0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
خاطرات خفته

معرفی، خرید و دانلود کتاب خاطرات خفته

درباره خاطرات خفته

بیشتر افراد روی این کره خاکی درون خود خاطرات خفته‌ای دارند که شاید روزی تصمیم به بر ملا کردن آن‌ها بگیرند. خاطراتی که گاهی برای نه تنها خود شخص که برای مخاطب او هم ممکن است مرموز، تلخ و عجیب باشد. پاتریک مودیانو نویسنده مشهور فرانسوی در کتاب خاطرات خفته از خاطراتی می‌گوید که حس عجیبی دارد.

خلاصه داستان خاطرات خفته

مرد مسنی تصمیم دارد تا زندگی خود را برای دیگران روایت کند. او خاطرات دوران خاصی از زندگی‌اش، از ملاقات‌ها و روابط خود را روایت می‌کند. روابط مرموز عجیبی که با زن‌ها داشته و تاثیر این روابط بر زندگی‌اش، خاطرات دوران کودکی، روابط پر کشمکش با خانواده و سال‌های سخت و ناگوار جوانی و همین‌طور عرصه نویسندگی همه از دغدغه‌هایی است که از زبان او در بستر فضای شهری پاریس روایت می‌شود.

‌درباره‌ی کتاب خاطرات خفته اثر پاتریک مودیانو

خاطرات خفته عنوان رمانی است از نویسنده مشهور فرانسوی پاتریک مودیانو. او این کتاب را در سال 2017 بعد از کسب جایزه نوبل ادبیات نوشت. کتابی که علیرغم حجم کم خود در لیست پرفروش‌های جهان قرار گرفت. مودیانو برای نوشتن این رمان در خاطرات خود سفر کرده است. به طوری که نازنین عرب در مقدمه این کتاب آورده است: «نوشتن بهانه است، حتی برای پاتریک مودیانو. بهانه‌ای است تا در این زمانه‌ی پر هیاهو و شلوغ تو را پیدا کند؛ تو که از عمق خاطراتش بیرون آمده‌ای، تویی که گم‌شده‌ای. شاید هم برای تو می‌نویسد، تویی که هیچ‌وقت ندید و نشناخت. تویی که برایش یک آرزو ماندی، شاید هم یک امید محال؛ و عجیب که چه راست می‌گوید، سال‌ها یکی پشت سر دیگری سپری می‌شوند و هر روز بر حسرت‌ها و ای‌کاش‌ها افزوده می‌شود و عاقبت هم روزی می‌رسد که یادمان می‌رود همه‌ی آنچه که در ذهنمان نقش بسته یک تصویر واقعی است یا استعاره‌ی شورانگیزی از واقعیتی تلخ که ناخودآگاه مغمومی در گوشه‌ی خلوتی از تاریکی‌های تنهایی قلم زده است.»

اگر خواننده با پیش زمینه‌ای از داستان‌های قبلی نویسنده سراغ این رمان بیاید متوجه سبک و سیاق مودیانو که درآثار قبلی او نیز بوده است می‌شود. او در این رمان سه روایت، از سه زن در سه دوره مختلف دارد. در این داستان می‌بینیم که زن عنصر اصلی و مرکزی قصه است که مودیانو خود و جوانی و تمام زندگی‌اش را از این زنان الهام گرفته است. زنی که نقطه آغاز و پایان این داستان است و بهانه نویسنده برای دست به قلم شدن و خلق خاطرات خفته شده است.

راوی رمان خاطرات خفته اول شخص است که به نظر می‌رسد خود نویسنده باشد. روایت‌های راوی از آنچه به خواننده می‌گوید او را به خیابان‌ها و کافه‌های پاریس می‌کشاند. فضایی مملو از عدم اطمینان و اضطراب و افرادی عجیب و غریب که مخاطب نه می‌تواند آن‌ها را فراموش کند و نه نسبت به آن‌ها قضاوتی داشته باشد همه باعث شده تا با اثری متفاوت رو به رو باشیم.

در واقع می‌توان گفت رمان خاطرات خفته سبک زندگی‌نامه دارد و روند قسمتی آن با ملاقات نویسنده جلو می‌رود. فضاها و شخصیت‌پردازی که نویسنده در این رمان ساخته در نوسان است و به همین دلیل می‌توانیم فضای شهری و اجتماعی و همین‌طور انسان متعلق به همین شهر و اجتماع را که به گم‌گشتگی رسیده است را در این رمان دید که به خوبی به تصویر کشیده شده است.

در نهایت این کتاب نمونه خوبی برای شناخت سبک مودیانو است که با ترکیب سبک زندگی‌نامه‌نویسی و خلق رابطه‌های مرموز خواننده خود را تا پایان مشغول کتاب نگه می‌دارد.

