0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
تیکو براهه
٪30

معرفی، خرید و دانلود کتاب صوتی تیکو براهه

نویسنده:
دان ناردو
درباره تیکو براهه

کتاب صوتی «تیکو براهه» کتابی جذاب و شنیدنی اثر «دان ناردو» است. ناردو در این کتاب زندگی تیکو براهه، ستاره‌شناس بزرگ دانمارکی‌، را از کودکی تا پایان زندگی روایت می‌کند. لحن این کتاب ژورنالیستی است، اما داستان زندگی پرفراز و نشیب و واقعی تیکو، باعث جذابیت این کتاب شده و آن را از حال و هوای یک بیوگرافی ساده، دور کرده است. کتاب تیکو براهه با ترجمه‌ی «شهربانو صارمی» در سال 90 در انتشارات ققنوس منتشر شده و انتشارات آوانامه نسخه‌ی صوتی آن را با صدای «سعید مرزبانی» منتشر کرده است.

درباره کتاب تیکو براهه

تیکو براهه یکی از بزرگ‌ترین و در واقع از پیشگامان دنیای ستاره‌شناسی و نجوم شناخته می‌شود. او در سال 1546 در دانمارک به دنیا آمد. او خانواده‌ی مرفه و ثروتمندی داشت و برخلاف سایر دانشمندان و محققان، دوران کودکی و نوجوانی چندان دشواری را تجربه نکرد. او در نوجوانی هنوز تصمیم نگرفته بود در کدام یک از زمینه‌های علمی به کار خود ادامه دهد. او به شدت به ستارگان و پدیده‌های آسمانی علاقه داشت، اما هم‌زمان شیفته‌ی کیمیاگری هم بود.

زندگی تیکو زمانی متحول شد که در شبی صاف و پرستاره از محل کار خود به خانه برمی‌گشت و یک جرم نورانی تازه در آسمان دید. تیکو که از کودکی در آسمان و ستاره‌ها سیر می‌کرد و جای دقیق تمام ستاره‌ها و طرح‌های خیالی آن‌ها را می‌شناخت، مطمئن بود این ستاره‌ی جدید که در ذات‌الکرسی می‌درخشد، متعلق به این صورت فلکی نیست. تیکو با این حادثه فهمید که چیزهای زیادی در دنیا هست که هنوز آن‌ها را نمی‌شناسد. او از این کشف آن‌قدر هیجان‌زده شد که همان‌جا مسیر زندگی خود را مشخص کرد: ستاره شناسی و کشف اسرار آسمان. این ستاره پس از مدتی ناپدید شد، اما تیکو به کشف تازه‌ای رسیده بود: آن بالا در آسمان همه چیز در حال تغییر و تحول است. و این در حالی بود که ارسطو معتقد بود اجرام آسمانی همه ثابت و لامتغیر هستند.

با وجود مخالفت‌های شدید خانواده، تیکو در جوانی وارد دانشگاه کپنهاگ و لایپزیگ شد و در رشته‌ی ستاره‌شناسی تحصیل کرد. او اولین کتاب‌اش را در سال 1573 منتشر کرد. با این که خانواده‌اش او را طرد کردند، امپراطور وقت دانمارک رصدخانه‌ای در جزیره‌ی هون برای‌اش تاسیس کرد. او که در دورانی پس از کوپرنیک زندگی می‌کرد و با نظریه‌ی او مبنی بر این که زمین ثابت است و سایر سیارات به دور آن می‌چرخند، مخالف بود. با این حال سال‌ها بعد متوجه شد که حق با کوپرنیک بوده، اما او برای این که یافته‌های خود را نشان دهد، مدارک کافی نداشت. از آن گذشته شرایط فرهنگی و مذهبی دوران براهه برای پذیرش چنین واقعیت‌هایی هنوز آمادگی نداشت. با این حال او به مطالعات خود ادامه داد و اگر تلاش‌های تیکو براهه برای ترسیم دقیق مسیرهای حرکت ماه، خورشید و ستارگان نبود، شاید انقلاب کوپرنیکی هیچ وقت رخ نمی‌داد.

