0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
دو قرن سکوت
٪30

معرفی، خرید و دانلود کتاب صوتی دو قرن سکوت

درباره دو قرن سکوت

عبدالحسین زرین‌کوب در دو قرن سکوت به روابت آن‌چه در دویست سال نخست حمله اعراب به ایران گذشته پرداخته است. این کتاب یکی از مهم‌ترین آثاری‌ست که در حوزه تاریخ منتشر شده است. با این کتاب و مطالعه‌ی تاریخ می‌توانیم به شناخت بهتر و ملموس‌تری از جامعه، فرهنگ و شرایطی که باعث شده تا هنجارها، ناهنجاری‌ها و بطور کلی جامعه کنونی شکل بگیرد برسیم. زرین‌کوب معتقد بوده است که تاریخ‌نویسان از این برهه‌ی تاریخی به سادگی گذشته‌اند و به اندازه‌ی کافی به آن نپرداخته‌اند، به همین دلیل تصمیم گفت تا به این دوره‌ی تاریخی بپردازد. این کتاب ارزشمند تا توسط پاول اسپراکمن و آوید کامگار به انگلیسی ترجمه و چاپ شده است.شما می‌توانید. نسخه صوتی این کتاب را هم‌اکنون با صدای اکرم پریمون از فیدیبو بشنوید.

صدای دو قرن سکوت

دو قرن سکوت شرح و روایت وقایع سیاسی و اجتماعی دویست سال نخست پس از حمله و تسلط اعراب به ایران گذشته است. زرین‌کوب در مقدمه اولین نسخه‌ کتاب برای آشنایی بیشتر مخاطب با فضای کتاب نوشته است: «من در این یادداشت‌ها، که جرات نمی‌کنم آن را تاریخ بخوانم جز آن‌که صحنه‌ای چند از تاریخ گذشته را از روزنه وجدان و عواطف خویش، و از پشت شیشه‌های تاریک یا رنگارنگ اسناد و منابع موجود تصویر کنم کاری نکرده‌ام…». بعدتر از نظر تاریخی ایراداتی به این کتاب وارد شد که در چاپ‌های بعدی نویسنده برای بهتر شدن متن آن‌ها را تصحیح کرده است.

دو قرن سکوت در ابتدا یادداشت‌هایی بود که عبدالحسین زرین کوب برای نشریه «مهرگان» می‌نوشت و به صورت پاورقی در این نشریه به چاپ می‌رسید. سپس در سال ۱۳۳۰ برای اولین بار به صورت کتاب چاپ شد. پس از چاپ و ویرایش اول کتاب، زرین‌کوب تصمیم گرفت تا اصلاحاتی برای چاپ‌های بعدی انجام دهد و به همین دلیل اجازه‌ی انتشار مجدد چاپ قدیم آن را نداد. سرانجام در سال ۱۳۳۶ نسخه‌ی جدید و ویرایش شده از سوی انتشارات امیرکبیر به چاپ می‌رسد. عبدالحسین زرین‌کوب که نسخه‌ی اول کتاب را در ۲۹ سالگی نوشته بود، در مقدمه‌ی نسخه‌ی دوم کتابش برخی از انتقادات وارده را ناشی از جوانی و تعصب خود در آن هنگام دانسته است. از آن زمان تا کنون کتاب تغییری نداشته و اکنون این کتاب توسط انتشارات سخن منتشر می‌شود.

نقدهایی زیادی به این کتاب وارد شده است. برای مثال شهید مطهری در بخشی از کتاب خدمات متقابل ایران و اسلام در به این موضوع پرداخته است. همچنین ادوارد براون -ایران‌شناس بریتانیایی- درباره‌ی شرایط ایران در قرن‌های نخست پس از حمله‌ی اعراب می‌نویسد: «به‌هیچ‌وجه صحیح نیست که گفته شود دو یا سه قرن پس از فتح ایران توسط مسلمانان، صفحه خالی در فعالیت علمی مردم آن بوده‌است. برعکس، این دوره زمانِ به‌هم‌آمیختن کهنه و نو، دگردیسی قالب‌ها و فراکوچ نظرگاه‌ها بود؛ ولی مطلقاً دوره رکود و مرگ نبود. از نظر سیاسی، درست است که ایران استقلال ملی خود را برای مدتی از دست داد و به امپراتوری بزرگ مسلمانان پیوست، ولی در میدان علم به‌زودی به برتری‌ای رسید که شایسته زیرکی و قابلیت مردم آن بود. اگر نقش ایرانیان را از آنچه که به نام علوم عربی نامیده می‌شود تفریق کنیم، بهترین قسمت آن رفته‌است.»

