0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
مثنوی معنوی

معرفی، خرید و دانلود کتاب صوتی مثنوی معنوی

دفتر پنجم
درباره مثنوی معنوی

کتاب مثنوی معنوی، اثر مولانا جلالالدین محمدبلخی یکی از مشهورترین نویسندگان پارسی است که از ۲۶٬۰۰۰ بیت و ۶ دفتر تشکیل شده و جز بهترین کتاب‌های ادبیات عرفانی فارسی است. در این کتاب 424 داستان به شکلی زیبا بازگو شده که از آن‌ها برای بیان تعلیمات تصوف استفاده می‌شود. داستان‌ها دارای ترتیب خاصی نبوده و برای بیان آن‌ها، از شخصیت‌های مختلفی کمک می‌گیرد. اگر به شعر فارسی علاقه دارید، به دسته‌بندی شعر فارسی فیدیبو سر بزنید.

مولانا در کتاب مثنوی معنوی علاوه بر انسان‌ها، از حیوانات هم برای بیان نظر خود استفاده می‌کند. آخرین داستان این کتاب با فوت مولوی بدون پایان باقی ماند و به همین دلیل دفتر ششم مثنوی، ناتمام است. دفتر اول کتاب مثنوی معنوی مولانا جلالالدین محمدبلخی، شامل ۴۰۰۳ بیت، دفتر دوم شامل ۳۸۱۰ بیت، دفتر سوم شامل ۴۸۱۰ بیت، دفتر چهارم شامل ۳۸۵۵ بیت، دفتر پنجم شامل ۴۲۳۸ بیت و دفتر ششم شامل ۴۹۱۶ بیت است. همانطور که از نام کتاب پیداست، قالب شعری آن مثنوی است که قبل از مولانا، شاعرانی نظیر عطار و سنائی هم از آن استفاده کرده‌اند.

موضوع کتاب مثنوی معنوی

کتاب مثنوی معنوی مولانا جلالالدین محمدبلخی از حکایات خواندنی برای بیان نکات عرفانی استفاده می‌کند که منشا آن‌ها به منابع قدیمی‌تر می‌رسد. به طور مثال برخی از حکایات کتاب در منطق الطیر وجود داشته و برخی از آن‌ها در مقالات شمس آورده شده‌اند؛ مانند داستان خلیفه و لیلی، محمود و ایاز و گنج نامه که می‌توان اصل داستان آن را در کتاب مقالات شمس پیدا کرد. اولین شعر این کتاب «بشنو از نی...» بوده که دارای آوای زیبای است و گوش دادن و خواندن آن با صدای بلند، برای همه فارسی زبانان جذاب خواهد بود.

مولانا برای نوشتن کتاب مثنوی از وزن «فاعلاتن، فاعلاتن، فاعلن» استفاده کرده است تا سبکی متفاوت نسبت به سایر شاعران داشته باشد. داستان‌ها مشابه حکایاتی هستند که می‌توانید از کتاب‌های قدیمی پیدا کنید اما در بطن آن‌ها مفاهیم عرفانی، اخلاقی و دینی نهفته است که می‌تواند بر ذهنیت همه افراد اثر مثبتی داشته باشد.

چرا باید کتاب مثنوی معنوی را بخوابیم؟

کتاب مثنوی معنوی مولانا جلالالدین محمدبلخی یک گنج ادبی از زبان فارسی است که مسائل مختلف اخلاقی و معنوی را در خود جای داده و مطالعه آن می‌تواند دید بهتری نسبت به عرفان و زندگی به انسان هدیه دهد. مولانا در پایان زندگی خود دست به نگارش کتاب مثنوی معنوی زده، به همین دلیل این اثر نشان دهنده اوج پختگی ذهنی این نویسنده است. علاوه بر آن می‌توان با خواندن مثنوی معنوی متوجه شد که مولانا چه درس‌هایی به مریدانش ارائه داده و چه دیدگاهی نسبت به زندگی دارد. خواندن این کتاب به همه افراد علاقمند به زبان فارسی، شعر فارسی و حکایات توصیه می‌شود.

درباره نویسنده

مولانا جلال‌الدین محمد بن محمد بن حسین خطیبی بکری بلخی از جمله معروف‌ترین عارفان ایرانی است که سال 604 هجری قمری در بلخ متولد شد. پدر مولانا به دلیل مشکلاتی که با حکومت پیدا کرد، به آناتولی (مشهور به روم) مهاجرت کرد و مدت زیادی در آنجا زندگی کردند، به همین دلیل به مولانا، لقب " رومی" هم نسبت داده شده است. محمد بن محمد بن حسین حسینی خطیبی بکری بلخی در طول دوره زندگی خود القابی نظیر «جلال‌الدین»، «خداوندگار» و «مولانا خداوندگار» داشت اما از قرن نهم به بعد، القابی نظیر مولانا یا مولوی نیز به او داده شد.

