0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
از شهریار تا شهرِیار
٪10

معرفی، خرید و دانلود کتاب از شهریار تا شهرِیار

زندگینامه و گزیده اشعار سید محمدحسین بهجت تبریزی متخلص به شهریار
درباره از شهریار تا شهرِیار

کتاب «از شهریار تا شهرِ یار: زندگینامه و گزیده اشعار سید محمدحسین بهجت تبریزی» به مدد خانم «محبوبه کریمی‌افشین (هستی)» به رشته‌ی تحریر در آمده است. ما نیاز داریم مشاهیر ادبی معاصرمان را از زاویه‌های مختلفی بشناسیم. کتاب حاضر را می‌توان شبیه یک فیلم مستند داستانی دانست. این کتاب کوشیده از نگاهی متفاوت و با زبانی خودمانی شهریار این شاعر نامدار معرفی کند. کتاب حاضر در ۲۶۱ صفحه تنظیم و در سال ۱۳۹۵ در ۵۰۰ نسخه از سوی انتشارات ادریس به انتشار رسیده است.

کتاب از شهریار تا شهرِ یار درباره‌ی چیست؟

این کتاب همان‌طور که از نامش برمی‌آید به زندگی این شاعر بزرگ معاصر ایران‌زمین پرداخته است. نویسنده در این کتاب با زبانی عامیانه و مهربان، سال‌های مهم زندگی بهجت تبریزی را از کودکی تا نوجوانی و جوانی و پیری مرور کرده است. در واقع، مراحل تبدیل شدن محمدحسین نوجوان به شهریار شاعر پرآوازه، در این کتاب، مانند داستانی صمیمی به رشته‌ی تحریر درآمده است. این ویژگی باعث می‌شود، مخاطبان کتاب از نوجوان تا کهن‌سال باشد و با نوشته و شخصیت اصلی حس نزدیکی و دوستی کند. کریمی افشین کوشیده تا سال‌های مهم زندگی شهریار را پوشش دهد و هر سال را از منظر اتفاقات جالب و کم‌دیده شده روایت کند. از این جهت، می‌توان کتاب را با سریال شهریار که در دهه هشتاد خورشیدی از شبکه دو و چهار صدا و سیما منتشر شد، مقایسه کرد.

درباره‌ی محبوبه کریمی‌افشین

این نویسنده‌ی جوان که با نام هستی نیز شناخته می‌شود، متولد ۱۳۷۳ در تهران است. اثر حاضر تنها کتابی است که از وی منتشر شده است.

اندکی از زندگی شهریار

این شاعر پر عاطفه‌ی آذربایجانی به سال ۱۲۸۵ خورشیدی در تبریز زاده شد و سال ۱۳۶۷ در زادگاهش، چهره دیده از جهان فرو بست. او کودکی شادی داشت و تحصیلاتش را در مکتبی در نزدیک تبریز شروع کرد، به آن سبب که والدینش دوست داشتند حتما پزشک شود، بعدا به مدارس رسمی رفت و مدرک سیکل خود را دریافت با استعداد و درس خوان بود و توانست به دارلفنون برود دیپلمه شود و پزشکی هم بخواند. با این حال، در حالی که فاصله‌ی کمی با اتمام تحصیلش داشت به سبب شکست عشقی و حواشی بسیاری از تحصیل دست کشید. اما زندگی شهریار به شعر فارسی و ترکی آذربایجانی گره خورده بود و طبع شعرش از کودکی شکوفا بود. همین موضوع سبب این بود که زندگی وی توأم با شهرت و فراز و نشیب‌های فراوان همراه باشد. وی منبع الهام اشعارش را در درجه‌ی نخست حضرت حافظ می‌دانست ولی از کودکی نیز با فردوسی و شاهنامه مانوس بود. او به زبان ترکی آذربایجانی در قالب دگرسان شعر می‌سرود و اما توانمندی وی در اشعار فارسی در حد بالایی بود و در قالب‌های غزل، قصیده و رباعی شعر می‌سرود. البته چند شعر نیمایی و سپید نیز از شهریار به جا مانده است.

او با بزرگان ادب و شعر معاصر از جمله استاد ابوالحسن صبا، ملک‌الشعرای بهار، عارف قزوینی، ایرج میرزا، هوشنگ ابتهاج و امیری فیروزکوهی رفیق و نشست و برخاست داشت. گفتنی است که مشهورترین آثار وی مجموعه‌ی حیدربابایه سلام به ترکی و مجموعه‌ی اشعار فارسی وی در پنج جلد است.

