0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
از بلخ تا قونیه

معرفی، خرید و دانلود کتاب صوتی از بلخ تا قونیه

(فصلنامه فرهنگی هنری نگاه آفتاب)
درباره از بلخ تا قونیه

مقاله‌ای تاریخی که سعی دارد جغرافیای فکری مولانا را ترسیم کند و ما را به ذهنیت درست و دقیقی از شرایط زمانه‌ او نزدیک کند زیرا تا زمانی که جغرافیای تاریخی آن زمان را به‌درستی نشناسیم، نمی‌توانیم به فهم درست و دقیقی از او و آثارش برسیم. مقاله «از بلخ تا قونیه» سفری است به سوی جهانی که مولانا تجربه کرده است. این مقاله را با صدای محمد امرایی بشنوید.


مولانا جلال‌الدین محمد بلخی در نظر خیلی‌ها، به دو منطقه جغرافیایی خراسان بزرگ و آسیای صغیر منسوب شده است. خراسان و به عبارت دقیق‌تر، بلخ، زادگاه و محل گذران دوران کودکی‌اش، و شهر روم و به خصوص قونیه مکانی که مولوی باقی زندگی‌اش را در آن گذرانده و افکار و نظرات و آثارش در آنجا شکل گرفته است. نباید فراموش کرد که آنچه بر زبان جاری می‌شود، ناشی از ذهنیت شکل‌گرفته در فضای فکری، فرهنگی، شرایط اجتماعی و سیاسی حاکم بر زمانه است که چهارچوب‌های اساسی خود را بر ذهنیت انسان به صورت خودآگاه یا ناخودآگاه تحمیل می‌کند. مولوی هم فرزند زمانه خودش بوده و آنچه محصول افکار اوست به صورت آثار ماندگار عرفانی و ادبی برجای مانده، از شرایط زمانه‌اش تاثیر پذیرفته و در عین حال بر فضای فکری و فرهنگی زمانه و آینده تاثیر گذاشته است. نتیجه این تاثیرات را می‌توان از بلخ تا قونیه دید و در این مقاله قرار است به تاریخ جغرافیایی و فکری زمانه مولانا بپردازیم و مختصات آن را بهتر بشناسیم.

مقاله تاریخی «از بلخ تا قونیه» را به قلم محمد محمودهاشمی و با صدای گیرای محمد امرایی می‌شوید. این مقاله، یکی از مقالات فصلنامه فرهنگی هنری «نگاه آفتاب» است که از مرزهای جغرافیایی گذر می‌کند و با سیاحتی رسانه‌ای از تاثیر مولانا بر دیگر مرزهای جغرافیایی می‌گوید.


در جایی از این مقاله، نویسنده که دکتری تاریخ ایران اسلامی دانشگاه شهید بهشتی دارد، می‌نویسد:

«پس از درگذشت مولانا فرزندش سلطان ولد، جانشین و خلیفه او در طریقت مولویه شد و راه مولانا را ادامه داد و بسیاری از آداب طریقت مولویه را گسترش داد و بر اهمیت مدفن مولانا و انجام مراسم خاص این طریقت افزود و در نشر افکار و آثار پدر کوشید. وی در پایداری این طریقت تلاش موثری کرد. آنچنان مقبره مولانا مورد توجه مریدان طریقت مولویه قرار گرفت که آن را کعبه‌العشاق نامیدند و قونیه به زیارتگاه پیروان این طریقت در آسیای صغیر تبدیل شد و قونیه از آن زمان به بعد با شخصیت مولانا، طریقت مولویه و مقبره او نزد مردمان پس از او شناخته می‌شود.»


فصلنامه فرهنگی هنری و عرفانی «نگاه آفتاب» به شخصیت مولانا جلال‌الدین محمد بلخی می‌پردازد. نوین کتاب گویا قصد دارد، در یک مجموعه‌‌ شنیداری، مقالاتی از فصلنامه فرهنگی هنری «نگاه آفتاب» را، با سردبیری سید هدایت جلیلی، امیر یوسفی و پژمان موسوی منتشر کند. در پاییز ۱۳۹۹، مقاله «از بلخ تا قونیه»، به قلم محمد محمودهاشمی، در شماره‌ اول این نشریه نوشته شده است. این مقاله را با صدای محمد امرایی می‌شنوید.

شناسنامه

فرمت محتوا
mp۳
حجم
30.۹۷ کیلوبایت
مدت زمان
۳۲:۵۸
نویسندهمحمد محمودهاشمی
راویمحمد امرایی
ناشرنوین کتاب
زبان
فارسی
تاریخ انتشار
۱۴۰۲/۰۹/۲۱
قیمت ارزی
2 دلار
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
mp۳
۳۰.۹۷ کیلوبایت
۳۲:۵۸

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
0
(بدون نظر)
28,000
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
از بلخ تا قونیه
از بلخ تا قونیه
(فصلنامه فرهنگی هنری نگاه آفتاب)
نوین کتاب
0
(بدون نظر)
28,000
تومان