0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
برایت چه اتفاقی افتاد؟
٪50

معرفی، خرید و دانلود کتاب برایت چه اتفاقی افتاد؟

گفت وگویی درباره تروما، تاب آوری و التیام
درباره برایت چه اتفاقی افتاد؟

بسیاری از افراد ممکن است در زندگی خود تروماهای دردناکی را تجربه کرده و تا آخر عمر، آثار آن را بر روان خود حس کنند. تروماهای دوران کودکی می‌توانند یکی از بدترین انواع دردهایی باشند که ما تجربه می‌کنیم. یکی از افرادی که با رنج‌های بسیاری در زندگی خود دست‌وپنجه نرم کرده، «اوپرا وینفری»، نویسنده کتاب «برایت چه اتفاقی افتاد» است. این نویسنده کتاب را در قالب گفت‌وگو با دکتر «بروس پری» نوشته و در آن به تروماهای مختلف و تجربیات مواجهه با آن‌ها پرداخته است. این اثر گفت‌وگویی در باب تروما، تاب‌آوری و التیام است که با خواندن آن می‌توانید با دردها و زخم‌های خود مواجهه نزدیک‌تری پیدا کنید و شیوه گذر از تروماها را یاد بگیرید.

برایت چه اتفاقی افتاد، مواجهه‌ای نزدیک با تروما و راه‌های درمان آن

کتاب برایت چه اتفاقی افتاد (What Happened to You) یکی از کتاب‌های سرشناس حوزه خودشناسی و روان‌شناسی است که در سال ۲۰۲۱ توسط اپرا وینفری، یکی از مشهورترین مجریان آمریکایی، منتشر شد. این کتاب درمانی است برای افرادی که در زندگی خود، تروما را تجربه کرده‌اند. وینفری به‌وسیله این کتاب با مخاطبان خود صحبت می‌کند و از تروماهایی که تجربه کرده است می‌گوید. او در دوران کودکی خود فرازونشیب‌های زیادی داشته است و زخم‌های آن دوران به شکل تروما در روانش باقی مانده‌اند.

او سعی می‌کنه آن‌چه که بر روانش گذشته را برای دیگران نیز بازگو کند. از طرفی این نویسنده ماهر، داستان افرادی را بازگو می‌کند که طی سال‌ها به برنامه‌های تلویزیونی او آمده‌اند. دکتر بروس پری یک سر دیگر این ماجراست. او یک روان‌درمانگر بالینی حاذق است که تجربیات خودش را در گفت‌وگو با نویسنده بیان می‌کند و آن‌ها را در اختیار خوانندگان قرار می‌دهد. بخشی از این تجربیات، به داستان افرادی برمی‌گردد که برای درمان به پری مراجعه کرده‌اند.

کتاب حاضر شما را با تروما و تاثیرات آن بر روان آشنا می‌کند. خواندن این کتاب می‌تواند دریچه ای را رو به شما بگشاید تا با رنج‌هایی که نمی‌دید آشنا شوید و بدانید در این دنیا تنها نیستید. افراد زیادی هستند که در زندگی‌شان تجربه‌های تلخی داشته‌اند و بعضی از آن‌ها با درمان توانسته‌اند زخم‌های خود را التیام بخشند. این کتاب از شما نمی‌پرسد مشکلت چیست، بلکه به عقب‌تر برمی‌گردد و می‌پرسد برایت چه اتفاقی افتاد؟! اینکه بدانیم حالِ بد ما نتیجه چه اتفاقی است، یعنی یک قدم رو به جلو! شناخت علت تروما، بخش مهمی از درمان است.

این اثر در قالب یک گفت‌وگوی صمیمانه است؛ ولی این موضوع لطمه‌ای به ساختار یک‌دست و انسجام کتاب وارد نکرده است. وینفری در هر فصل به یک موضوع درباره تروما می‌پردازد و شما را با شکل‌های مختلف تروما آشنا می‌کند. اگر به خواندن این کتاب علاقه‌مند شدید، کافی‌ست نسخه الکترونیکی آن را از همین صفحه فیدیبو خریداری کنید.

