0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
دام نبوغ
٪50

معرفی، خرید و دانلود کتاب دام نبوغ

چرا آدم های باهوش حماقت می کنند و چگونه تصمیم های عاقلانه بگیریم؟
نویسنده:
دیوید رابسن
درباره دام نبوغ

افراد باهوشی را دیده‌اید که کارهای احمقانه انجام می‌دهند؟ می‌توان این اتفاق را افتادن در دام نبوغ دانست. گاهی افراد به‌خاطرداشتن اعتمادبه‌نفس بیش از اندازه یا قبول داشتن خودشان مرتکب اشتباهاتی می‌شوند یا تصمیماتی می‌گیرند که نامعقول است و موقعیت خودشان را به خطر می‌اندازد و دردسر ایجاد می‌کند. دیوید رابسن در کتاب «دام نبوغ، چرا آدم‌های باهوش حماقت می‌کنند و چگونه تصمیم‌های عاقلانه بگیریم؟» این موضوعات را بررسی کرده است.

کتاب «Intelligence Trap: Why Smart People Make Dumb Mistakes» کتابی است که در سال ۲۰۱۹ منتشر شد. این کتاب پس از انتشار توجه‌های زیادی را به خود جلب کرد و با کلماتی مانند بسیار مفید، جذاب و تحریک‌کننده توصیف شد.

دام نبوغ چیزهایی را بررسی می‌کند که ممکن است هوش بالا موجبات آن را فراهم کرده باشد. چیزهایی مانند فراموشی، کارهای احمقانه‌ی ناگهانی و استدلال‌های عجیب‌وغریب چیزهایی هستند که در این کتاب بررسی شده‌اند. این اثر به‌طورکلی از این می‌گوید که بااستعدادترین و باهوش‌ترین افراد و سازمان‌ها هم می‌توانند به‌شدت اشتباه کنند. کتاب درباره‌ی اینکه هوش واقعاً چیست، چگونه ممکن است استدلال را مختل کند و چیزهایی ازاین‌دست حرف می‌زند و در ادامه می‌گوید چگونه واقعاً می‌شود از این دام رها شد. او از مثال خرگوش و لاکپشت هم برای رساندن منظورش استفاده کرده است.

دیوید رابسن کیست؟

دیوید رابسون (David robson) نویسنده‌ی مشهور انگلیسی  است که برای رسانه‌های زیادی کار می‌کند. او به‌عنوان سردبیر در نیوساینتیست و BBC Future کارکرده است و در روزنامه‌هایی مانند واشنگتن پست، آتلانتیک و آبزرور هم می‌نویسد. او ساکن لندن است و به‌خاطر مقالات مهمش شناخته شده است. کتاب دام نبوغ از این نویسنده به فارسی هم برگردانده شده است. مرتضی امیرعباسی آن را به فارسی برگردانده است و ترجمان علوم‌انسانی آن را منتشر کرده است. نسخه الکترونیک این کتاب در دسته‌بندی روانشناسی در فیدیبو در دسترس است.

دلایلی برای خواند کتاب دام نبوغ

  • هوش را به معنای واقعی بشناسید. اینکه به چه کسی می‌گوییم باهوش، سؤال بسیار مهمی است. هوش انواع مختلفی دارد که هرکدامشان می‌توانند روی بخشی از مهارت‌های شما مؤثر باشند.
  • آشنایی با معایب هوش بالا، بیشتر افراد همیشه از باهوش بودن به‌عنوان یک مزیت برای بهتر و سریع‌تر پیش‌بردن کارها نام ‌می‌برند انواع دیوید رابسن از این می‌گوید که چگونه هوش بالا می‌تواند باعث بازماندن شما از یادگیری شود و پیشرفتتان را متوقف کند.
  • رهایی از دام نبوغ را یاد بگیرید. دام نبوغ از آن دسته کتاب‌هایی است که پس از طرح مسئله و جزئیات آن تلاش کرده است راه‌حل‌های کاربردی را در اختیار خوانندگانش بگذارد.

