0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
تفکر سریع و کند
٪50

معرفی، خرید و دانلود کتاب تفکر سریع و کند

نویسنده:
دنیل کانمن
درباره تفکر سریع و کند

چیزی که باعث تفاوت میان انسان با سایر موجوداتی که روی کره‌ی زمین زندگی می‌کنند شده است قوه‌ی تفکر است. ما قابلیت تصمیم‌گیری داریم، رفتارهایی تکرارشونده از خود نشان می‌دهیم و تا حدی هم قابل‌پیش‌بینی هستیم اما عملکرد مغز ما بسیار پیچیده است. هنوز سؤالات زیادی درباره‌ی شیوه‌ی دستیابی انسان به آگاهی و روش فکرکردن او وجود دارد، یکی از این کتاب‌ها که درباره‌ی مکانیسم‌های متفاوت تفکر در ذهن انسان صحبت می‌کند کتاب تفکر سریع و کند، نوشته‌ی دانیل کانمن است. این کتاب نتیجه‌ی سال‌ها تحقیق و تلاش نویسنده است و می‌تواند نگاه شما به مقوله‌ی فکر کردن را تغییر دهد

 کتاب تفکر سریع و کند، نگاهی متفاوت به عملکرد مغز

تفکر سریع و کند با نام اصلی «thinking, fast and slow» اولین‌بار در سال ۲۰۱۱ منتشر شد. این کتاب خیلی زود در فهرست پرفروش‌ترین‌های نیویورک‌تایمز قرار گرفت و برنده‌ی جایزه ارتباطات آکادمی ملی آمریکا در سال ۲۰۱۲ شد. متخصصان زیادی به این کتاب توجه نشان دادند و بسیاری معتقدند این کتاب می‌تواند به درک عمومی بسیاری از موضوعات در مهندسی، پزشکی و علوم رفتاری کمک کند.

موضوع این کتاب همان‌طور که از نامش پیداست درباره‌ی دو روش تفکر انسان است و توانسته است افراد زیادی را وادار کند به روش تفکر خود دوباره فکر کنند و در تصمیم‌گیری‌ها بهتر عمل کنند. در مدتی حدود یک سال بیش از یک میلیون نسخه از این کتاب در سراسر دنیا فروخته شد. با وجود این اقبال بسیار زیاد،  یافته‌های کانمن منتقدانی هم دارند زیرا به نظر می‌رسد بسیاری از یافته‌های او غیر قابل تکرار است که صحت تحقیقات را کمی با تردید مواجه می‌کند.

کتاب تفکر سریع و کند علاوه بر جایزه آکادمی ارتباطات به‌عنوان یکی از بهترین کتاب‌های غیرداستانی وال‌استریت ژورنال، یکی از کتاب‌های سال اکونومیست و یکی از بهترین کتاب‌های ۲۰۱۱ از نگاه نیویورک‌تایمز هم انتخاب شده است. همچنین این کتاب جایزه کتاب لس‌آنجلس تایمز را هم در همین سال به دست آورد.

در  کتاب تفکر سریع و کند چه می‌خوانیم؟

کتاب در پنج بخش نوشته شده است. در بخش اول کتاب نویسنده از دو سیستم تفکر حرف می‌زند. سیستم ۱ که سیستمی سریع، غریزی و احساسی است و سیستم ۲ که کندتر، بحث‌برانگیزتر و منطقی‌تر است. در ادامه نویسنده از محرک‌های منطقی و غیرمنطقی که ممکن است فرایند تفکر را تحت‌تأثیر قرار دهند صحبت می‌کند و از اینکه انسان‎ها از ضرر کردن فرار می‌کنند می‌گوید. در ادامه و در بخش دوم نویسنده از میان‌برهای ذهنی و سوگیری‌های شناختی‌ای که هرکدام داریم در غالب ۸ فصل صحبت می‌کند و سپس به سراغ اطمینان بیش از اندازه‌ی انسان به نظریاتش می‌رود.

بخش چهارم کتاب به انتخاب‌های انسان، الگوهای ذهنی و رفتار انسان در مقابل ریسک‌ها می‌گوید و در بخش پنجم از دو جنبه‌ی کاملاً متفاوت انسان صحبت می‌کند. در نهایت در پایان کتاب کانمن نتیجه‌گیری‌هایی که در طی سال‌ها تحقیق به آن‌ها دست‌یافته است را بیان می‌کند.

