0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
درس گفتارهای مقالات شمس تبریزی
٪30

معرفی، خرید و دانلود کتاب صوتی درس گفتارهای مقالات شمس تبریزی

ترم سوم
درباره درس گفتارهای مقالات شمس تبریزی

آیا بعد از قرن‌ها، می‌توان به برداشت‌های عمومی از شاعران و نویسندگان اعتماد کرد؟ یا حتی بعد از گذشت این همه سال می‌توان عبارت‌های نمادین را به‌درستی تفسیر کرد؟ برای تحلیل‌هایمان از چه رویکردهایی استفاده می‌کنیم؟ چند نفر را می‌شناسیم که شمس تبریزی و آثارش را به‌خوبی و پیگیرانه بشناسند؟ اصلاً چقدر تاریخ ادبیات فارسی را می‌شناسیم و به ابرازهای تحلیل متون ادبی مجهز هستیم؟

در درس‌گفتار‌های «مقالات شمس تبریزی» قرار است به این سؤالات جواب بدهیم و جزئیات زندگی شمس تبریزی را بررسی کنیم و با ذره‌بینی دقیق آن‌ها را نگاه کنیم.

در این درس‌گفتارها به این می‌پردازیم که شمس تبریزی که بود و چگونه می‌اندیشید. از چهره‌های مختلف شمس می‌شنویم، عارفی که باید در اوج ابهام و سختی او را شناخت چرا که در لایه‌های مختلف شخصیت او سخت است رسیدن به جوهره اصلی وجودی‌اش. از خط سوم و از شمسی می‌شنویم که عاشقانه از سوی مولانا معرفی شده است. ما در این دوره به کردار و گفتار شمس از طریق متون نزدیک‌تر می‌‌‌شویم و شاید شنیدن این درس‌گفتارها سرآغازی باشد برای تفکری فلسفی از جنس شاعرانه‌های قرن هفتمی.

شمس تبریزی برخلاف ظاهر کافرانه‌اش باطنی معنوی و عارفانه دارد که در این درس‌گفتارها می‌توان به تحولات روحی او نزدیک شویم و همپای عبدالحمید ضیایی سفری به دنیای درونی شمس داشته باشیم. خود شمس در جواب آن‌هایی که او را به کافری متهم می‌کنند، می‌گوید:

«کفر و خطا در آن نیست، در جهل و خیال‌اندیشی ماست.»

اما اینکه چرا و به چه دلیل شمس را به کفرگویی متهم می‌کنند بماند بر عهده‌ شما که این درس‌گفتارها را بشنوید تا ببینید که مبدا اتفاقاتی که حتی در آن دوران گریبان ادیبان را می‌گرفته، چه چیزی بوده است.

در این درس‌گفتار‌ها، نه‌تنها شمس تبریزی را بیشتر می‌شناسید، بلکه با ارجاعات دقیقِ عبدالحمید ضیایی، می‌توانید دوست‌داران او را هم بیشتر بشناسید و در ذهنتان حلقه‌ دوست‌داران شمس را شکل دهید و به جهان او و اطرافیانش نزدیک شوید. سپس به سراغ دوست و همراه و مرید شمس، مولانا، نیز می‌رویم و به ارتباط میان او و شمس پی می‌برید، چرا که هیچ‌گاه نمی‌توان اندیشه بزرگی چون شمس را شناخت بدون شناخت عزیزان و اطرافیان او، و در این میان چه کسی مهم‌تر از مولوی؟

در آخر باید به تمام شنوندگان این درس‌گفتار‌ها بگوییم، خوش آمدید به بزم مقالات شمس تبریزی. قرار است این بزم را با عبدالحمید ضیایی برپا کنیم. استادی که مدرس فلسفه و پژوهشگر است و تحلیل‌هایش در این درس‌گفتار‌ها دیدگاه ما را به فرهنگ ایرانی و اندیشمندانش توسعه می‌دهد.

و یادتان باشد از ازل تا ابد فرصت درویشان است...

شناسنامه

فرمت محتوا
mp۳
حجم
610.۵۹ کیلوبایت
مدت زمان
۱۰:۵۱:۳۱
نویسندهعبدالحمید ضیایی
راویعبدالحمید ضیایی
ناشرنوین کتاب
زبان
فارسی
تاریخ انتشار
۱۴۰۲/۱۱/۱۴
قیمت ارزی
5 دلار
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
mp۳
۶۱۰.۵۹ کیلوبایت
۱۰:۵۱:۳۱

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
5
از 5
براساس رأی 1 مخاطب
5
ستاره
100 ٪
4
ستاره
0 ٪
3
ستاره
0 ٪
2
ستاره
0 ٪
1
ستاره
0 ٪
5
(1)
100,000
٪30
70,000
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
درس گفتارهای مقالات شمس تبریزی
٪30
درس گفتارهای مقالات شمس تبریزی
ترم سوم
نوین کتاب
5
(1)
100,000
٪30
70,000
تومان