0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
در انتظار گودو

معرفی، خرید و دانلود کتاب در انتظار گودو

نویسنده:
ساموئل بکت
درباره در انتظار گودو

در انتظار گودو یکی از مشهور ترین آثار ادبیات نمایشی جهان است. نمایشنامه‌ای که موضوعی انتظاری تباه بیچارگی و نسل بشر امروز را به زیبایی نمایش می‌دهد. یک شاهکار تراژدی-کمدی در دو پرده به قلم ساموئل بکت. در انتظار گودو  بکت را می‌توان یکی از پرچمداران سبک ابزورد دانست. بر اساس این نمایشنامه اجراهای متعددی در ایران و جهان به روی صحنه رفته است. این کتاب که در سال 1959 منتشر شده یکی از مهم‌ترین آثار قرن بیستم است.

در انتظار گودو در ایران با ترجمه‌های متعددی منتشر و چاپ شده است. اما نسخه‌ی پیش رو با ترجمه‌ی علی‌اکبر علیزاد که توسط نشر بیدگل منتشر شده است. این کتاب دارای یک مقدمه از مترجم درباره تاثیر این نمایشنامه بر درام مدرن و یک موخره از کلود شوماخر درباره‌ی تئاتر ابزورد دارد. نسخه الکترونیک ویراست جدید در انتظار گودو را می‌توانید از فیدیبو بخوانید.

گودو می‌آید؟

دو ولگرد یعنی ولادیمیر و استراگون دارند روزهای آخر زندگی خود را می‌گذرانند. آن‌ها در انتظار فردی به نام گودو هستند. هر شب در ساعتی جایی به انتظار می‌ایستند و گودو نمی‌آید؛ اما صبر و انتظار این دو نفر تمامی ندارد. مدت گذراندن این انتظار آن‌ها به درون خود رجوع می‌کنند و هرچه در دل دارند به هم می‌گویند. هرچه جلوتر می‌رویم دعوا و جدال این دو بیشتر می‌شود و کار حتی به ناسزا و بد و بی‌راه گفتن نیز می‌رسد. ما از جایی به بعد متوجه می‌شویم این دو حتی گودو را نمی‎‌شناسند. آن‌ها در انتظار گودو هستند تا زندگی پوچ و بی‌معنای خود را تداوم بخشند. ما هم مثل این دو بی‌خانمان نمی‌دانیم گودو می‌آید یا نه؛ حتی بعد از پایان هم نمی‌توانیم با هیچ اطمینانی بگوییم گودو می‌آید یا نه. در انتظار گودو استعاره‌ای از جامعه‌‌ی جهانی ماست. جامعه‌ای که از فرط پوچی و بی‌معنایی مجبور می‌شیم در انتظار یک منجی بمونیم. مجنی‌ای که حتی نمی‌شناسیم. همه منتظر گودو هستیم و همه نمی‌دونیم که آیا گودو می‌آد یا نه. گودو می‌آید؟

تراژدی-کمدی بکت از مهم‌ترین آثار ادبیات نمایشی تاریخ جهان است و بکت با این کتاب در ادبیات نمایشی و تئاتر ابزورد مشهور است و حتی در مقاطع دانشگاهی بر اساس این کتاب درام مدرن و ابزورد روایت می‌شود.

ساموئل بکت را بیشتر بشناسیم

ساموئل بارکلی بکت در دوبلین ایرلند 13 آوریل 1906 به دنیا آمد و 22 دسامبر 1989 درگذشت. او به واسطه علاقه‌اش به زبان و ادبیات فرانسه در رشته ادبیات فرانسه ادامه تحصیل داد و سال 1928 بعد از فارغ‌التحصیل شدن به پاریس رفت و مشغول تدریس شد. او در فرانسه با جیمز جویس آشنا شد و رفاقت کرد و از این رفاقت در شکل‌گیری استعدادش تاثیرات چشم‌گیری داشته است. اولین نمایشنامه‌ او  آثار متعددی در قالب نمایشنامه و روایت نوشته و منتشر شده است. از آثار او به موارد زیر می‌توان اشاره کرد.

