0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
سازندگان تئاتر مدرن

معرفی، خرید و دانلود کتاب سازندگان تئاتر مدرن

نویسنده:
رابرت لیچ
درباره سازندگان تئاتر مدرن

کتاب سازندگان تئاتر مدرن نوشته رابرت لیچ به بررسی زندگی افرادی می‌پردازد که نقش پر رنگی در تئاتر مدرن داشته و میراثی از خود بر جای گذاشته‌اند. از جمله این افراد می‌توان به کنستانتین استانیسلاوسکی، وسولد میرهولد، برتولت برشت، و آنتونن آرتو اشاره کرد که در این کتاب، زندگی و آثار آن‌ها با جزئیات دقیقی ارائه می‌شود. اگر به خواندن نمایشنامه‌های سراسر دنیا علاقه دارید، به دسته نمایشنامه فیدیبو سر بزنید. 

تاریخ مملو از جریان‌های هنری است که نقش مهمی در فرهنگ عامه ایفا می‌کنند. هنرمندان از طریق آثار و فن بیان خود، تغییرات مهمی در جامعه به وجود آورده و تفکر یا سبکی جدید را خلق می‌کنند. تئاتر مدرن همین بازنمایی هنری است که در آن از تکنیک‌های صحنه نگاری و بازیگری جدید برای جلب توجه بیشتر مخاطب استفاده می‌شود. در تئاتر مدرن، صحنه‌ها با توجه به بافت داستان به شکلی خلق می‌شوند تا مخاطب حس کند در آن اثر غرق شده است.

موضوع کتاب سازندگان تئاتر مدرن

کتاب سازندگان تئاتر مدرن غول‌های صحنه‌ قرن بیستم را به ما معرفی می‌کند. تئاتر مدرن شامل روشی جدید برای تولید اثر نمایشی همراه با فناوری‌های جدید بود که بین قرن نوزدهم و آغاز قرن بیستم ظهور کرد. در این سبک تئاتر تولید کنندگان یک اثر از طریق نور، جلوه‌های صوتی و سایر منابع لازم، به طبیعی‌تر شدن صحنه کمک کرده و آثاری دیدنی می‌سازند. علاوه بر آن با ظهور تئاتر مدرن، فیلمنامه نویسان توانستند آزادانه به موضوعات مختلف بپردازند، زیرا سانسور کاهش پیدا کرد.

تئاتر مدرن بخشی از سبک کلاسیک را حفظ کرده و در عین حال نشان دهنده یک تغییر کلی در تئاتر است. جهان تئاتر مدرن، خلق خود را عمدتا مدیون کسی است که امروزه به عنوان پدر تئاتر مدرن شناخته می‌شود؛ کنستانتین استانیسلاوسکی. کنستانتین استانیسلاوسکی نویسنده روسی است که با ورود به قرن بیستم این نوع بیان هنری را متحول کرد. استانیسلاوسکی اساساً به دنبال تبدیل تئاتر به اجراهایی بود که حصار بین اجراکنندگان و تماشاگران را شکسته و صرف نظر از طبقه اجتماعی، به همه افراد فرصت مشابهی برای دیدن و لمس یک اثر هنری بدهد.

در ابتدا ایده‌های نوآورانه کارگردان تئاتر روسی از نظر بازیگران حرفه‌ای غیر قابل قبول بود اما با گذشت زمان تئاتر مدرن، تایید آن‌ها و بقیه جامعه را به دست آورد. اگرچه تئاتر مدرن شیوه تولید و تفسیر هر داستان را بازسازی کرده و عناصر جدیدی به صحنه نگاری و شیوه بازیگری می‌افزاید اما این نکته نیز حائز اهمیت است که بسیاری از برجسته ترین آثار این سبک، اقتباسی از آثار بزرگ مربوط به دوره‌های قبل است. این کتاب در کنار اثرگذاری قابل توجه کنستانتین استانیسلاوسکی بر صحنه تئاتر، زندگی سایر افراد را نیز بازگو می‌کند تا بیشتر با زوایای مختلف این هنر آشنا شوید.

