0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
خودسران

معرفی، خرید و دانلود کتاب خودسران

وقایع کلاغیه واقعه ی اول
نویسنده:
لم مارتینی
ناشر:
نشر نو
درباره خودسران

خودسران واقعه‌ی اول از سری «وقایع کلاغیه» است. در این سری کتاب به نام وقایع کلاغیه که سه­گانه­ای به نویسندگی کلم مارتینی است حرف‌های زیادی برای زندگی و زمانه‌ی امروز انسان‌ها از زبان کلاغ‌ها آمده است. کتاب خودسران به‌عنوان اولین کتاب این مجموعه، در سال 2004 منتشر شد و توانست جوایز معتبری در کانادا و آمریکا کسب کند. منبع الهام نویسنده برای نوشتن این مجموعه، دسته­های بزرگ کلاغ‌هایی بود که در زمان انتظارش برای بازگشت دخترش از مدرسه، می‌دید. مارتینی به زندگی جمعی و روحیه کلاغ­ها و همیاری آن­ها علاقه­مند شد و پس از سال‌ها نمایشنامه­نویسی برای اولین‌بار نوشتن رمان را شروع کرد.

داستان خودسران از فصل بهار و زمان مهاجرت کلاغ‌ها شروع می­شود. کلاغ‌ها آماده مهاجرت و گردهمایی در کنار «درخت گردهمایی» هستند؛ اما اتفاقاتی اتحاد آن­ها را تهدید می­کند. ماجرای گذر خاندان کلاغ‌ها از این اتفاقات و همچنین برف و سرمایی که پیش روی خود دارند در این کتاب روایت می­شود.

طاعون­زدگان و نجات­یافتگان کتاب­های دوم و سوم مجموعه وقایع کلاغیه هستند.

معرفی کلم مارتینی

کلم مارتینی (Martini Clem) نمایش­نامه‌نویس، فیلم­نامه­نویس و داستان­نویس اهل کانادا است. این نویسنده از کودکی به حیوانات و طبیعت­گردی و کتاب علاقه­مند بود و داستان‌نویسی را در دوران دبیرستان شروع کرد. او در سال 1980 تحصیل خود در رشته هنرهای زیبا گرایش نمایش­نامه­نویسی در دانشگاه کلگری را به اتمام رساند و در سال 1982 از مدرسه ملی تئاتر در رشته نمایش­نامه­نویسی فارغ‌التحصیل شد. مارتینی از پس از فراغت از درس در یک مرکز بازپروری به تدریس درمان و نمایش­نامه­نویسی مشغول شد. تأثیر پانزده سال تدریس در این مرکز در آثار مارتینی به چشم می‌آید. اکثر شخصیت­های نمایش­نامه­های او افرادی درگیر با مشکلات فردی و خانوادگی هستند که می‌کوشند حقیقت خود را کشف کنند. همچنین تعلق خاطر این نویسنده کانادایی به حیوانات در آثار نمایشی او نمایان است.

کتاب داروی تلخ یکی از تأثیرگذارترین کتاب‌های مارتینی است که خاطراتی مصور از شرح زندگی و مشکلات پزشکی و خانوادگی برادرهای دیگر او است. تصویرسازی این کتاب را نیز برادر مارتینی که سال‌های با بیماری شیزوفرنی درگیر بود، به عهده داشت.

چرا باید کتاب خودسران را بخوانیم؟

مترجم کتاب خودسران معتقد است کتاب­های وقایع کلاغیه کلیله­و­دمنه­های معاصر هستند. این رمان­ها حرف­هایی از زبان کلاغ­ها برای زندگی روزمره ما دارند که محدود به هیچ محدوده سن و جغرافیایی نیستند. روایت این کتاب از زندگی دسته­ای از کلاغ­ها مسحورکننده است و خواننده تا آخرین کلمات کتاب کنجکاو خواهد ماند. نثر زیبا و آهنگین کتاب و زاویه­دید خاص کلاغ‌ها نسبت به زندگی انسان­ها و ارتباطشان با سایر موجودات و حیوانات، باعث شده تصاویر زیبا و متفاوتی از زندگی و عادت‌های انسان­ها از دید کلاغ‌ها خلق شود.

هرچند داستان این کتاب در رده رمان­ نوجوانان دسته­بندی شده است؛ اما خواندن کتاب خودسران برای بزرگسالان هم خالی­از­لطف نیست. اگر علاقه­مند به خواندن کتاب­های رمان و داستان هستید، این کتاب را به شما پیشنهاد می‌کنیم. کتاب خودسران که توسط پژمان طهرانیان ترجمه و نشر نو آن را منتشر کرده است در دسته‌بندی داستان و رمان در فیدیبو قابل دانلود است.

در بخشی از کتاب خودسران می‌خوانیم

قدیم‌ها که کوچ می‌کردیم روز از پی روز می‌گذشت و نه آدمی می‌دیدی نه نشانی از آدم. حالا باید همیشه مراقب بود هرسال تعداد بی‌خانمان‌ها و خانه­نشین­ها بیشتر می­شود. کلاغ‌هایی که کوچ نمی‌کنند و از قوانین یا از راه‌ورسم قدیم پیروی نمی‌کنند و همان جایی می‌مانند که آدم­ها می‌مانند، همان چیزی را می‌خورند که آدم­ها می­خورند و از بسیاری جهات بیشتر به آدم‌ها­ شباهت دارند تا به کلاغ­ها. قوانین وضع شده­اند تا از ما محافظت کنند؛ اما این نسل در دورانی سر از تخم بیرون آورده که ظاهراً راه­های قانون­شکنی بی‌شمار است. هرسال کلاغ­های جوان بسیاری طرد می­شوند. همین سال گذشته، بیست کلاغ از خاندان کینار دوازده­تاشان فقط از خانواده‌ی کیمنا و هشت­تاشان از کورد و کوش. چه خواهد شد وقتی تعداد مطرودان از ماندگان بیشتر شود؟ اگر این‌چنین از هم بپاشیم و پراکنده شویم دیگر وحدت و یکپارچگی چه سودی دارد؟ ناگهان درونم موجی از اضطراب حس کردم.

پیشنهادهایی برای دوستداران کتاب خودسران

در کتاب خودسران شکستن قوانین قدیمی و همکاری تنها شانس کلاغ‌ها برای زنده ماندن است و روایت جذاب نویسنده از اتفاقاتی که برای خاندان کلاغ­ها­ می­افتد باعث می­شود نتوانید این کتاب را در نیمه رها کنید. اگر به خواندن رمان‌هایی با داستان متفاوت و نثری گیرا علاقه‌مند هستید کتاب­های زیر را نیز به شما پیشنهاد می­کنیم:

 

دسته‌ها:

شناسنامه

فرمت محتوا
epub
حجم
1.۳۳ مگابایت
تعداد صفحات
226 صفحه
زمان تقریبی مطالعه
۰۷:۳۲:۰۰
نویسندهلم مارتینی
مترجمپژمان طهرانیان
ناشرنشر نو
زبان
فارسی
تاریخ انتشار
۱۴۰۱/۰۲/۱۸
قیمت ارزی
2.۵ دلار
قیمت چاپی
17,000 تومان
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
epub
۱.۳۳ مگابایت
۲۲۶ صفحه

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
5
از 5
براساس رأی 1 مخاطب
5
ستاره
100 ٪
4
ستاره
0 ٪
3
ستاره
0 ٪
2
ستاره
0 ٪
1
ستاره
0 ٪
5
(1)
81,000
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
خودسران
خودسران
وقایع کلاغیه واقعه ی اول
نشر نو
5
(1)
81,000
تومان