0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
شهروندِ افتخاری

معرفی، خرید و دانلود کتاب شهروندِ افتخاری

نویسنده:
برایان فریل
درباره شهروندِ افتخاری

دنیای نمایشنامه‌ها پر از حرف‌های بسیار جالبی برای گفتن و شنیدن است. یکی از نمایشنامه‌های بسیار خوب قرن بیستم نمایشنامه شهروند افتخاری اثر برایان فریل است. این کتاب با عنوان اصلی the freedom of the city اولین‌بار در سال ۱۹۷۴ منتشر شد.

ماجرای این نمایشنامه در شهر دری در شمال ایرلند و در سال ۱۹۷۰ اتفاق می‌افتد. جایی که مشکلات زیادی در جریان بود و معترضان مدنی سعی می‌کنند برای حقوقشان بجنگند. داستان نمایشنامه درباره‌ی سه نفر است که در جریان راهپیمایی انجمن حقوق مدنی ایرلند شمالی به‌اشتباه وارد گیلدهال که سالن شهرداری دری است می‌شوند و پلیس این اقدام را به‌نوعی اشغال تلقی می‌کند و معترضین به دام می‌افتند. داستان نمایشنامه داستان این ساعت‌ها و کشته‌شدن آن‌ها به دست نیروهای امنیتی بریتانیا می‌شود. این نمایشنامه تصویری را به تصویر می‌کشد که شاید برای خیلی‌ها ناخوشایند باشد.

کتاب شهروند افتخاری در ایران هم منتشر شده و با استقبال علاقه‌مندان به نمایشنامه مواجه شده است. ناشر این کتاب انتشارات قطره است و یدالله آقا عباسی ترجمه‌ی آن را برعهده داشته است. نسخه‌ی الکترونیک این کتاب هم با همکاری فیدیبو در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است و درصورتی‌که به خواندن این نوع کتاب علاقه‌مندید می‌توانید آن را در همین صفحه از دسته‌بندی ادبیات فیدیبو دانلود کنید و روی دستگاه‌های الکترونیکی خود بخوانید.

 برایان فریل کیست؟

Brian Patrick Friel نویسنده‌ی اهل ایرلند شمالی است که در سال ۱۹۲۹ به دنیا آمد و در سال ۲۹۱۵ درگذشت. او را بیشتر از هر جیزی به‌خاطر نمایشنامه‌هایش می‌شناسند و همچنین بنیان‌گذار کمپانی تئاتر فیلد دی هم هست. از او به‌عنوان صدای جهانی ایرلند هم یاد شده است و کارهایش را با تنسی ویلیامز، آرتور میلر و بکت مقایسه می‌کنند.

او در طول بیش از نیم‌قرن فعالیت خود توانست بیش از بیست نمایشنامه‌ی مشهور به وجود بیاورد و با افراد زیادی از جمله سیموس هینی برنده‌ی نوبل ادبیات ۱۹۹۵ همکاری داشته است. او عضو آکادمی هنر و ادبیات آمریکا و انجمن سلطنتی ادبیات بریتانیا و همچنین آکادمی ادبیات ایرلند بود. او جوایز مهمی از جمله جایزه لارنس اولیویه را هم دریافت کرده است. کتاب فیلادلفیا من دارم می‌آم! اثر دیگری از اوست که در فیدیبو در دسترس است.


چرا باید کتاب شهروند افتخاری را خواند؟

کتاب شهروند افتخاری، در حقیقت نسخه‌ی مکتوب یک نمایشنامه‌ی بسیار ارزشمند است. نمایشنامه‌ای درباره‌ی حقوق مدنی و اتفاقاتی که برای معترضان می‌افتد. در این نمایشنامه از تصویری صحبت می‌شود که ممکن است به‌اشتباه ساخته شود و اینکه چگونه یک سوءتعبیر می‌تواند نتایج یک اعتراض هر چند مسالمت‌آمیز را تغییر دهد و باعث شود سرنوشت افراد مختلفی تغییر کند. این کتاب تلنگری است که به افراد زده می‌شود تا درک بهتری از جنبش‌های اجتماعی داشته باشند و البته چند ساعتی را در فضایی متفاوت به سر ببرند. نمایشنامه شهروند افتخاری برای تمام نوجوانان و بزرگسالان مناسب است و این اثر درام در میان دانش‌آموزان دبیرستان و کالج محبوبیت زیادی دارد.