سه دلیل که باید کتاب شهریار تا شهر یار را بخوانیم؟

  • کتابی مهربان و ساده و روان است که می‌تواند هر خواننده‌ای را جذاب خود کند و تا انتها با خود همراه نماید.
  • نویسنده از جزئیات جالبی از زندگی شهریار سخن گفته که باعث جذابیت فراوان و خواندنی شدن اثر حاضر شده است.
  • شناختن مشاهیر معاصر ادب و شعر کشورمان را می‌توان یک ضرورت دانست، چرا که همه‌ی ما هویت‌ و اندیشه‌ی خود را از فرهنگ و زبان کشور عزیزمان می‌گیریم، بنابراین خواندن چنین کتاب‌هایی  می‌تواند ما را در این مسیر یاری کند.

در قسمتی از کتاب شهریار تا شهریار می‌خوانیم

به آسمون بالا سرش چشم داشت، هوا داشت تاریک شده بود و اینا انقدر گرم بازی بودن که متوجه نشدن بلند شد و وسایلش رو جمع کرد، از همون جا دست تکون داد: «بچه هااا... من میرم خسته شدم. فردا میبینمتون» انقدر تو حال و هوای بازی بودن که صداش رو نشنیدن خب براشون تازگی داشت خستگی رو نمی‌فهمیدن سری تکان داد و سلانه‌سلانه شروع کرد، به قدم زدن انقدر دوئیده بود که دیگه رمقی براش نمونده بود کف پاهاش حسابی گزگز می‌کرد، نزدیکای خونه که شد دید چند تا از همسایه‌ها جلوی در جمع شدن دلش هوری پایین ریخت، سوالی تو ذهنش پیچید: «نکنه اتفاقی افتاده باشه؟» قلبش محکم شروع به کوبیدن کرد و کیفش از دستش ناخود آگاه افتاد جلو رفت و از مردی که پشت بهش داشت پرسید: «آقاچه اتفاقی افتاده؟ من مستاجر این خونه‌ام» مرد وقتی صدای محمد حسینو شنید برگشت و گفت: «تو محمد حسینی؟» بعد رو به بقيه: «گفت بیایید بابا پیداش شد» مرد دیگه‌ای که تقریبا چاق بود و یه کلاه به داشت با ریش سیبل مشکی جلو اومد و گفت: «برو دنبال صاحب خونه‌ت تا سکته نکردن.» محمد حسین: «چی شده؟!» مرد اولیه جواب داد تازه می‌پرسی چی شده؟ چرا به این دوتا نگفتی دیر میایی، از صبح هی از اینو اون سراغتو میگرن حالام رفتن دم مکتب‌خونه‌ت پی‌ت میگردن، جلدی برو دنبالشون تا نکشتیشون!»

 

پنج پیشنهاد برای خوانندگان کتاب از شهریار تا شهر یار

اگر از شعر و ادب فارسی، ویژه دوران معاصر برای شما یک موضوع مطالعاتی به حساب می‌آید و اثر حاضر را نیز خواندنی یافته‌اید، احتمالا به دنبال کتاب‌های دیگری هستید تا بیشتر و بیشتر بدانید و لذت ببرید، از این رو، پیشنهادهای زیر می‌تواند برای شما جذاب باشد:

دسته‌ها:

شناسنامه

فرمت محتوا
epub
حجم
1.۰۸ مگابایت
تعداد صفحات
261 صفحه
زمان تقریبی مطالعه
۰۸:۴۲:۰۰
نویسنده محبوبه کریمی افشین
ناشرانتشارات ادریس
زبان
فارسی
تاریخ انتشار
۱۳۹۷/۰۳/۰۶
قیمت ارزی
2.۵ دلار
قیمت چاپی
12,000 تومان
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
epub
۱.۰۸ مگابایت
۲۶۱ صفحه

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
4.1
از 5
براساس رأی 10 مخاطب
آرامش‌بخش 🌱 (1)
انگیزه‌بخش 🚀 (1)
5
ستاره
60 ٪
4
ستاره
20 ٪
3
ستاره
0 ٪
2
ستاره
10 ٪
1
ستاره
10 ٪
5 نفر این اثر را نقد کرده‌اند.
5

احسنت استاد‌. هم شعرت و هم خودت در دنیای شعر بی همتایی... روحت شاد ای بزرگ استاد... درود بر تو باد

4

خریدار این کتاب در صورتی اگه کسی تمایل به فروش نسخه چاپی این کتاب داشته باشه ممنون میشم.

1

پیرم دلم گاهی یاد جوانی میکند ....

4

چطور میشه ازین کتاب دو نسخه رو به سبد خرید اضافه کرد؟

5

عالییی

4.3
(12)
انگیزه‌بخش 🚀 (1)
6,000
٪10
5,400
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
از شهریار تا شهرِیار
٪10
از شهریار تا شهرِیار
زندگینامه و گزیده اشعار سید محمدحسین بهجت تبریزی متخلص به شهریار
انتشارات ادریس
4.3
(12)
انگیزه‌بخش 🚀 (1)
6,000
٪10
5,400
تومان