0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
فیه ما فیه

معرفی، خرید و دانلود کتاب صوتی فیه ما فیه

درباره فیه ما فیه

مولانا یکی از سرشناس‌ترین عارفان و شاعران فارسی‌زبان است که در دوران حیاتش، مریدان بسیاری داشته. مولانا مثل نوری در دل تاریکی می‌تابید و با صحبت‌های گران‌بهای خود، الگوی راهِ افراد قرار می‌گرفت. یکی از آثار ماندگار این شاعر بزرگ، فیه ما فیه است. این کتاب که حاصل صحبت‌های مولانا در جمع‌های مختلف است، توسط مریدان او جمع‌آوری و در قالب نثر فارسی نوشته شده. فیه ما فیه شما را به دنیای کلمات و افکار عرفانی می‌برد و با جهان‌بینیِ مولانا آشنا می‌کند. هرچند این کتاب در زمان حیات مولانا نوشته نشده و خود او در نوشتنش نقشی نداشته؛ اما به جرات می‌توان رد پایش را در سطر سطر کتاب لمس کرد.

فیه ما فیه، اثری جاودانه در باب عرفان و اخلاق

مولانا یکی از استادان بزرگ عرفان است که در طول زندگی خود، شاگردان بسیاری داشته. این شاعر نامی، همیشه پناهِ افرادی بوده که درباره عرفان و مسائل اخلاقی سوال داشته‌اند. فیه ما فیه درواقع مجموعه‌ای از پاسخ‌های مولانا به سوالات شاگردان خود است که توسط شاگردانش در یک کتاب گردآوری شده است. مولانا همیشه تلاش داشت تا به شاگردان خود نزدیک باشد و سوالات آن‌ها را با گوش جان بشنود و پاسخ دهد. تک‌تک پاسخ‌هایی که مولانا به سوالات شاگردانش داشته، سرشار از مفاهیم آموزشی و اخلاقی است. هرکدام از پرسش و پاسخ‌ها را می‌توان بارها خواند و هربار نکته‌ای جدید پیدا کرد. هرچند این کتاب به قلم خود مولانا نیست، اما بازتابی از افکار و زندگی این شاعر بزرگ است و بخشی جدیدی از زندگی او را به خوانندگان نشان می‌دهد.

مولانا در کل سه اثر منثور دارد؛ فیه ما فیه، مکتوبات و مجالس سبعه که در این بین، مکتوبات تنها اثری است که خود مولانا نوشته و دو اثر دیگر، حاصل تلاش شاگردان در جمع‌آوری آموزه‌های وی است. جالب است بدانید که کتاب فیه ما فیه، بعد از وفات مولانا نوشته شده است و خود مولانا در انتخاب نام کتاب، دخالتی نداشته. بسیاری از منتقدان این کتاب را با نام «الاسرار الجلالیه» می‌شناسند و دیگران همان نام فیه ما فیه را معتبر می‌دانند. در کل و به دور از این حواشی، مهم نفس کتاب است که از مضامین عرفانی سرشار بوده و به نوعی تفکر مولانا را نسبت به زندگی، مضامین اخلاقی و دینی نشان می‌دهد. کتاب حاضر مجموعه‌ای از تفکرات مولانا است که در طول سی سال از سخنرانی‌های وی در مجالس مختلف گردآوری شده است.

خواندن فیه ما فیه را به چه کسانی توصیه می‌کنیم؟

فیه ما فیه یک اثر جاودانه منتسب به مولانا است که به جز آشنا کردن شما با این شاعر رومی و سبک و سیاق تفکر او، به شما آشنایی خوبی درباره ادبیات کهن ایران و نثر رایج آن زمان می‌دهد. نثری که در این کتاب به‌کار رفته با نثری که اکنون می‌شناسیم، بسیار متفاوت است و از همین رو مهم شمرده می‌شود. از طرفی این کتاب رنگ‌وبوی عرفان شرق دارد و در باب مسائل اخلاقی و عرفانی نوشته شده است. اگر به عرفان علاقه دارید، خواندن این کتاب برای‌تان لذت‌بخش خواهد بود.

