0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
به رسم «حقیقت» و «زیبایی»

معرفی، خرید و دانلود کتاب به رسم «حقیقت» و «زیبایی»

(زندگی و شعر اسماعیل خوئی)
درباره به رسم «حقیقت» و «زیبایی»

کتاب به رسم «حقیقت» و «زیبایی» درباره‌ی شرح زندگی هنری و فرهنگی دکتر اسماعیل خوئی است. خوئی دکتری فلسفه از دانشگاه لندن داشت و به نویسندگی، شعر و ترجمه مشغول بود و مدتی نیز در دانش‌های مختلف از جمله دانشسرای عالی معلمین تدریس می‌کرد. او زاده‌ی ۱۳۱۷ در مشهد بود و  به تاریخ ۴ تیر ۱۴۰۰ در لندن درگذشت. وی از اعضای بلندپایه کانون نویسندگان ایران بود. شعر و آثار خوئی عمدتا در زمینه‌ی اجتماعی است که از تفکر فلسفی وی برآمده بود. او را استاد بهره‌گیری از استعارات خاص می‌دانند. او تسلط ویژه‌ای به شعر کهن فارسی داشت و برخی از اشعارش نیز لحن و سبکی شبیه بزرگانی چون سعدی داشت. کتاب حاضر به این مسائل، اندیشه‌ی وی و تلاش‌های گسترده‌اش پرداخته است.

این کتاب از زندگی اسماعیل خوئی را محمود معتقدی به همت و تلاشی ستودنی به رشته‌ی تحریر در آورده است. این کتاب را نشر ثالث در سال ۱۳۹۱ برای بار نخست در ۳۳۳ صفحه منتشر کرده است. نسخه‌ی الکترونیکی این زندگی‌نامه خواندنی را می‌توانید از بخش شعر وبسایت فیدیبو تهیه کنید.

درباره‌ی محمود معتقدی، نویسنده‌ی کتاب به‌رسم «حقیقت» و «زیبایی»

محمود معتقدی شاعر، منتقد ادب و پژوهشگر حوزه‌ی ادبیات کلاسیک و معاصر زاده‌ی سال ۱۳۲۵ در آمل است. او دوران تحصیل ابتدایی و متوسطه‌ی خود را در محل تولدش گذراند و  ۱۸ساله بود که به تهران آمد. به دانشسرای عالی معلمین (امروز با نام دانشگاه خوارزمی شناخته می‌شود) رفت و در رشته‌ی تاریخ مشغول به تحصیل شد. در این دوران با اسماعیل خوئی آشنا شد، در ابتدا شاگرد وی بود و سپس دوستی‌‌ای را آغاز کردند که نقطه‌ی عطف آن رفت‌وآمد معتقدی به شب‌های شعر احمد شاملو و سیاوش کسرایی بود که خوئی برپا می‌کرد.

بعدازاین دوران به‌عنوان کارشناس کتابداری به پژوهشگاه علمی وابسته به معاونت وزارت علوم فرستاده شد. در اواسط دهه پنجاه به‌عنوان منتقد ادبی در حیطه‌ی داستان و رمان شروع به فعالیت کرد، البته پر کار شدن وی در این زمینه تا دهه هفتاد خورشیدی طول کشید. همچنین در دهه‌‌ی شصت بود به‌طورجدی به شعر گفتن روی آورد. یکی از پژوهش‌ها و نقدهای مهم وی در باب شاهنامه فردوسی است که مقالات و کتاب‌هایی در این باب نوشته. گفتنی است که او از برندگان جایزه‌ی ادبی مهرگان و لوح تقدیر کتاب سال الوند است. معتقدی تاکنون ۷ کتاب در حیطه‌ی پژوهش و نقد ادبی نوشته و ۱۸ مجموعه شعر منتشر کرده است.

چرا باید کتاب به رسم «حقیقت» و «زیبایی» را بخوانیم؟

این کتاب درباره‌ی شخصیتی بزرگی در شعر و ادب و فلسفه‌ی ایران است و نویسنده که آشنایی نزدیکی با وی داشته تلاش کرده به بهترین وجه او را معرفی کند. چنین کتابی علاوه‌بر اینکه منبع خوبی برای شناخت بخش‌های جالب‌توجهی از ادبیات معاصر است، ارزش ادبی منحصربه‌فرد خود را دارد که نباید خواندن وی غافل شد.

در بخشی از کتاب به رسم «حقیقت» و «زیبایی» می‌خوانیم

انقلاب ۵۷، به راهی افتاد که من از وی جدا ماندم؛ دلایلش بماند. خوئی ازجمله کسانی بود که رفتن را به ناگزیر ماندن ترجیح داد و ناچار راهی غربت و دنیای مهاجرت شد.

شاید بیش از دو دهه، دورادور از او خبر داشتم و خواندن شعری و دیدن کتابی از او در اینجاوآنجا. از پس این سال‌ها که خود را یکی از شاگردان وی می‌دیدم، با خود درآمدم که برای شناخت نسل امروز از خوئی و شعرش باید کاری کرد و به انتظار حرکت دیگری نماند. اندوخته‌ها و به یاد مانده‌ها از منش و شعر خوئی هنوز از یادم نرفته بود. در این میانه محمدعلی جعفریه (مدیر نشر ثالث) که در قلمروی «زندگی و شعره بسیاری از شاعران آثاری به یادماندنی به چاپ رسانده بود، پیشنهادی هم در خصوص تدوین «زندگی و شعر خوئی» را به من داد. من هم که پس‌زمینه و انگیزه این کار را در خود بایگانی کرده بودم بیدار شدم و پذیرفتم که دست به این حرکت کوچک بزنم. با این سابقه و دانش اندکی که داشتم، شروع به کار کردم و با خود گفتم در طول راه از استاد هم خبری بگیرم و از دوستان دور و نزدیک نیز در تهیه منابع کمکی طلب کنم. با چنین دستمایه ای کار را آغاز کرده‌ام.

پنج پیشنهاد برای خوانندگان کتاب به رسم «حقیقت» و «زیبایی»

زندگی‌نامه‌هایی از ادیبان و بزرگان معاصر فرهنگ و هنر ایران، ‌ برای بسیاری از دوستداران ادب و هنر، کشش و لذتی بسیار دارد، اگر این کتاب نیز موردتوجه خوانندگان عزیز قرار گرفته است، پیشنهادهای زیر می‌تواند گزینه‌های خوبی برای مطالعه کردن باشد:

 

شناسنامه

فرمت محتوا
epub
حجم
1.۶۶ مگابایت
تعداد صفحات
333 صفحه
زمان تقریبی مطالعه
۱۱:۰۶:۰۰
نویسندهمحمود معتقدی
ناشرنشر ثالث
زبان
فارسی
تاریخ انتشار
۱۴۰۱/۰۲/۳۱
قیمت ارزی
3 دلار
قیمت چاپی
23,000 تومان
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
epub
۱.۶۶ مگابایت
۳۳۳ صفحه

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
0
(بدون نظر)
166,500
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
به رسم «حقیقت» و «زیبایی»
به رسم «حقیقت» و «زیبایی»
(زندگی و شعر اسماعیل خوئی)
نشر ثالث
0
(بدون نظر)
166,500
تومان