تروما چیست و چگونه می‌تواند آسیب‌زننده باشد؟

تروما را در تعریف می‌توان پاسخ‌هایی دانست که یک فرد در مواجهه با رویدادی آسیب‌زننده، از خود بروز می‌دهد.این پاسخ‌ها به شکل‌های مختلف بروز پیدا می‌کند. برای مثال ممکن است کودکی در دوران رشد، یکی از والدین خود را در اثر اتفاقی ناگوار از دست بدهد. این فرد ممکن است در بزرگسالی، در پاسخ به این تروما، علائمی مثل خشم، غم و انکار را از خود بروز دهد و در نهایت علائمی مثل اضطراب، کابوس،  پرخاشگری و... را تجربه کند. تروما اگر درمان نشود، به مسئله‌ای آزاردهنده تبدیل می‌شود و زندگی فرد را مختل می‌کند؛ به همین دلیل مهم است که از فرد آسیب‌دیده، به خوبی حمایت شود تا او به زندگی اجتماعی برگردد و دچار مشکلات حاد نشود. درمان این مشکل با روش‌های مختلف امکان‌پذیر است؛ اما به صبر و حوصله نیاز دارد.

انتشار کتاب برایت چه اتفاقی افتاد به فارسی

آثار خودشناسی و روان‌شناسی یکی از ژانرهای محبوب بین خواننده‌های ایرانی است. برایت چه اتفاقی افتاد توانست بالافاصله بعد از انتشار، مورد توجه کتاب‌خوان‌ها قرار بگیرد و به یکی از آثار دوست‌داشتنی تبدیل شود. نسخه اصلی این کتاب به زبان انگلیسی بوده و به چندین زبان زنده دنیا از جمله فارسی ترجمه شده است. این اثر را «مریم خطیبی» به فارسی برگردانده و نشر «شمعدونی» منتشر کرده و در اختیار علاقه‌مندان قرار داده است.

خواندن این کتاب چقدر زمان می‌برد؟

این اثر مجموعا ۲۷۲ صفحه دارد که در ۱۰ فصل گردآوری شده است. اگر تندخوان باشید می‌توانید این کتاب را در چهار یا پنج روز تمام کنید و با فرض خواندن روزی ۲۰ صفحه، کتاب در ۱۳ روز تمام می‌شود و می‌توانید به سراغ مطالعه کتاب‌های بعدی بروید.

چه کسانی از خواندن برایت چه اتفاقی افتاد لذت می‌برند؟

این کتاب یک راهنمای عالی برای افرادی است که یا در دوران کودکی یا در بزرگ‌سالی، اتفاقات ناگواری را تجربه کرده‌اند؛ اتفاقاتی مثل مرگ یکی از عزیزان، تصادف، طلاق، آزار جنسی یا جسمی و... . البته باید این را در نظر گرفت که تعریف اتفاق ناگوار از شخصی به شخص دیگر متفاوت است؛ به همین دلیل کتاب به‌صورت کلی درباره تروما صحبت می‌کند و سعی می‌کند به گونه‌ای به مسائل بپردازد که همه خوانندگان با آن ارتباط برقرار کنند.

در پشت جلد کتاب آمده است: «اگر مادر، پدر، همسر، یا کودکی دارید که تجربه تروماتیک داشته است، این کتاب برای شماست. اگر تاکنون برای توصیف خود یا عزیزان‌تان از برچسب‌هایی مانند مهرطلب، خودتخریب، اخلال‌گر، ستیزه‌جو، کسی که نمی‌تواند شغلش را نگه دارد، یا ناموفق در روابط استفاده کرده‌اید، این کتاب برای شماست. اگر می‌خواهید خودتان و دیگران را بهتر درک کنید نیز، این کتاب برای شماست.»

درباره نویسندگان کتاب

اپرا وینفری Oprah Gail Winfrey یکی از مجریان و نویسندگان موفق آمریکایی است که در سال ۱۹۵۴ متولد شد. او علاوه‌بر مجری‌گری، همیشه طرفدار برنامه‌های خیرخواهانه و انسان‌دوستانه است و در این راستا فعالیت‌های زیادی انجام داده. وینفری یکی از موفق‌ترین زنان کارآفرین در جهان است و با وجود زندگی سختی که داشته، با تلاش و پشتکار به موفقیت‌های زیادی دست پیدا کرده است. این نویسنده در حوزه‌های تهیه‌کنندگی و بازیگری نیز فعالیت دارد. وینفری ثروتمندترین آمریکایی-آفریقایی تبار قرن بیستم شناخته می‌شود و موفق به دریافت جایزه اسکار شده و کاندیدای جایزه گلدن گلوب و بفتا است.

