0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
آتش بازی
٪50

معرفی، خرید و دانلود کتاب آتش بازی

نویسنده:
ریچارد فورد
درباره آتش بازی

«بهتر از به زندگی‌ات با چشم باز و با وضوح نگاه کنی. نگاه با چشم باز بهتر است از نگاه با چشم امید، یا چشم ایمان یا هرچشم دیگری. چیزی را انکار نکن!» این‌ها جملات نویسنده‌ای است که منتقدان او را همردیف رئالیست‎‌هایی چون فرانک اوکانر و شروود اندرسن می‌دانند. نویسنده‌ای که طبقات جامعه را به زیبایی به تصویر می‌کشد و روایت روابط انسانی را خوب بلد است. ریچارد فورد در مجموعه داستان آتش‌بازی قصه‌ی آدم‌ها را گفته است. قصه‌ی آدم‌هایی که اغلب جامانده‌ای در گذشته‌شان دارند.

‌درباره‌ی کتاب آتش بازی اثر ریچارد فورد

مجموعه داستان آتش‌بازی گزده‌ای از مجموعه داستان راک اسپرینگز است که اولین بار سال 1987 منتشر شد. این کتاب اولین مجموعه داستان ریچارد فورد بود. بیشتر داستان‌های این مجموعه درباره‌ی پدران و مادرانی است که روزگارشان پیچ‌های عجیبی خورده است و این حال و احوال بر روزگار فرزندانشان هم تاثیر گذاشته است. در داستان‌ها بازگشت به عقب‌های زیادی وجود دارد و فورد با بازگویی خاطرات از زبان روایان داستان‌ها تلاش می‌کند اثر آنچه در گذشته اتفاق افتاده را در آینده نشان دهد. آدم‌های این داستان‌ها عمدتا از نظر روحی تنهایند آدم‌هایی دور افتاده که حسرت گذشته از زندگی‌شان بیرون نمی‌رود و زندگی امروزشان را عمیقا عوض کرده است. بیشتر این آدم‌ها به تلنگری وابسته‌اند و زندگی برایشان گزینه‌های زیادی برجای نگذاشته است. دنیای معمولی و عجیبی که ریچارد فورد آفریده است پر از آدم‌های معمولی‌ای است که اثرات غیر معمولی‌ای بر زندگی هم می‌گذارند.

کتاب آتش‌بازی مجموعه‌ای از چند داستان است که عناوین آن‌ها به شرح زیر است:

راک اسپرینگز

گریت فالز

دلداه‌ها

بچه‌ها امپراطوری

مردن از سرما

خوشبین‌ها

آتشبازی

کمونیست

‌‌در بخشی از کتاب آتش بازی می‌خوانیم

سیمز و زنش مارج سوار قطار بودند و داشتند از خانه‌شان در اسیوکن به سمت ماینات می‌رفتند. ساعت پنج شیفت مارج تمام‌شده بود و از اسپوکن راه افتاده بودند. حالا ساعت از نه گذشته بود و بیرون، پشت پنجره، جز سیاهی مطلق چیزی به چشم نمی‌آمد. سیمز کوپه‌ی دربست گرفته بود. مارج گفته بود تا قبل از ساعت نه می‌رود در کوپه بخوابد. اما هنوز نرفته بود. کمی قبل، سیمز را ترغیب کرده بود چیزی باهم بنوشند.

مارج، همچنان که خودکار را لای انگشت‌هایش می‌چرخاند. گفت:«از چه جور مرگی بیش‌تر از همه بدت می‌آد؟» سرش را کرده بود توی مجله‌ی جدولی که روی صندلی جامانده بود. سخت‌ترین جدول را حل کرده و بعد رفته بود سراغ تست صفحه‌ی بعد که برای پیش‌بینی تعداد سال‌های عمر افراد طراحی‌شده بود. باید به چند سوال معین پاسخ می‌دادی و بنا بر امتیازهایی که می‌گرفتی، مدت عمرت به دست می‌آمد. مارج می‌خواست ببیند خودش بیش‌تر زنده می‌ماند یا سیمز. به سیمز گفت:«اين تست واقعاً روشنگره. البته مطمئنم خودت قبلاً بهش فکر کرده‌ای. خوب می‌شناسمت.»و به او لبخند زد.

سیمز گفت:«این که از فرط ملال بمیرم.» بعد به سیاهی یکدست مونتانا چشم دوخت که هیچ‌چیز در آن پیدا نبود. نه نوری، نه جنبشی. قبلا هیچ‌وقت به آنجا نیامده بود.

