0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
در جستجوی حسن

معرفی، خرید و دانلود کتاب در جستجوی حسن

مسافرت یک خانوادۀ آمریکایی به وطن، ایران
نویسنده:
ترنس وارد
درباره در جستجوی حسن

کتاب خاطرات حسن نوشته ترنس وارد روایتی از خاطرات حیرت‌انگیز و تأثیرگذار است که توسط یک خانواده آمریکایی در طی سفرشان به ایران مطرح می‌شود. در غالب جستجوی این خانواده برای پیداکردن مردی به نام حسن که دوست خانوادگی محبوب آن‌ها بوده ژرفای فرهنگ ایرانی و گستره تاریخ آن در کتاب بررسی می‌شود و از عناوین خبری امروز فراتر می‌رود تا انسانیتی را که همه ما را به هم پیوند می‌دهد، به ما یادآوری کند.

ترنس وارد و برادرانش در دهه 1960 در تهران بزرگ شدند و بخش زیادی از زمان خود را با حسن که آشپز و به‌نوعی پرستار آن‌ها بود سپری می‌کردند. ادوارد پس از 30 سال دوری از ایران و بی‌خبری آشفتگی‌های فراوان در ایران، به همراه خانواده‌اش در جستجوی دوست گمشده خود، به ایران سفر می‌کنند. درحالی‌که آن‌ها بدون آدرس یا شماره تلفن این جستجوی ناممکن را آغاز می‌کنند و تنها امید آنها تصویر حسن در عکس سیاه و سفید کوچک مادرشان است که چندین دهه قبل گرفته شده است. این کتاب در دسته‌بندی علوم اجتماعی در فیدیبو در دسترس است.

درباره نویسنده کتاب خاطرات حسن، ترنس وارد

ترنس وارد «Terence Ward» فیلم‌ساز و عکاسی آمریکایی و نویسنده کتاب در جستجوی حسن است. او هنگام مأموریت پدرش به ایران تنها پنج سال سن داشت و دوران کودکی خود را در ایران سپری کرد. او برای یافتن «حسن» شخص تأثیرگذار زندگی‌اش با همراهی مادر پیرش به ایران بازگشتند و برای یافتن او به شهرهای مختلف ایران سفر کردند. او در حال حاضر در ایتالیا ساکن است و با نگارش کتاب «در جست‌وجوی حسن» به شهرت جهانی رسید. کتاب «در جست‌وجوی حسن» نوشته‌ی «ترنس وارد» با ترجمه‌ی «غلامحسین جنتی عطایی» و «مریم ایزدی» از سوی انتشارات کتاب‌سرای نیک منتشر شده است.

چرا باید کتاب در جستجوی حسن را بخوانیم؟

وارد با عبور از چشم‌انداز وسیع ایران باستان، گذشته و خاطرات فوق‌العاده غنی خود را در هم می‌آمیزد، درحالی‌که درگیری‌های عمیق ایران مدرن با همسایگان عرب خود و دولت فعلی ما را بررسی می‌کند. جست‌وجوی حسن با این داستان الهام‌بخش خانواده‌ای آمریکایی که از طریق محبت عمیق خود به مردم ایران و فرهنگ آن را دوست می‌دارند، چهره انسانی را بر مردم رنج‌کشیده خاورمیانه می‌افکند.

در بخشی از کتاب در جستجوی حسن می‌خوانیم

کسانی که برای خانواده ما کار می‌کردند فقط حسن و فاطمه نبودند؛ بلکه مادر فاطمه، خورشید، که معمولاً از دو بچه فاطمه، علی و مهدی، نگهداری می‌کرد، و برادر حسن، محمد که اخیراً از ارتش اخراج شده بود، زیرا جیپ ارتشی را چپ کرده بود نیز اضافه شده بودند. محمد چون کار دیگری نداشت، راننده خانواده ما شده بود. ما معمولاً در صندلی عقب می‌نشستیم، و او با رانندگان اتومبیل‌های دیگر و عابران سر و کله می‌زد. ما هم مجبور می‌شدیم خودمان را محکم نگه داریم که در صورت ترمزهای ناگهانی راننده، به شیشه جلو اصابت نکنیم! یک بار، حسن از مادرم خواست که به جای برادرش محمد، به اداره پلیس مراجعه کند، زیرا کاشف به عمل آمده که اتومبیل ما یک تخلف رانندگی داشته و حسن هم، بحق، می‌ترسید که اگر برادرش به پلیس مراجعه کند، گواهی‌نامه خود را از دست بدهد.