چرا باید کتاب سازندگان تئاتر مدرن را بخوانیم؟

کتاب سازندگان تئاتر مدرن نوشته رابرت لیچ برای همه علاقه‌مندان به تئاتر جذاب خواهد بود. تئاتر یکی از شاخه‌های هنر نمایشی است که آشنایی بیشتر با تغییرات آن، می‌تواند تاثیر زیادی بر درک فرد از تئاتر و سبک‌های مختلف آن داشته باشد. این کتاب توسط یکی از شناخته شده‌ترین تاریخ‌نویسان تئاتر نوشته شده و خواندن آن به همه دانشجویان رشته هنر و علاقه‌مندان به تئاتر توصیه می‌شود.

درباره نویسنده کتاب سازندگان تئاتر مدرن

رابرت لیچ نویسنده کتاب سازندگان تئاتر مدرن است که استاد ادبیات نمایشی در دانشگاه ادینبورگ اسکاتلند بوده و به عنوان کارگردان و نویسنده فعالیت می‌کند. از جمله آثار نوشته شده توسط ایشان می‌توان به تئاتر انقلابی (۱۹۹۴)، بـرگی از تاریخ تئاتر روسیه (۲۰۰۰) و مطالعات تئاتـر (۲۰۰۸) اشاره کرد.

در بخشی از کتاب کتاب سازندگان تئاتر مدرن می‌خوانیم

مسیرهای پیشروی این سازندگان تئاتر مدرن به‌ندرت باهم تلاقی پیدا می‌کنند. میرهولد و برشت، هر دو در سال ۱۹۳۵ در مسکو به تماشای اجرای خواننده‌ی اُپرای چینی، می لان ـ فنگ، نشستند، و مطلبی درباره‌ی آن نوشتند، اما معلوم نیست که یکدیگر را ملاقات کرده باشند. برشت در تور اروپایی تئاتر میرهولد در سال ۱۹۳۰ حضور به هم رساند، اما باز هم مستنداتی مبنی بر دیدار آن دو موجود نیست.

در واقع روشن است که برشت در طول دهه‌ی ۱۹۲۰ و پس از آن روند پیشرفت تئاتر انقلابی روسیه، که میرهولد یکی از سردمدارانش بود، را دنبال می‌کرده است. آن‌ها هیچ‌گاه باهم ارتباط برقرار نکردند، اما ارتباطات فراوانی میان دنیاهایشان به چشم می‌خورند. برای مثال، ادموند مِیزِل، هم‌زمان با ساختن موسیقی فیلم رزم‌ناو پوتمکین، برای یکی از شاگردان میرهولد، آیزنشتاین، مشغول ساختن موسیقی نمایش آدم آدمه برای برشت بود. و آسا لاکیس، برنارد ریچ، والتر بنیامین، اروین پیسکاتور، ویکتور اشلووسکی، و سرگئی ترتیاکوف با هر دو در ارتباط بودند.

پیشنهادی برای علاقه‌مندان کتاب سازندگان تئاتر مدرن

اگر از مطالعه کتاب سازندگان تئاتر مدرن لذت بردید، 4 کتاب زیر را به شما پیشنهاد می‌دهیم:

·      کتاب باغ آلبالو نوشته آنتوان چخوف

·      کتاب مکبث تراژدی در پنج پرده نوشته ویلیام شکسپیر

·      کتاب پزشک نازنین نوشته نیل سایمون

·      کتاب نمایشنامه ی شازده کوچولو نوشته آنتوان دو سنت اگزوپری


دسته‌ها:

شناسنامه

فرمت محتوا
epub
حجم
2.۵۰ مگابایت
تعداد صفحات
304 صفحه
زمان تقریبی مطالعه
۱۰:۰۸:۰۰
نویسندهرابرت لیچ
مترجمامیر شاکری
ناشرنشر قطره
زبان
فارسی
عنوان انگلیسی
Makers of Modern Theatre An introduction
تاریخ انتشار
۱۴۰۲/۰۱/۲۷
قیمت ارزی
7 دلار
قیمت چاپی
145,000 تومان
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
epub
۲.۵۰ مگابایت
۳۰۴ صفحه

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
0
(بدون نظر)
107,000
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
سازندگان تئاتر مدرن
سازندگان تئاتر مدرن
رابرت لیچ
نشر قطره
0
(بدون نظر)
107,000
تومان