می‌توان به جرات گفت که تیکو نخستین ستاره‌شناس تمام‌وقت بود. او رصدخانه‌های اورانیبورگ و استیئربورگ را تاسیس کرد. به علاوه، تیکو توانست در آن زمان ابزارهایی اختراع کند  که در زمان خودش تازه‌ترین دستاوردهای فناوری محسوب می‌شدند. تیکو نخستین کسی بود که شیوه‌ی منظم و دقیق رصد کردن را در نجوم به کار برد. به پاس و احترام تمام تلاش‌ها و مطالعات ارزشمندی که تیکو براهه در رشته‌ی نجوم انجام داده، در کره‌ی ماه، دره‌ای را به نام او نام‌گذاری کرده‌اند.

در بخشی از کتاب صوتی تیکو براهه می‌شنویم

زندگی تیکو در دوره‌ی دانشجویی در دانشگاه لایپزیگ آکنده از فعالیت‌های پرتب و تاب بی‌پایان بود. در طول روز چنان به انجام تکالیف و شب هنگام چنان به مشاهدات سماوی سرگرم بود که زمان اندکی برای خانواده‌اش می‌ماند. اما فاجعه‌ای رخ داد که او را وادار به عزیمت کرد.

در زمستان ۱۵۶۵ میلادی، عمو یورگن و شاه فردریک دوم با اسب از پلی می‌گذشتند که اسب شاه ناگهان روی دو پا بلند شد و او را درون آب بسیار سرد زیر پل پرت کرد. یورگن اسب خود را واگذاشت و برای نجات شاه درون آب پرید. شاه فردریک از این مصیبت جان به در برد، اما یورگن بر اثر افتادن در آب یخ به ذات‌الریه مبتلا شد و کوتاه زمانی بعد درگذشت. از آن پس، تیکو تحت اقتدار پدرش، اوته قرار گرفت. تیکو طی دیدارهایی که پدرش در طول سالیان از کنودستروپ داشت، با او انس گرفته بود. اين دو پیوندهای محکمی داشتند، اما بر سر بعضی موضوع‌ها توافق نداشتند. مخصوصا بر سر تمایل تیکو به فعالیت حرفه‌ای علمی. اوته اخترشناسی را به عنوان سرگرمی می‌پسندید. اما می‌گفت اخترشناسان و دیگر دانشمندان چندان ارجحیتی بر کارگران معمولی ندارند. او احساس می کرد لازم است تیکو دانشگاه را رها کند و حرفه‌هایی مانند افسری ارتش، يا حرفه‌ای درباری يا دیپلمات شدن را برگزیند که مقبول اشراف باشد. اما تیکو حاضر نشد دانشگاه را ترک کند. او به پدرش گفت هنوز تصمیم قطعی نگرفته که اخترشناس شود. اما می‌خواهد این گزینه را نیز در نظر داشته باشد. به هر حال، عطش او به شناخت نحوه‌ی عمل جهان و کائنات حیرت‌انگیز بود.

شناسنامه

فرمت محتوا
mp۳
حجم
91.۵۹ مگابایت
مدت زمان
۰۱:۳۹:۲۹
نویسندهدان ناردو
مترجمشهربانو صارمی
راویسعید مرزبالی
ناشرآوانامه
زبان
فارسی
تاریخ انتشار
۱۳۹۷/۰۹/۰۳
قیمت ارزی
5 دلار
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
mp۳
۹۱.۵۹ مگابایت
۰۱:۳۹:۲۹

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
5
از 5
براساس رأی 1 مخاطب
5
ستاره
100 ٪
4
ستاره
0 ٪
3
ستاره
0 ٪
2
ستاره
0 ٪
1
ستاره
0 ٪
1 نفر این اثر را نقد کرده‌اند.
5

ید بود

5
(1)
41,000
٪30
28,700
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
مجموعه صوتی شخصیت‌های تاثیر‌گذار
شامل 33 عنوان کتاب
تیکو براهه
٪30
تیکو براهه
دان ناردو
آوانامه
5
(1)
41,000
٪30
28,700
تومان