0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
خاور نزدیک باستان

معرفی، خرید و دانلود کتاب صوتی خاور نزدیک باستان

درباره خاور نزدیک باستان

کتاب «خاور نزدیک باستان» اثری از «کلاریس سویشر» است. این کتاب نگاهی جامع و در عین حال اجمالی به شکل‌گیری تمدن‌ها و حکومت‌های مختلف در منطقه‌ی بین‌النهرین دارد. لحن کتاب و ترجمه‌ی آن بسیار روان و خوش‌خوان است. کتاب خاور نزدیک باستان با ترجمه‌ی «عسکر بهرامی» در سال 82 در انتشارات ققنوس منتشر شده و انتشارات آوانامه نسخه‌ی صوتی آن را با صدای «فرناز مرکباتی» منتشر کرده است.

در کتاب صوتی خاور نزدیک باستان چه می‌شنویم؟

فصل اول: نخستین کشتزارها، 6000 تا 5000 پیش از میلاد. این فصل درباره قبایل باستانی و پیدایش نخستین تمدن‌ها است. کشاورزان و شبانان، سامیان و ساکنان کوهستان سرسبز، ابداع کشاورزی، دره‌های دجله و فرات، آشفتگی در دین، شواهدی از آمیزش، و اشیای یافت شده از مناطق باستانی از موضوعات این فصل هستند.

فصل دوم: آبستنی، نخستین شهرها، 5000 تا 4500 پیش از میلاد. در این فصل جریان آرام رشد تمدن‌ها دنبال می‌شود. سال‌نمای کشاروزان، ایزدکده‌ی سومریان، پیدایش کاهنان، و پنج نقطه‌ی مهم باستان‌شناختی، مطالب این فصل هستند.

فصل سوم: شکوفایی، زندگی و پیشرفت در دولت‌شهرها، 4500 تا 2500 پیش از میلاد. این فصل درباره‌ی نوآوری جوامع و پیشرفت آن‌ها است. پیدایش دولت‌شهرها، فهرست شاهان سومری، زندگی خانوادگی سومری، سرمایه‌گذاری در ایجاد نوآوری، ساخت پرستشگاه، زیگورات، شواهدی از مقبره‌ها، و خط میخی، موضوعات این فصل هستند.

فصل چهارم: شکوفایی، دین و هنر سلسله‌های سومری، 4500 تا 2500 پیش از میلاد. این فصل درباره‌ی رشد و شکوفایی تفکر و هنر در میان سومریان است. باورهای دینی تازه، جهان و آفرینش آن، هنر سومر، ادبیات سومری، سوگواری‌های گیلگمش، حمله‌ی سارگُن، امثال و حکم سومری، و سلسله‌ی سوم اور، از موضوعات این فصل هستند.

فصل پنجم: جنگ‌های امپراتوری، 2500 تا 800 پیش از میلاد. رفاه و ثروت سومر آن‌قدر زیاد شد که رو به انحطاط گذاشت و جنگ‌های دویست ساله‌ای درگرفت. برافتادن اور، ویرانی اور، دوره‌ی ایسین-لارسا، جنگ قدرت شمال، حمورابی، قوانین حمورابی، نامه‌هایی از ماری، از موضوعات این فصل هستند.

فصل ششم: نفوذ و ستیز، بین‌النهرین و همسایگان‌اش، 1750 تا 800 پیش از میلاد. هم‌زمان با پیشرفت تمدن‌های مصر و سومر، قبایل و اقوام مختلفی هم در همین منطقه در حال شکل‌گیری بود. هیتیان، فنیقیان، سریانیان، کنعانیان، عبرانیان، آرامیان، ده فرمان، و اختلافات دینی موضوعات این فصل هستند.

فصل هفتم: امپراتوری جهانی آشوریان، 1600 تا 609 پیش از میلاد. با قدرت گرفتن آشوریان، بابل تا مرز مصر و بخشی از مصر به دست این حکومت می‌افتد. کاسیان، سوزاندن اور، نوآوری‌های کاسیان، شکست کاسیان، برآمدن آشور، پنج پادشاه مشهور آشور، برافتادن و میراث امپراتوری آشور، و کتابخانه‌های آشور موضوعات این فصل هستند.

فصل هشتم: پایان کار اور و بابل، 609 تا 331 پیش از میلاد. با شدت گرفتن لشکرکشی و کشورگشایی حکومت‌ها در منطقه، دولت‌مردان به کلی از اوضاع داخلی کشورها و وضعیت زندگی مردم غافل شدند. تا این که فرمانروایان کلدانی توانستند بار دیگر سنت‌های سومری-اکدی را زنده کنند. نبوکدنصر، احیای پرستشگاه‌ها و آیین‌ها، فروپاشی امپراتوری بابل نو، برآمدن پارس‌ها به رهبری کوروش، پادشاهی جدید در بابل، داریوش، خشایارشا، از موضوعات این فصل هستند.

فصل نهم: فتوحات یونانیان و پایان یک تمدن، 331 پیش از میلاد. سیاست‌های اداره و خراج‌گزاری شهر بابل در دوران داریوش اول و خشایارشا، بابل را به نابودی نزدیک می‌کند. حمله‌ی اسکندر به بابل و ایران، و مروری بر میراث سومریان به عنوان نخستین تمدن، از موضوعات این فصل هستند.