در بخشی از کتاب شهروند افتخاری می‌خوانیم

اسم من فیلیپ اَلکساندر دادزه. من جامعه‌شناسم و حوزه‌ی مطالعاتی من فقر موروثی یا فرهنگ فقر یا دقیق‌تر بگم، خرده‌فرهنگ فقره. از اونجایی که من گاه‌به‌گاه از این اصطلاحات استفاده می‌کنم، اجازه بدین توضیح بدم که منظورم از اونا چیه. من از مردمی حرف می‌زنم که در پایین‌ترین مرتبه‌ی اجتماعی ـ اقتصادی هستن و به‌خصوص از شیوه‌ی ویژه‌ی زندگی اونا حرف می‌زنم، شیوه‌ای از زندگی که در گتوها و جمعیت‌های زاغه‌نشین سرتاسر مغرب‌زمین معموله و از نسلی به نسلی منتقل می‌شه. اولین چیزی که باید در مورد این فرهنگ یا شیوه‌ی زندگی گفت اینه که دو جنبه داره: یکی اینکه شیوه‌ایه که فقرا از طریق اون با وضعیت حاشیه‌ای خود در جامعه‌ی سرمایه‌داری کنار می‌آن، جامعه‌ای که طبقاتی و به‌شدت فردگراست، و دوم روش واکنششون علیه اون جامعه‌ست. به عبارت دیگه، این شیوه‌ایه که اونا برای کنار اومدن با نومیدی و استیصالی به کار می‌برن که تجربه می‌کنن، چون می‌دونن که هرگز در چارچوب ارزش‌ها و هدف‌های جامعه‌ی مسلط موفق نخواهند بود. وقتی این شیوه‌ی زندگی، این فرهنگ، پا به عرصه‌ی وجود گذاشت، از پدر و مادر به فرزندان و نوه‌ها منتقل می‌شه و به‌این‌ترتیب تداومش تضمین می‌شه. چون وقتی بچه‌ها شش یا هفت‌ساله می‌شن، معمولاً دیگه ارزشای اصلی و عقاید خرده‌فرهنگشونو پذیرفته‌ن.

پیشنهادهایی برای دوستداران کتاب شهروند افتخاری

شهروند افتخاری یک نمایشنامه‌ی جذاب و شناخته شده است که می‌توانید از خواندن آن لذت ببرید. اگر اهل خواندن نمایشنامه هستید کتاب‌های دیگری هم وجود دارد که برای شما نوشته شده‌اند. در ادامه تعدادی از این کتاب‌ها را معرفی می‌کنیم:

·      اتاق ورونیکا اثر آیرا لوین انتشارات بیدگل

·      مرگ فروشنده اثر آرتور میلر انتشارات قطره

·      باغ آلبالو اثر آنتوان چخوف انتشارات قطره


دسته‌ها:

شناسنامه

فرمت محتوا
epub
حجم
609.۳۴ کیلوبایت
تعداد صفحات
108 صفحه
زمان تقریبی مطالعه
۰۳:۳۶:۰۰
نویسندهبرایان فریل
مترجمیدالله آقاعباسی
ناشرنشر قطره
زبان
فارسی
عنوان انگلیسی
The Freedom of the City
تاریخ انتشار
۱۴۰۲/۰۲/۱۷
قیمت ارزی
5.۵ دلار
قیمت چاپی
80,000 تومان
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
epub
۶۰۹.۳۴ کیلوبایت
۱۰۸ صفحه

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
4
از 5
براساس رأی 1 مخاطب
5
ستاره
0 ٪
4
ستاره
100 ٪
3
ستاره
0 ٪
2
ستاره
0 ٪
1
ستاره
0 ٪
4
(1)
38,000
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
شهروندِ افتخاری
شهروندِ افتخاری
برایان فریل
نشر قطره
4
(1)
38,000
تومان