0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
مسابقه فضایی
٪30

معرفی، خرید و دانلود کتاب صوتی مسابقه فضایی

نویسنده:
ناتان آسنگ
درباره مسابقه فضایی

«سفر فضایی در آ؛از پرواز تخیل آرزومند بود. طی قرن‌های متمادی افراد زیادی در آسمان شب به ماه، این دایره‌ی تابان نگاه کرده‌اند و با خود خیال کرده‌اند که سفر به چنین جایی چگونه خواهد بود. حدود 1850 سال پیش فردی یونانی به نام لوکیان اولین روایت تخیلی از سفر به جهانی دیگر را نوشت. در قرن‌های پس‌ازآن سفر به ماه و سایر سیاره‌ها همچنان موضوع تخیلی محبوبی برای نویسنده‌ها بود.» این جملات، جملات آغازین کتاب مسابقه‌ فضایی اثر ناتان آسنگ است. مسابقه‌ای که در قرن بیستم رخ داد و درنهایت پای بشر را به فرای گره‌ی زمین باز کرد و درنهایت او توانست پایش را روی سطح ماه بگذارد. کتاب مسابقه‌ی فضایی کتاب جذابی است که اگر آن را در دست بگیرید به این سادگی زمین نخواهید گذاشت. اگر انسانی با قوه‌ی تخیل قوی هستید این کتاب را بخوانید و ببینید یکی از رؤیاهای دوردست بشر چگونه رنگ واقعیت به خود گرفت.

‌درباره‌ی کتاب مسابقه فضایی اثر ناتان آسنگ

مسابقه فضایی با عنوان اصلی «the space race» اولین بار سال 2002 منتشر شد. این کتاب جذاب به روایت تاریخی مبارزه‌ی میان شوروی و آمریکا برای دستیابی به فناوری فضایی و در نتیجه فرستادن انسان به فضا پرداخته است و تلاش کرده است تصویری روشن از این مسیر عجیب و باورنکردنی و نقش جریانات و کشورها و افراد مختلف در آن ارائه کند.

مسابقه‌ی فضایی که بین سال‌های 1955 تا 1975 اتفاق افتاد یکی از وقایع مهم دوران جنگ سرد است. پس از پایان جنگ جهانی دوم توانایی استفاده از نقاط مختلف فضا برای حفاظت از امنیت ملی اهمیت پیدا کرد. ایالات‌متحده آمریکا و شوروی هر دو می‌خواستند تکنولوژی فضایی و استفاده از موشک را پیدا کنند. این موضوع از جنبه‌های تبلیغاتی نیز اهمیت بسیار زیادی پیداکرده بود. ساخت اولین ماهواره‌ها و راه‌اندازی آن در فضا، فرستادن کاوشگر به ماه، زهره، مریخ، پرواز انسان در مدار زمین و سفر به ماه اتفاقاتی است که در جریان این مسابقه رخ داد و در نتیجه رقابتی میان سیاستمداران تبدیل به پیشرفتی شگفت‌انگیز در مدت‌زمان کوتاه برای بشر شد.

کتاب‌های بسیار زیادی درباره‌‌ی این دوران و اتفاقات آن در سراسر جهان نوشته‌شده است. رقابت فضایی اثر ناتان آسنگ یکی از این کتاب‌هاست که توجه‌های زیادی را به خود جلب کرده است و به زبان‌های مختلف برگردانده شده است.

مروری بر فصل‌های کتاب مسابقه فضایی

کتاب مسابقه فضایی با پیشگفتاری آغازشده است که نویسنده در آن از انگیزه‌های اولیه‌ی بشر برای سفر به ورای جو زمین می‌گوید و نخستین پیشگامانی را که تلاش کردند چنین رویایی را به حقیقت بدل کنند معرفی کرده است. او از کنستانتین تسیولوفسکی(Konstantin tsiolovslky) روس و رابرت گادارد( Robert gadard) آمریکایی که تکنولوژی موشکی را توسعه دادند حرف می‌زند و سپس سیر تاریخی دستیابی انسان به سفر به فضا در شش فصل توضیح داده‌شده است. عناوین شش فصل اصلی کتاب به شرح زیر است:

  1. علاقه نظامی به موشک
  2.  مسابقه موشکی آمریکا و شوروی
  3. مسابقه ماهواره‌ای
  4. مسابقه برای سفر فضایی با سرنشین
  5. حرکت به سمت ماه
  6. جایزه بزرگ