درباره کتاب صوتی خاور نزدیک باستان

خاور نزدیک باستان، در واقع همان خاورمیانه‌ی امروز است. قلب تپنده‌ی این منطقه با مرکزیت دو رود دجله و فرات، بین‌النهرین نامیده می‌شود که خاستگاه تمدن‌های بزرگی مانند سومریان، آشوریان و بابلیان بوده است. تا صد و پنجاه سال پیش باستان‌شناسان و پژوهشگران درباره‌ی سومریان چیزی نمی‌دانستند. آن‌ها در دهه‌ی 1840 میلای کاوش در بین‌النهرین را آغاز کردند و در جست‌وجوی نشانه‌های فرهنگ آشوری و بابل بودند و می‌کوشیدند شواهدی برای تاریخ مذکور در عهد عتیق، وکتاب مقدس یهودیان پیدا کنند. سرانجام با پیشرفت کاوش‌های باستان‌شناسی آن‌ها توانستند شواهدی پیدا کنند که تاریخ شکل‌گیری و پیشرفت و نابودی این تمدن‌ها در بین‌النهرین را نشان می‌داد.

نویسنده در این کتاب توانسته با استفاده از مدارک و منابع مستند تاریخی، مطالبی موثق و مفید در اختیار مخاطب بگذارد. نویسنده با تفکیک کردن تاریخ دقیق هر دوره از جریاناتی که در این مناطق اتفاق افتاده توانسته به درک بهتر حوادث تاریخی باستان کمک کند. او چندان در توصیف وقایع زیاده‌گویی نکرده و به نظر می‌رسد تا جای لازم فقط به بیان موضوعات و مسائل مهم پرداخته است. به همین دلیل شنیدن این کتاب برای کسانی که به دنبال شناخت ابتدایی تمدن‌های بین‌النهرین هستند، بسیار مفید خواهد بود. همچنین، این کتاب به دلیل ترجمه و خوانش روان، در کنار مطالب جالب، می‌تواند حتی برای نوجوانانی که به تاریخ علاقه دارند هم جذاب باشد.

در بخشی از کتاب صوتی خاور نزدیک باستان می‌شنویم

جوامع ساده، خیلی معمولی بودند. مردم از آن رو گروه تشکیل می‌دادند که می‌خواستند نیازهای اولیه‌شان نظیر امنیت، دارایی، قدرت، دوستی و معاشرت، و تفاهم را تامین کنند. جوامع نخستین در دسته‌هایی کوچک پرسه می‌زدند و دانه و ساقه‌ی گیاهان را گرد می‌آوردند و جانوران وحشی را شکار می‌کردند. مسکن‌شان غار، لباس‌شان پوست، و ابزارشان از سنگ بود. از کاوش‌های کل منطقه خاور نزدیک باستان شواهدی به دست آمده که نشان می‌دهند گروه‌های بسیاری از مردم، که روزگاری شکارگر و گردآورنده خوراکی‌های گیاهی بودند، به شکل جوامعی کشاورز و شبان مستقر شدند. به گفته ژرژ رو، باستان شناس فرانسوی، در نقطه ای زمانی انسان از صورت شکارچی سرگردان، که برای گذران زندگی به بخت و مهارت‌اش متکی است، در می‌آید و کشاورزی می‌شود پایبندِ قطعه زمینی کوچک که از آن غذایی کافی به دست می‌آورد. او به کمک خاک رُس برای خود خانه می‌سازد و ابزارهای جدیدی را برای انجام امور تازه‌اش ابداع می‌کند و با گوسفند و گاو، یک منبع دائمی و همواره در دسترس برای تامین شیر، گوشت، پشم، و پوست به دست می‌آورد. در همان حال، خواسته‌های اجتماعی او گسترش می‌یابند، زیرا مراقبت و دفاع از زمین نیاز به همکاری نزدیک دارد. احتمالا هر خانواده برای خودش مزرعه‌ای برپا می‌کند، به کاشت زمین‌اش می‌پردازد، گله‌ی خودش را در آن می‌چراند، و ابزارهای خویش را می‌سازد؛ ولی چند خانواده گرد هم می‌آیند و یک آبادی کوچک تشکیل می‌دهند که نطفه‌ی یک سازمان اجتماعی می‌شود. 

دسته‌ها:

شناسنامه

فرمت محتوا
mp۳
حجم
295.۸۵ مگابایت
مدت زمان
۰۵:۲۰:۵۱
نویسندهکلاریس سویشر
مترجمعسکر بهرامی
راویفرناز مرکباتی
ناشرآوانامه
زبان
فارسی
تاریخ انتشار
۱۳۹۸/۱۰/۱۵
قیمت ارزی
7 دلار
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
mp۳
۲۹۵.۸۵ مگابایت
۰۵:۲۰:۵۱

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
4.2
از 5
براساس رأی 5 مخاطب
5
ستاره
20 ٪
4
ستاره
80 ٪
3
ستاره
0 ٪
2
ستاره
0 ٪
1
ستاره
0 ٪
2 نفر این اثر را نقد کرده‌اند.
4

تاریخ شکل گیری تمدن از دولت شهرهای سومر باستان و امپراتوری اشور و کلده و بابل و هیتی و ... رو به طور اجمالی تبیبن میکند . فرهنگ و تمدن بین نهرین و خاور نزدیک باستان بر تمدنهای بعد از خود تاثیر زیادی گذاشته ست از اختراع خط و نوشتار تا حماسه گیلگمش و... صدای راوی گیرا وجذاب و عالیست.

5

اگر به تاریخ علاقه مند هستید حتما توصیه می‌کنم. در رابطه با تاریخ سومر و بابل هست. روان و گیرا. اول که نمونه رو گوش دادم، از طرز خواندن خوشم نیومد، انگار کمی لرزش در صداشون دارند. ولی فقط همون چند دقیقه اول این شکل بود. در واقع بعدا خیلی هم خوب شد.

4.2
(5)
70,000
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو
خاور نزدیک باستان
خاور نزدیک باستان
مجموعه تاریخ ۲۲

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
خاور نزدیک باستان
خاور نزدیک باستان
کلاریس سویشر
آوانامه
4.2
(5)
70,000
تومان