0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
مرا با دریاهای مرده کاری نیست

معرفی، خرید و دانلود کتاب مرا با دریاهای مرده کاری نیست

زندگی و شعر هوشنگ ایرانی
درباره مرا با دریاهای مرده کاری نیست

کتاب «مرا با دریاهای مرده کاری نیست، زندگی و شعر هوشنگ ایرانی»درباره‌ی نویسنده، شاعر، نقاش، منتقد هنری و ادبی و روزنامه‌نگار معاصر ایران است. او علیرغم تاثیراتی شگرفی به ادب و شعر و هنر ایران گذاشته در این روزگار گمنام مانده است. نویسنده‌ی این کتاب تلاش کرده هم زندگی ایرانی را مورد بررسی قرار دهد و هم شعر و آثار وی را واکاوی کند.

این شخصیت فرهنگی و هنری از نخستین شاعرانی بود که به شعر سپید و منثور روی آورد و مانند سهراب سپهری شعر نو عرفانی را پیگیری کرد. در واقع به خاطر کتاب جیغ بنفش وی این نوع شعر نو، مدتی با این نام شناخته می‌شد. در آثار این ادیب توانمند می‌توان نمونه‌هایی از قطعات سوررئال را یافت که احتمالا از اولین نمونه‌های معاصر به حساب می‌آید.

نویسنده‌ی کتاب حاضر تیمور آقامحمدی است و حاصل کار وی را سال ۱۳۹۰  نشر ثالث چاپ و عرضه کرده است. فیدیبو نیز نسخه‌ی الکترونیکی این کتاب را در بخش شعر برای مخاطبان و علاقه‌مندان زندگی‌نامه و ادبیات عرضه کرده است.

درباره‌ی شاعر سوررئالیت ایرانی، هوشنگ ایرانی

او در سال ۱۳۰۴ خورشیدی در شهر همدان پای به دنیا نهاد و در سن ۴۸ سالگی به تاریخ ۱۴ شهریور ۱۳۵۲ در پاریس درگذشت و بهشت زهرا تهران چهره در نقاب خاک کشید. این اندیشمند ایرانی، برخلاف بسیاری از بیشتر هم‌عصرانش به جای ادبیات یا دیگر رشته‌های علوم انسانی، در دانشگاه تهران ریاضیات خواند و سپس به نیروی دریایی ارتش محلق شد. برای آموزش‌های بیشتر نظامی راهی انگلستان شد ولی آن را رها کرد و راهی فرانسه شد. سپس اسپانیا را برای تکمیل تحصیلاتش انتخاب کرد با دکترای ریاضی به ایران بازگشت.

وی بزرگان فرهنگی مثل مرتضی کیوان، ایرج افشار، سیروس ذکاء همکاری، رفاقت و حشر و نشر داشت. نشست‌های دوره‌ای و مراسم‌های بسیاری با کمک این افراد برگزار می‌کرد. او در نشریات بسیاری از جمله ماهنامه دانش، هنر نور، موج و... همکاری داشت و نوشته‌های وی بیشتر در زمینه‌ی فلسفی و نقد هنری بود.

او بسیار پر کار بود، ده‌ها مقاله، چهار مجموعه‌ی شعر، چهار کتاب تالیفی و پنج کتاب ترجمه آثار وی هستند. مرگ نابهنگام وی او را کارهای بیشتر بازداشت.

درباره‌ی تیمور آقامحمدی

تیمور آقا محمدی شاعر، داستان‌نویس و پژوهشگر ادبیات فارسی است. او متولد سال ۱۳۶۱ در تبریز است. تحصیلات این نویسنده، کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی است. از وی تاکنون یک مجموعه‌ی شعر و چهار کتاب داستان منتشر شده است. او نوشتن داستان و سرودن شعر از نوجوانی آغاز کرده ولی با ورود به دانشگاه و خواندن رشته‌ی ادبیات به طور جدی‌تر و حرفه‌ای‌تری در این کار پیش می‌رود. او در زمینه‌ی ادبیات کودک و نوجوان نیز فعالیت است و برای این مخاطبان نیز قصه می‌نویسد و شعر می‌گوید. او مدتی معاون فرهنگی و هنری حوزه هنری استان همدان نیز بوده است. این نویسنده به خاطر آثارش در ده‌ها جشنواره و از مجامع مختلف فرهنگی و هنری جوایز متعددی را از آن خود کرده است.

