0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
رهنورد گمشده

معرفی، خرید و دانلود کتاب رهنورد گمشده

زندگی و شعر حسن هنرمندی
درباره رهنورد گمشده

کتاب «رهنورد گمشده: ‌ زندگی و شعر حسن هنرمندی» از زندگی و تلاش‌های ادبی نویسنده، شاعر و مترجم پرکار ایرانی سخن می‌گوید. هنرمندی متولد طالقان در سال ۱۳۰۷ خورشیدی بود و در پاریس سال ۱۳۸۱ فوت شد. او از کشور فرانسه دکتری ادبیات فرانسه را اخذ کرده بود و استادیار دانشکده ادبیات دانشگاه تهران بود. این نویسنده و مترجم با رادیو ایران کار می‌کرد، در دبیرستان‌های تهران همکاری داشت، به نوشتن شعر، ترجمه‌ی آثاری ادبی از  زبان فرانسه و نقد و ویراستاری ادبی نیز مشغول بود. او ادبیات فارسی را به‌خوبی می‌شناخت زمانی که تازه مدرک کارشناسی‌اش را دریافت کرده بود، به‌عنوان سردبیر ماهنامه‌ی مشهور سخن برگزیده شد و هم‌زمان با آن آثاری از آلفونس دوده، آندره ژید و ... ترجمه کرده بود. متأسفانه این روزها، این ادیب پرتلاش، گمنام مانده و نام کتاب نیز از همین‌جا آمده است.

این کتاب را کامیار عابدی با تحقیقی جاندار و قلمی روان گردآوری و تألیف کرده است. این کتاب را نشر ثالث در سال ۱۳۹۲ به بازار نشر عرضه کرد. نسخه‌ی الکترونیکی این کتاب نیز برای علاقه‌مندان به شعر و ادب فارسی در فیبدیو قرار گرفته است.

کامیار عابدی، نویسنده‌ی پژوهشگر

در سال ۱۳۴۷ خورشیدی، آقای کامیار عابدی در ماسال واقع در گیلان متولد شد. به سبب شغل پدرش، دوران کودکی و نوجوانی‌اش در شهرهای مختلفی گذشت. ماسال، قزوین، خورموج و تهران شهرهایی بودند که او تجربه‌ی زندگی را در آن‌ها داشته است. او در نهایت ساکن تهران شد، همان جا به دانشگاه رفت تا مقطع کارشناسی ارشد تاریخ نیز ادامه داد. او ابتدا به معلمی روی آورد و در مدارس و دانشگاه‌ها ادبیات و تاریخ درس می‌داد. سپس به نویسندگی آورد و تا امروز جدی‌ترین اشتغال عابدی در این زمینه است. او در حوزه‌های مختلف ادبی قلم می‌زند و نقد و پژوهش و نوشتن زندگی‌نامه‌ی بزرگان ادبی از اصلی‌ترین مشغولیت‌های وی است.

او در مؤسسات آکادمیک زیادی ادبیات و روش‌های نگارش را تدریس کرده است. او به مدت پنج سال بین سال‌های ۸۸ تا ۹۳ خورشیدی مشغول تدریس ادبیات فارسی در بخش ایران‌شناسی  دانشگاه اوزاکا بود. همین امر موجب شد که پس از بازگشت او به ایران، سفیر ژاپن در کشورمان از وی به‌خاطر تلاش‌هایش تقدیر و تجلیل کند.

مقالاتی که عابدی نگاشته بیشتر تحقیقی - تحلیلی هستند و بیشتر بر ادبیات و شعر معاصر فارسی تمرکز کرده است. قلم وی پرکار و گیراست و نزدیک به چهل کتاب از وی منتشر شده. یکی از تمرکزهای اصلی او درباره‌ی سهراب سپهری است و سه کتاب از آثار این نویسنده به این شاعر و نقاش معاصر اختصاص دارد. او روی زندگی‌نامه‌ی ادبیان کمتر شناخته شده نیز تمرکز دارد. برای نمونه می‌توان به کتاب شاعری از دیار آذرآبادگان اشاره کرد.

