0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
درس گفتارهای شرح مثنوی معنوی

معرفی، خرید و دانلود کتاب صوتی درس گفتارهای شرح مثنوی معنوی

دفتر اول
درباره درس گفتارهای شرح مثنوی معنوی

مولوی که بود و چه کرد؟ چرا آثار مولانا تا به امروز زنده و جاری است و ما حتی بعد از چند قرن می‌توانیم از آموزه‌های او استفاده کنیم؟ آیا بعد از گذشت این همه سال می‌توان کلمات او را به‌درستی تفسیر کرد؟ چند منتقد را می‌شناسیم که مولانا و آثارش را به‌خوبی و پیگیرانه بشناسند؟ اصلاً چقدر تاریخ ادبیات فارسی را می‌شناسیم و به ابرازهای تحلیل متون ادبی مجهز هستیم؟

در درس‌گفتار‌های «شرح مثنوی معنوی» قرار است به تمام این سؤالات جواب بدهیم و جزئیات زندگی مولانا را بررسی و با ذره‌بینی دقیق آن‌ها را نگاه کنیم. تحلیل‌های دکتر عبدالحمید ضیایی شاعر، مدرس فلسفه و پژوهشگر، در این درس‌گفتار‌ها دیدگاه ما را به فرهنگ ایرانی و اندیشمندانش توسعه می‌دهد.

در این درس‌گفتارها به این می‌پردازیم که مولانا در آن دوران از چه کسانی ‌تاثیر گرفته بوده و اثر آن را در کدام آثارش می‌توان پیدا کرد. از عشق می‌شنویم و یاد می‌گیریم عاشقی و غرق شدن در محبوب را. از تنهایی و انواع آن می‌شنویم، تنهایی عمیق وجودی، تنهایی شک، تنهایی از دست دادن محبوب و.... در این مجموعه می‌شنویم از دلبستگی‌ها و دل‌شکستگی‌ها و سبک زندگی عارفانه و شاعرانه کسی چون مولانا. شاید شنیدن این درس‌گفتارها سرآغازی است برای تفکری فلسفی از جنس شاعرانه‌ قرن هفتمی.

در این درس‌گفتار‌ها، نه‌تنها مولانا را بیشتر می‌شناسید، بلکه با ارجاعات دقیقِ عبدالحمید ضیایی، می‌توانید دوست‌داران مولانا را هم بیشتر بشناسید و در ذهنتان حلقه‌ دوست‌داران او را منجسم و پیوسته کنید. در راستای این ارجاع‌ها به سراغ دوست و همراه و استاد مولانا، شمس، نیز می‌رویم و به ارتباط میان او و مولانا می‌پردازیم، چرا که هیچ‌گاه نمی‌توان اندیشه بزرگی چون مولانا را شناخت بدون شناخت عزیزان و اطرافیان او. به‌گونه‌ای که خود مولانا می‌گوید:

مونس روزگار من، شمس من و خدای من

شمس من و خدای من، شمس من و خدای من

یکی از ویژگی‌های مهم این درس‌گفتارها آن است که دکتر ضیایی سال‌ها در حوزه مولوی‌پژوهی تلاش کرده و حتی کمی پیش‌تر، کتاب «من آن توام» با صدای پیام دهکردی از او منتشر شد. و این نشان می‌دهد که دکتر ضیایی نه فقط درباره زندگی مولوی تحقیقات گسترده داشته که درباره محبوب او، شمس تبریزی، نیز مطالعات عمیقی داشته است که در درس‌گفتاری دیگر به شمس تبریزی و زندگی او نیز پرداخته است.

در آخر باید به تمام شنوندگان این درس‌گفتار‌ها بگوییم، خوش آمدید به بزم شرح مثنوی معنوی. قرار است این بزم را به همراه عبدالحمید ضیایی از ادبیات فارسی بشنویم که هر جا کسی شعری از مثنوی معنوی را خواند، ما معنای پشت آن اشعار را به‌درستی بدانیم و به درک عمیق و معتبری از آن رسیده باشیم.

و یادتان باشد از ازل تا ابد فرصت درویشان است...

شناسنامه

فرمت محتوا
mp۳
حجم
1.۴۱ مگابایت
مدت زمان
۱۹:۲۸:۱۴
نویسندهعبدالحمید ضیایی
راویعبدالحمید ضیایی
ناشرنوین کتاب
زبان
فارسی
تاریخ انتشار
۱۴۰۲/۱۱/۱۵
قیمت ارزی
10 دلار
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
mp۳
۱.۴۱ مگابایت
۱۹:۲۸:۱۴

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
0
(بدون نظر)
210,000
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
درس گفتارهای شرح مثنوی معنوی
درس گفتارهای شرح مثنوی معنوی
دفتر اول
نوین کتاب
0
(بدون نظر)
210,000
تومان