درباره نسخه‌های متعدد کتاب فیه ما فیه

فیه ما فیه یکی از کتاب‌های محبوب در ایران بوده که تا به حال چندین بار توسط منتقدان و نویسندگان مختلف، تصحیح شده است. یکی از نسخه‌های بسیار معروف و معتبر این کتاب به قلم «بدیع‌الزمان فروزانفر» است که در سال ۱۳۳۵ در تهران منتشر شده. فروزانفر تلاش داشته تا این کتاب را به‌صورت دقیق تصحیح و قابل خواندن برای خوانندگان مشتاق کند. یکی دیگر از نسخه‌های معتبر این کتاب را «کریم زمانی» تصحیح و تدوین کرده که خواندنش خالی از لطف نیست. این نسخه توسط نشر معین منتشر شده است.

به جز نسخه‌های الکترونیکی، نسخه‌های صوتی این اثر نیز برای علاقه‌مندان منتشر شده است. آوازه این اثر مهم به جز ایران به کشورهای دیگر نیز رسیده است. از جمله نسخه‌های غیرفارسی فیه ما فیه می‌توان به نسخه انگلیسی، آلمانی، کردی و... اشاره کرد.

جزئیات کتاب صوتی فیه ما فیه

نسخه کنونی کتاب فیه ما فیه با صدای «مریم محبوب» و توسط «انتشارات کتاب نیستان» منتشر شده است. این نسخه با صدای گرم و خوانش زیبای مریم محبوب، نظر شما را جلب و شما را علاقه‌مند به کتاب می‌کند. لحن کتاب صمیمی و دوستانه است؛ اما به دلیل تفاوت زبان فارسی امروزه با زبان آن زمان، ممکن است چند دقیقه طول بکشد تا با کلیت کتاب ارتباط برقرار کنید.

شما می‌توانید کتاب صوتی را جایگزین کتاب الکترونیکی و کتاب کاغذی کنید و در هر زمان و مکانی، به آن گوش دهید. کتاب صوتی دست شما را باز می‌گذارد و می‌توانید بدون نیاز به یک‌جا نشستن، مشغول مطالعه شوید. گوش دادن به کتاب صوتی نیاز به تمرکز ندارد و می‌توانید از حس شنوایی برای درک مفاهیم استفاده کنید.

شما می‌توانید این کتاب را از فیدیبو تهیه کنید.

درباره مولانا جلال‌الدین محمد بلخی، عارف و شاعر محبوب ایرانی

جلال‌الدین محمد بلخی که به مولانا، مولوی و رومی شهرت دارد، یکی از شاعران و عارفان فارسی‌زبان در قرن هفتم بوده که شهرتش ورای مرزهای جغرافیایی است. داستان آشنایی مولانا با شمس تبریزی، یکی از مهم‌ترین فرازهای زندگی وی است که در زندگی او و مریدانش تاثیرات شگفت‌انگیزی داشته. این عارف بزرگ، بعد از آشنایی با شمس تبریزی، راهِ مراقبت نفس و تذهیب باطن را پیش گرفت و از مقاوم و منسب دور شد.

مولانا نه تنها یک شاعر، بلکه یک شاعرِعارف و محبوبِ بسیاری از افراد در سرتاسر جهان است. این شاعر نامی نه تنها در ایران، که در کشورهای دور و نزدیک، طرفداران زیادی دارد. ترجمه متعدد اشعار وی به زبان‌های مختلف جهان، یکی از نشانه‌های این علاقه و احترام است.

دیگر آثار مولانا که از خواندن آن‌ها لذت می‌برید

مجموعه کتاب‌های شعر و عرفان مولانا، خاطرِ هرکسی را که دل در گرو شعر و ادب فارسی دارد، جلب می‌کند. اگر شما هم از مشتاقان زندگی پر رمز و راز مولانا و عرفان شرق هستید، از خواندن کتاب‌های دیگر این شاعر پرآوازه لذت خواهید برد. از دیگر کتاب‌های منتشر شده مولانا در نظم و نثر، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

