0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
نویز
٪50

معرفی، خرید و دانلود کتاب نویز

نقصی در قضاوت انسان
درباره نویز

در بسیاری از موقعیت‌ها که پای قضاوت و تصمیم‌گیری درباره یک موضوع در میان است، امکان سوگیری و نویز وجود دارد. سوگیری و نویز -انحراف نظام‌مند و پراکندگی تصادفی- مولفه‌هایی هستند که می‌توانند قضاوت‌های شما را دچار انحراف کنند و قضاوت سوگیرانه اتفاق می‌افتد. قضاوت سوگیرانه به نحوی از آنچه باید باشد فاصله داشته و درباره درستی آن تردید وجود دارد. کتاب نویز به نویسندگی «اُلیویه سیبونی ، دنیل کانمن و کاس آر. سانستین» یکی از بهترین آثاری است که به این موضوع می‌پردازد و شما را با خطاهایی که باعث تصمیم‌گیری‌های متفاوت می‌شوند آشنا می‌کند. این کتاب با تاکید بر مباحث اقتصاد رفتاری و تصمیم‌گیری، شما را با این پرسش مهم روبه‌رو می‌کند که چگونه می‌توان به قضاوت‌ها اعتماد کردی وقتی پای نویز و خطا در میان است؟!

کتاب نویز، راهی برای رهایی از خطاهای شناختی

کتاب نویز: نقصی در قضاوت انسان (Noise: A Flaw in Human Judgment) توسط سه نویسنده ماهر اُلیویه سیبونی ، دنیل کانمن و کاس آر. سانستین در سال ۲۰۲۱ منتشر شد و بالافاصله توانست محبوبیت زیادی به‌دست آورد و به زبان‌های مختلف ترجمه شود. این کتاب یکی از بهترین آثار توسعه فردی و خودیاری است که به موضوع بسیار مهمی به اسم نویز و خطاهای موجود در امر تصمیم‌گیری و قضاوت می‌پردازد. نویز به خوبی دو موقعیت قابل درک را به تصویر می‌کشد:

یک) موقعیتی که در آن دو پزشک در مواجهه با بیماران یکسان، تشخیص‌های متفاوتی می‌دهند، دو قاضی درباره افرادی که جرم‌های مشابهی را مرتکب شده‌اند، احکام کاملا متفاوتی را ارائه می‌کنند و مصاحبه‌کنندگان مختلف درباره متقاضیان شغل مشابه، تصمیم‌های متفاوتی می‌گیرند.

دو) موقعیتی که همان پزشک، همان قاضی یا همان مصاحبه‌کننده، بسته به موقعیت‌های شخصی و اینکه چه روزی و چه زمانی است، تصمیم‌های متفاوتی درباره موقعیت‌های مختلف می‌گیرند.

همین مثال ساده، شما را با مشکلی به اسم نویز آشنا می‌کند که باعث تنوع در قضاوت‌هایی می‌شود که در واقع باید یکسان باشند. در نگاه اول به نظر می‌رسد که صادر کردن یک قضاوت یکسان از سوی افراد مختلفی که در جایگاه قضاوت یا تصمیم‌گیری‌های مهم هستند، طبیعی است و ردخور ندارد. اما در واقعیت خلاف این امر اتفاق می‌افتد. جالب است که حتی یک فرد یکسان می‌تواند درباره موقعیت‌های مشابه، احکام متفاوتی ارائه دهد. همین پیش‌فرض، ما را با خطاهای موجود در قضاوت‌های انسانی آشنا می‌کند و به ما گوشزد می‌کند که در مقام قضاوت، باید مراقب سوگیری‌ها و نویزهای نظام فکری‌مان باشیم.

این سه نویسنده ماهر اثرات مخرب نویز را به زمینه‌هایی مثل پزشکی، حقوق، پیش‌بینی اقتصادی، علم پزشکی قانونی، واگذاری، حفاظت از کودکان، استراتژی، بررسی عملکرد و کارگزینی پرسنل بررسی می‌کنند و در نهایت راه‌کارهایی عملی برای کاهش نویز و اتخاذ تصمیمات سالم‌تر و بهتر ارائه می‌دهند. به صورت کلی باید این را دانست که هرکجا پای قضاوت‌های انسانی در میان باشد، نمی‌توان از نویز و سوگیری غافل شد. به نظر کتاب نویز از سوگیری مهم‌تر است و می‌تواند آثار زیان‌بار بیشتری به جای بگذارد.

