0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
شاعری از دیار آذرآبادگان

معرفی، خرید و دانلود کتاب شاعری از دیار آذرآبادگان

زندگی و شعر رعدی آذرخشی
درباره شاعری از دیار آذرآبادگان

کتاب ارزشمند «شاعری از دیار آذر آزادگان» به داستان زندگی و دستاوردهای شاعرانه و ادبی، ادیب کمتر شناخته شده با نام «غلامعلی رعدی آذرخشی» می‌پردازد. او که شاعری با ذوق سرشار و صاحب قلمی توانا بود که ۹۰ سال (۱۲۸۸ تا ۱۳۷۸ خورشیدی) زیست. او در تبریز متولد شد و در تهران چهره در نقاب خاک کشید. در دنیای شعر او را با قصیده‌ی درخشان «نگاه» می‌شناسند. او سال‌ها در دانشگاه ملی (شهید بهشتی) ادبیات تدریس کرد و همچنین به‌عنوان نماینده‌ی ایران در یونسکو نیز سال‌ها مشغول خدمت بود. رعدی آذرخشی یکی از اعضای بنیان‌گذار فرهنگستان ایران بود. در این کتاب با زندگی وی، خدمات علمی و ادبی و شعرش آشنا می‌شویم.

کتاب «زندگی و شعر رعدی آذرخشی: شاعری از دیار آذرآبادگان» به قلم کامیار عابدی سال ۱۳۸۸در ۳۳۲ صفحه به رشته‌ی تحریر درآمده است. انتشارات نشر ثالث این کتاب را نیز به بازار نشر عرضه کرده است. نسخه‌ی پی‌دی‌‌اف این کتاب در بخش شعر معاصر فیدیبو در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد.

درباره‌ی نویسنده‌ی کتاب شاعری از دیار آذرآبادگان

کامیار عابدی‌زاده‌ی یکم فروردین ۱۳۴۷ در ماسال گیلان است. کودکی و نوجوانی‌اش در شهرهای مختلفی به ترتیب در ماسال، شال، تهران، قزوین، خورموج و مجدداً تهران گذرانده است. او به معلمی، کتابداری، نویسندگی، پژوهش و نقد ادبی اشتغال دارد. این نویسنده که کارشناسی ارشد تاریخ دارد، در مؤسسه‌ی لغت‌نامه دهخدا و بخش ایران‌شناسی دانشگاه اوزاکا (از سال ۸۸ تا ۹۳) تجربه‌ی تدریس و پژوهش داشته است.

عمده‌ی نوشته‌ها و مقالات عابدی تحقیقی - تحلیلی است و عمدتاً بر شعر و ادبیات معاصر ایران تمرکز دارد. او نویسنده و ویراستان بسیار پرکاری است و ده‌ها کتاب از او، درباره‌ی چهره‌های ادبی و آثارشان منتشر شده است.  عابدی به طور خاص، روی سهراب سپهری تمرکز ویژگی داشته و سه کتاب درباره‌ی وی منتشر کرده است. همچنین این نویسنده‌ی توانا در شناساندن و جمع‌آوری اشعار سرایندگان کمتر شناخته شده بسیار کوشا بوده و اثرهای مهمی منتشر کرده است. به همین منظور، می‌توان به کتاب‌های زمزمه‌ای برای ابدیت درباره‌ی بیژن جلالی و شورشگر بی آشتی درباره‌ی تندر کیا اشاره کرد.