انتشارات نگاه کتاب خاطرات خفته را با ترجمه‌ی نازنین عرب عرضه کرده و در اختیار علاقه‌مندان قرار داده است. کتاب خاطرات خفته مناسب برای گروه سنی بزرگ‌سال است و تعداد صفحات نسخه‌ی چاپی کتاب 108 صفحه است که با مطالعه‌ی روزانه 20 دقیقه می‌توانید این کتاب را در 5 روز بخوانید.

کتاب خاطرات خفته حجم اندکی دارد و برای افرادی که وقت کافی برای خواندن کتاب‌های طولانی را ندارند و قصد دارند کتابی مختصر با موضوع داستان فرانسوی را بخوانند مفید خواهد بود.

‌درباره‌ی پاتریک مودیانو نویسنده‌ی کتاب خاطرات خفته

«پاتریک مودیانو» Patrick Modiano نویسنده و فیلم‌نامه‌نویس مشهور معاصر فرانسوی است که در سال 2014 موفق به دریافت جایزه نوبل شد. او در سال 1945 از مادری بلژیکی و پدری ایتالیایی متولد شد. مودیانو زمانی که هنوز سن زیادی نداشت از طریق دوست مادرش که نویسنده بود توانست در دنیای ادبیات وارد شود و خیلی زود شروع به نوشتن کند. سال 1968 مودیانو اولین داستان خود را منتشر کرد و از ان زمان با داستان‌های چند لایه و عمیق خود توانست تحسین بسیاری از افراد و منتقدین را برانگیخته کند.

انسان امروز، گم‌گشتگی‌های او، جنگ و فضای شهر پاریس از موتیف‌های پرتکرار در داستان‌های مودیانو است. به طوری که خواننده بعد از خواندن داستان‌های او تصور می‌کند که در شهر تهران در حال قدم زدن است و همه‌چیز را با چشم و قلب خود تجربه می‌کند.

داستان‌های «پاتریک مودیانو» ویژگی‌های خاص خود را دارد. او به راحتی و با صراحت دغدغه‌هایش را در غالب قصه‌ها روایت می‌کند. مارسل پروست یکی از نویسندگان موردعلاقه‌ی مودیانو است. او در نوشتن بسیار از پروست تاثیر گرفته است. به طوری که آکادمی نوبل در زمان اعلام برنده‌ی نوبل ادبیات از مودیانو با عنوان «پروستِ زمان حال» یاد کرد. پاتریک مودیانو در سال‌های فعالیت خود جوایز معتبر زیادی گرفته است که از جمله آن‌ها می‌توان جایزه‌ی فرانسوی و معتبر «گنکور» برای رمان «خیایان بوتیک‌های خاموش» اشاره کرد. او همچنین در سال 1996 موفق به دریافت جایزه‌ی ملی ادبیات و جایزه‌ی بزرگ آکادمی فرانسه شد.

پاتریک مودیانو نویسنده پر هیاهویی نیست و علاقه‌ای به شهرت و مصاحبه هم ندارد. به همین دلیل از زندگی شخصی او اطلاعات خیلی زیادی در دسترس نیست. کتاب‌های «تا تو در این خیابان‌ها گم نشوی»، «بهار لعنتی»، «خاطرات خفته» و «ماه‌عسل» ازجمله آثار این نویسنده هستند که به فارسی ترجمه‌ شده‌اند.

ترجمه‌ی کتاب خاطرات خفته به فارسی

کتاب خاطرات خفته در سال‌های مختلف توسط ناشرین مختلفی منتشر شده است. انتشارات قطره این کتاب را با ترجمه الهام دارچینیان منتشر کرده است. این کتاب همچنین با ترجمه مهین کاظمی از سوی انتشارات روزنه منتشر و در دسترس علاقه‌مندان قرارگرفته است. از دیگر ترجمه‌های موجود از این کتاب ترجمه‌ی مریم سپهری از سوی انتشارات مجید است. کتاب حاضر ترجمه نازنین عرب از انتشارات موسسه نگاه است.