درباره دانیل کانمن، نویسنده‌ی تفکر سریع و کند

دانیل کالمن متولد سال ۱۹۳۴ است و یک اقتصاددان و روان‌شناس به‌حساب می‌آید. او روی اقتصاد رفتاری مطالعات زیادی داشته و بخشی از کار حرفه‌ای خود را هم به بررسی روش‌های تصمیم‌گیری و قضاوت در انسان‌ها اختصاص داده است. او داده‌هایی به دست آورده است که رفتار عاقلانه‌ی انسان در مقابل موقعیت‌ها را نقض می‌کند، این نظریه‌ای است که اقتصاد مدرن بر اساس آن شکل‌گرفته است. او درباره‌ی خطاهای شناختی انسان‌ها حرف می‌زند و معتقد است سوگیری‌هایی که در افراد وجود دارد بیشترین تأثیر را روی قدرت تصمیم‌گیری انسان‌ها دارد. کانمن برای این تحقیقات جایزه‌ نوبل اقتصاد را در سال ۲۰۰۲ از آن خود کرد.

او یکی از اقتصاددانان تأثیرگذار جهان از نگاه اکونومیست است و به‌عنوان استاد از دانشگاه پرینستون بازنشسته شده است. کانمن یکی از هم‌بنیان‌گذاران شرکت مشاوره‌ی تجاری TGG هم هست و به‌عنوان یکی از متفکران دنیای مدرن شناخته می‌شود. مهم‌ترین اثر او تفکر سریع و کند است اما می‌توانید کتاب‌هایی مانند توجه و تلاش، قضاوت بدون قطعیت، انتخاب‌ها ارزش‌ها و چهارچوب‌ها را هم از این نویسنده بخوانید.

ترجمه و انتشار تفکر سریع و کند در ایران

کتاب دانیل کانمن پس از انتشار در نقاط مختلف جهان طرفداران زیادی پیدا کرد. یکی از ترجمه‌های خوب این اثر ترجمه‌ی نغمه رضوی است که انتشارات هورمزد آن را با نام تفکر سریع و آهسته منتشر کرده است. ترجمه‌ی فاطمه امیدی از این کتاب را هم نشر نوین منتشر کرده است. نسخه‌ی الکترونیک این ترجمه در همین صفحه در فیدیبو در دسترس است و می‌توانید با چند کلیک آن را خریداری کرده و روی اپلیکیشن کتابخوان خود بخوانید.

 تفکر سریع و کند چه چیزی را به خواننده می‌آموزد؟

کتاب دنیل کانمن درس‌های زیادی برای انسان‌ها در دنیای جدید دارد، افراد زیادی درباره‌ی این کتاب نوشته‌اند و نقدهای زیادی به آن انجام شده است. یکی از مهم‌ترین چیزهایی که می‌توانید از این کتاب یاد بگیرید این است که مهم‌ترین چیزها در زندگی غیرقابل‌پیش‌بینی هستند. واقعیت این است که بسیاری از وقایع تاریخی به شانس وابسته‌اند. فرض کنید دیکتاتورهایی مانند مائو یا هیتلر به دنیا نمی‌آمدند.

موضوع دیگری که می‌توانیم از کتاب تفکر تند و سریع یاد بگیریم این است که ما ساده‌لوح هستیم، رسانه‌ها به‌خوبی و به کمک خطاهای شناختی چیزهایی که می‌خواهند بپذیریم را به خوردمان می‌دهند و ذهن‌های ما چیزهای آشنا را به چیزهای واقعی ترجیح می‌دهند. آخرین نکته و مهم‌ترین نکته‌ای که می‌توانیم به آن اشاره کنیم این است که ما نسبت به نادانی خود نادانیم. انسان‌ها به طرز عجیبی در به‌دست‌آوردن درک درستی از نقاط ضعف و قوت ذهن خود ناتوان‌اند. دانیل کانمن تمام این موضوعات را به‌خوبی در کتابش بازکرده است و این فرصت را ایجاد کرده است که بیشتر به روش‌های تصمیم‌گیری و عملکرد ذهنی خود آشنا شویم.

