0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
دفترهای سرافینو گوبیو فیلم بردار سینما

معرفی، خرید و دانلود کتاب دفترهای سرافینو گوبیو فیلم بردار سینما

ناشر:
نشر نو
درباره دفترهای سرافینو گوبیو فیلم بردار سینما

دفترهای سرافینو گوبیو فیلمبردار سینما رمانی انتقادی در عصر سرمایه‌داری است که وضعیت انسان و تبدیل‌شدنش به کالا را در این دوره بررسی می‌کند. رمان روایت فیلمبردار شرکت فیلمسازی  Kosmographاست که تمام وقایع مربوط به کسانی که در محیط خودکار می‌کنند را به‌صورت سالانه ثبت می‌کند.

نویسنده آشکارا خطری را که نوآوری‌های تکنولوژیکی در پی دارد محکوم می‌کند. لوییجی پیراندللو در عصر تعالی آینده‌پژوهی از انتشار رمانی جدلی و انتقادی علیه جامعه جدید ابایی ندارد. رمان حاضر از آرمان‌های نویسنده صحبت می‌کند و با بیگانگی مکانیکی مبارزه می‌کند. ساختار دفترچه‌ها، درحالی‌که پایان رمان قرن نوزدهم را نشان می‌دهد، راه را برای رمان جدید قرن بیستم هموار می‌کند. این رمان این فرصت را به ما می‌دهد تا موقعیت تاریخی و اجتماعی دهه دوم قرن بیستم، یعنی عصری که اثر در آن شکل‌گرفته است را بشناسیم؛ بنابراین ما این فرصت را داریم که ببینیم واقعیت ایتالیایی اوایل قرن بیستم احتمالاً چگونه بوده است. بااین‌حال، لوییجی پیراندللو یک رئالیست محض باقی نماند و به این ماده خاکستری زمینه روانی و فلسفی قابل‌توجهی داد.

کتاب دفترهای سرافینو گوبیو فیلمبردار سینما در دسته‌بندی کتاب‌های داستان و رمان قرار گرفته و انتشارات نسل نواندیش ترجمه‎ی فارسی کتاب را توسط اثمار موسوی نیا برای خوانندگان ایرانی فراهم آورده است.

معرفی نویسنده

لوییجی پیراندللو نویسنده ایتالیایی در 28 ژوئن 1867 متولد شد. او نمایشنامه‌نویس، رمان‌نویس، شاعر، و نویسنده داستان کوتاه ایتالیایی بود که بزرگ‌ترین آثار او نمایشنامه‌های بسیار مشهورش است. او در سال 1934 جایزه نوبل ادبیات را به‌خاطر قدرت جادویی‌اش در تبدیل تحلیل روان‌شناختی به تئاتر خوب دریافت کرد. مسخره‌های تراژیک پیراندلو اغلب به‌عنوان پیشروهای تئاتر ابزورد دیده می‌شود.

در 14 ژوئیه 1930، نسخه‌ای از نمایشنامه کوتاه او مردی با گل در دهان، اقتباس و تهیه‌کنندگی لنس سیوکینگ برای مخاطبان لندن اجرا شد. پیراندلو در سال 1929 نامزد آکادمیک ایتالیا شد و در سال 1934 جایزه نوبل ادبیات را پس از اینکه توسط گوگلیلمو مارکونی، عضو آکادمی سلطنتی ایتالیا نامزد شد، دریافت کرد.

برخی از کتاب‌های شناخته شده پیراندللو عبارتند از «مرحوم ماتیا پاسکال»، «کتاب شش شخصیت در جست‌وجوی نویسنده» ، « کتاب پنج نمایشنامه‌ی تک پرده‌ای» که به زبان فارسی ترجمه شده و در فیدیبو در دسترس است.

