0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
کشف دیگری همراه با لویناس

معرفی، خرید و دانلود کتاب کشف دیگری همراه با لویناس

نویسنده:
مسعود علیا
ناشر:
نشر نی
درباره کشف دیگری همراه با لویناس

علم فلسفه علمی است که همه‌ی انسان‌ها دوست دارند به نحوی آن را فرابگیرند. زیرا این علم تنها یک علم بلکه درس زندگی است و مسائل روزمره‌ی انسان‌ها و تأثیرات روانی آن را محاسبه و مباحثه می‌کند. علم فلسفه در غرب دقیق از یونان باستان آغاز می‌شود و فیلسوفان سه‌گانه‌ی یونانی، سقراط -افلاطون-ارسطو کسانی بودند که پایه‌های علم فلسفه را شکل دادند. این علم در طی سال‌ها پیشرفت می‌کند و مکتب‌های مختلفی درون خود جای می‌دهد. یکی از این مکتب‌ها مکتب اخلاق یا اخلاق‌گرایی است که امانوئل لویناس به‌عنوان یکی از پایه‌گذاران این مکتب شناخته می‌شود. کتاب پیش رو درباره‌ی لویناس و اندیشه‌های اوست. ‌

درباره‌ی کتاب کشف دیگری همراه با لویناس اثر مسعود علیا

کتاب کشف دیگری همراه با لویناس نوشته‌ی مسعود علیا است. لویناس یکی از فیلسوفان محبوب مسعود علیا نویسنده است و او زمان زیادی را برای  فهم آثار این فیلسوف گذاشته تا حدی که موضوع پایان‌نامه‌ی دکتری علیا هم «شرط امکان اخلاق در اندیشه‌ی لویناس» بوده است.

مسعود علیا این کتاب را با همکاری نشر نی در سال 1388 منتشر کرده است. سایت نشر نی درباره‌ی این کتاب می‌نویسد: «ین کتاب حاصل اشتیاق و تلاشی است برای شناختن و شناساندن فیلسوفی که می‌خواهد فارغ از بنیاد نهادن نظامی اخلاقی، «معنا»ی اخلاق و «شرط امکان» آن را دریابد و در این راه به چهره‌ی دیگری می‌رسد. امانوئل لویناس، فیلسوف فرانسوی لیتوانیایی تبار، که در این کتاب با او در کشف دیگری و جوانب مواجهه با دیگری هم‌قدم می‌شویم، متفکری است که از بسیاری جهات در حلقه‌ی فلاسفه‌ی ‌غرب سیمایی غریب دارد. گویی غیرت یا دیگربودگی نه‌تنها مضمون غالب اندیشه‌های اوست بلکه در سیمای خود این اندیشه‌ها نیز پدیدار شده است. آیا می‌توان از زبان او شنید که آدمی در برابر دیگری مسئولیت نامتناهی دارد و حتی مسئول خطاهای اوست، و از غرابت این اندیشه دچار اعجاب نشد؟ آیا می‌توان در آثار او خواند که «اخلاق فلسفه‌ی اولی است» و بداعت و غرابت را از این کلام استشمام نکرد؟»

امانوئل لویناس که بود؟

امانوئل لویناس فیلسوف فرانسوی در 12 ژانویه 1906 در لیتوانی متولد شد. در درآمد این کتاب، نویسنده لویناس را به این شکل معرفی می‌کند: «امانوئل لویناس، متفکر فرانسوی لیتوانیایی تبار را «فیلسوف دیگری» ‌خوانده‌اند، و این عنوان به‌روشنی از جان‌مایه و گوهر انديشه او پرده برمی‌دارد. لویناس از آن دسته متفکرانی است که در سیر فکری خویش به یک انديشه بنیادین نظر داشته‌اند و کوشیده‌اند آن انديشه را منظری برای نگریستن به عالم و آدم قرار دهند. اگر، از باب مثال، پروای واپسین هایدِگِر «پرسش هستی» است يا اگر مارتین بوبِر «رابطه من - تو» را دغدغه اصلی انديشه خویش ساخته است، لویناس نیز غیر به‌طور اعم و دیگری به‌طور اخص را در کانون انديشه خویش نهاده و همچون سیاحی خستگی‌ناپذیر رهسپار این دیار غریب شده است. اگر با افلاطون و ارسطو هم‌داستان شویم که فلسفه با حیرت آغاز می‌شود، یا دست‌کم حیرت را یکی از سرچشمه‌های فلسفه ورزی بدانیم، این حیرت از منظر لویناس پیش از هر چیز در مواجهه با دیگری حاصل می‌شود. به تعبیر رسای سایمون کریچلی، چه‌بسا «سرچشمه راستین حیرت» نه آسمان پرستاره‌ای که بر فراز سر ماست بلکه «چشمان دیگری»‌ باشد، «چراکه در اینجا نامتناهی محسوس‌تری هست که هرگز نمی‌تواند عطش کنجکاوی آدمی را به تمام و کمال فروبنشاند.»