مارج گفت:«خب. جوابی که دادی می شه گزینه‌ی ث خوبه. ده امتیاز داره. من هم ده امتیاز دارم چون گزینه‌ی هیچ‌کدام رو انتخاب کردم.»شماره‌ای را یادداشت کرد و ادامه داد:«به اين می‌گن یه تست روانشناختی درست و حسابی. اگه همه‌ی جواب‌هات ث باشه، تا ابد زنده می مونی.»

سیمز جواب داد:«اصلاًدوست ندارم این‌طوری بشه.»

جلو آن واگن که کار کافه را می‌کرد، چند نظامی یونیفرم پوش هیاهوی زیادی به ره انداخته بودند. ورق بر می‌زدند. در قوطی‌های آبجو را باز می‌کردند. روی صندلی‌هایشان خم می‌شدند و بلندبلند باهم حرف می‌زدند و می‌خندیدند.

هرازگاه صدای قاه‌قاه خنده بلند می‌شد و یکی از نظامی‌ها برمی‌گشت و نیشخند زنان به ته واگن نگاه می‌کرد. سیمز دید دو نفر از سربازها زن‌اند و بیش‌تر این بساط برای این است که آن دو را بخندانند تا شاید فرصتی فراهم شود و به وصال یکی‌شان برسند.

مارج جرعه‌ای از لیوانش خورد و مجله را زیر چراغ پرنور جابه‌جا کرد.«خب عزیزم. ترجیح می‌دی توی کشوری زندگی کنی که آمار خودکشی توش زیاده یا توی کشوری که آمار جنایتش بالاست؟ چه سوال مسخره‌ای؛ نه؟»

‌درباره‌ی ریچارد فورد نویسنده‌ی کتاب آتش بازی

ریچارد فورد نویسنده‌ی آمریکایی قرن بیستم سال 1944 در ایالت می‌سی‌سی‌پی به دنیا آمد. او از سن کم به نوشتن علاقه داشت و روزنامه‌نگاری یکی از مشاغلی بود که در زندگی‌اش به آن مشغول بود. او روزنامه‌نگار ورزشی بود و بعدها رمان ورزشی نویس را با الهام از این رمان نوشت. رمانی که با استقبال بسیار خوبی مواجه شد و یکی از نامزدهای جایزه‌‎ی قلم فاکنر بود.

ریچارد فورد در طی سال‌های فعالیتش داستان‌های مختلفی نوشت و توانست جوایز ادبی زیادی را به دست آورد. جایزه‌ی پولیتزر، کمک هزینه‌ی تحصیلی گوگنهایم و جایزه‌ی قلم فاکنر بخشی از جایزه‌هایی است که او به دست آورده است. ریچارد فورد عضو انجمن نویسندگان آمرکا است. منتقدان او را یکی از آفرینندگان جریان ادبی «رئالیسم کثیف» می‌دانند.

آثار زیادی از ریچارد فورد به جا مانده است که از میان آن‌‎ها می‌توانبه کتاب‌های «تکه‌ای از قلب من»، «آخرین خوش‌شانسی»، «حیوانات وحشی» و «روز استقلال» اشاره کرد. مجموعه داستان «زنان بدون مردان» نیز یکی دیگر از آثار برجسته‌ی اوست.

ترجمه‌ی کتاب آتش بازی به فارسی

امیرمهدی حقیقت یکی از مترجمان پرکار کشورمان سال 97 این مجموعه داستان‌ها را به فارسی برگرداند. او مقدمه‌ی مفصلی هم درباره‌ی ریچارد فورد و مجموعه داستانش به کتاب افزوده است که دیدگاه مناسبی به خواننده می‌دهد. او همچنین از دیدارش در سال 2012 با ریچارد فورد گفته است و دیدگاه‌های این نویسنده در ارتباط با داستان‌نویسی را تشریح کرده است. در بخشی از مقدمه‌ی حقیقت آمده است: «ریچارد فورد گفت توافقی ناگفته میان خواننده و نویسنده هست که براساس آن از نویسنده انتظار می‌رود به او جهانی بدهد. به گفته‌ی او، کار هنر این است که با جعل واقعیت نشان بدهد لحظه‌ها چه ارزشی دارند.»

انتشارات ماهی کتاب آتش بازی را با ترجمه‌ی امیرمهدی حقیقت عرضه کرده و در اختیار علاقه‌مندان قرارداده است.

