0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
پست شبانه

معرفی، خرید و دانلود کتاب پست شبانه

نویسنده:
دی بَرَکات
درباره پست شبانه

کتاب «پست شبانه» که با عنوان اصلی «برید اللیل» منتشر شد، به قلم «هدی برکات» به رشته‌ی تحریر در آمده است. این اثر برکات با اندیشه‌ای ژرف و با فضایی انسانی به نگارش در آمده و به موضوع پیرامون مهاجرات و پناهندگی می‌پردازد. نویسنده از نامه و مکاتباتی داستانش را ساخته که غریبه‌ای در حال و فضای دردآور نوشته است. نویسنده کوشیده غم تبعیدی‌های اجباری از وطن و طردشدگان را به بند کلمات در آورد. این داستان پر از شخصیت‌های گوناگون است که از هیاهوی زمانه را تصویر کنند. شخصیت اصلی داستان در همه‌ی این هیاهو با غم غربت پنجه افکنده و پر از شک، سردرگمی و درد بی‌وطنی است

پست شبانه برای بار نخست در سال ۲۰۱۷ منتشر شد و جایزه‌ی بوکر عربی سال ۲۰۱۹ را از آن نویسنده کرد. کتاب حاضر را سید حمیدرضا مهاجرانی به فارسی برگردانده است و انتشارات نشر ثالث آن را به بازار کتاب عرضه کرده است. در سال ۱۴۰۰ این اثر برکات برای سومین زیر چاپ رفت. نسخه‌ی الکترونیکی کتاب پست شبانه در بخش داستان و رمان وبسایت فیدیبو دسترس علاقه‌مندان قرار دارد.

درباره‌ی نویسنده، هُدی برکات

خانم هدی برکات از نویسنده‌ی رمان و داستان و فعال حقوق زنان لبنانی است. او در خانواده‌ای مسیحی مارونی در نزدیکی بیروت، شهرک مارون به دنیا آمده است. برکات سال ۱۹۵۲ میلادی به دنیا آمده و اکنون هفتاد ساله و ساکن پاریس در فرانسه است. تا پیش از رفتن به دانشگاه بیرون بیروت زندگی می‌کرد و سپس برای تحصیل در رشته‌ی ادبیات فرانسه به دانشگاه لبنان می‌رود که در بیروت واقع است. او در سال ۱۹۷۵ فارغ‌التحصیل می‌شود به فرانسه مهاجرت می‌کند تا تحصیلاتش تا مقطع دکتری ادامه دهد ولی به سبب شروع جنگ‌های داخلی لبنان به کشورش برگشت از تحصیل منصرف شد. در این زمان به معلمی و خبرنگاری در کشورش مشغول شد. در سال ۱۹۸۵ نخستین رمان وی با نام «زیارات» منتشر شد. او با هم‌دانشگاهی‌اش که محمد عبدالله که یک شاعر است، ازدواج کرده است.

تمام آثار برکات به زبان عربی نوشته شده و دستمایه‌هایی دارد که معمولا سنت‌شکنانه و موضوع اصلیشان جنگو آثار روانی و اجتماعی آن است. او از شناخته شده‌ترین نویسندگان عرب زبان در سطح جهانی است و بیشتر آثارش به زبان‌های انگلیسی، فرانسوی، ترکی، اسپانیایی و... ترجمه شده است. او برای بسیاری از کتاب‌هایش نامزد جایزه‌ها‌ی معتبری از جمله جایزه جهانی بوکر سال ۲۰۱۵ شده ولی تنها جایزه‌ی بوکر عربی را در سال ۲۰۱۹ از آن خود کرده است. رمان حاضر، «سنگ خنده» و «استاد من و معشوق من» از مشهورترین آثار برکات به شمار می‌رود.

دو دلیل برای مطالعه‌ی کتاب پست شبانه

  • خواندن این کتاب انتخاب مناسبی برای تمام کسانی است که ادبیات و داستان‌های معاصر دنیای عرب علاقه‌مند هستند. چراکه هم نویسنده بسیار به کار خود مسلط و تواناست و هم کتاب از آثاری تحسین شده است.
  • این اثر لطیف و غمگین است که غم وطن، این دغدغه‌ی مهاجران و پناه‌جویان را با قدرت جادویی کلمات روایت کرده. خواندن آن فرصتی برای درک چنین شرایط سخت انسانی است.

در بخشی از کتاب پست شبانه می‌خوانیم

ماه‌ها از آن ماجرا گذشت. روش‌های بازجویی تغییر کرد. الان وقتش نیست که به تمامی جزئیات بپردازم ولی آنها مرا شکستند، خرد کردند. روی من ادرار می کردند و حتی مدفوعشان را به سر و صورتم می مالیدند. اجازه نمیدادند به دستشویی بروم برای همین خودم را کثیف میکردم و وقتی اینطوری میشد سطل سطل از مستراح آب می آوردند و به سرورویم می ریختند. درد را حس نمی کردم اما ترسی که در دلم خانه کرده بود حتی اوقات استراحتم را سرشار از درد و عذاب می کرد. مسئله ترس از مرگ نبود. هرچه باشد جهنم از این بلاهایی که سرم می آوردند، بدتر نیست. ترسی ناشناخته در هوای آنجا بود. ترسی بی نام و نشان و سبب. وقتی تنهایم می گذاشتند، زبانههای زهری ترس جانم را می خورد که دوست داشتم دوباره بیایند سراغم تا تنها نباشم. گاهی پیش می آمد که حرف هایشان را می شنیدم؛ یکی از آنها می گفت: «هرچه باشد او هم انسان است و احتمالاً زن و بچه دارد...» مدام می گفتم: «من بی گناهم، من بی گناهم...»

آن ترس، آن بی قراری و آن گرسنگی در بندبند وجودم خانه کرده بود. مرا به دخمه ای بردند به عمیقی چاهی سیاه که به تکه ای بریده شده از شب میمانست و با تجاوز به من تا لبه پرتگاه پرخوف جنونم کشاندند...

چهار پیشنهاد برای علاقه‌مندان به کتاب پست شبانه

گاه خواندن یک رمان این چنینی می‌تواند دلچسب و خوشایند باشد، همین موضوع باعث می‌شود، هر یک از ما بخواهیم که بازهم خواندن چنین رمان‌هایی را تجربه کنیم، به همین منظور چهار کتاب دیگر را برای مطالعه پیشنهاد می‌کنیم:

دسته‌ها:

شناسنامه

فرمت محتوا
epub
حجم
936.۶۵ کیلوبایت
تعداد صفحات
162 صفحه
زمان تقریبی مطالعه
۰۵:۲۴:۰۰
نویسندهدی بَرَکات
مترجممحمد مهاجرانی
ناشرنشر ثالث
زبان
فارسی
تاریخ انتشار
۱۴۰۱/۰۲/۳۱
قیمت ارزی
5 دلار
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
epub
۹۳۶.۶۵ کیلوبایت
۱۶۲ صفحه

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
5
از 5
براساس رأی 2 مخاطب
5
ستاره
100 ٪
4
ستاره
0 ٪
3
ستاره
0 ٪
2
ستاره
0 ٪
1
ستاره
0 ٪
1 نفر این اثر را نقد کرده‌اند.
5

خیلی خوب بود ترجمه هم عالی

5
(2)
81,000
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
پست شبانه
پست شبانه
دی بَرَکات
نشر ثالث
5
(2)
81,000
تومان

از همین نویسنده مطالعه کنید

مشاهده بیشتر