0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
منتخب مکالمات

معرفی، خرید و دانلود کتاب منتخب مکالمات

نویسنده:
کنفوسیوس
درباره منتخب مکالمات

کتاب «منتخب مکالمات» گردآوری‌شده‌ی سخنان و آموزه‌های کنفوسیوس است. این حکیم چین باستان همواره خود را مصلح اجتماعی می‌نامید و دعوی سخن‌گفتن از سمت خدایان یا پیامبری یا آوردن دین نو نداشت. سخنان او همواره بر پایه‌ی اخلاق و آموزه‌های کهن چینی بوده است. او آموزه‌های مختلفی در زمینه‌های گوناگونی داشت، از خانواده و روابط زن و مرد گرفته تا حکمت‌های حکمرانی و شیوه‌های اداره‌ی امور شهر و کشور را در برمی‌گرفت. او از همان زمان تاکنون پیروان بسیاری داشته و آن‌ها آموزه‌های کنفوسیوس را به‌مثابه دین می‌پندارند. در برخی از آمارها، پیروان این حکیم را کنفوسیوسی نامیده و در شمار ادیان به‌حساب می‌آیند.

کتاب حاضر را حسین کاظم‌زاده ترجمه و تنظیم کرده است. مترجم پس از مطالعه و جست‌وجوی فراوان درباره‌ی کنفوسیوس و آموزه‌هایش به این نتیجه رسیده است که آنچه در این سخنان است جز فضائل اخلاقی و صلاح بشریت نیست؛ بنابراین کتاب حاضر را به زبان فارسی آماده کرده است. چاپ و نشر این کتاب را نشر ثالث برعهده داشته و چاپ نخست آن سال ۱۳۹۳ عرضه شده است. این کتاب تاکنون چند بار تجدید چاپ شده است. در فیدیبو نیز نسخه‌ی الکترونیکی کتاب را می‌توان از بخش فلسفه تهیه کرد.

درباره‌ی کنفوسیوس، فرزانه‌ی چین باستان

حکیم، آموزگار اندیشمند، نظریه‌پرداز سیاسی و سخنور بزرگ چین، با نام «کونگ فوزی» یا با نام مشهورتر یونانی‌اش «کنفوسیوس» شناخته می‌شود که به معنای استاد اعظم است. گمان می‌رود که او ۵۵۱ سال پیش از میلاد چشم به جهان گشود و سال ۴۷۹ پیش از میلاد از دنیا رفت. این حکیم چین باستان در استان لو و روستای تسو زیسته و گفته می‌شود نام وی  در بدو تولد کونگ -چیو بوده است.

این آموزگار اخلاق، در سه‌سالگی پدرش را از دست داد و سختی‌های زندگی‌اش آغاز شد. نوجوان بود که مادرش درگذشت و او تنها ماند. بااین‌حال از کودکی از مشغول مطالعه آداب‌ورسوم چینی بود. به همین دلیل، در هفده‌سالگی به خدمت یکی از اشراف استان لو در آمد که کسی را می‌خواست که آداب قربانی کردن را بداند. این نقطه‌ی تعالی این حکیم فرزانه بود؛ در نتیجه در میان بزرگان رشد یافت و به مقامات بالایی دست‌یافت. او توانست مشاغل سیاسی مهمی را به دست آورد و به شهرداری شهری در سن ۵۱ سالگی نیز دست‌یافت. ازآنجایی‌که به دنبال عدالت و صلح و آرمان‌شهر بود، علیه‌اش توطئه‌هایی شکل و مقاماتش خلع و تبعید شد. در نهایت به موطنش بازگشت و در ۷۲ سالگی درگذشت. او در تمام این سال‌ها با گفتار و منش خود شاگردان بسیاری تربیت کرد.