عبدالحسین زرین‌کوب را بیشتر بشناسیم

عبدالحسین زرین‌کوب سال 27 اسفند 1301 در بروجرد متولد شد. او بعد غارف‌التحصیل شدن در مقطع لیسانس در رشته‌ی ادبیات، تا مقطع دکتری تحصیل خود را در دانشگاه تهران ادامه داد. او یک مورخ، مترجم پژوهشگر و نویسنده است و بیش از چهل سال در دانشگاه تهران به تدریس تاریخ و ادبیات پرداخت. عبدالحسین زرین‌کوب در چهار کتاب بامداد اسلام، کارنامه‌ی اسلام، تاریخ ایران بعد از اسلام و دو قرن سکوت به بررسی تاریخ اسلام پرداخته است. قبل از مرگ زرین کوب عطا آیتی مصاحبه‌ای با او داشت که در این مصاحبه عنوان کرده بود کتاب دو قرن سکوت را بیش از دیگر آثارش دوست دارد. وی بسیار پرکار بود و مقاله‌ها، آثار پژوهشی، تالیفی و ترجمه‌ای بسیاری از خود به یادگار گذاشت و سرانجام در شهریور سال ۱۳۷۸ در تهران درگذشت. از دیگر آثار او به آشنایی با تاریخ ایران و کوچه رندان می‌توان اشاره کرد.

چرا باید دو قرن سکوت را بخوانیم؟

خواندن کتاب دو قرن سکوت برای مخاطبانی که به تاریخ علاقه دارند توصیه می‌کنیم. زرین‌کوب در این کتاب به شرح و روایت مسائلی پرداخته است که تا قبل از آن پژوهشگران کمتر نسبت به آن توجه داشتند.

بخش هایی از کتاب

وقتی عمر به خلافت نشست کار ایران آشفته‌ت و پر‌یشان‌تر بود. یزدگرد شهریار در مدائن بر تخت نشسته بود اما سپاهیان و موبدان هيچ‌یک از شرانگیزی و فتنه‌جوئی باز ننشسته بودند. عربان در حدود حیره مستقر شده بودند و تا کناره‌های دجله مرزهای ایران را تهدید می‌کردند. یزدگرد رستم فرخ هرمزد را که سپهبد خراسان بود به درگاه خواست و فرمان داد تا برای راندن و فرو مالیدن اعراب به چاره‌‌جوئی بر‌خیزد. مثنی‌بن‌حارثه نیز چون این بشنید آهنگ مدینه کرد تا از عمو مدد در خواهد. در مدینه مسلمانان از جنگ با ایران می‌تر‌سیدند و  بدان رضا نمی‌دادند. مواجهه با ایرانیان برای آن‌ها تصورپذیر نبود. زیرا از قدرت و شکوه ایران بیم بسیار داشتند، ابا مثنی بن حارثه آن‌ها را دل داد و گفت این کار را چنین بزرگ مگیرید که ما در سواد با این قوم در آويختیم و بهترین آبادی‌های سواد را از آن‌ها بستدیم، پیش از این نیز امت‌های دیگر با اين قوم پیکار کرده‌اند و ما هم به خواست خدا با آن‌ها پیکار کنیم. باری در چنین پیکاری عرب را هم امید غنیمت بود و هم آرزوی ثواب. وقتی خلیفه بر منبر رفت و خطبه کرد و گفت ای مردم خداوند شما را به زبان رسول خویش گنج خسروان و قیصیران وعده داده است برخیزید و جنگ با فرس را ساز کنید، مردم چون اسم فرس را شنید‌ند ساکت شدند الا ابوعبید بن‌مسعود ثقفی که برخاست و گفت من اول کس هستم که بدین مهم بروم. دیگران نیز به او تأسی جستند...

پیشنهادهایی برای کسانی که دو قرن سکوت را دوست دارند

اگر این کتاب و آثار عبدالحسین زرین‌کوب را دوست دارید خواندن چند کتاب دیگر در بخش تاریخ را به شما پیشنهاد می‌کنیم و امیدواریم لذت ببرید.

