب خواهد بود. اگر به خواندن نمایشنامه‌های سراسر دنیا علاقه دارید، به دسته نمایشنامه فیدیبو سر بزنید.

نمایشنامه شکل ادبی-نمایشی یک داستان است که برای اجرا بر روی استیج نوشته می‌شود. شخصی که به نوشتن نمایشنامه روی می‌آورد، باید توانایی خوبی در ایجاد ارتباط بین هنرهای دیداری و رمان داشته باشد. نوئل کاورد در این مورد موفق عمل کرده و کتاب خنده امروز نشان دهنده استعداد ذاتی و دانش او از هنر نمایشنامه نویسی است.

موضوع کتاب خنده امروز

کتاب خنده امروز به بیان داستان زندگی بازیگر محبوب، گری اسندین می‌پردازد که مشغول آماده سازی برای یک تور طولانی است که ناگهان جوانی به نام دفنی در آپارتمان او ظاهر می‌شود. در همین شرایط همسرش و همکاران او از راه می‌رسند، گری برای فرار از موقعیت شرم‌آوری که ممکن است موجب سو تفاهم شود، سخت تحت فشار قرار می‌گیرد. او با رفتارهای بزدلانه و شوخ طبعی خیره کننده، لحظات سرگرم کننده‌ای برای خواننده خلق می‌کند. پس از حبس دفنی در یک اتاق، او با همسرش از آپارتمان خود می‌رود.

در آپریل و می 1939 کاورد دو کمدی متضاد نوشت؛ هر دو با عناوین برگرفته از شکسپیر. یکی از آن‌ها This Happy Breed نام داشت و دیگری Sweet Sorrow که بعد آن نام این نمایشنامه به خنده امروز (Present Laughter) تغییر پیدا کرد. طرح داستان خنده امروز طی سه سال در ذهن کاورد شکل گرفت اما او در خاطرات خود به یاد می‌آورد که وقتی شروع به نوشتن آن کرد، نمایشنامه تنها در شش روز به پایان رسید. او قصد داشت هر دو نمایشنامه جدیدش را در پاییز 1939 در معرض نمایش بگذارد و مشغول تمرین برای تور بود که جنگ جهانی دوم در 2 سپتامبر آغاز شد. همه تئاترها به دستور دولت بسته شده و تمرینات به حالت تعلیق درآمد.

در فاصله زمانی بین شروع جنگ تا سال 1942، کاورد برای دولت بریتانیا، ابتدا در دفتر تبلیغات پاریس و سپس برای سرویس مخفی کار می‌کرد. در سال 1942 نخست وزیر، وینستون چرچیل به کاورد گفت که سرگرمی می‌تواند برای سربازان مفید باشد."برو و وقتی اسلحه‌ها در حال شلیک هستند، برای آن‌ها آواز بخوان. این کار توست!" اگرچه کاورد ناامید شده بود اما از این دستور پیروی کرد. او خستگی ناپذیر به اجرا، بازیگری و آواز در اروپا، آفریقا و آسیا پرداخت.

نمایشنامه خنده امروز در آغاز برای یک تور ۲۵ هفته‌ای از بریتانیا توسط نوئل کاورد و بازیگرانش روی صحنه رفت. تهیه کننده او Binkie Beaumont، با یک تور استانی طولانی مخالف بود و می‌خواست در خود لندن اجرا داشته باشند اما کاورد پاسخ داد که در شرایط جنگ، "مردم شهرهای دیگر نمی‌توانند به سمت غرب بیایند، بنابراین وست اند باید به آنجا برود." پس از آن تئاتر برای اولین بار در 20 سپتامبر 1942 در بلکپول و پس از آن در بیست و دو شهر دیگر به نمایش درآمد.

چرا باید کتاب خنده امروز را بخوانیم؟

کتاب خنده امروز می‌تواند اثری جذاب برای دوست‌داران نمایشنامه‌های مدرن باشد. شخصیت اصلی این نمایشنامه، گری اسندین نماد شخصیت خود نویسنده، نوئل کاورد است که در وضعیت غیرمنتظره‌ای قرار می‌گیرد. آثار نوئل کاورد بر فرهنگ عامه تاثیری مثبت گذاشته و از سبک خاصی برای نگارش آن‌ها استفاده می‌کند.