پس از 6 فصل اصلی کتاب بخش آخر آمده است که تاریخ سفرهای فضانوردان مختلف را به فضا آورده است. در این بخش همچنین از اتفاقاتی که باعث کاهش سرعت پیشرفت انسان در فضا و درنتیجه عقب افتادن سفر انسان به مریخ رخ داد صحبت شده است. در حقیقت آن زمان افکار عمومی آمریکا معتقد شده بود صرف هزینه‌های بسیار گزاف برای سفر به خارج از زمین غیرضروری است و همین بسیاری از پروژه‌ها را متوقف کرد و تعدادی دیگر را به پروژه‌هایی بسیار کوچک‌تر از آنچه بودند تبدیل کرد. همان زمان روزنامه‌نگار مشهور آمریکایی وین لی نوشت: «فن‌آوری برای سفر به مریخ موجود بود، اما اراده‌ی ملی نه». همچنین در پایان کتاب، در بخش یادداشت‌ها نویسنده منابعی را که برای نگارش این کتاب از آن‌ها بهره برده، آورده است که خواننده‌ی پیگیر و علاقه‌مند می‌تواند با مراجعه به آن‌ها مطالب بیشتری دراین‌باره بخواند.

ترجمه‌ی کتاب مسابقه فضایی به فارسی

کتاب مسابقه‌ی فضایی کتاب جذابی است که علاقه‌مندان به فضا را در سراسر جهان به خود جلب کرده است. در ایران نیز این کتاب توانسته است جایگاه خود را میان مخاطبان باز کند. نشر ققنوس این کتاب را در مجموعه‌ی تاریخ جهان روانه‌ی بازار کتاب ایران کرده است.

انتشارات آوا نامه  کتاب صوتی  مسابقه فضایی را با ترجمه‌ی آرش عزیزی عرضه کرده و در اختیار علاقه‌مندان قرار داده است.

چرا باید کتاب مسابقه فضایی را خواند؟

کتاب مسابقه‌ی فضایی کتابی بسیار جذاب برای تمام علاقه‌مندان به فضا و به‌خصوص نوجوانان و جوانانی است که رویاهای بزرگی در سر دارند. این کتاب با جزئیاتی بسیار دقیق درباره‌ی مسیر پرفرازونشیبی که انسان تاکنون برای رسیدن به ورای کره‌ی زمین طی کرده را بیان کرده است. بازی‌های سیاسی که گاه این فرآیند را پیش برده‌اند و گاهی باعث توقف آن بوده‌اند، نظر افکار عمومی، ذهنیت دانشمندان و سیاستمداران همه و همه‌چیزهایی است که ناتان آسنگ در این کتاب از ‌آن‌ها حرف زده است. او از تکنولوژی‌ای حرف زده است که می‌تواند برای جنگ و نابودی انسان‌ها در سراسر جهان استفاده شود و یا او را به بیرون از خانه‌اش ببرد و در فضا غرق کند. اتفاقی که قطعاً به انسان خواهد آموخت که مرکز جهان نیست و دیدگاهش را به هستی تغییر خواهد داد. این کتاب می‌تواند هدیه‌ی بسیار خوبی برای هرکسی که به تاریخ علم و فناوری علاقه‌مند است باشد.

کتاب مسابقه فضایی در دسته‌ی کتاب‌های تاریخ فضانوردی  قرار دارد.

کتاب مسابقه فضایی مناسب برای گروه سنی د است.

خوانش کتاب صوتی مسابقه فضایی را فرناز مرکباتی  به عهده داشته است.

کتاب مسابقه فضایی حجم اندکی دارد و برای افرادی که وقت کافی برای خواندن کتاب‌های طولانی را ندارند و قصد دارند کتابی مختصر با موضوع تاریخ فضانوردی  را بخوانند مفید خواهد بود.

آنچه در بالا خواندید بررسی و نقد کتاب مسابقه فضایی اثر ناتان آسنگ بود. خرید و دانلود این اثر در همین صفحه امکان‌پذیر است. برای مطالعه‌ی دیگر کتاب‌ها در زمینه‌ی تاریخ فضانوردی  می‌توانید به قسمت دسته‌بندی کتاب‌ها مراجعه و کتاب‌های این موضوع را یکجا مشاهده کنید.