شما می‌توانید این کتاب را از اپلیکیشن یا وبسایت فیدیبو تهیه کنید.

چرا باید این کتاب را بخوانیم؟

در بعضی از مواقع که بحث تصمیم‌گیری و قضاوت در میان است، نمی‌توان از خطاهای شناختی چشم‌پوشی کرد و خطاهای انسانی در زمینه قضاوت، می‌تواند باعث ایجاد مشکلات عظیمی شود. در مقام قاضی، مدیر سازمان، پزشک، مصاحبه‌کننده و...، موضوع تصمیم‌گیری اهمیت بیشتری پیدا می‌کند و می‌تواند سرنوشت یا سلامت یک فرد را تضمین کند یا به خطر بیندازد.

این کتاب به شما کمک می‌کند تا علاوه‌بر شناخت خطاهای نظام فکری، با تفاوت سوگیری و نویز آشنا شوید، ماهیت قضاوت انسانی و چگونگی اندازه‌گیری دقت و خطای آن را بشناسید، با نویزهای نظام فکری خود آشنا شوید و بر آن‌ها غلبه کنید، چگونگی حساب‌رسی نویز را یاد بگیرید و در موقعیت‌های مختلف، تصمیمات بهتری بگیرید. خواندن نویز راهی است برای رهایی از خطاهایی که شما را به اشتباه می‌اندازند و باعث می‌شوند در تصمیم‌گیری‌های خود، بهترین عملکرد را نداشته باشید.

خواندن این کتاب را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم؟

نویز یک کتاب همه‌جانبه و کاربردی برای کسانی است که دوست دارند در موقعیت‌های مختلف، عملکرد بهتری داشته باشند و تصمیمات درست‌تری بگیرند. اگر به زمینه توسعه فردی و روان‌شناسی عمومی علاقه دارید، از خواندن این کتاب لذت خواهید برد.

بعد از نویز چه کتابی‌هایی بخوانیم؟

نویز یک کتاب مهم در زمینه روان‌شناسی عمومی و توسعه فردی است که به عمق خطاهای شناختی می‌پردازد. اگر از خواندن این کتاب لذت بردید، حتما کتاب‌هایی که در ادامه معرفی می‌کنیم را در لیست مطالعه خود قرار دهید:

نکوداشت‌های کتاب نویز

- کتاب نویز شاید یکی از بهترین کتاب‌هایی باشد که من در یک دهه گذشته خوانده‌ام. (آنجلا دادورث- نویسنده کتاب سرسختی)

- یک دستاورد مهم و یک نقطه عطف در زمینه کتاب‌های روان‌شناسی. (فیلیپ تتلاک- نویسنده کتاب هنر پیش‌بینی)

- برای بزرگ‌ترین ذهن‌هایی که در دنیا وجود دارند تا به شما کمک کنند درباره چگونگی ارزیابی مردم، تصمیم‌گیری و حل مشکلات دوباره فکر کنید، آماده شوید. (آدام گرانت- نویسنده کتاب دوباره فکر کن)

درباره نویسندگان کتاب

دنیل کانمن (Daniel Kahneman) یکی از بهترین نویسندگان و روان‌شناسان آمریکایی-اسرائیلی است که در سال ۱۹۳۴ متولد شد. کانمن به‌خاطر فعالیت‌‌های تاثیرگذارش در حوزه اقتصاد رفتاری توانست جایزه نوبل اقتصاد سال ۲۰۰۲ را از آن خود کند و به شهرت بیشتری برسد. این نویسنده بزرگ در حوزه روان‌شناسی قضاوت و تصمیم‌گیری و اقتصاد رفتاری مطالعات زیادی انجام داده و کتاب‌های خود را بیشتر با محوریت این مباحث نوشته است. یکی از معروف‌ترین کتاب‌های کانمن، «تفکر سریع و کند» نام دارد که در سرتاسر جهان به شهرت زیادی رسیده و نظرات را به خود جلب کرده است.

کس آر.سانستین (Cass R. Sunstein) یکی دیگر از نویسندگان نویز است که در زمینه برنامهٔ اقتصاد رفتاری و سیاست عمومی فعالیت دارد. یکی دیگر از کتاب‌های سانستین «تلنگر» نام دارد که با محوریت بهبود تصمیم‌گیری در مورد سلامتی، ثروت و شادی نوشته شده است.

