0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
معرفی، خرید و دانلود کتاب محتوم

معرفی، خرید و دانلود کتاب محتوم

نگاه علم به زندگی بدون اراده آزاد

کتاب متنی
درباره محتوم

از کسی رفتاری به شکلی خاص سر می‌زند. ممکن است این رفتار فوق‌العاده خوب و الهام‌بخش یا رفتاری نفرت‌انگیز محسوب شود. شاید معنی‌اش به فرد بستگی داشته باشد یا شاید هم کار و رفتاری بی‌اهمیت باشد.

پس از مشاهدۀ بسیاری از رفتارها، ما با یک سؤال بنیادین مواجه می‌شویم: چرا این رفتار رخ داد؟

وقتی رفتاری می‌کنیم، یعنی وقتی مغزمان رفتار خاصی را تولید می‌کند، دلیلش جبری است که قبل از آن رفتار وجود داشته و خود آن نیز به علت جبری درست پیش از آن به وجود آمده است و این زنجیرۀ علت‌ ها به همین شکل ادامه دارد تا آخر.

رویکرد کتاب محتوم این است که نشان دهد این جبرگرایی چطور کار می‌کند. همچنین رابرت ساپولسکی در این کتاب بررسی می‌کند که عوامل زیست‌شناختی خارج از کنترل ما، در تعامل با محیط خارج از کنترل ما، چگونه از ما فردی را ساخته‌اند که هستیم.

کتاب محتوم می‌خواهد نشان بدهد وقتی آدم‌ها ادعا می‌کنند که برای رفتارشان «علتی وجود دارد که خودش علتی ندارد» و اسمش را “آزادی اراده” می‌گذارند، به این دلیل است که نتوانسته‌اند جبرگرایی را ببینند و علاوه‌براین، به‌خطا جنبه‌های غیرجبرگرایانۀ خاصی از جهان را عامل شخصیت، اخلاقیات و رفتار انسان تلقی می‌کنند.

دسته‌ها:

شناسنامه

فرمت محتوا
epub
حجم
19.۱۳ کیلوبایت
تعداد صفحات
456 صفحه
زمان تقریبی مطالعه
۱۵:۱۲:۰۰
نویسنده رابرت ام ساپولسکی
مترجمعباس سیدین
ناشرنشر نوین
زبان
فارسی
عنوان انگلیسی
Determined
تاریخ انتشار
۱۴۰۳/۰۵/۱۶
قیمت ارزی
10 دلار
قیمت چاپی
490,000 تومان
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
epub
۱۹.۱۳ کیلوبایت
۴۵۶ صفحه

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
5
از 5
براساس رأی 9 مخاطب
پربار 🌳 (6)
آموزنده 🦉 (4)
5
100 ٪
4
0 ٪
3
0 ٪
2
0 ٪
1
0 ٪
6 نفر این اثر را نقد کرده‌اند.
2
سخت‌خوان 💎

"در نتیجه اینکه آدم ها را برای اعمالشان از نظر اخلاقی مسئول بدانیم درست نیست" مقدمه کتاب رو خوندم با نظر نویسنده نه مخالفم نه موافق برای مثال اگر منه قاضی،هیئت منصفه... رای به اعدام یک نفر بدم آزادی اراده نداشتم نباید بخاطر تصمیمم قضاوت بشم. از طرفی دو نفردوقلو که در شرایط یکسانی رشد کردند و ژن های مشابهی دارن چطور انقدر از هم متفاوت اند که حتی از نوزادی هم رفتار های متفاوتی داشتند قضاوت کردن بخشی از آدمیزاده اما هر قضاوتی هم انسانی نیست اگر من کاری انجام می دم چون خدا اجازه میده اگر خدا نخواد عاملی رو تغییر میده که ممکنه اصلا متوجه نشم تا من کاری رو انجام ندم که به خیر و شر بودن کار هم ربطی نداره

5

کتاب پرباریه و خوندنش آدم رو به چالش می کشه. آدم دوست داره با نویسنده مخالفت کنه و بگه حالا اینجوریام که تو میگی نیست، ولی ته ته دلش می دونه که حق با نویسنده ست. همزمان یه جور حس ترس و حس تسکین ( relief ) میده به آدم.

5
پربار 🌳
آموزنده 🦉

این نویسنده واقعا خوبه و کتاباش خیلی درست حسابیه! الان سه تا کتابشو نشر نوین داره: 1) چرا گورخرها زخم معده نمی‌گیرند 2) رفتار 3) محتوم توصیه می‌کنم که حتما بخونید کتاباشو!

3

موصوع کتاب خیلی جالبه و مطالب چند فصل اول گیرا است اما به تدریج مطالب و حاشیه های زیادی مطرح میشود. نویسنده می‌توانست مطالب کتاب را در نصف حجم این کتاب بیان کند و خلاصه‌تر باشد.

1

نظریاتش خیلی مادی و کفر آمیزه

نمایش 1 نقد دیگر
4.2
(15)
پربار 🌳 (6)
٪70
135,000
40,500
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
محتوم
نگاه علم به زندگی بدون اراده آزاد
نشر نوین
4.2
(15)
پربار 🌳 (6)
٪70
135,000
40,500
تومان