شناسنامه

فرمت محتوا
mp۳
حجم
669.۹۸ مگابایت
مدت زمان
۱۲:۱۰:۲۶
نویسنده عبدالحسین زرین کوب
راویاکرم پریمون
ناشرآوانامه
زبان
فارسی
تاریخ انتشار
۱۳۹۸/۱۲/۱۳
قیمت ارزی
8 دلار
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
mp۳
۶۶۹.۹۸ مگابایت
۱۲:۱۰:۲۶

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
4.2
از 5
براساس رأی 263 مخاطب
آموزنده 🦉 (10)
پربار 🌳 (7)
5
ستاره
56 ٪
4
ستاره
26 ٪
3
ستاره
6 ٪
2
ستاره
3 ٪
1
ستاره
7 ٪
140 نفر این اثر را نقد کرده‌اند.
4

دوستان استاد زرین کوب، اواخر عمرشون در ایران و در بیمارستان، با فشار مسؤولین ،مجبور شد اقرار کنه که این کتاب را از سر خامی و تعصب نوشته! به نوعی از خودش اجباراً خواستند کتاب را حذفیاتی انجام دهند. طبیعیه حاکمان دیکتاتور، تاریخ نویس نمیخواهند بلکه کارگردان تاریخ میخواهند، اگر دقت کرده باشید به ما کلاً گفتن تاریخ ایران از بدو خلقت تا پایان پهلوی فقید ، همه بد بودن.... از اون به بعد همه چی آرومه، ما چقدر خوشبختیم

4

بعید میدونم بدون تحریف و سانسور باشه

4

کتاب برای کسانی که به تاریخ علاقه مند هستند کتاب خوبی است . ولی خیانت بعضی ایرانی ها که باعث پیروزی اعراب شده واقعا قلب بنده رو به درد آورد هر چند الان خیانت کاران زمانه بسیارند .

4

من نسخه چاپی را در زمانیکه هنوز بیمارنشده بودن و چشمهایم نوری داشت و علاقه به مطالعه در باره تاریخ و پیشینه کشور و اجدادمان باهردشواری کتاب دوقرن سکوت را بواسطه دوستی فرهیخته که کتاب از دستش نمی افتاد این کتاب را تهیه وارسال نمودند . ومن طی مدت نسبتا طولانی کامل خواندم و نکات مبهم وناشناخته ای که همیشه برام سوال بودرا دریافتم و بعد ازآن با روشنگری بسیار به مسایل و اعتقاداتم نگاه میکردم . و ازاین بابت راضی و خشنود بودم . بعددها در فضای مجازی نسخه الکترونیکی و چند فصل رابصورت شنیداری دریافت نمودم . که کماکان درهارد کامپیوتر ذخیره کردم و بسیار موضوعات پر اهمیت را درغالب کتاب موجود است . اما اکنون در سن شصت و دوسالگی با قلبی بیمار و چشم راستم طی ۴مرحله بعلت جداشدگی شبکیه تحت جراحی قرار گرفتم ولی الان همان تاری دیدرا ازدست داده ام ومطالعه و تماشای تلوزیون و نگریستن به موبایل و تبلت به کمک همسرم انهم بطور مختصر انجام میشود . و چندماه قبل با اپ فیدیبو و طاقچه چندین نسخه کتب مور علاقه ، رمان کلیدر ،وسایر آثار جناب دولت آبادی و مرحوم احمد شاملو و استاد زرین کوب ،راتهیه نمودم ،البته از اپ طاقچه هم خرید داشتم . اما طی این مراحل اختلاف حساب ایجاد گردید که علی الرغم پیگیری بسیار متاسفانه نتیجه ای نداشته و تقریبا دوست هزار تومان پرداخت اما کتاب را دریافت نداشته ام . و جوردیگر کتاب تهیه میدارم . واساسا سعی میکنم کتاب های موجود را استفاده کنم و دیگر جرات خرید را ندارم . توصیه میکنم ازروش مستقیم با کارت خرید کنید . وکیف پول و شارژ بازار و .....را انتخاب نکنید .

5

طباطبایی یا مطهری باید کتاب دوقرن سکوت رو رد کنن اگر رد نکنن جای تعجب داره مطهری خودش از کسانی بود که هر مطلبی نوشته از روی تعصب به اسلام نوشته کسی هم که به چیزی تعصب داره اصلا نباید مطالبش رو باور کرد تاریخ ایران واسلام رو باید از زبان نویسندگان خارجی مثل کورت فرشیلر فهمید که هیچ تعصبی به دوطرف ندارن اعراب در ایران جنایت کردن این یک واقعیت تا ریخی هست نه در ایران در مابقی کشورهایی هم که فتح کردن همون جنایت هارو انجام دادن کیه که میتونه این مطلب رو رد کنه آخه عرب قوم فهمیده ای نبود که با اومدنش تمدن بوجود بیاره هرجا پاگذاشتن خرابی و وحشت همراه داشتن قومی که نمی‌دونست فرش بهارستان به چه دردی میخوره وتیکه تیکش کردن ازش میشه انتظاری داشت خوب خوبه اعراب علی بوده که اون هم یک قاتل بل فطره بوده برین تاریخ رو بخونید تا بفهمید اعراب چه کثافت کاری هایی انجام داده بنام همین اسلام که همه ملت ها رو بجون هم انداخته در سال ۲۰۲۰هم همین جور هست