 

چرا باید کتاب رهنورد گمشده را بخوانیم؟

برخی از شاعران و چهره‌های ادبی این سرزمین از دوران دور تا به امروز، علی‌رغم آثار  فاخر و تلاش‌های ستودنی‌شان کمتر شناخته شده‌اند. شناختن آن‌ها دیدگاهی نو به علاقه‌مندان و دوستداران ادبیات ایران می‌دهد. ادبیات و شعر هر مملکتی عاملی است که ثبات هویتی و رشد فرهنگی آن دیار تضمین می‌کند. حال اگر قرار باشد که دیدمان به چهره‌های معروف‌تر ادبی محدود باشد هرگز نمی‌توانیم دریابیم چه شد تحولات و تغییرات ادبی و فرهنگی تجربه کردیم. حسن هنرمندی نیز از آن چهره‌هاست که در شعر و ترجمه بسیار هنرمند، ‌ توانمند و پرتلاش بود و امروزه کمتر نامی از وی می‌شنویم. خواندن این کتاب از کامیار عابدی برای هر فارسی زبانی بسیار سودمند خواهد بود.

در بخشی از کتاب رهنورد گمشده می‌خوانیم

هنگامی که عبدالحسین زرین‌کوب پژوهشگر، نامور در پاریس بود با جمعی از ایرانیان فرهیخته به دیدارش رفت (۱۹۹۰) سال بعد به شاهرخ مسکوب مسئول همایشی در بزرگداشت هزاره شاهنامه ابراز تمایل کرد چند کلمه‌ای در باره فردوسی و شاهنامه سخن بگوید؛ اما موضوع سخنرانی او در چارچوب این همایش نمی‌گنجید. تقاضایش پذیرفته نشد (۱۹۹۱). در مقابل پنج سال بعد در مجمع زبان فارسی در جهان امروز (۱۹۱۸) آوریل (۱۹۹۶) که از طرف دانشگاه سوربون جدید مرکز ملی تحقیقات، فرانسه شعبه جهان، ایرانی مدرسه السنه شرقی برگزار شد شرکت کرد؛ اما به روایت یکی از شرکت‌کنندگان در این جلسه، هنرمندی در مجمع یادشده چنین گفت: من از جهان دیگر می‌آیم و می‌خواهم وصیت‌نامه‌ام را بخوانم هنگامی که به او وقت داده شد شعری زیبا و مفصل را می‌خواست بخواند که نقدی بود بر وزن در شعر فارسی بااین‌حال چون نتوانست در وقت مقرر سخنش را به پایان برد رنجیده خاطر گشت. در همین سال‌ها به گفتگویی با یکی از روزنامه‌نگاران ایرانی درباره تأثیر ادب فارسی بر ادب فرانسه پرداخت؛ اما بحث را در نیمه راه رها کرد. در سال ۱۳۷۳ مادرش را از دست داد. بی‌شک باید از درگذشت او بسیار منقلب شده باشد؛ اما به ایران نرفت.

سه کتاب پیشنهادی برای علاقه‌مندان به کتاب رهنورد گمشده

کتاب‌های زندگی‌نامه مفاخر ادبی معاصر کشورمان، همواره برای خوانندگان و دوستداران ادب و هنر جذاب و دلچسب بوده است. درصورتی‌که این کتاب را درباره‌ی زندگی حسن هنرمندی پسندید، سه پیشنهاد دیگر برای مطالعه ارائه می‌دهیم:

دسته‌ها:

شناسنامه

فرمت محتوا
epub
حجم
1.۴۴ مگابایت
تعداد صفحات
259 صفحه
زمان تقریبی مطالعه
۰۸:۳۸:۰۰
نویسندهکامیار عابدی
ناشرنشر ثالث
زبان
فارسی
تاریخ انتشار
۱۴۰۱/۰۲/۰۴
قیمت ارزی
3 دلار
قیمت چاپی
12,000 تومان
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
epub
۱.۴۴ مگابایت
۲۵۹ صفحه

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
0
(بدون نظر)
10,000
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
رهنورد گمشده
رهنورد گمشده
زندگی و شعر حسن هنرمندی
نشر ثالث
0
(بدون نظر)
10,000
تومان