0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
لنین

معرفی، خرید و دانلود کتاب لنین

زندگی انقلابی سرخ
نویسنده:
رابرت سرویس
درباره لنین

انقلاب روسیه با نام لنین گره‌خورده است. او یک نظریه‌پرداز و در ادامه یک انقلابی مارکسیست است که زندگی پرفراز و نشیبی داشته است و توانست چیزی بسازد که دنیا را تغییر دارد. رابرت سرویس در کتاب لنین: ‌زندگی مبارز سرخ داستان زندگی او را روایت کرده است.

این کتاب با عنوان lenin: a biography سال ۲۰۰۰ از سوی انتشارات مک میلان منتشر شد و خیلی زود به زبان‌های مختلفی برگردانده شد. مارتین مالیا این کتاب را بهترین گزینه برای ارزیابی بنیان‌گذار بلشویسم دانست.

کتاب لنین که داستان زندگی این سیاستمدار است در سه بخش اصلی نوشته شده است. بخش اول کتاب یعنی برآمد عصیانگر بخشی است که درباره‌ی کودکی و نوجوانی او و شکل‌گیری ذهنیتش نوشته شده است. این دوران همان دورانی است که از او یک انقلابی می‌سازد.

بخش دوم کتاب لنین و حزب است. این بخش که از آغاز قرن بیستم شروع می‌شود همان بخشی است که او در آن مبارزات مختلفی را رقم می‌زند و مجبور به جابه‌جایی و مهاجرت هم می‌شود. این بخش در سال ۱۹۱۶ به پایان می‌رسد.

بخش آخر کتاب غصب قدرت نام دارد. جایی که لنین توانست انقلابش را به ثمر بنشاند و اتحاد جماهیر شوروی را شکل دهد. او همان مردی است که دانشمندان زیادی تلاش کرده‌اند جنازه‌اش را مومیایی کنند. کتاب لنین همانند شخصیت خودش درسی برای تاریخ است. اگر می‌خواهید بنیان‌گذار انقلاب شوروی را بشناسید این کتاب را بخوانید.

رابرت سرویس کیست؟

Robert service نویسنده و محقق بریتانیایی است که در سال ۱۹۴۷ به دنیا آمده است. او از آغاز به تاریخ روسیه علاقه‌مند بود و همین باعث شد در دوران لیسانس در کمبریج روسی و یونانی کلاسیک باد گرفتن. او بعدها به اسکس و لنینگراد رفت و سابقه‌ی تدریس در دانشگاه‌های اروپای شرقی را دارد. او تحقیقات زیادی روی زندگی لنین و تاریخ عمومی روسیه در قرن بیستم انجام داده است و کتاب‌های زیادی را در این حوزه منتشر کرده است. او تا سال ۲۰۱۳ به‌عنوان استاد تاریخ روسیه در دانشگاه آکسفورد شناخته می‌شد و موقعیت‌های مختلفی در این دانشگاه داشت. معروف‌ترین کتاب او لنین است و در ادامه در سال ۲۰۰۴ کتاب استالین و در سال ۲۰۰۹ کتاب تروتسکی را منتشر کرد. او تروتسکی را در کتاب به‌عنوان شهید بزرگوار معرفی کرده است. این کتاب برنده‌ی جایزه‌ی داف کوپر هم شده است.

چرا باید کتاب لنین را بخوانیم؟

لنین رهبر انقلاب بلشویکی شوروی است. انقلابی که بر پایه‌ی اندیشه‌های مارکس صورت گرفت و اتوپیایی را ترسیم کرد که بسیاری از مردم جهان به آن دل بستند و ناامید شدند. او مردی بود که توانست سرنوشت بخش بزرگی از مردم جهان را تغییر دهد و پایه‌گذار مکتبی شد که بعدها زندگی‌های زیادی را نابود کرد. برای شناخت بیشتر آنچه در جهان امروز می‌گذرد و درک بهتر از نقش سیاستمداران در دنیایی که برای زندگی در اختیارمان است خواندن این کتاب ضروری است. کتاب لنین درک بهتری از آنچه در انقلاب شوروی آنچه پس از آن اتفاق افتاد به خواننده می‌دهد. این کتاب را بیژن اشتری به فارسی برگردانده است و ناشر آن نشر ثالث است نسخه الکترونیک کتاب لنین در همین صفحه در دسته‌ی کتاب‌های علوم سیاسی در فیدیبو موجود است.