مروری بر فصل‌های کتاب کشف دیگری همراه با لویناس

کتاب کشف دیگری با لویناس  جز دو بخش درآمد و خاتمه دارای شش فصل است. این فصول عبارت‌اند از:

فصل اول: روش و سخن‌پردازی لویناس

فصل دوم: گوهر اخلاق لویناس

فصل سوم: خود بدون دیگری

فصل چهارم:مواجهه با دیگری

فصل پنجم: سوبژکتیویته اخلاقی

فصل ششم: از دیگری تا دیگران: سیاست و عدالت ‌

درباره‌ی مسعود علیا نویسنده‌ی کتاب کشف دیگری همراه با لویناس

مسعود علیا نویسنده، مترجم و پژوهشگر ایرانی متولد 1354 است. او مدرک کارشناسی زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه تهران دارد و برای تحصیلات تکمیلی در دانشگاه شهید بهشتی و در موسسه‌ی حکمت و فلسفه در رشته‌ی فلسفه‌ی غرب درس‌خوانده است. او در ترجمه و نگارش بسیار دقیق است و به همین دلیل سال‌هاست که در صنعت نشر فعال و یکی از ویراستاران انتشارت ققنوس است. مسعود علیا تاکنون بیش از پانزده جلد کتاب ترجمه کرده است که کتاب جنبش پدیدارشناسی با ترجمه او برنده‌ی جایزه‌ی کتاب سال شده است.

انتشارات نی کتاب کشف دیگری همراه با لویناس را عرضه کرده و در اختیار علاقه‌مندان قرارداده است. انتشارات نی درزمینه کتاب‌های داستانی و غیرداستانی حضور پررنگی در فضای فرهنگی کشور دارد. بخش عمده‌ی فعالیت‌های نشر نی در زمینه‌های دین و فلسفه، حقوق و علوم سیاسی، هنر، تاریخ، اقتصاد و مدیریت، و علوم است. انتشارات نی در زمینه ادبیات داستانی و نمایشنامه نیز آثار ارزشمندی را به بازار عرضه کرده است. نشر نی تاکنون آثار بیش 1000 نویسنده‌ی داخلی و خارجی تأثیرگذار را در اختیار علاقه‌مندان قرار داده است. نشر نی با مترجمین به نام و برجسته‌ای همکاری داشته و مترجمین جوانی را به این حوزه‌ی فرهنگی معرفی نموده است.

کتاب کشف دیگری همراه با لویناس مناسب چه کسانی است؟

خواندن این کتاب را به همه‌ی علاقه‌مندان فلسفه پیشنهاد می‌کنیم. سطح این کتاب کمی پیشرفته است و مناسب برای استادان و دانشجویان فلسفه است. کتاب کشف دیگری همراه با لویناس منبع مناسبی برای مطالعه‌ی اندیشه‌ی لویناس است. کتاب کشف دیگری همراه با لویناس در دسته‌ی کتاب‌های فلسفه‌ فرانسوی قرار دارد. کتاب کشف دیگری همراه با لویناس مناسب برای گروه سنی بزرگ‌سال است. تعداد صفحات نسخه‌ی چاپی کتاب 261 صفحه است که بامطالعه‌ی روزانه 20 دقیقه می‌توانید این کتاب را در 13 روز بخوانید. کتاب کشف دیگری همراه با لویناس جزو کتاب‌های حجیم و بلند با موضوع فلسفه فرانسوی است. این کتاب برای افرادی که وقت بیشتری برای مطالعه دارند و می‌خواهند درزمینه‌ی  فلسفه‌ فرانسوی زمان بیشتری را به مطالعه اختصاص دهند انتخاب مناسبی است.