اشعار مولانا مورد توجه مردم سراسر دنیا قرار گرفته و ترجمه آثار او به زبان‌های مختلف در دسترس است. بیشتر آثار مولوی به زبان فارسی است اما بین اشعار او می‌توان به ندرت زبان ترکی، یونانی و عربی هم پیدا کرد. مولانا سال 672 قمری پس از تجربه یک بیماری سخت و تب شدید، درگذشت.

از جمله آثار دیگر مولانا می‌توان به کتاب‌های زیر اشاره کرد:

·      کتاب فیه مافیه

·      کتاب کلیات شمس تبریزی

·      کتاب غزلیات شمس تبریز جلد 1

بخشی از کتاب مثنوی معنوی

دست بگشاد و کنارانش گرفت

همچو عشق اندر دل و جانش گرفت


دست و پیشانیش بوسیدن گرفت

وز مقام و راه پرسیدن گرفت


پرس پرسان می‌کشیدش تا بصدر

گفت گنجی یافتم آخر بصبر


گفت ای نور حق و دفع حرج

معنی‌الصبر مفتاح الفرج


ای لقای تو جواب هر سئوال

مشکل از تو حل شود بی‌قیل و قال


ترجمانی هرچه ما را در دلست

دستگیری هر که پایش در گلست


مرحبا یا مجتبی یا مرتضی

ان تغب جاء القضا ضاق الفضا


انت مولی‌القوم من لا یشتهی

قد ردی کلا لئن لم ینته


چون گذشت آن مجلس و خوان کرم

دست او بگرفت و برد اندر حرم

پیشنهادهایی برای دوست‌داران کتاب مثنوی معنوی

اگر از مطالعه کتاب مثنوی معنوی لذت بردید، پنج کتاب زیر را به شما پیشنهاد می‌دهیم:

·      کتاب بوستان سعدی از روی تصحیح شده محمدعلی فروغی

·      کتاب گزینه اشعار فاضل نظری

·      کتاب گزیده اشعار فریدون مشیری

·      کتاب حافظ

·      گلستان سعدی

دسته‌ها:

شناسنامه

فرمت محتوا
mp۳
حجم
973.۵۱ مگابایت
مدت زمان
۲۳:۳۷:۴۵
نویسنده مولانا جلالالدین محمدبلخی
راویساعد باقری
ناشرانتشارات کتاب نیستان
زبان
فارسی
تاریخ انتشار
۱۳۹۹/۰۹/۱۸
قیمت ارزی
6 دلار
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
mp۳
۹۷۳.۵۱ مگابایت
۲۳:۳۷:۴۵

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
4.5
از 5
براساس رأی 20 مخاطب
اجرای روان 🎙️ (2)
آموزنده 🦉 (1)
5
ستاره
85 ٪
4
ستاره
0 ٪
3
ستاره
0 ٪
2
ستاره
10 ٪
1
ستاره
5 ٪
10 نفر این اثر را نقد کرده‌اند.
5

هنوز مثنوی رو با روایت آقای باقری شروع نکردم. برام بسیار مهمه که این کتاب رو که البته قبلا متن کاملش رو خوندم اینجا بدون سانسور بشنوم. الان اصلی‌ترین موردی رو که پتانسیل سانسور داشت چک کردم. تقریبا میشه گفت سانسور نشده. فقط بجای کلمه اصلی کلمه &#۳۴;چیز&#۳۴; رو جایگزین کرده و توضیح هم میده که این کلمه جایگزین چه واژه‌ای شده. ممنونم از آقای باقری و انتشارات نیستان و فیدیبو که به شعور مخاطب احترام گذاشتن

5
اجرای روان 🎙️

خب در وصف خوانش آقای باقری که اصلا چیزی نمیشه گفت. توضیحات خارج از متن چنان استادانه هستند که اصلا اذیت کننده نیست

5

بسيار عالي.

5

بسیار عالی

5

بسیار عالی 👏👏👏🌺

5

خیلی عالی

5
حال‌خوب‌کن ✨
انگیزه‌بخش 🚀
آرامش‌بخش 🌱
اجرای روان 🎙️
پربار 🌳
آموزنده 🦉

یک کلام، عالییییی...

5

عالیست

5

عالی

5

❤️

4.5
(20)
اجرای روان 🎙️ (2)
218,000
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
مثنوی معنوی
مثنوی معنوی
دفتر پنجم
انتشارات کتاب نیستان
4.5
(20)
اجرای روان 🎙️ (2)
218,000
تومان