پس از تفکر سریع و کند چه بخوانیم؟

اگر این کتاب توانسته است شما را به فکر فرو ببرد و ترجیح می‌دهید کتاب‌های بیشتری در این حوزه بخوانید، پیاده روی مرد مست؛ چطور تصادف بر زندگی ما حاکم است یکی از بهترین کتاب‌هاست. این کتاب نوشته‌ی فیزیکدانی به نام لئونارد ملودینوف است و اولین بار سال ۲۰۰۸ منتشر شد و به فهرست پرفروش‌ترین‌های نیویورک تایمز راه پیدا کرد. این نویسنده کتاب باشعوری: چگونه ذهن ناخوداگاه شما بر رفتار شما حکمرانی می‌کند را هم نوشته است که می‌تواند روی روش نگاه کردن شما به تفکر اثرگذار باشد.

در بخشی از کتاب تفکر سریع و کند می‌خوانیم

هرگاه بخواهید مورد پیچیده‌ای - مثلاً خودرویی که مکن است بخرید، داماد آیند‌ه‌تان یا موقعیتی نامشخص - را به‌طورکلی ارزیابی کنید، به تک‌تک ویژگی‌های آن توجه می‌کنید و به هر یک از آن ویژگی‌ها وزن می‌دهید. جای بحث نیست که برخی ویژگی‌ها بیش از سایرین بر ارزیابی شما تأثیر می‌گذارند و به همین خاطر وزن بیشتری می‌گیرند. اهمیت قائل شدن به برخی ویژگی‌ها و وزن‌دهی بیشتر به‌ آن‌ها بدون آگاهی شما صورت می‌گیرد؛ این کار یکی از عملیات سیستم ۱ است. ممکن است در ارزیابی کلی یک خودرو، به مصرف بنزین، راحتی یا ظاهر آن توجه بیشتر یا کمتری نشان دهید. ممکن است قضاوت شما در مورد داماد آینده‌تان کم‌وبیش به میزان ثروت، خوش‌تیپی یا قابل‌اعتماد بودن او بستگی داشته باشد به همین ترتیب، در ارزیابی خود از آینده‌ی رویدادی نامشخص، به برخی پیامدهای احتمالی وزن بیشتر یا کمتری می‌دهید. مطمئناً این وزن‌دهی‌ها به‌احتمال وقوع هریک از این پیامدها مرتبط است: شانس ۵۰ درصدی برنده‌شدن یک میلیون دلار خیلی جذاب‌تر از شانس یک‌درصدی برنده‌شدن همان مقدار است. گاهی برخی وزن‌دهی‌ها آگاهانه و عمدی است. بااین‌حال، در اغلب موارد شما فقط نقش یک ناظر را در ارزیابی‌های کلی ارائه شده از سوی سیستم ۱ دارید. تغییر احتمالاً یکی از دلایل محبوبیت کاربرد استعاره‌ی قمار در مطالعات حوزه‌ی تصمیم‌گیری این است که قمار برای تعیین وزن پیامدهای یک چشم‌انداز قاعده‌ای طبیعی ارائه می‌دهد.

شناسنامه

فرمت محتوا
epub
گوینده هوشمند (AI)
راوی
حجم
5.۴۲ مگابایت
تعداد صفحات
552 صفحه
زمان تقریبی مطالعه
۱۸:۲۴:۰۰
نویسندهدنیل کانمن
مترجمفاطمه امیدی
ناشرنشر نوین
زبان
فارسی
عنوان انگلیسی
Thinking, Fast and Slow
تاریخ انتشار
۱۴۰۱/۰۲/۰۴
قیمت ارزی
5 دلار
قیمت چاپی
145,000 تومان
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
epub
راوی
۵.۴۲ مگابایت
۵۵۲ صفحه

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
4.3
از 5
براساس رأی 27 مخاطب
خوش‌خوان 🪶 (3)
آرامش‌بخش 🌱 (2)
5
ستاره
66 ٪
4
ستاره
14 ٪
3
ستاره
3 ٪
2
ستاره
11 ٪
1
ستاره
3 ٪
13 نفر این اثر را نقد کرده‌اند.
5