چرا باید در انتظار گودو را بخوانیم؟

خواندن این نمایشنامه برای دانشجویان، هنرجویان و علاقه‌مندان هنرهای نمایشی و ادبیات نمایشی ضروری و واجب است. اما دیگر مخاطبین را به خواندن دعوت می‌کنیم تا از طریق درام بکت و زبان ساده‌اش با خودمان مواجه شویم. مایی که منتظر گودو ذهنی خودمان مانده‌ایم تا جواب یا راهکاری برای پوچی و بی‌معنایی زندگی‌مان پیدا کنیم. در انتظار گودو نمی‌توان دوست نداشت؛ ما همه می‌توانیم خودمان در این اثر ببینیم و به فکر فرو برویم.

در بخشی از کتاب می‌خوانیم

ولادیمیر: فرض کن توبه کردیم

استراگون توبه از چی؟

ولادیمیر: آ... [ فکر میکند.] نباید وارد جزئیات بشیم..

استراگون: از تولدمون؟

[ولادیمیر ناگهان با حرارت شروع به خنده می‌کند اما فورا آن را فرو می‌نشاند. دست‌هایش را به استخوان شرمگاهش فشار می‌دهد، چهره‌اش در هم فرو می‌رود.]

ولادیمیر: آدم دیگه حتی جرات نمی‌کنه بخنده.

استراگون: محرومیت وحشتناک.

ولاديمير: فقط لبخند. [ناگهان نیشش تا بناگوش باز می‌شود، لحظه‌ای آن را حفظ می‌کند، بعد همان،طور ناگهانی نیشش را می‌بندد.] تازه همون هم نمی‌شه. هیچ کاری نمیشه کرد. [ مکث] گوگو!

استراگون:[ با تندخویی] چیه؟

ولادیمیر: هیچ‌وقت کتاب مقدس رو خووندی

استراگون: کتاب مقدس... [ فکر میکند.] باید یه نگاهی بهش انداخته باشم.

ولادیمیر: اناجیل رو یادت هست؟

استراگون: نقشه‌های ارض مقدس رو یادم هست. اون‌ها آبی بودند. خیلی قشنگ. بحرالمیت آبی کم‌رنگ بود. یه نگاه بهش کافی بود تا تشنه‌م بشه. به خودم می‌گفتم این همون جایی‌یه که میریم، جایی که برای ماه‌عسلمان می‌ریم شنا می‌کنیم. خوش هستیم.

ولادیمیر: تو باید شاعر می‌شدی.

استراگون: بودم. [به لباسهای کهنه اش اشاره میکند.]معلوم نیست؟

پیشنهادهایی برای کسانی که انتظار گودو را دوست دارند

اگر به نمایشنامه در انتظار گودو علاقه داشتین شما را به خواندن چند نمایشنامه دیگر در بخش هنر دعوت می‌کنیم.

دسته‌ها:

شناسنامه

فرمت محتوا
epub
حجم
993.۶۳ کیلوبایت
تعداد صفحات
188 صفحه
زمان تقریبی مطالعه
۰۶:۱۶:۰۰
نویسندهساموئل بکت
مترجم علی اکبر علیزاد
ناشرنشر بیدگل
زبان
فارسی
عنوان انگلیسی
En attendant godot
تاریخ انتشار
۱۴۰۱/۰۳/۰۹
قیمت ارزی
5 دلار
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
epub
۹۹۳.۶۳ کیلوبایت
۱۸۸ صفحه

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
4.5
از 5
براساس رأی 13 مخاطب
5
ستاره
76 ٪
4
ستاره
7 ٪
3
ستاره
7 ٪
2
ستاره
0 ٪
1
ستاره
7 ٪
1 نفر این اثر را نقد کرده‌اند.
5

اینهمه کتاب خوب داریم که صوتی نشدند هنوز و یکیش هم همین کتاب و در عوض متأسفانه هر روز شاهد این هستیم که حجم زیادی از کتابهای به اصطلاح زرد دارن بصورت صوتی منتشر میشن با دید مثلا تجاری اما از ریتینگ و امتیازدهی و تعداد ثبت نظرات کاملا مشخصه که اتفاقا از فروش بالایی هم برخوردار نمی‌شن!

4.5
(14)
68,250
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
در انتظار گودو
در انتظار گودو
ساموئل بکت
نشر بیدگل
4.5
(14)
68,250
تومان