در بخشی از کتاب لنین می‌خوانیم

مسائل مربوط به گسترش و بقای انقلاب باعث ناراحتی لنین می‌شد. گرچه دیگر اعضای سوونارکوم {هیئت دولت شوروی} و کمیته مرکزی حرب بلشویک نیز درباره مسائل فوق می‌اندیشیدند، اما اغلب آن‌ها همه انرژی‌های خود را معطوف وظایف سازمانی و اداریشان کرده بودند. تنها تروتسکی بود که به‌اندازه لنین به مقولات مربوط به سیاست عمومی توجه نشان می‌داد. لنین به‌ویژه خوشش نمی‌آمد تروتسکی در این‌گونه امور تشریک‌مساعی کند، زیرا در برخی مواقع نظرات تروتسکی در مغایرت با نظرات خود وی قرار می‌گرفت. او ترجیح می‌داد خودش درباره این امور فکر کند و رفقایش را تشویق می‌کرد به کار اداره کمیساریهایشان مشغول باشند. بلشویک‌ها هیچ تجربه قبلی‌ای در زمینه مدیریت کلان نداشتند و بسیاری از آن‌ها از این بابت، شرمنده و معذب بودند. جواب لنین به این همکاران معذبش قاطع و روشن بود: «فکر می‌کنید در بین ما کسی هست که چنین تجربه‌ای داشته باشد؟»

بلشویک‌ها و جناح چپ انقلابیون سوسیالیست همچنان روحیه اتوپیایی و خیال‌پردازانه خود را حفظ کرده بودند که انقلاب سوسیالیستی اروپایی قریب‌الوقوع و تغییر شکل انقلابی روسیه سریع و آسان خواهد بود. تروتسکی همان قدر اهل عمل بود که هر رهبر بلشویک دیگری.

پیشنهادهایی برای علاقه‌مندان به کتاب لنین

کتاب لنین یک کتاب قوی در حوزه‌ی علوم سیاسی است که اطلاعات زیادی را در اختیار خواننده می‌گذارد و تصویر او را از اتفاقاتی که در انقلاب شوروی افتاده است کامل می‌کند. در ادامه به کتاب‌های دیگری که می‌توانید برای کامل کردن اطلاعاتتان درباره‌ی اینکه در جهان ما چه می‌گذرد بخوانید اشاره می‌کنیم:

دسته‌ها:

شناسنامه

فرمت محتوا
epub
حجم
7.۵۳ مگابایت
تعداد صفحات
696 صفحه
زمان تقریبی مطالعه
۲۳:۱۲:۰۰
نویسندهرابرت سرویس
مترجمبیژن اشتری
ناشرنشر ثالث
زبان
فارسی
عنوان انگلیسی
Lenin--a biograghy
تاریخ انتشار
۱۴۰۱/۰۴/۱۸
قیمت ارزی
5.۵ دلار
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
epub
۷.۵۳ مگابایت
۶۹۶ صفحه

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
4
از 5
براساس رأی 3 مخاطب
5
ستاره
33 ٪
4
ستاره
33 ٪
3
ستاره
33 ٪
2
ستاره
0 ٪
1
ستاره
0 ٪
1 نفر این اثر را نقد کرده‌اند.
3

کتاب منصفانه ای نبود و رفتارهای لنین براسال نظر و سلیقه نویسنده تفسیر شده بود، بعلاوه روی کارهای اشتباه لنین تاکید و پافشاری کرده بود. در مجموع جالب بود ولی به نظرم ارزش تعریفهایی که از این کتاب شنیده بودم را نداشت. حتی مترجم هم به قصد از کلمات با بار منفی در ترجمه استفاده کرده بود (مثل غصب قدرت توسط بلشویک یا برای آرامگاه مادر و خواهر لنین از واژه گور استفاده کرده بود ) که این مسئله انتخاب ترجمه چنین کتابی را توجیه میکنه.

4
(3)
55,000
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
لنین
لنین
زندگی انقلابی سرخ
نشر ثالث
4
(3)
55,000
تومان