‌در بخشی از کتاب خاطرات خفته می‌خوانیم

ماه فوریه ماه عجیبی بود، تصویر نوری که از لوستر آن آپارتمان پخش می‌شد و جریان حملات او آ اس [در خاطرم مانده‌اند]. میری اوروسوف از سفر اسکی زمستانی‌اش برگشته بود و عکس‌هایش با دوستانش را نشانم می‌داد که در بالکن ویلایی زمستانی ایستاده بودند. در یکی از آن عکس‌ها، کنار هنرپیشه‌ای به نام ژرار بلن ایستاده بود. برایم گفته که ژرار بلن از دوازده سالگی در سینما بازیگری می‌کرده، بدون اجازه والدینش، اصلاً آنها او را به حال خود رها کرده بودند. بعدها بازی او را در چند فیلم دیدم، تصویری که از او دارم تصویر مردی است که دست‌هایش را در جیب‌هایش کرده و سرش را در یقه‌اش فرو برده است انگار که بخواهد خود را از باران در امان نگه دارد و همین‌طور تا آخر دنیا قدم می‌زند. بیشتر روزهایم را با میری اوروسوف می‌گذراندم. به ندرت پیش می‌آمد در خانه غذا بخوریم. گاز قطع بود و باید روی شعله چراغ الکلی غذا درست می‌کردیم. شوفاژ هم کار نمی‌کرد ولی هنوز چند تکه چوب داخل شومینه اتاق باقی مانده بود. یک روز صبح تا نزدیکی اودئون رفتیم تا قبض برق قدیمی دو ماه پیش از آن را پرداخت کنیم. نمی‌خواستیم مجبور شویم روزهای بعدش برای روشن کردن اتاق از شمع استفاده کنیم. تقریباً هرشب با هم بیرون می‌رفتیم. نزدیک‌های نیمه شب که می‌شد مرا با خود به کاباره‌ای که نزدیک خانه بود می‌برد، خیابان سنت‌پر، در آن ساعت برنامه‌شان خیلی وقت بود که تمام شده بود و فقط چند تا مشتری پای بار نشسته بودند. به نظر می‌رسید که همه‌شان هم یکدیگر را می‌شناختند و خیلی آرام با هم صحبت می‌کردند. آنجا یکی از دوست‌های او را می‌دیدیم، شخصی به نام ژاک دو _ باویر یا دوباویر نمی‌دانم، مرد بلوندی بود با اندامی ورزشکاری که میری به من گفته بود خبرنگار است و بین پاریس و الجزیره رفت و آمد می‌کند. امروز فکر می‌کنم آن شب‌هایی که غیبش می‌زد هم حتماً پیش همین ژاک دوباویر می‌رفت که در آپارتمانی در خیابان پل_ دومر زندگی می‌کرد. یک روز بعد از ظهر همراه میری به آن آپارتمان رفته بودم چون میری فکر می‌کرد ساعت مچی‌اش را آنجا جا گذاشته است.

آن‌چه در بالا خواندید بررسی و نقد کتاب خاطرات خفته اثر پاتریک مودیانو بود. خرید و دانلود این اثر در همین صفحه امکان‌پذیر است. برای مطالعه‌ی دیگر کتاب‌ داستان‌های  فرانسوی می‌توانید به قسمت دسته‌بندی کتاب‌ها مراجعه و کتاب‌های این موضوع را یکجا مشاهده کنید.

دسته‌ها:

شناسنامه

فرمت محتوا
epub
حجم
667.۱۲ کیلوبایت
تعداد صفحات
108 صفحه
زمان تقریبی مطالعه
۰۳:۳۶:۰۰
نویسندهپاتریک مودیانو
مترجمنازنین عرب
ناشرانتشارات نگاه
زبان
فارسی
عنوان انگلیسی
L'herbe des nuits
تاریخ انتشار
۱۳۹۸/۰۱/۲۴
قیمت ارزی
5.۵ دلار
قیمت چاپی
12,500 تومان
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
epub
۶۶۷.۱۲ کیلوبایت
۱۰۸ صفحه

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
3
از 5
براساس رأی 4 مخاطب
5
ستاره
25 ٪
4
ستاره
0 ٪
3
ستاره
50 ٪
2
ستاره
0 ٪
1
ستاره
25 ٪
3 نفر این اثر را نقد کرده‌اند.
1

کتاب بسیار کسالت اور و فاقد داستان هست و کل داستان، خاطرات پنجاه سال پیش مردی هست که حتی به صورت واضح گفته نمیشه و علت گفتنش هم معلوم نیست. اصلا داستان نداره و وقت خواننده رو با گفتن ملاقات های تصادفی پنجاه سال پیش میگیره

5

این کتاب مودیانو هم مثل بقیه کتاباش شبیه استخر آب سرد دم غروبه یه روز اواخر تابستونه وقتی تمام روزو خسته بودی و تو استخر توی اون هوای گرگ و میش تنهایی و به خاطراتی که پشت سر گذاشتی فکر میکنی برا من خوندن کتابای مودیانو بدون استثنا همچین حسی دارن

3

کتابی ساده که در عرض چند ساعت می تونید تمومش کنید. داستان خاصی نداره. یه مرد مُسِن هست که داره خاطراتش از دوران جوانی که در ارتباط با آشنایی با ۳ تا خانم بوده رو تعریف می کنه و پُره از کافه ها و خیابونای پاریس.

3
(4)
48,000
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
خاطرات خفته
خاطرات خفته
پاتریک مودیانو
انتشارات نگاه
3
(4)
48,000
تومان