بخشی از کتاب فیه ما فیه

یکی می‌گفت که مولانا سخن نمی‌فرماید، گفتم آخر این شخص را نزد من، خیال من آورد، این خیال من، با وی سخن نگفت که چونی یا چگونه، بی‌سخن، خیال، او را اینجا جذب کرد، اگر حقیقت من او را بی‌سخن جذب کند و جای دیگر برد، چه عجب باشد. سخن سایهٔ حقیقت است و فرع حقیقت، چون سایه جذب کرد حقیقت بطریق اولی سخن بهانه است، آدمی رابا آدمی آن جزو مناسب جذب می‌کند، نه سخن، بلک اگر صدهزار معجزه و بیان و کرامات ببیند، چون درو از آن نبی و یا ولی جز وی نباشد، مناسب سود ندارد، آن جزوست، که او را در جوش و بی قرار می‌دارد، در کَهْ، از کهربا اگر جزوی نباشد، هرگز سوی کهربا نرود، آن جنسیت میان ایشان خفی‌ست، در نظر نمی‌آید، آدمی را خیال هر چیز با آن چیز می‌برد، خیال باغ بباغ می‌برد و خیال دکان به دکان، اما در این خیالات، تزویر پنهان‌ست، نمی‌بینی که فلان جایگاه می‌روی پشیمان می‌شوی، و می‌گویی پنداشتم که خیر باشد، آن خود نبود، پس این خیالات بر مثال چادرند و در چادر کسی پنهان‌ست، هرگاه که خیالات از میان برخیزند و حقایق روی نمایند، بی چادر خیال، قیامت باشد، آنجا که حال چنین شود، پشیمانی نماند، هر حقیقت که تو را جذب می‌کند، چیز دیگر غیر آن نباشد، همان حقیقت باشد، که تو را جذب کرد.

دسته‌ها:

شناسنامه

فرمت محتوا
mp۳
حجم
536.۷۲ مگابایت
مدت زمان
۱۳:۰۱:۳۷
نویسنده مولانا جلالالدین محمدبلخی
نویسنده دوم مولانا جلالالدین محمد بلخی
راویمریم محبوب
ناشرانتشارات کتاب نیستان
زبان
فارسی
تاریخ انتشار
۱۴۰۱/۰۱/۰۷
قیمت ارزی
5.۵ دلار
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
mp۳
۵۳۶.۷۲ مگابایت
۱۳:۰۱:۳۷

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
4.8
از 5
براساس رأی 41 مخاطب
پربار 🌳 (12)
اجرای روان 🎙️ (11)
5
ستاره
87 ٪
4
ستاره
9 ٪
3
ستاره
0 ٪
2
ستاره
2 ٪
1
ستاره
0 ٪
23 نفر این اثر را نقد کرده‌اند.
4
اجرای روان 🎙️
پربار 🌳

استاد مسلم تمثیل و مثاله مولانا. در مثنوی هم البته با دست باز از روش تمثیل استفاده کرده اما تصور نمی‌کردم در فیه ما فیه هم که در واقع ضبط مجالس و منابر مولاناست به همون گستردگی باشه. ذهن قهاری داره که از بالا به موضوعات نگاه می‌کنه و اشراف داره به همین دلیل هم به سرعت می‌تونه همانندی‌ها رو بین موضوعات پیدا کنه. دومین ویژگی بارز این کتاب استفاده از ابزار منطق برای تبیین موضوعاته. روال کتابهای عرفانی به این صورته که برای به کرسی نشاندن مطلبی از احادیث و اخبار پیامبر و احوال و اقوال صحابه و مشایخ صوفیه نقل می‌کردن. مولانا هم البته از این روش غفلت نکرده اما برای مجاب کردن تعقل مخاطبانش از نیروی منطق و تبیین منطقی مسائل هم بسیار استفاده کرده. در کتابهای تعلیمی و اخلاقی قرون گذشته معمولا مطالبی از مقوله تعصبات مذهبی و تخفیف زنان و غیره پیدا میشه که با عرف و اخلاق امروز نه تنها سازگار نیست بلکه دل‌آزار و ضداخلاق هم تلقی میشه. در فیه ما فیه شاید غیر از یک مورد خفیف که قابل تاویل هم هست هرگز با چنین مواردی روبرو نمیشیم و از این لحاظ میشه گفت این کتاب برای عصر ما هم هنوز قابل استناد و اتکاست. زبان مولانا در فیه ما فیه بر خلاف زبان شمس در مقالات شمس، بسیار نرم و فروتنانه و مهرآمیزه و از کبریا و تبختر شمس در اینجا هیچ اثری نمی‌بینیم

5

سلام . من کتاب متنی را مطالعه نمودم چون قاعده زبان و نبشتار روزگاران مولانا با زبان مروجه امروزی ما بخصوص در افغانستان فرق کرده بعضی از جملات باید دو سه بار تکرار خوانده شود ،تا اعاده مفهوم شود ، لاکن این خانم گوینده با رعایت مکث و کامه و تلفظ این نثر عالی فارسی را سلیس و قابل فهم ساخته است احسنت .