بروس پری (Bruce Parry) یکی از روان‌شناسان و روان‌پزشکان مشهور انگلیسی و متولد سال ۱۹۶۹ است. او در سمت دکترای پزشکی، روان‌پزشک کودک و متخصص مغز و اعصاب، مدیر شبکه دنباله عصبی، عضو ارشد آکادمی ترومای کودک و استادیار روان‌پزشکی در دانشکده پزشکی دانشگاه نورث وسترن در شیکاگو مشغول به فعالیت است و به بیماران خود کمک می‌کند تا بتوانند اتفاقات تلخ را پشت سر بگذرانند.

در بخشی از کتاب می‌خوانیم

با ریش سفید مائوری از تپه‌ای با شیب ملایم پاین رفتیم. در بالای تپه، ساختمانی مستطیل شکل و زیبا قرار داشت. روی ستون‌های آن حکاکی‌های شگفت‌انگیزی دیده می‌شد. دروازه، ما را به منطقه‌ای محصور هدایت می‌کرد که مرکز زندگی جامعه مائوری بود. ساختمان محل اجتماعات آن‌ها، وارنوی، بود. ده‌ها نفر از اعضای جامعه به سمت ساختمان صف کشیدند. یکی از ریش‌سفیدها با چماقی دردست با صدای بلند مائوری حرف می‌زد و بعد از آن برگ درختی را جلوی من روی زمین گذاشت. زنی مسن شروع به آواز خواندن کرد. مراسم استقبال ما، په‌ویری، آغاز شده بود.

۲۵ سال پیش دکتر رابین فانکور متخصص اطفالی در نیوزیلند از من خواست که به آن‌جا بروم و درباره کارم در زمینه ترومای دوره رشد و مغز آموزش دهم. در مقابل من هم از او خواسته بودم قرار ملاقاتی با التیام‌دهندگان مائوری ترتیب دهد. سعی داشتم راجع‌به اقدامات التیام بخشی مردم بومی چیزهایی بیشتر بدانم. تروما هميشه بخشی از سفر انسان در این عالم بوده است و نیاکان ما آن را به خوبی می‌شناختند. مدتی را صرف گوش دادن و یادگیری از بزرگان و التیام دهندگان نخستین اقوام کانادا متیس، و بومیان آمریکا کرده بودم. عناصر مشترک روش‌های التیام را دیده بودم که مهم‌ترین آن ها، استفاده از ریتم و تأکید بر هماهنگی با طبیعت است. اما می‌دانستم هنوز چیزهایی زیاد مانده است که باید بدانم.

شناسنامه

فرمت محتوا
epub
حجم
2.۴۳ مگابایت
تعداد صفحات
272 صفحه
زمان تقریبی مطالعه
۰۹:۰۴:۰۰
نویسندهاپرا وینفری
نویسنده دومبروس پری
مترجممریم خطیبی
ناشرشمعدونی
زبان
فارسی
عنوان انگلیسی
What Happened to You?: Conversations on Trauma Resilience, and Healing,c۲۰۲۱
تاریخ انتشار
۱۴۰۱/۰۱/۰۸
قیمت ارزی
5 دلار
قیمت چاپی
70,000 تومان
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
epub
۲.۴۳ مگابایت
۲۷۲ صفحه

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
3.3
از 5
براساس رأی 6 مخاطب
آموزنده 🦉 (1)
خوش‌خوان 🪶 (1)
5
ستاره
50 ٪
4
ستاره
0 ٪
3
ستاره
0 ٪
2
ستاره
33 ٪
1
ستاره
16 ٪
3.6
(7)
پربار 🌳 (1)
35,000
٪50
17,500
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
برایت چه اتفاقی افتاد؟
٪50
برایت چه اتفاقی افتاد؟
گفت وگویی درباره تروما، تاب آوری و التیام
شمعدونی
3.6
(7)
پربار 🌳 (1)
35,000
٪50
17,500
تومان