چرا باید کتاب آتش بازی را خواند؟

مجموعه داستان‌های کتاب آتش‌بازی داستان روابط است. داستان‌هایی ساده و بدون پیچیدگی‌ها عجیب و غریب که تنها آدم‌ها را روایت می‌کند. آدم‌ها با خصوصیات منحصربه فردشان، دغدغه‌هایشان، سختی‌ها و اسانی‌هایشان و همه‌ی چیزی که هستند. ریچارد فورد سعی کرده است آدم‌ها را به تصویر بکشد و در موقعیت‌های انتخاب قرار دهد. موقعیت‌هایی که خواننده باید آن‌ها را قضاوت کند و درباره‌ی ادم‌های داستان‌های فورد این کار بسیار سختی خواهد بود. این کتاب را باید خواند و درباره‌ی موقعیت‌هایش فکر کرد موقعیت‌هایی که واقعی‌اند و شاید در زندگی روزمره بی‌تفاوت از آن‌ها عبور می‌کنیم. اگر به داستان آدم‌ها علاقه‌مندید و دلتان می‌خواهد از دو مثل یک سریال روند زندگی آدم‌ها را تماشا کنید آتش بازی مجموعه داستان جذابی است که هرکدام از داستان‌هایش را می‌توان در اتوبوس و مترو و سالن‌ها انتظار خواند و گذر زمان را از یاد برد.

کتاب آتش بازی در دسته‌ی کتاب‌های داستان کوتاه قرار دارد.

کتاب آتش بازی مناسب برای گروه سنی بزرگ‌سال است.

تعداد صفحات نسخه‌ی چاپی کتاب 256 صفحه است که با مطالعه‌ی روزانه 20 دقیقه می‌توانید این کتاب را در 12 روز بخوانید.

کتاب آتش بازی جزو کتاب‌های حجیم و بلند با موضوع داستان کوتاه است. این کتاب برای افرادی که وقت بیشتری برای مطالعه دارند و می‌خواهند در زمینه‌ی  داستان کوتاه زمان بیشتری را به مطالعه اختصاص داهند انتخاب مناسبی است.

آن‌چه در بالا خواندید بررسی و نقد کتاب آتش بازی اثر ریچارد فورد بود.خرید و دانلود این اثر در همین صفحه امکان‌پذیر است. برای مطالعه‌ی دیگر کتاب‌ها در زمینه‌ی داستان کوتاه می‌توانید به قسمت دسته‌بندی کتاب‌ها مراجعه و کتاب‌های این موضوع را یکجا مشاهده کنید.

 

شناسنامه

فرمت محتوا
epub
حجم
1.۸۱ مگابایت
تعداد صفحات
256 صفحه
زمان تقریبی مطالعه
۰۸:۳۲:۰۰
نویسندهریچارد فورد
مترجمامیرمهدی حقیقت
مترجم دوم امیر مهدی حقیقت
ناشرنشر ماهی
زبان
فارسی
عنوان انگلیسی
Roch Springs
تاریخ انتشار
۱۳۹۷/۱۱/۰۷
قیمت ارزی
4 دلار
قیمت چاپی
28,000 تومان
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
epub
۱.۸۱ مگابایت
۲۵۶ صفحه

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
4.3
از 5
براساس رأی 18 مخاطب
5
ستاره
55 ٪
4
ستاره
22 ٪
3
ستاره
16 ٪
2
ستاره
5 ٪
1
ستاره
0 ٪
8 نفر این اثر را نقد کرده‌اند.
5

فوق العاده است سبک نویسنده، طوریکه لحظات رو در داستان بازسازی و زنده و حقیقی میکنه... و دیالوگ ها که خیلی خاصه... سبک زندگی‌های آدم‌های داستان کاملا آمریکایی طوره و برای من جالب نیست، اما توان و قدرت نویسنده در ساختن لحظات در کتابش عالیه

4

داستان های جذاب با مضامین قوی که خیلی هوشمندانه در داستان ها پرداخت شده شخصیت ها و داستان های به یاد ماندنی نقد رویای آمریکایی

5

خوندن این کتاب رو اسدالله امرایی در مصاحبه با همشهری پیشنهاد کرد.

4

شروع داستان ها برای افرادی که می نویسن می تونه اموزنده باشه

5

هم ترجمه خوبه هم تمااااام داستانا حتماً بخونیدش

5

چندتا داستانه که خیلی قشنگ نوشته شده جالب بود??

3

داستان عالی. ایده عالی. ترجمه افتضاح...

5

ار خلاصه ش معلومه که جالبه

4.1
(19)
50,000
٪50
25,000
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
آتش بازی
٪50
آتش بازی
ریچارد فورد
نشر ماهی
4.1
(19)
50,000
٪50
25,000
تومان