0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
باید عاشق شد و خواند

معرفی، خرید و دانلود کتاب باید عاشق شد و خواند

زندگی و شعرِ م. آزاد
نویسنده:
محمد مفتاحی
درباره باید عاشق شد و خواند

کتاب «باید عاشق شد و خواند، زندگی و شعر م. امید» درباره‌ی زندگی محمود مشرف آزاد تهرانی، نویسنده، شاعر، آموزگار و پژوهشگر ادبیات است که نه فقط طبع لطیفی برای خلق قطعات هنری داشت بلکه ادبیات و داستان و شعر کودکان به همت وی از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان پا گرفت. گفتنی است او شاعر نوگرا بود ولی تسلط گسترده‌ای بر شعر فارسی کهن، معاصر و حتی محلی و کوچه‌بازاری داشت.

می‌توان گفت این شاعر از نخستین کسانی بود که پس از تأسیس این کانون به استخدام آن در آمد و به نوعی پایه‌گذار بسیاری از فعالیت‌های این نهاد دیرپا و موفق شده است. متأسفانه این شاعر فقید این روزها، کمتر در خاطره‌ها مانده است و کتاب حاضر اثر‌ی مناسب برای شناخت او، سبک، فضای فکری و دستاوردهایش است.

این کتاب به اهتمام محمد مفتاحی، در بیش از ۵۰۰ صفحه گردآوری و تهیه شده است. نشر ثالث نیز اثر حاضر را در سال ۱۳۹۳ به چاپ و نشر رسانده است. امکان تهیه‌ی نسخه‌ی الکترونیکی این کتاب نیز  برای خوانندگان در فیدیبو فراهم شده؛ کافی است که به بخش شعر این وبسایت مراجعه کنید.

درباره‌ی محمد مفتاحی

محمد مفتاحی، شاعر، نویسنده، پژوهشگر ادبی، ویراستار و روزنامه‌نگاری متولد کرج در سال ۱۳۵۶ است. او تحصیلاتش را تا مقطع کارشناسی ارشد در رشته‌ی زبان و ادبیات فارسی ادامه داده و مدرکش را از دانشگاه آزاد واحد کرج اخذ کرده است. او در خبرگزاری‌های مختلفی به عنوان دبیر بخش ادبی یا خبرنگار حوزه‌ی ادبیات فعالیت داشته است. همچنین وی در دبیرستان‌ها ادبیات و در دانشگاه‌ها و کارگاه‌ها دوره‌ی ویراستاری و نوشتن برگزار می‌کند.

او نویسنده و شاعر پرکاری است. شش مجموعه‌ی شعر و بیش از ده کتاب پژوهشی و چند کتاب کمک درسی ادبیات از وی منتشر شده است. همچنین با برخی خوانندگان و آهنگسازان مانند فرشید اعرابی در زمینه‌ی ترانه‌سرایی همکاری داشته است و در تهیه آلبوم مرگ خاموش از سروده‌های او نیز استفاده شده است.

دو دلیل برای اینکه چرا باید کتاب عاشق شد و خواند را بخوانیم؟

  • این کتاب داستان زندگی فردی است که برای ادبیات و فرهنگ این کشور بسیار تلاش کرده است. می‌توان به جرئت گفت درخت ادبیات داستانی کودکان کشور ایران بدون م. آزاد هرگز این قدر تناور و پر ثمر نمی‌شد. در این می‌توانیم دریابیم که آنچه امروز به عنوان ادبیات کودکان می‌شناسیم چگونه و با چه مشقتی شکل گرفت. همچنین با شاعری روشن ضمیر و لطیف مواجهیم که هم شعر را خوب می‌شناخت و هم بسیار زیبا می‌سرود. شناخت چنین فردی و شناخت چنین جزئیاتی برای همه‌ی علاقه‌مندان به شعر و ادب فارسی مانند تکلیفی لذت بخش است.
  • این شاعر پر تلاش متأسفانه کمتر شناخته شده است با مطالعه‌ی کتاب حاضر و معرفی به دیگران می‌توان موجب شناخته‌تر  شدن م. آزاد شد.

در بخشی از کتاب باید عاشق شد و خواند می‌خوانیم

این سخن اما به این معنا نیست که شعربازی با کلماتی است که تصادفا معنایی از آن میان به دست می‌آید. اندیشه گوهر شعر است. آن‌گاه که با عاطفة شاعر در می‌آمیزد.

شعر جادوی زبان است. نه بازی با کلمات و این که عارفان بزرگ، زبان شعر را برای بیان رازهای اندیشه برگزیده‌اند بی حکمتی نیست. دریغ است که شعر را تا حد بیان روان پریشی‌ها تنزل دهیم. آن هم به این دستاویز که می‌خواهیم از درد بی‌هویتی انسان معاصر سخن بگوییم. شعر باید ناظر بر احوال انسانی باشد تا شعور شاعرانه را بازتاب دهد.

«شعر زبان مهربانی و عدالت است. راهی است برای آدم‌تر بودن، مهربان‌تر و عادل‌تر بودن. یک شاعر و خواننده شعر، می‌خواهند با شعر به کمالی دست پیدا کنند که به زندگی معنایی والا و متعالی ببخشند.

«شعر در سرزمین ما کارکرد اجتماعی عجیبی دارد. عجیب به این معنا که شعر ما، در غیبت یک جنبش جریان ساز تاریخی، جایگزین آن جنبش و زمینه ساز خیزش و جنبش دیگر می‌شود. شعر در ذات خود بازتاب ناآگاهانه شعور تاریخی است. سرکوب یک جنبش سیاسی، خودآگاهی تاریخی واپس رانده می‌شود. و با گذار یک دوره خفقان نخست به شکل انفعالی در شعر منعکس می‌شود. و در کشاکش دشوار و طولانی موانع را دور می‌زند و ترس و واهمه را فرومی‌ریزد.»

پنج پیشنهاد برای خوانندگان کتاب باید عاشق شد و خواند

اگر به کتاب‌هایی علاقه‌مند هستید که شرح حال، زندگی هنری و افکار نویسندگان و شعرای معاصر ایرانی را گزارش کرده‌اند و کتاب حاضر را نیز پسندیده‌اید، برای شما پیشنهادهای دیگری نیز داریم و امیدواریم مطالعه‌ی آن‌ها هم برایتان لذت‌بخش باشد:

 

شناسنامه

فرمت محتوا
epub
حجم
2.۵۴ مگابایت
تعداد صفحات
517 صفحه
زمان تقریبی مطالعه
۱۷:۱۴:۰۰
نویسندهمحمد مفتاحی
ناشرنشر ثالث
زبان
فارسی
تاریخ انتشار
۱۴۰۰/۱۱/۲۷
قیمت ارزی
5 دلار
قیمت چاپی
65,000 تومان
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
epub
۲.۵۴ مگابایت
۵۱۷ صفحه

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
3.5
از 5
براساس رأی 2 مخاطب
5
ستاره
50 ٪
4
ستاره
0 ٪
3
ستاره
0 ٪
2
ستاره
50 ٪
1
ستاره
0 ٪
3.5
(2)
258,500
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
باید عاشق شد و خواند
باید عاشق شد و خواند
زندگی و شعرِ م. آزاد
نشر ثالث
3.5
(2)
258,500
تومان