5

خواندن این کتاب برای من بسیار سخت بود و فقط حجمی از کتابخانه را پر کرده بود. خوانش کنونی این کتاب صوتی بسیار بسیار بسیار زیبا، قابل فهم، و البته خوش آهنگ است. سپاسگزارم از زحمت و زمانی که خانم مریم محبوب کشیدند که این امکان را برای ما فارسی زبانان فراهم کردند که از این گنجینه ادب و عرفان در حد ظرفیت مان مستفیض شویم. امیدوارم خوانش های بیشتری از ایشان منتشر شود و از زکات استعدادشان بهره مند شویم. خداوند یارتان باشد.

5

باخوانش عالی خانم محبوب من هم تونستم این کتاب نفیس رو بخونم بارها گوش دادم وهر بار مطلب تازه‌ای یاد گرفتم ازاین کتاب فوق العاده و کاش در جوانی این کتاب که به نظر من هزاران کتاب در این کتاب فیه ما فیه وجود داره رو می خوندم واین جمله ملکه ذهنم شده فی الجمله اصل عاقبت است، عاقبت محمود باد

5
آرامش‌بخش 🌱
اجرای روان 🎙️
پربار 🌳
گیرا 🧲
آموزنده 🦉

من یبار خواستم این کتابو بخونم ولی از بس خوانشش برام سخت بود نتونستم ولی کتاب صوتی با این راوی فوق العاده بود خود این اثر یه شاهکاره عرفانیه که صدای راوی هم این شاهکارو صد چندان دلپذیر کرده کتاب عرفانی در وصف خدا هستش ممکنه برای خیلی ها مفهومش سخت باشه چون خیلی از کلماتش سخته ولی در کل عالیه

5

آخه چه طوری من حقیر راجع به فیه ما فیه نظر بدهم. تنها نظرم راجع به خوانش آن هست که بدون ایراد بود.

5

سلام واقعا بی نظیره به قلب و روح میشینه جوری، خانم محبوب این متن رو میخونه که انگار به فارسی امروز مولانا صحبت کرده ممنون از خانم محبوب خسته نباشی. هر بار که تموم میشه این کتاب دلتون تنگ میشه برای مجلس مولانا

5
حال‌خوب‌کن ✨
انگیزه‌بخش 🚀
آرامش‌بخش 🌱
اجرای روان 🎙️
پربار 🌳
گیرا 🧲
آموزنده 🦉

بسیار لذت بخش بود کتاب بی نهایت زیبایی بود که قطعا چندین بار دیگه هم گوش میدم انشالله گوینده به حدی روان و مسلط و زیبا اجرا کردن که من اجراهای دیگه شون رو هم میخوام بشنوم از انتشارات نیستان بابت تولید فوق العاده حرفه ای این اثر ممنونم

5

خیلی عالی خونده شده وکتابی که خوندش بسیار دشواره رو با ادای زیبا و صحیح کلمات ساده کرده ،یاد کلاسهای ادبیات افتادم که معلم ادبیات خوانش و فهم متون ادبی رو برامون میسر میکرد

4
آرامش‌بخش 🌱
پربار 🌳
گیرا 🧲
آموزنده 🦉

موعظه های مولوی باچاشنی داستان وطنز،بسیار زیبا بود ،خواننده روان اجرا میکردولی در برخی جهات رو اعصاب بود،مثل گفتن کلمه( دور)،وسپاس که صوتی بود ورایگان

نمایش 13 نقد دیگر
4.8
(41)
پربار 🌳 (12)
56,000
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو
فیه مافیه
فیه مافیه
مولانا جلالالدین محمدبلخی

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
فیه ما فیه
فیه ما فیه
مولانا جلالالدین محمدبلخی
انتشارات کتاب نیستان
4.8
(41)
پربار 🌳 (12)
56,000
تومان