0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
مردن آسان تر از دوست داشتن است

معرفی، خرید و دانلود کتاب مردن آسان تر از دوست داشتن است

نویسنده:
احمد آلتان
ناشر:
نشر نو
درباره مردن آسان تر از دوست داشتن است

درهم‌آمیختگی عشق و مرگ در کتاب مردن آسان‌تر از دوست‌داشتن است خواندن این کتاب را برای هر خواننده‌ای بسیار جذاب و سرگرم‌کننده می‌کند. احمد آلتان نویسنده و روزنامه‌نگار مشهور اهل ترکیه در کتاب قسمتی از زندگی مردگان را به تصویر می‌کشد در آن درباره روابط عاشقانه‌ای که تابه‌حال برایشان اتفاق نیفتاده حرف می‌زنند. داستان کتاب روایت مردگانی است که در زمان حیات و حتی بعد از آن از ابراز عشق به معشوق و حتی بیانش برای خودشان هراس دارند. البته بخشی از این اتفاق به جهت فرهنگ اشتباهی که در زمانه‌شان حکم‌فرماست رخ‌داده و ناتوانی در بیان احساسات این‌چنینی به فرهنگ و اجتماعشان به طور مستقیم مربوط می‌شود. اواخر دوره عثمانی دوره‌ای پرآشوب در تاریخ ترکیه بود که انسان‌ها در آن مورد بدترین آسیب‌های اجتماعی و سیاسی قرار گرفتند. این رمان در واقع تصویر فلاکت‌بار از انسان‌های آن دوره را باتوجه‌به رویدادهای آن زمان برای مخاطب به تصویر می‌کشد.

کتاب مردن آسان‌تر از دوست‌داشتن است در دسته‌بندی کتاب‌های داستان و رمان قرار گرفته و با ترجمه علیرضا سیف‌الدینی و انتشارات نشر نو منتشر شده است.

معرفی نویسنده، احمد خسرو آلتان

احمد خسرو آلتان در ۲ مارس ۱۹۵۰ در آنکارا چشم به جهان گشود. او روزنامه‌نگار و نویسنده ترک است که تحصیلاتش در رشته اقتصاد است و بیش از بیست سال است به‌عنوان یک روزنامه‌نگار فعالیت کرده است و جوایز بسیاری را هم از آن خودکرده است. از میان آنها می‌توان به جوایز ادبیات کتاب‌فروشی آکادمی، جایزه اول در بخش «رمان»، جایزه ادبیات یونس نادی در بخش «رمان»، جایزه بین‌المللی هارانت دینک، جایزه انجمن ناشران ترکیه، جایزه آزادی اندیشه و بیان و جایزه آزادی فکر و بیان انجمن حقوق بشر استانبول Ayşe Nur Zarakolu اشاره کرد. اولین اثر ادبی‌ او در ۲۷سالگی نمایشنامه‌ای با دو شخصیت بود. آلتان سپس در سال ۱۹۸۲ رمانی با عنوان «هر چهارفصل، پاییز» را نوشت که با اقبال خوبی روبه‌‌رو شد. اما رمان دیگر او با نام «ردی بر آب» سرنوشت عجیبی پیدا کرد؛ این اثر پس از انتشار در صدر فهرست پرفروش‌ها قرار گرفت و در هفته اول به چاپ دوم رسید و در مدت سه ماه، ۹ بار و در مجموع در ۴۵ هزار نسخه تجدید چاپ شد. اما ۹ ماه بعد کتاب بر اساس حکمی که صادر شده بود، جمع‌آوری شد. محاکمه دو سال طول کشید و دست آخر دادگاه رأی به از‌بین‌بردن کتاب داد. اما سپس حکم تغییر کرد و بنا شد رمان پس از انجام تغییرات و اعمال سانسور دوباره منتشر شود.

از میان کتاب‌های احمد آلتان می‌توان به من هرگز جهان را دوباره نخواهم دید، مردن آسان‌تر از دوست‌داشتن است، مانند زخم شمشیر، چهارفصل پاییز، تاریخ خصوصی تنهایی، اثری از آب، تقلب، عشق در روزهای شورش و طولانی‌ترین شب اشاره کرد.

