0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
پلنگ درۀ دیزاشکن

معرفی، خرید و دانلود کتاب پلنگ درۀ دیزاشکن

زندگی و شعر منوچهر آتشی مجموعه زندگی و شعر معاصر ایران
نویسنده:
فرخ تمیمی
درباره پلنگ درۀ دیزاشکن

گنجاندن شرح‌حال هنرمندی چون «منوچهر آتشی» در یک کتاب کار دشواری است که «فرخ تمیمی» در کتاب «پلنگ دره‌ دیزاشکن» این کار را به انجام رسانده است. این نویسنده در سال ۱۳۱۰ در دهرود دشستان بوشهر زاده شد و در ۲۹ آبان ۱۳۸۴ در تهران از دنیا رفت. وی بیشتر عمرش را در بوشهر گذراند. نیای آتشی به کردهای زنگنه کرمانشاه برمی‌گردد که خانواده‌ی او مدت‌ها پیش از تولد وی به جنوب ایران مهاجرت کرده بودند. تحصیلات وی در دانشگاه زبان و ادبیات انگلیسی بود. آتشی گرایش‌های چپ‌گرایانه داشت و در این زمینه بسیار فعال بود. در سنین بیست و سی سالگی بود که به شعر روی آورد. او هم شعر نو و هم شعر قدمایی را در کارنامه‌اش دارد. آتشی در اشعار عناصر طبیعی را مثل کویر، ستارگان و ... به‌خوبی کار می‌گیرد و احساسات انسانی را با در می‌آمیزد. وی ترجمه و تجربه‌ی حضور در مقابل دوربین فیلم سینمایی را نیز در کارنامه دارد. در این کتاب نویسنده کوشیده است که تمامی جنبه‌های زندگی هنری آتشی را پوشش دهد. نویسنده که خود شاعر و پژوهشگر کارآزموده‌ای است می‌دانسته که  چطور باید کتابی با ارزش را خلق کند. نام کتاب از دره‌ای نزدیک محل زندگی آتشی، روستای چاهکوتاه بوشهر اقتباس شده است که به‌نوعی منبع الهام این شاعر بود.

این کتاب در زمان حیات آتشی تهیه شده است به همین جهت خود او هم در تهیه آن نقش داشته است. او چند روز پیش از فوتش جایزه‌ی چهره‌ی ماندگار ادبیات ایران را دریافت کرد.

کتاب پلنگ دره دیزاشکن در سال ۱۳۷۷ از سوی نشر ثالث به بازار نشر عرضه شد و بارها نیز به تجدید چاپ رسید. نسخه‌ی پی‌دی‌اف این کتاب را در فیدیبو در بخش شعر می‌توانید بیابید.

درباره‌ی نویسنده‌ی کتاب پلنگ دیزاشکن

فرخ تمیمی، نویسنده، مترجم و شاعر معاصر ایران است که در سال ۱۱ بهمن ۱۳۱۲ در نیشابور متولد شد و در ۶۹ سالگی در تهران درگذشت. وی فرزند میرزا محمد خان طالقانی و از خویشاوندان دکتر حشمت هم‌رزم میرزا کوچک‌خان گیلانی بود. پدرش مشروطه‌خواه بود و در این مسیر فعالیت‌های زیادی داشت. او خیلی زود پدرش را از دست داد و به همین خاطر تحت سرپرستی مادرش رشد یافت. تمیمی دوره‌ی تحصیلات متوسطه‌اش را در دبیرستان دارالفنون گذراند و در آنجا در رشته‌ی حسابداری و امور مالی آموزش‌دیده بود. به‌عنوان حسابرس ارشد در کارخانه‌ها و شرکت‌های بسیاری فعالیت داشت. وی زبان انگلیسی را نیز به‌خوبی می‌دانست به همین دلیل در ترجمه و پژوهش ادبی کارهای قابل‌توجهی انجام داده است. شعرهای وی در دسته‌ی شعرهای نیمایی و سپید جای می‌گیرد و دستمایه‌ی اصلی شعر او، مسائل انسانی، عاشقانه و اجتماعی بود. از این نویسنده به‌غیراز کتاب حاضر، شش مجموعه شعر و چندین ترجمه‌ی به‌جای‌مانده است.

دو دلیل برای مطالعه کتاب پلنگ دره دیزاشکن

  • شناخت مفاخر ادبی و فرهنگی کشورمان به ما کمک می‌کند تا ادبیات غنی خود را بهتر درک کنیم و با فراز و فرودهایش آشنا شویم. این موضوع برای هر شهروندی ایرانی ضرورت دارد.
  • این کتاب به قلم و مدد نویسنده‌ای ادیب و محقق نگارش شده و درباره‌ی شاعری ارجمند است. کمتر کتابی به این شکل به تحریر درآمده است و نباید آن را از دست داد. جزئیات جالب‌توجهی در این کتاب مورد بررس قرار گرفته است.

در بخشی از کتاب پلنگ دره دیزاشکن می‌خوانیم

در یکی از روزهای آخر سال، «بختیاری»، همان شاگردی که انشایی خواندنی نوشته بود، دفتری پیش او آورد و از آموزگار خواهش کرد تا یکی از شعرهایش را بنویسد تا او به یادگار گرامی‌اش دارد.

چند روز دیگر دوره خدمت یک‌ساله‌اش در دبستان بندرریگ به پایان می‌رسید. اضطراب داشت. کندن از شیراز با دل کندن از بندرریگ فرق دارد. در شیراز متعلم بود و در اینجا معلم. نه ماه بود که با حدود سی نوجوان سیزده - چهارده‌ساله ألفت گرفته بود. کوشیده بود تا آنچه را آموخته بی‌چشمداشت به آنان بیاموزد. تا جایی که می‌شد مشکلات آنان را گشوده بود. به آنان آموخته بود که کتاب بخوانند. منطقی بیندیشند و مدارا کنند و زندگی را درست «نظاره» کنند. پاره‌ای از وجودش در کلاس بود. چگونه بی درد و داغ بندرریگ را وداع گوید؟ مهری را که به روزگاران در دلش نشسته بود نمی‌توانست با بدرودی فراموش کند. فرزندان معنوی‌اش را چگونه دیگر نبیند؟ اگر کارمند اداره‌ای بود که از پس یک سال مأموریت، از این شهر رخت بر می‌بست، این‌گونه مشوش نمی‌شد. معلمی، معلمی، آیا این جامه‌ای بود که خود بر قامت خویش دوخته بود، یا به گفته خواجه شیراز «نصيبه ازلی» بود؟ به هر روی هنوز اول کار بود. باید می‌ساخت!

سه پیشنهاد برای خوانندگان کتاب پلنگ دره دیزاشکن

برای علاقه‌مندان این کتاب و منوچهر آتشی می‌توان چهار کتاب زیر را پیشنهاد کرد:

شناسنامه

فرمت محتوا
pdf
حجم
8.۵۲ مگابایت
تعداد صفحات
559 صفحه
زمان تقریبی مطالعه
۱۸:۳۸:۰۰
نویسندهفرخ تمیمی
ناشرنشر ثالث
زبان
فارسی
تاریخ انتشار
۱۴۰۰/۱۱/۰۹
قیمت ارزی
5 دلار
قیمت چاپی
68,000 تومان
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
pdf
۸.۵۲ مگابایت
۵۵۹ صفحه

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
0
(بدون نظر)
279,500
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
پلنگ درۀ دیزاشکن
پلنگ درۀ دیزاشکن
زندگی و شعر منوچهر آتشی مجموعه زندگی و شعر معاصر ایران
نشر ثالث
0
(بدون نظر)
279,500
تومان