چرا باید کتاب دفترهای سرافینو گوبیو فیلمبردار سینما را بخوانیم؟

در سال‌هایی که مداخله‌گرایی و جنگ‌افروزی پیروز شد، لوییجی پیراندللو رمانی را منتشر کرد که انتقاد شدیدی را علیه جامعه صنعتی جدید، علیه مکانیسم ماشین‌ها آشکار کرد. مکانیزمی که برای او، عمیقاً بدبینانه، مترادف با بیگانگی، لغو گذشته و جایگزینی جهان طبیعی است. این دقیقاً سال‌هایی است که صنعت فیلم در آن توسعه می‌یابد و سال‌های انتشار عظیم آن است. سینما به‌عنوان سرگرمی انبوه برای پیراندلو چیزی بیش از یک داستان، یک بازی ترکیبی نخواهد بود.

در بخشی از کتاب دفترهای سرافینو گوبیو

من هم معتقدم که ارزش او بسیار بیشتر از یک حیوان است، اما نه به این دلیل. نارضایتی از تکرارِ همیشگی اعمال به چه‌کار بشر می‌آید؟ مسلماً، آن اعمال مهم و اساسی و اجتناب‌ناپذیر زندگی را او هم اگر دلش نمی‌خواهد بمیرد، باید مثل جانوران هر روز انجام دهد و تکرار کند. پوچ و توهم بودن اعمال دیگر هم که به شکلی تشویش‌آمیز بارهاوبارها دگرگون شده‌اند، مسلماً دیر یا زود بر او آشکار خواهد شد؛ همان پوچی و توهمی که ثمره آن امر زائدی است که انسان بر روی زمین نه فرجام و نه علتی برای آن می‌تواند متصور باشد و اما چه کسی به رفیقم، سیمونه پائو، گفته که حیوان آگاهی ندارد؟ حیوان به همه امور ضروری آگاهی دارد و هیچ‌چیز دیگر به خود مشغولش نمی‌دارد، ازآن‌رو که حیوان هیچ مازادی در درون خود ندارد. انسان که چنین مازادی را در درون خویش حمل می‌کند، درست به همین دلیل از آن برخوردار است؛ مسائل خاصی که مقدر شده بر روی زمین حل‌نشدنی باقی بمانند برایش تشویش و پریشانی به بار می‌آورند و برتری انسان درست در همین خلاصه می‌شود! چه‌بسا آن پریشانی نشانه و گواه حیاتی دیگر فراسوی حیات زمینی باشد (و امیدواریم که بیعانه‌ای برای حیات دیگر نباشد!) ولی وقتی امور زمینی این شکلی پیش می‌روند، پس کاملاً حق با من است که زمین بیشتر مناسب حیوانات است تا بشر.

پیشنهادهایی برای دوستداران کتاب

لوییجی پیراندللو این رمان را در دنیای نوپای سینما قرار می‌دهد. قهرمان داستان خود را در حال فیلم‌برداری صحنه‌ای دراماتیک می‌بیند که در آن واقعیت و داستان تداخل دارند و برای همیشه او را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.

مانند بسیاری دیگر از شخصیت‌های پیراندلی، سرافینو گوبیو نیز احساس بیگانگی انسان قرن بیستمی را تفسیر می‌کند، او خود را در حال تفکر در واقعیت بیرونی می‌بیند بدون اینکه بتواند در آن شرکت کند.

دسته‌ها:

شناسنامه

فرمت محتوا
epub
حجم
1.۷۶ مگابایت
تعداد صفحات
287 صفحه
زمان تقریبی مطالعه
۰۹:۳۴:۰۰
نویسندهلوییجی پیراندللو
مترجم اثمار موسوی نیا
ناشرنشر نو
زبان
فارسی
تاریخ انتشار
۱۴۰۱/۰۴/۲۲
قیمت ارزی
4 دلار
قیمت چاپی
58,000 تومان
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
epub
۱.۷۶ مگابایت
۲۸۷ صفحه

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
5
از 5
براساس رأی 3 مخاطب
5
ستاره
100 ٪
4
ستاره
0 ٪
3
ستاره
0 ٪
2
ستاره
0 ٪
1
ستاره
0 ٪
5
(3)
103,000
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
دفترهای سرافینو گوبیو فیلم بردار سینما
دفترهای سرافینو گوبیو فیلم بردار سینما
لوییجی پیراندللو
نشر نو
5
(3)
103,000
تومان