در بخشی از کتاب دام نبوغ می‌خوانیم

معیارهای سنجش اعتمادبه‌نفس را در نظر بگیرید. همان‌طور که شاهد بودیم، بیشتر غربی‌ها درباره‌ی توانایی‌های خود اغراق می‌کنند: برای نمونه ۹۴ درصد از اساتید آمریکایی خود را بالاتر از حد متوسط ارزیابی می‌کنند  و ۹۹ درصد از رانندگان اتومبیل فکر می‌کنند که دست‌فرمانشان بهتر از میانگین افراد است. با وجود این، مطالعات بی‌شماری در تلاش بوده‌اند تا نگرش‌هایی این چنینی را در میان مردمان چین، کره، سنگاپور، تایوان، مکزیک یا شیلی پیدا کنند. البته این بدان معنا نیست که همگی شهروندان این کشورها همواره در هر حالتی متفکر و خردمند باشند، بلکه به طور حتم چنین امری بستگی به زمینه‌ها دار، زیرا افراد به طور طبیعی روش‌های مختلفی را برای فکر به کار می‌برند و خصوصیات عمومی یک ملت ممکن است در گذر زمان دستخوش تغییر شود. طبق یکی از بررسی‌های اخیرگروسمت، فردگرایی در سراسر جهان رو به فزونی است، حتی در جوامعی که به طور سنتی نگرشی به هم وابسته‎تر از خود بروز می‌دهند. با وجود این، باید مثل آنچه در آسیاس شرقی و دیگر فرهنگ‌ها متداول است شهروندان غربی نیز دیدگاه واقع‌بینانه‌تری نسبت به توانایی‌های خود اتخاذ کنند، چرا که نتیجه آن کم‌رنگ‌شدن نقاط کور تعصب و افزایش قدرت استدلال آن‌هاست.

پیشنهادهایی برای دوستداران کتاب دام نبوغ

کتاب دام نبوغ یکی از آن کتاب‌هایی است که می‌تواند در مسیر رشد و توسعه‌ی فردی تأثیرگذار باشد. چیزهای زیادی در این کتاب گفته شده است که آن را برای افراد در گروه‌های سنی مختلف مناسب می‌کند. معلمان انگیزشی زیادی در سراسر دنیا تلاش کرده‌اند با نوشتن کتاب‌های انگیزشی به افراد کمک کنند. اگر از دام نبوغ لذت برده‌اید در ادامه تعدادی کتاب معرفی می‌کنیم که می‌توانند برای شما جالب باشند:

دسته‌ها:

شناسنامه

فرمت محتوا
epub
حجم
3.۰۸ مگابایت
تعداد صفحات
320 صفحه
زمان تقریبی مطالعه
۱۰:۴۰:۰۰
نویسندهدیوید رابسن
مترجممرتضی امیرعباسی
ناشرترجمان علوم انسانی
زبان
فارسی
عنوان انگلیسی
The Intelligence Trap
تاریخ انتشار
۱۴۰۱/۰۲/۲۸
قیمت ارزی
5 دلار
قیمت چاپی
89,000 تومان
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
epub
۳.۰۸ مگابایت
۳۲۰ صفحه

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
4.6
از 5
براساس رأی 10 مخاطب
5
ستاره
80 ٪
4
ستاره
0 ٪
3
ستاره
20 ٪
2
ستاره
0 ٪
1
ستاره
0 ٪
4 نفر این اثر را نقد کرده‌اند.
5

این کتاب نظر منک در مورد باهوش بودن تغییر داد من(شاید هم اکثر مردم جهان)فک می کردم که باهوش بودن مهم ترین چیزیه که یک فرد می تونه توی زندگی به دست آورده باشه چون خیلی از کارها رو با زحمت کمتری می تونه انجام بده ولی این کتاب نظرمو عوض که نه!!!کمی در تغییر راستای آن موثر بود(خیلی باکلاس حرف زدم🫥)

5

معرفی شده توسط دکتر مکری ولی این دلیل کافی نیست

5

کتاب خوب و مفیدی هست.ترجمه هم روان بود.من نسخه کاغذیش رو خوندم

5

عالی

4.6
(11)
89,000
٪50
44,500
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
دام نبوغ
٪50
دام نبوغ
چرا آدم های باهوش حماقت می کنند و چگونه تصمیم های عاقلانه بگیریم؟
ترجمان علوم انسانی
4.6
(11)
89,000
٪50
44,500
تومان