درباره نویسنده خنده امروز

نوئل کاورد نمایشنامه‌نویس، بازیگر، فیلم‌نامه‌نویس و آهنگساز بریتانیایی است که به ‌خاطر آثار کمدی‌ خود شهرت دارد. او بازیگری را از سنین پایین در تئاترهای مختلف انگلستان آغاز کرد و به عنوان یک بازیگر کودک به موفقیت‌های زیادی دست یافت. در سال 1920 اولین اثر خود با عنوان I'll Leave It to You را به نمایش گذاشته و در سال 1924 با The Vortex، به شهرت دست یافت. بسیاری از آثار کاورد در ژانر کمدی‌های پیچیده و جذاب قرار گرفته و حس خوبی از تئاتر و دیالوگ‌های شوخ در خواننده یا ببینده ایجاد می‌کنند.

اگر به خواندن سایر آثار نوئل علاقه دارید، کتاب‌های زیر را به شما پیشنهاد می‌دهیم:

·      کتاب زندگی های خصوصی

·      کتاب ارزش های نسبی

·      کتاب روح سرخوش

·      کتاب تابلوی خانوادگی

·      کتاب تب یونجه

در بخشی از کتاب خنده امروز می‌خوانیم

صحنه استودیوی خانگی گَری اِسندین در لندن است. این صحنه از دو نیم‌طبقه تشکیل شده، در نیم‌طبقه‌ی بالا درِ ورودی ساختمان تعبیه شده ‌است. سمت راستِ صحنه درِ اتاق مهمان دیده می‌شود. بر فراز در اتاق مهمان پلکانی وجود دارد که منتهی به راهروی نیم‌طبقه‌ی بالا و درِ ورودی است. اتاق گَری اِسندین چپ پلکان در نیم‌طبقه‌ی بالا قرار داد. زیر پلکان درِ آبدارخانه، کنارش پنجره‌ای بزرگ و بعد از آن درِ دیگری وجود دارد که به دفتر کار گَری باز می‌شود. انتهای سمت راست صحنه شومینه‌ قرار دارد. مبلمان راحتی و چیزهایی کم‌ارزش و دم‌دستی نیز دیده می‌شود.

وقتی پرده‌ بالا می‌رود ساعت حول‌وحوش ۱۰:۳۰ دقیقه است. استودیو با پرده‌های کشیده‌نشده، نسبتاً کم‌نور است. دفنی استلینگتون از اتاق مهمان بیرون می‌آید. او دختر زیبایی حدوداً بیست و سه، چهار ساله است که شلوار راحتی و رُب‌دوشامبر مردانه به ‌تن دارد. کمی سرگردان می‌چرخد تا تلفن را پیدا کند و سپس بی‌سروصدا شماره‌ای را می‌گیرد

پیشنهادی برای دوست‌داران کتاب خنده امروز

اگر از مطالعه کتاب خنده امروز لذت بردید، 5 کتاب زیر را به شما پیشنهاد می‌دهیم:

·      کتاب خرده جنایت‌های زناشوهری نوشته اریک امانوئل اشمیت با ترجمه شهلا حائری

·      کتاب مرگ فروشنده نوشته آرتور میلر با ترجمه عطاالله نوریان 

·      کتاب هملت نوشته ویلیام شکسپیر با ترجمه م.آ به‌ آذین

·      کتاب شهر غصه نوشته امیرعلی نبویان

·      کتاب اتاق ورونیکا نوشته آیرا لوین


دسته‌ها:

شناسنامه

فرمت محتوا
epub
حجم
837.۳۰ کیلوبایت
تعداد صفحات
154 صفحه
زمان تقریبی مطالعه
۰۵:۰۸:۰۰
نویسندهنوئل کاورد
مترجمسمیرانیک نوروزی
ناشرنشر قطره
زبان
فارسی
عنوان انگلیسی
present laughter. 1,946
تاریخ انتشار
۱۴۰۲/۰۱/۲۷
قیمت ارزی
5.۵ دلار
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
epub
۸۳۷.۳۰ کیلوبایت
۱۵۴ صفحه

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
5
از 5
براساس رأی 1 مخاطب
5
ستاره
100 ٪
4
ستاره
0 ٪
3
ستاره
0 ٪
2
ستاره
0 ٪
1
ستاره
0 ٪
5
(1)
54,000
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
خندهٔ امروز
خندهٔ امروز
دیوار چهارم ۱۲
نشر قطره
5
(1)
54,000
تومان