حسن با روشی آرام و توأم با شوخ‌طبعی، به نحوی شایسته، زندگی همه ما را اداره می‌کرد. با اینکه حسن رسماً اداره‌کننده امور خانواده ما بود، ولی برای ما خیلی بیشتر از آن بود. او مانند «ویرجیل» همیشه راهنمای ما بود. از بازارهای تاریک گرفته تا یاد دادن آداب و رسوم محلی، با عشق و علاقه‌ای که برای درک فرهنگ او لازم بود و کار ما را آسان می‌کرد.

او قسمت مهمی از زندگی ما شده بود. تصورات و تخیلات ما را می‌ساخت و دنیای ما را وسیع‌تر می‌کرد. حسن جثه‌ای نه چندان بلندقد، اما قوی و عضلانی داشت. چهره آرام و سبیل‌های مشکی و جالب او از حکمت عامیانه و دانایی طنزآمیزش حکایت می‌کرد.

با نبودن تلویزیون در آن زمان، او قصه‌های مضحک و عجیب و غریب ملانصرالدین را برای ما تعریف می‌کرد که در آنها مسائل پیچیده زندگی و راه‌حل‌های زیرکانه و در عین حال خنده‌آور ارائه می‌شد. در چشمان او همیشه جرقه‌ای برق می‌زد.

ما همیشه انتظار می‌کشیدیم که حسن ما را برای دیدن نوازندگان دوره‌گرد و حاجی فیروز خبر کند. حاجی فیروز، دلقکی بود که صورت خود را سیاه می‌کرد و درست قبل از فرا رسیدن سال نو، هنگام برگزاری جشن‌ها و مبادله هدایا، رقص‌کنان، مقابل درب خانه‌ها ظاهر می‌شد.

پیشنهادهایی برای دوستداران کتاب

هدف اصلی کتاب پیمان دوباره خانواده‌ای است که از آن سر جهان آمده تا با محبت و حق‌شناسی، با مردم و خاک ایران تجدید عهد کند. آگاهی و مهر پرشوری که در لا‌به‌لای این کتاب نهفته، فرد را تا آخرین صفحه به دنبال خود می‌کشد. کتاب در جستجوی حسن تفکری عمیق درباره به سرزمینی است که شاید آن را درست نمی‌شناسیم. کتاب‌های دیگری در فیدیبو مانند کتاب در جست و جوی حسن برای مطالعه وجود دارد که علاقه‌مندان می‌توانند از بین آن‌ها دست به انتخاب بزنند:

 

 

 

دسته‌ها:

شناسنامه

فرمت محتوا
epub
حجم
3.۵۸ مگابایت
تعداد صفحات
456 صفحه
زمان تقریبی مطالعه
۱۵:۱۲:۰۰
نویسندهترنس وارد
مترجم غلامحسین جنتی عطایی
مترجم دوممریم ایزدی
ناشرانتشارات کتاب‌سرای نیک
زبان
فارسی
تاریخ انتشار
۱۴۰۱/۰۴/۰۸
قیمت ارزی
5.۵ دلار
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
epub
۳.۵۸ مگابایت
۴۵۶ صفحه

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
0
(بدون نظر)
44,000
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو
در جستجوی حسن
در جستجوی حسن
ترنس وارد

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
در جستجوی حسن
در جستجوی حسن
مسافرت یک خانوادۀ آمریکایی به وطن، ایران
انتشارات کتاب‌سرای نیک
0
(بدون نظر)
44,000
تومان