4

من نسخه سانسور نشده و این نسخه رو مطالعه و گوش کرده‌ام. تفاوت آنچنان فاحش نیست که آدمو از گوش کردن ولو با سانسور منصرف کند. هر چند در نهایت پیشنهاد می‌شود نسخه‌ی کامل انتشارات امیر‌کبیر مطالعه شود.

4

دبیر تاریخ عزیزی داشتیم که به درستی می گفتن: مراقب باشید [از قول بزرگان و در تعبیر گفته هاشون] چیا می گید؛ الکی چیزی نگید که کسیو به اشتباه بندازه و در اون دنیا، یقه ی مؤلف گرفته بشه بابت چیزی که نوشته یا گفته و اون برداشت اشتباهی که از حرف و نوشتش شده و فرد یا جمعی رو به انحراف کشونده! استاد زرین کوب فی الحال به رحمت حق رفتن ولیکن این نوشته ها هنوز محل مصادره به مطلوب بسیاری از ماست. هیچکدام از ما ایشون رو از نزدیک ندیدیم و در عینحال طوری اظهار نظر می کنیم که انگار نزدیک ترین فرد به ایشون بودیم و در نوشتن کتاب، همراهی شون کردیم و زیر و بم نظر ها و نیاتشونو قبل، حین و بعد نگارش اثر، می دونستیم!!!

4

کتابهای خیلی خوبی جواب ابهامات و اکاذیب کتاب رو دادن از جمله کتاب مصطفی طباطبایی. نسخه اصل رو بخونید کتاب طباطبایی رو هم بدون غرض و کینه بخونید. دوستان آریا پرست و نژاد پرست میگن هرچی ذرین کوب گفته کاملا درسته و قطعا سراغ کتاب طباطبایی نمیرن. متاسفانه به شدت داره تفکر فاشیستی در دنیا ترویج داده میشه. من آریایی ام.من کوردم.من تورکم.من برترم من عالی ام و...... مابقی همه وحشی و عقب افتاده

5

بر هر ایرانی است که این کتاب را بخواند

5

قرائت خانم پریمون فوق العاده است و نشان از مطالعه بالای ایشان دارد. البته نحوه ادای ک و گ زمانی که به حرف و چسبیده اند کمی نامتعارف است و جای کار و تصحیح دارد. محتوای کتاب متنی فوق العاده شنیدنی و خواندنی است منتهی می توان لحن آن را نسبت به اعراب و حاکمین مسلمان عموما نامنصفانه و توهین آمیز دانست و کتاب به نظر من در این زمینه نمی تواند نمره خوبی بگیرد. نه این که به طور خاص بخواهم صحت مطالب را زیر سؤال ببرم مشکل من آن است که بسیاری از صفاتی که نویسنده به این مهاجمان نسبت می دهد قطعا منحصر به آنان نبوده و در میان بسیاری از اقوام مغلوب هم دیده می شده. کتاب بر خلاف نام آن حداقل تا فصل هشتم که من به آن گوش دادم در مورد سکوت ادبی و فرهنگی ایران و شکسته شدن این سکوت پس از آن صحبت نمی کند و به طور کلی تاریخ سیاسی ایران بعد از حمله اعراب را بازگویی می کند. من مشتاق بودم به جای آن بیشتر در این باره بشنوم و بخوانم. مشابه محتوای این کتاب را پیشتر در کتاب بابک خرمدین سعید نفیسی خوانده بودم هر چند شاید زبان این کتاب قدرت ادبی بیشتری داشته باشد.

نمایش 130 نقد دیگر
4.2
(263)
آموزنده 🦉 (10)
96,000
٪30
67,200
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
دو قرن سکوت
٪30
دو قرن سکوت
عبدالحسین زرین کوب
آوانامه
4.2
(263)
آموزنده 🦉 (10)
96,000
٪30
67,200
تومان