الیویه سیبونی (Olivier Sibony) به‌صورت تخصصی در زمینه‌های تفکر استراتژیک و طراحی فرایندهای تصمیم‌گیری فعالیت می‌کند و بهبود کیفیت تصمیم‌گیری با کاهش اثرات سوگیری، یکی از مهم‌ترین حوزه‌های مطالعاتی سیبونی شناخته می‌شود.

نگاهی کلی به کتاب نویز و ترجمه آن

کتاب Noise در ایران مورد توجه مترجمان قرار گرفته و نسخه‌های متعدد آن به زبان فارسی موجود است. یکی از بهترین نسخه‌ها با ترجمه «محسن اسلامی» است که توسط «نشر نوین» در سال ۱۴۰۱ منتشر شده. این کتاب ۴۰۰ صفحه دارد. یکی دیگر از ترجمه‌های موفق این اثر مربوط به «ابوالفضل نصری» و «مهیار حسنی» است که «نشر میلکان» آن را منتشر کرده.

شما می‌توانید نسخه‌ای مختلف این کتاب را از وبسایت یا اپلیکیشن فیدیبو دانلود کنید.

در بخشی از کتاب می‌خوانیم

پزشکی نویز دارد. پزشکان با معاينه یک بیمار مشخص، قضاوت‌های مختلفی ارائه می‌کنند که آیا بیمار دچار سرطان پوست، سرطان پستان، بیماری قلبی، سل، ذات‌الریه، افسردگی و مشکلات پزشکی دیگر است یا نه. به طور خاص نویز در روان‌پزشکی بسیار زیاد است. درست است که در این حوزه قضاوت شخصی مهم است، اما در بعضی حوزه‌هایی که شاید انتظار نمی‌رود هم نویز قابل توجهی را مشاهده می‌کنیم؛ مثلاً در تحلیل عکس‌های رادیولوژی.

تصمیم درباره سرپرستی کودکان نویز دارد. کارشناسان نهادهای حمایتی باید بررسی کنند که آیا کودکان مورد نظر آن‌ها در معرض سوءاستفاده هستند یا نه و اگر این طور است، آن‌ها را به پرورشگاه منتقل کنند یا نه. این سیستم نویزی است. چون با مقايسه مدیران معلوم می‌شود بعضی از آن‌ها با احتمال بیشتری کودکان را به پرورشگاه می‌فرستند. سال‌ها بعد آن کودکان بداقبالی که به دست این مدیران سخت‌گیر به پرورشگاه سپرده شده‌اند، عملکرد ضعیفی در زندگی دارند: نرخ بیشتر بزهکاری، نرخ بیشتر زایمان در سنین پایین و درآمد پایین‌تر.

پیش‌بینی‌ها نویز دارند. پیش‌بینی کننده‌های حرفه‌ای درباره احتمال فروش محصول جدید، رشد نرخ بیکاری‌، ورشکستگی کمپانی‌های نابه‌سامان و تقریبا درباره هر موضوع دیگری، پیش‌بینی‌هایی بسیار متفاوت ارائه می‌دهند. آن‌ها نه فقط با یکدیگر، بلکه با خودشان هم اختلاف نظر دارند.

شناسنامه

فرمت محتوا
epub
حجم
4.۰۰ مگابایت
تعداد صفحات
400 صفحه
زمان تقریبی مطالعه
۱۳:۲۰:۰۰
نویسندهدنیل کانمن
نویسنده دوم کاس آر سانستین
نویسنده سوملیویه سیبونی
مترجممحسن اسلامی
ناشرنشر نوین
زبان
فارسی
عنوان انگلیسی
NOISE
تاریخ انتشار
۱۴۰۱/۰۲/۰۴
قیمت ارزی
5 دلار
قیمت چاپی
135,000 تومان
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
epub
۴.۰۰ مگابایت
۴۰۰ صفحه

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
4.2
از 5
براساس رأی 5 مخاطب
5
ستاره
80 ٪
4
ستاره
0 ٪
3
ستاره
0 ٪
2
ستاره
0 ٪
1
ستاره
20 ٪
4.3
(6)
69,000
٪50
34,500
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو
٪50
نویز
نویز
(نقصی در قضاوت انسان)

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
نویز
٪50
نویز
نقصی در قضاوت انسان
نشر نوین
4.3
(6)
69,000
٪50
34,500
تومان