چرا باید کتاب شاعری از دیار آذرآبادگان را بخوانیم

قطعا ًشناخت از ادبیات و شعر سرزمین خودمان، هم امری لذت‌بخش است و هم ضرورتی انکار ناپذیر برای هر ایرانی؛ چرا که ادبیات دنیایی لطیف بوده که روح و روان هر کس را نوازش می‌دهد. از سوی دیگر ادبیات هر کشور هویت و عامل اعتلای فرهنگی آن سرزمین است؛ به همین دلیل، با شناخت آن و پیگیری بزرگانش به گسترش و بالیدن فرهنگ و ادب کمک کرده‌ایم و از سوی دیگر، موجب افزایش دانش ادبی خودمان شده‌ایم. این ازیاد معرفت ادبی هم به ما اعتماد به نفس می‌دهد و هم موجب می‌شود که در کارهای روزمره‌ خود راحت‌تر و رساتر و زیباتر سخن بگوییم و بنویسیم. بنابراین شناختن دنیای نثر و شعر ادیبی مانند رعدی آذرخشی بسیار اثرگذار می‌تواند باشد. از سوی دیگر، این ادیب کمتر شناخته شده است با خواندن این کتاب می‌توانیم دریچه‌ی نویی به تاریخ ادبیات معاصر ایران بیابیم.

در بخشی از کتاب شاعری از دیار آذرآبادگان می‌خوانیم

(باباشمل)، حسینعلی سلطان‌زاده پسیان، ناصح ناطق، خلیل ملکی و عده‌ای دیگر اشاره کرد. رعدی در خوشنویسی ذوقی نداشت. به ریاضیات هم علاقه‌ای نشان نمی‌داد و از این بابت، مورد عتاب و کم مهری معلمان و پدرش بود. اما در امتحان‌های آخـر سـال موفق از آب درمی‌آمد.

او در دوره متوسطه از تشویق‌های اسماعیل امیرخیزی، رئیس دبیرستان، بهره‌مندی داشت. امیرخیزی از نزدیکان خیابانی بود و «وی بود که پیشنهاد کرد نام «آذربایجان» به «آزادیستان» تبدیل شود. قبل از آن، در اثر تلقین ترک‌ها، اهالی باکو و اطراف، اسم دولت جدید خود را آذربایجان» گذاشته بودند. ترک‌ها آرزومند بودند که آذربایجان ایران به آن دولت ملحق شود و هر دو منطقه تحت نفوذ ترکیه درآید. «در این پیشنهاد، این موضوع بی‌تأثیر نبود. هم در آن ایام، وی به مدیریت» این مدرسه منصوب شد. او پس از قتل خیابانی از سیاست کناره گرفت و وقت خود را، یک‌سره، به مسائل فرهنگی، به‌ویژه، رواج شعر و ادب در تبریز و آذربایجان صرف کرد ۱۵. شهریار و حریری و رعدی از جمله شاگردان او محسوب می‌شدند. شهریار در شعری خطاب به او چنین گفته است:

«از تو زاد این سه آتشین کانون    شهریار و حریری و رعدی»

پنج پیشنهاد برای خوانندگان کتاب شاعری از دیار آذرآبادگان

اگر کتاب حاضر را درباره‌ی این نویسنده و شاعر آذربایجانی دوست داشتید و با آن ارتباط برقرار کردید، قطعاً کتاب‌های دیگری ازاین‌دست می‌تواند هم علاقه‌مندی‌ شما را ارضا کند و هم اطلاعاتتان را در باب ادبیات و شعر معاصر ایران بالا ببرد. برای همین منظور، پنج کتاب برای مطالعه پیشنهاد می‌کنیم:

 

دسته‌ها:

شناسنامه

فرمت محتوا
pdf
حجم
1.۱۱ مگابایت
تعداد صفحات
329 صفحه
زمان تقریبی مطالعه
۱۰:۵۸:۰۰
نویسندهکامیار عابدی
ناشرنشر ثالث
زبان
فارسی
تاریخ انتشار
۱۴۰۱/۰۴/۱۲
قیمت ارزی
2 دلار
قیمت چاپی
7,000 تومان
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
pdf
۱.۱۱ مگابایت
۳۲۹ صفحه

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
0
(بدون نظر)
164,500
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
شاعری از دیار آذرآبادگان
شاعری از دیار آذرآبادگان
زندگی و شعر رعدی آذرخشی
نشر ثالث
0
(بدون نظر)
164,500
تومان