با درود بنده این کتاب رو به زبان اصلی چندین بار خوندم. با اینکه در خود کتاب اصلی سعی شده مفاهیم تا جای ممکن قابل فهم بیان بشن ولی در کل، درک آنها نیازمند تجزیه و تحلیل هست و این یعنی نباید این کتاب رو سطحی خوند و باید بدونید این کتاب بنوعی کتاب روانشناسی هست تا کتاب خودسازی! با توجه به این موضوع نباید انتظار داشته باشید که ترجمه بتونه خود کتاب رو براتون ساده کنه! در فیدیبو چندین ترجمه این کتاب پیدا میشه که قطعاً این نسخه بهترینشون هست و جوری ترجمه شده که اگر کمی با آرامش و تفکر روی مطالب خوانده بشود قطعا شما رو از نسخه اصلی بی نیاز میکند. خود کتاب هم بنظرم بی نظیر هست و ما رو با فرآیندی بنام تفکر آشنا میکنه. کتاب بیشتر آگاه کننده هست تا اینکه توصیه کننده باشه ولی قطعا آگاهی ای که نسبت به فرآیند تفکر میده میتونه کمکتون کنه کمتر شهود و احساس رو مبنای تصمیماتتون قرار بدهید و از تعصبات فکری فاصله بگیرید.

5
خوش‌خوان 🪶
آموزنده 🦉

من اگه بخوام یه کتاب غیر داستانی معرفی کنم به کسی، همین کتاب رو معرفی می‌کنم. با اینکه کتاب از دسته کتاب‌های زرد و انگیزشی الکی نیست و بیشتر حالت تخصصی داره ولی بسیار خوش‌خوانه و دنیل کانمن کتاب رو طوری تالیف کرده که برای همه قابل خوندنه. ترجمه هم من همیشه در کتاب‌های روانشناسی، ترجمه‌های نشر نوین رو به بقیه ترجمه‌ها ترجیح می‌دم. دلیلش هم اینه که نشر نوین کپی رایت رو رعایت می‌کنه و این یعنی ناشر و مولف در جریان هستن؛ پس قطعا نمی‌ذارن ترجمه بدی منتشر بشه!

1

مترجم کتاب جمله ساده Is Steve more likely to be a librarian or a farmer در مقدمه را به اشتباه ترجمه کرده آیا استیو یک شبیه یک کشاورز است یا یک کتابدار و این اشتباه فاحش معنی آزمایش را که فراموشی نرخ پایه است به کلی از بین برده است.نشر نوین گویا هیچ ویراستاری ندارد و فقط می خواهد از رقبایش عقب نباشد

3

پیشنهاد می کنم در کنار خوندن ترجمه، حتما پادکست باران رو گوش بدید. فصل اول پادکست کل این کتاب رو مستقیم از متن انگلیسی با مثالهای بیشتر و بسیار مفصل و شنیدنی توضیح داده و درگیرتون می‌کنه.

5

عالی ترجمه شده و از اون مهمتر مطالب گفته شده. روانشناس نیستم ولی اینقدر به زبان ساده و با مثالها و نمونه های متنوع توضیح داده کاملا متوجه موضوع میشی

5

این کتاب در قضاوت و تصمیم گیری بسیار کمکتون میکنه نشر نوین همیشه مترجم های خوبی داشته من راضیم

5

با توجه به اینکه خیلی از زمان انتشار ترجمه‌های اول میگذره من فکر میکنم در این ترجمه احتمالاً دقت بیشتری به عمل اومده باشه!

5

اگر کسی این ترجمه رو خونده، لطفا بگه آیا ترجمه درست و روان و قابل فهم هست یا نه؟ متشکرم

4

بهترین ترجمه از این کتاب فروغ صمدی ولی این ترجمه بهترین ترجمه فیدیبوشت

5

فوق‌العاده ترجمه‌ی خوب و روون‌تری است نسبت به بقیه ترجمه‌ها

نمایش 3 نقد دیگر
4.4
(30)
خوش‌خوان 🪶 (3)
75,000
٪50
37,500
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو
٪10
تفکر سریع و کند
تفکر سریع و کند
دنیل کانمن

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
تفکر سریع و کند
٪50
تفکر سریع و کند
دنیل کانمن
نشر نوین
4.4
(30)
خوش‌خوان 🪶 (3)
75,000
٪50
37,500
تومان