چرا باید کتاب مردن آسان‌تر از دوست‌داشتن است را بخوانیم؟

احمد آلتان در این کتاب، در کنار روایت زندگی، به یکی از دوره‌های تاریخی حساس ترکیه می‌پردازد که پیش‌ازاین به نام دولت عثمانی خوانده می‌شد. این دوره نیز داستان پایان کار دولت عثمانی است. دولت‌های بزرگ دنیا و مخالفان داخلی زوال امپراتوری سخت تلاش می‌کنند؛ اما این امپراطوری از درون به انحطاط خود نزدیک شده است و همین روزها، آغاز جنگ را خبر می‌دهد. جنگی که مانند تمام جنگ‌های دنیا، نتیجه‌ای جز فلاکت و تحقیر آدم‌ها ندارد و برای دولت‌ها نیز، جز تجزیه و نابودی، چیزی به بار نمی‌آورد.

آلتان با ترکیب این دو مبحث، داستانی را آفریده است که مخاطبش را همراه با خود، به دنیای دیگری می‌برد. دنیایی که هرچند در یک داستان رخ می‌دهد؛ اما همه ما حداقل یکبار آن را در درون خود تجربه کرده‌ایم.

در بخشی از کتاب مردن آسان‌تر از دوست‌داشتن است

عثمان در میان یک‌زمان خمیازه کش و سست و بی‌نظم، در چنبره یک مه زندگی می‌کرد، به حرف‌های مرده‌هایش گوش می‌داد، با آنها حرف می‌زد، غیبت می‌کرد و با سؤال‌های کنجکاوانه تلاش می‌کرد تا رازگشایی کند. هر سؤالی که به ذهنش می‌رسید، به‌عنوان مهم‌ترین سؤال زندگی‌اش جلوه می‌کرد، با باور به اینکه اگر جواب پرسش را پیدا کند راز زندگی‌اش را هم خواهد گشود به دنبال آن پرسش می‌رفت. مدتی قبل دریافته بود که نامه‌ای که راغب بیک به همراه خود می‌برد و بازش نکرده بود نه یک نامه بلکه سه نامه است. دل‌آرا خانم پشت‌سرهم سه نامه نوشته بود و برای هیچ‌کدام جوابی دریافت نکرده بود. راغب بیک همان‌طور از جبهه‌ای به جبهه دیگر رفته بود، آن نامه‌ها در جیب کتش پوسیده و زرد شده بود. در نظر راغب بیک که در عمرش به هیچ شیئی اهمیت نمی‌داد و به مال و ملک اعتنایی نمی‌کرد، این سه نامه باارزش‌ترین دارایی‌اش بود. عثمان از خودش می‌پرسید چه چیز نامه با‌ارزش‌ترین دارایی‌اش بود. نمی‌توانست بگوید محتویاتش، چون از موقعی که آن نامه‌ها را گرفته و در جیب بغل کتش گذاشته بود حتی یک‌بار هم پاکتشان را باز نکرده بود و از محتویات آنها خبر نداشت.

پیشنهادهایی برای دوستداران کتاب

مردن آسان‌تر از دوست‌داشتن است از آن دسته رمان‌هایی است که خواندنش برای هر انسان آزاداندیشی در این دوران که نویسنده روایت می‌کند قابل‌تأمل است. کتاب‌هایی مانند این کتاب که اطلاعات تاریخی و اجتماعی کشوری را به تصویر می‌کشند، برای مخاطبان بسیار خواندنی و جذاب است. کتاب‌های دیگری هم در این زمینه برای علاقه‌مندان وجود دارد که در ادامه به تعدادی از این کتاب‌ها اشاره می‌کنیم:

 

دسته‌ها:

شناسنامه

فرمت محتوا
epub
حجم
3.۳۷ مگابایت
تعداد صفحات
600 صفحه
زمان تقریبی مطالعه
۲۰:۰۰:۰۰
نویسندهاحمد آلتان
مترجم علیرضا سیف الدینی
ناشرنشر نو
زبان
فارسی
تاریخ انتشار
۱۴۰۱/۰۲/۱۸
قیمت ارزی
7 دلار
قیمت چاپی
400,000 تومان
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
epub
۳.۳۷ مگابایت
۶۰۰ صفحه

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
3.5
از 5
براساس رأی 2 مخاطب
5
ستاره
0 ٪
4
ستاره
50 ٪
3
ستاره
50 ٪
2
ستاره
0 ٪
1
ستاره
0 ٪
3.5
(2)
216,000
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
مردن آسان تر از دوست داشتن است
مردن آسان تر از دوست داشتن است
احمد آلتان
نشر نو
3.5
(2)
216,000
تومان