چرا با کتاب منتخب مکالمات را بخوانیم؟

کتاب حاضر، اثری با ارزش است که برای دریافت و خواندن حکمت‌ها و پندهای اخلاقی بسیار مناسب است.  هر خواننده بنابر فراخور و شهودی که نسبت به موضوعات دارد در می‌یابد که چه چیز برایش خوب است. این کتاب شبیه کتاب‌های اخلاقی رایج نیست که خواننده خسته و دلزده از پندهایی صرف و انتزاعی دلزده شود، بدون آنکه حسی بگیرد یا در فکر فرو برود؛ بلکه در خلال مکالماتی میان کنفوسیوس و شخصیت‌هایی مختلف ارزش‌های اجتماعی و اخلاقی مدنظر کنفوسیوس شکل می‌گیرد و بیان می‌شود. این روش می‌تواند باعث شود، ارزش‌های والایی که در کتاب آمده است در ذهن مخاطب به خوبی اثر بگذارد و او را به مطالعه‌ی بیشتر مشتاق کند.

در بخشی از کتاب منتخب مکالمات می‌خوانیم

کنفوسیوس نیز بدین مملکت شتافت و مشغول دنبال‌کردن تحقیقات و تدقیقات خود گشت. در این جا موسیقی قدیم را که در عهد خاقانان خاندان شون رواج و رونق داشت تتبع و تدقیق نمود. پس از دو سال اقامت در آن جا در نتیجه تحریکات و تهدیدات برخی از مردم نادان و بدمنش مجبور شد به شهر لو برگردد. در این جا انقلاب خاتمه‌یافته و در نتیجه سلطنت حکمران جدید، در مملکت لو در سال ۵۰۸ پیش از مسیح امن و آسایش برقرار شده بود.

حکمران جدید، کنفوسیوس را حاکم شهر «لو» ساخت و پس از مدت کمی دیوان کار و دیوان عدالت را به عهده او واگذار کرد، و چنان که در روایات نوشته شده، در زمانی که دیوان عدالت را به عهده داشت، دزدی‌های ایام قدیم به‌کلی نایاب شده بود، ازین رو کشور لو به‌سرعت تمام آباد گشت و شهرت بزرگی یافت و مقام و موقعیت کنفوسیوس نیز بالاتر و بزرگ‌تر گردید. ولی در همان حال دشمنی و رقابت خودپرستان و حسد رجال بدسرشت ممالک همسایه بر ضد کنفوسیوس روزبه‌روز زیادتر شد، چندان که حکمران مملکت تزی در همسایگی وسایل و حیله‌ها برانگیخت تا کنفوسیوس را که مؤسس حقیقی آبادی و ترقی لو شده بود به دام آورد و او را دستگیر سازد و از حکمران جدا کند.

سه پیشنهاد برای دوستداران کتاب منتخب مکالمات کنفوسیوس

اگر کتاب‌های فلسفی از این جنس را دوست دارید و کتاب حاضر از کنفوسیوس نیز برای شما دوست‌داشتنی بوده است یا فرهنگ و فلسفه‌ی چین باستانی برای شما جذابیت دارد، سه پیشنهاد زیر می‌تواند گزینه‌های مناسبی برای مطالعات بعدی شما باشد:

  • کتاب فرهنگ سنتی چین، اثر جانگ چی جی، با ترجمه از سوی علی محمد سابقی، انتشارات بین‌المللی الهدی
  • کتاب تأملات، منتسب به مارکوس اورلیوس، برگردان به فارسی به قلم عرفان ثابتی، منتشر شده از سوی گروه انتشاراتی ققنوس
  • کتاب تسلی‌بخشی‌های فلسفه، به قلم آلن دو باتن، ترجمه‌ی عرفان ثابتی، گروه انتشاراتی ققنوس.

 

 

دسته‌ها:

شناسنامه

فرمت محتوا
epub
حجم
1.۱۶ مگابایت
تعداد صفحات
230 صفحه
زمان تقریبی مطالعه
۰۷:۴۰:۰۰
نویسنده کنفوسیوس
مترجم حسین کاظم زاده
ناشرنشر ثالث
زبان
فارسی
عنوان انگلیسی
The analects
تاریخ انتشار
۱۴۰۱/۰۳/۰۱
قیمت ارزی
4 دلار
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
epub
۱.۱۶ مگابایت
۲۳۰ صفحه

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
2
از 5
براساس رأی 1 مخاطب
5
ستاره
0 ٪
4
ستاره
0 ٪
3
ستاره
0 ٪
2
ستاره
100 ٪
1
ستاره
0 ٪
2
(1)
115,000
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
منتخب مکالمات
منتخب مکالمات
کنفوسیوس
نشر ثالث
2
(1)
115,000
تومان