چرا باید کتاب «مرا با دریاهای مرده کاری نیست» را خواند؟

این کتاب اثر پژوهشی جامعی درباره‌ی یکی از پیشروترین ادیبان و خبرنگاری فرهنگی و هنری معاصر ایران زمین است که امروزه نامش کمرنگ شده. با خواندن چنین کتبی درباره‌ی شرح‌حال و شعر افرادی مثل هوشنگ ایرانی به اعتلای فرهنگ کشورمان کمک می‌کنیم. ضمن آنکه ایرانی به قدری در کارهایش نوآوری و دید باز داشته که امروز هم حرف‌هایی وی نو و خواندنی است.

بخشی از کتاب مرا با دریاهای مرده کاری نیست

بی‌گمان چشم اسفندیار آثار ایرانی انقطاع مصرانه او از سنت است. این شاعر بر آن بود که فارغ از سنت شعری، همه عناصر شعری را متحول کند؛ اما به شهادت، آثارش چندان هم در این کار موفق نبوده است. تحولات نیما در رابطه گفتمانی با زبان سنت و فرهنگ ملی ما قرار گرفت و سنت شعری را از درون متحول ساخت؛ ولی ایرانی سنت را در جریان تجدد، خود به طور کامل حذف کرد. او تنها راه مبارزه با کهنه‌گرایان و سرایان را در این کار می‌دید و تصور می‌کرد با در نظر نگرفتن ادبیات کلاسیک می‌توان زایش ادبیات نوین را به نظاره نشست؛ هوشنگ ایرانی به این موضوع توجه نداشت که هر تحول و دگردیسی نیازمند شناخت دقیق صورت مسئله است و پس از آن بنا به ضرورت و درصدد خلق سبک و نهضتی جدید آگاهانه از آن منحرف شد. او فقط به تصویر یا کاریکاتوری از سنت کهن ادبی - نه صورت روشن و گویا - در ذهن خود اکتفا کرد و خواستار برهم زدن آن بود. پس صورت مسئله، مبهم بود و او به جنگ این شکل گنگ رفت مهندسی که با تخریب ساختمانی قدیمی در پی احداث بنای جدیدی است برخی از لوازم آن را که به کار میآید مورد استفاده قرار می‌دهد؛ ولی ایرانی استفاده از همه عناصر کهن را مکروه دانسته است.

چهار پیشنهاد کتاب برای علاقه‌مندان مرا با دریاهای مرده کاری نیست

در صورتی که این کتاب مورد پسند شما قرار گرفته است، چهار کتاب دیگر به شما پیشنهاد می‌کنیم که می‌تواند برای شما جالب باشد:

دسته‌ها:

شناسنامه

فرمت محتوا
epub
حجم
2.۲۳ مگابایت
تعداد صفحات
320 صفحه
زمان تقریبی مطالعه
۱۰:۴۰:۰۰
نویسندهتیمور آقامحمدی
ناشرنشر ثالث
زبان
فارسی
تاریخ انتشار
۱۴۰۱/۰۳/۰۲
قیمت ارزی
7.۵ دلار
قیمت چاپی
150,000 تومان
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
epub
۲.۲۳ مگابایت
۳۲۰ صفحه

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
0
(بدون نظر)
160,000
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
مرا با دریاهای مرده کاری نیست
مرا با دریاهای مرده کاری نیست
زندگی و شعر هوشنگ ایرانی
نشر ثالث
0
(بدون نظر)
160,000
تومان