در بخشی از کتاب مسابقه فضایی می‌خوانیم

بااینکه تعداد قابل‌توجهی از رهبران دولتی و همچنین مردم کاوش در فضا را غیرواقعی و پوچ می‌دانستند،  دانشمندان جدی از پایان جنگ به این‌طرف هم در ایالات‌متحده و هم در اتحاد شوروی برای تحقیق و توسعه موشکی تلاش می‌کردند. در سال ۱۹۶۴ یکی از گروه‌های مدافع حقوق عمومی در لس‌آنجلس که «راند کورپوریشن» نام داشت، گزارشی نوشت با عنوان «طراحی اولیه سفینه فضایی تجربی که دور جهان را می‌زند». این گزارش اعلام می‌کرد که چنین ماهواره‌ای هم برای مقاصد علمی همچون مشاهده آب‌وهوا و هم برای جاسوسی نظامی مفید خواهد بود و نتیجه می‌گرفت که:«دستیابی به ابزار ماهواره توسط ایالات‌متحده تخیل نوع بشر را برمی‌افروزد  و احتمالاً واکنش‌هایی مثل واکنش به انفجار بمب اتمی ایجاد می‌کند.» بااین‌حال دولت آمریکا همچنان از ارزش چنین برنامه‌ای مطمئن نبود.

در ژوئن ۱۹۴۸ میخاییل تیخونراوُف تلاش کرد مقاله‌ای در مورد ماهواره‌های ساخت دست انسان به آکادمی علوم موشکی و مهمات اتحاد شوروی ارائه کند مقاله او ابتدا توسط یک ژنرال شوروی رد شد و ژنرال به او گفت:«ما نمی‌توانیم مقاله‌ات را محسوب کنیم. هیچ‌کس آن را نمی‌فهمد؛ مرا به این متهم خواهند کرد که در چیزی درگیر شده‌ام که ما نیازی به درگیر شدن در آن نداریم.» تنها پس از اصرار بی‌وقفه دوستان تیخونراوف بود که مقامات با بی‌میلی به او اجازه دادند برنامه‌اش را اجرا کند.

فون براون در اوایل دهه ۱۹۵۰ مجدداً سعی کرد مقامات دولت آمریکا را قانع کند که از تلاش برای ساخت ماهواره دفاع کنند. چارلز ویلسون، وزیر جنگ آمریکا،  خواستار شد که فون براون موارد استفاده بلافصل نظامی ماهواره را مشخص کند. وقتی فون براون موفق به این کار نشد ویلسون به‌سادگی طرح را رد کرد. هنگام بالا گرفتن جنگ کره در اوایل دهه ۱۹۵۰ فون براون مأیوس خود را درگیر طرحی برای ساخت موشک‌های میان بردی یافت که استفاده نظامی فوری‌تری داشتند.

نپذیرفتن چالش شوروی

شوروی‌ها که از ارزش تبلیغاتی فن‌آوری فضایی باخبر شده بودند از مسخره کردن ایده ساخت ماهواره و ماجرای فضایی دست برداشتند. آن‌ها شروع به بافتن رویاهای بزرگ کردند. در ۱۹۵۲ مجله شوروی پیش‌بینی میخکوب کننده‌ای انجام داد که بر طبق آن شوروی‌ها تا پنجاه سال دیگر مردی را روی ماه خواهند نشاند. وقتی تیخونراوف دو سال بعد مقاله‌ای جدید نوشت که خطوط جزئیات برنامه ماهواره‌ای را مشخص می کرد. شوروی‌ها توجه ویژه‌ای به او معطوف کردند. در دوم اوت ۱۹۵۵ لئو سدوف از دانشمندان عالی‌رتبه شوروی، در جلسه‌ای بین‌المللی با حضور دانشمندان خاطرنشان کرد که روس‌ها انتظار دارند به زودی ماهواره‌ای به مدار بفرستند.

دسته‌ها:

شناسنامه

فرمت محتوا
mp۳
حجم
244.۶۳ مگابایت
مدت زمان
۰۴:۲۶:۲۸
نویسندهناتان آسنگ
مترجمآرش عزیزی
راویفرناز مرکباتی
ناشرآوانامه
زبان
فارسی
تاریخ انتشار
۱۳۹۷/۱۱/۱۵
قیمت ارزی
7 دلار
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
mp۳
۲۴۴.۶۳ مگابایت
۰۴:۲۶:۲۸

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
4
از 5
براساس رأی 3 مخاطب
5
ستاره
66 ٪
4
ستاره
0 ٪
3
ستاره
0 ٪
2
ستاره
33 ٪
1
ستاره
0 ٪
1 نفر این اثر را نقد کرده‌اند.
5

جالب بود

4
(3)
70,000
٪30
49,000
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو
مسابقه فضایی
مسابقه فضایی
مجموعه تاریخ ۵۳

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
مسابقه فضایی
٪30
مسابقه فضایی
ناتان آسنگ
آوانامه
4
(3)
70,000
٪30
49,000
تومان