0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
پیشوای آزادی

معرفی، خرید و دانلود کتاب پیشوای آزادی

چهره های شعر معاصر ایران ۲۱ زندگی و شعر فرخی یزدی
نویسنده:
حسین مسرت
درباره پیشوای آزادی

کتاب «پیشوای آزادی: ‌ زندگی و شعر فرخی یزدی» همان‌طور که از نامش برمی‌آید دربار‌ی کسی است که اگر بگوییم، شعر سیاسی و اجتماعی معاصر برخاسته از قلم و تلاش و سبک او برآمد، چندان دورازذهن نیست. میرزامحمد فرخی یزدی، ملقب تاج‌الشعرا که فقط پنجاه سال (۱۲۶۸ تا ۱۳۱۸ خورشیدی) در میان مردم ایران زیست. او شاعر، روزنامه نگار و سیاست‌مداری از دیار یزد بود که در هفتمین دوره‌ی مجلس شورای ملی نمایندگی آن شهر را نیز برعهده داشت. او از کودکی طبع شاعری، مزاجی تند و سری نترس داشت. به همین سبب در پانزده سالگی به دلیل سرودن اشعاری در نقد و علیه مدیران مدرسه‌ای که درس می‌خواند، اخراج شد. او غزل‌سرایی پر شور و یک کوشنده‌ی سیاسی بسیار فعال بود که به سردبیری نشریات حزب کمونیست ایران نیز اشتغال داشت و از هواخواه احزاب دموکرات بود. وی در دوران خبرنگاری‌اش ده‌ها روزنامه راه انداخت که مشهورترین‌شان طوفان بود و همگی توقیف شدند. در نهایت، او بر سر عقاید خود به زندان افتاد و کشته شد.

این کتاب را همشهری وی، حسین مسرت با تحقیق و تلاش فراوان به رشته‌ی تحریر درآورده است. کتاب پیشوای آزادی را نشر ثالث در ۷۲۳ صفحه سال ۱۳۸۰ به بازار نشر عرضه کرده و آخرین چاپ این کتاب سال ۱۳۹۹ منتشر شده است. خوانندگان می‌توانند نسخه‌ی الکترونیکی کتاب حاضر را در فیدیبو و در بخش شعر بیابند.

درباره‌ی حسین مسرت، نویسنده‌ی کتاب پیشوای آزادی

حسین مسرت، زاده‌ی سال ۱۳۳۹ در یزد است. او به اموری چون کتابداری،‌ روزنامه‌نگاری، نویسندگی، پژوهش درباره‌ی ادبیات و فرهنگ، نسخه‌شناسی و تصحیح کتاب‌های کهن اشتغال دارد. تحصیلات کارشناسی ادبیات و کارشناسی ارشد نسخه‌شناسی دارد. او که در نهادهای مختلفی به کتابداری و تصحیح و نگهداری کتاب‌های کهن پرداخته است، قلم توانا و پشتکاری ستودنی دارد. اگر بگوییم این نویسنده‌ی یزدی از فعال‌ترین و پر آثارترین نویسندگان پس از انقلاب سال ۱۳۵۷ است، بیراه نیست. نخستین مقاله‌ی وی سال ۱۳۵۶ در روزنامه اطلاعات چاپ شد و از زمان تاکنون بیش از ۶۰۰ مقاله از وی در نشریات و روزنامه‌های کشور منتشر شده است. از این قلم پر کار، بیش از ۶۰ عنوان کتاب به بازار نشر عرضه شده که کتاب «پیشوای آزادی، زندگی و شعر فرخی» و کتاب «تذکره میکده» او را نامزد جوایز بسیاری کرده است.

دو دلیل برای خواندن کتاب پیشوای آزادی

  • شما با این کتاب به فضای فکری و شعر فرخی یزدی نزدیک می‌شوید، درمی‌یابید که او با چه دیدگاهی شعر به عنوان ابزاری برای آگاهی سازی و آزادی به کار می‌گرفت.
  • این کتاب علاوه‌بر آن‌که درباره‌ی شاعر آزادی‌خواه، فرخی یزدی است‌،‌ نکات بسیار مهم و جالبی  را نیز از تاریخ مبارزات برای آزادی اجتماعی و سیاسی در ایران بازگو می‌کند و  می‌توان تحولاتی را درک کرد که در ادبیات و شعر فارسی در ابتدای قرن چهاردهم خورشیدی به سبب همین مسائل ایجاد شد

در بخشی از کتاب پیشوای آزادی می‌خوانیم

تیمورتاش به چند دلیل مغضوب دستگاه پهلوی شد:

نخست: هوش و ذکاوت وی که به اوجگیری قدرت و نفوذ او انجامید و خود دلیلی شد بر هراس شاه مستبد و تشنه قدرت و یکه تازی در آن سالها کمتر کسی توانست در عرصه سیاست به قدرت دست یابد. یا رام میباید شد یا اسیر دام کسانی چون تیمورتاش حتی اگر مطیع ترین افراد هم بودند باید سر به نیست میشدند امثال نصرت الدوله و تیمورتاش و حتی سردار اسعد فراوان بودند که به یکباره نامشان از فهرست دستگاه حذف شد.

دوم: ارتباط وی با همسایه شمالی که بهترین دستاویز بود برای حسدورزان و جاه طلبان هر چند دنیای سیاست از این بازیها بسیار دارد اما نباید فراموش کرد که تا همین چندی پیش او را جزء انگلوفیلها و موافقان قرارداد ۱۹۱۹ و از رشوه‌گیران دولت انگلیس برمی شمردند. همانگونه که قبلا گذشت وی در اعتراض به سفیر آلمان گفته بود: «دولت ایران نمی تواند دانشجو به آلمان بفرستد، زیرا در آنجا در معرض تبلیغات کمونیستی قرار می‌گیرند. ایران نمی‌تواند ببیند که شکوفه‌های فکر و اندیشه‌اش از نظر سیاسی مسموم شوند اما چاپ کتاب خاطرات آقا بكف روشن کرد که وی جاسوس شوروی ها بوده است. بی‌گمان شاه نیز از این موضوع با خبر شده و پی فرصتی مناسب برای رسیدگی بدان بوده است.

چهار پیشنهاد برای خوانندگان کتاب پیشوای آزادی

خواندن کتاب درباره‌ی شاعر آزادی‌خواه، فرخی یزدی اگر برایتان دلچسب بوده است، بنابراین چهار پیشنهاد ما نیز برایتان می‌تواند مناسب باشد:

دسته‌ها:

شناسنامه

فرمت محتوا
pdf
حجم
26.۶۲ مگابایت
تعداد صفحات
732 صفحه
زمان تقریبی مطالعه
۲۴:۲۴:۰۰
نویسندهحسین مسرت
ناشرنشر ثالث
زبان
فارسی
تاریخ انتشار
۱۴۰۱/۰۴/۱۲
قیمت ارزی
6 دلار
قیمت چاپی
120,000 تومان
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
pdf
۲۶.۶۲ مگابایت
۷۳۲ صفحه

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
0
(بدون نظر)
366,000
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
پیشوای آزادی
پیشوای آزادی
چهره های شعر معاصر ایران ۲۱ زندگی و شعر فرخی یزدی
نشر ثالث
0
(بدون نظر)
366,000
تومان