‌در بخشی از کتاب کشف دیگری همراه با لویناس می‌خوانیم

تاریخ فلسفه‌ غرب از منظر غیرت

ترسیم افق اندیشه‌ لویناس بدون اشاره به‌نقد فراگیر او از سیر کلی تاریخ فلسفه غرب کامل نمی‌شود. یکی از وجوه اهمیت این نقد آن است که وجه محصل با ایجابی طرح فلسفی لویناس روی دیگر همین وجه سلبی آن است. 

وقتی به سراغ فیلسوفی چون لویناس می‌رویم، نمی‌توانیم توجه خود را یکسره به محتوای انديشه او معطوف کنیم و از صورت این انديشه، و روش و سخن‌پردازی پدیدآورنده آن چشم بپوشیم. توجه به روش و سخن‌پردازی لویناس در بررسی آرای او ازآن‌رو اهمیت بسیار دارد که فلسفه این فیلسوف، به شهادت آثارش و نیز به گواهی بسیاری از مفسران و شارحان اندیشه‌اش، فلسفه‌ای است که با سخن‌پردازی پیوندی وثیق دارد. چنان‌که مانینگ می‌گوید: «فلسفه لویناس فلسفه‌ای است بسیار سخن پردازانه» و «یکی از ویژگی‌های فلسفه‌ای سخن پردازانه این است که معنای آن را هرگز نباید جدا از روش آن بررسی کرد، و برعکس»

‏جان کلام این است که لویناس در آثار خود از تمهیدات بلاغی و سبکی خاصی بهره می‌گیرد که شناسایی آن‌ها در درک دلالت صحیح احکام و گزاره‌های او ضروری است و غفلت از این تمهیدات چه‌بسا رهزن مفسری شود که تنها به جلوه ظاهری گفته‌های این فیلسوف عنایت دارد.

آنچه در بالا خواندید بررسی و نقد کتاب کشف دیگری همراه با لویناس اثر مسعود علیا بود.خرید و دانلود این اثر در همین صفحه امکان‌پذیر است. برای مطالعه‌ی دیگر کتاب‌ها درزمینه‌ی فلسفه فرانسوی می‌توانید به قسمت دسته‌بندی کتاب‌ها مراجعه و کتاب‌های این موضوع را یکجا مشاهده کنید.

دسته‌ها:

شناسنامه

فرمت محتوا
epub
حجم
2.۲۴ مگابایت
تعداد صفحات
261 صفحه
زمان تقریبی مطالعه
۰۸:۴۲:۰۰
نویسندهمسعود علیا
ناشرنشر نی
زبان
فارسی
تاریخ انتشار
۱۳۹۴/۰۲/۰۷
قیمت ارزی
6 دلار
قیمت چاپی
98,000 تومان
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
epub
۲.۲۴ مگابایت
۲۶۱ صفحه

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
5
از 5
براساس رأی 7 مخاطب
5
ستاره
100 ٪
4
ستاره
0 ٪
3
ستاره
0 ٪
2
ستاره
0 ٪
1
ستاره
0 ٪
6 نفر این اثر را نقد کرده‌اند.
5

کتاب خوب و روان و مفیدیه برای آشنایی با لویناس. نویسنده بهترینه در حوزه لویناس.

5

برای شناخت لویناس و تفکراتش بسیار کتاب خوبیه

5

این چه نمونه ایه گذاشتین؟

5

تالیف گرانبهایی است.

5

بسیار عالی. ????

5

خوب

5
(7)
79,000
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
کشف دیگری همراه با لویناس
کشف دیگری همراه با لویناس
مسعود علیا
نشر نی
5
(7)
79,000
تومان