0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
فوتبال و شطرنج
٪50

معرفی، خرید و دانلود کتاب فوتبال و شطرنج

تاکتیک، استراتژی، زیبایی
نویسنده:
آدام ولز
درباره فوتبال و شطرنج

تابه‌حال شده است به شباهت‌های فوتبال و شطرنج فکر کنید؟ هر دوی این بازی‌ها نیازمند استراتژي برای چیدن مهره‌هاست و در زمینی انجام می‌شود که شباهت بسیار زیادی به صحنه‌ی زندگی دارد. در هر دو بازی باید بتوانید به زمین بازی حریف نفوذ کنید بدون اینکه خودتان را در خطر قرار دهید و در هر دو بازی اشتباه یک‌مهره می‌تواند همه چیز را به نفع حریف تمام کند. شباهت این دو بازی همان چیزی است که آدام ولز در کتاب فوتبال و شطرنج از آن سخن گفته است.

کتاب «football and chess: tactics, sterategy, beauty» در سال ۲۰۰۸ منتشر شد. در این کتاب آدام ولز از دو بازی زیبا و پر از استراتژی و چالش حرف می‌زند که ذهن را به چالش می‌کشند. سؤالات زیادی در این کتاب پاسخ داده می‌شود. آیا یک مربی فوتبال زمین را به شکلی می‌بیند که یک شطرنج‌باز، تخته‌ی شطرنج را؟ چه ارتباطی بین تاکتیک‌های دفاعی خوزه مورینیو با اصول دفاع استاد بزرگ شطرنج ویهلم اشتاینتیز وجود دارد؟ چرا این دو بازی محبوب هستند و چرا جذابیت زیادی دارند؟ آدام ولز این حرف می‌زند که روابط عمیقی میان این دو بازی وجود دارد و پنهان شده است. او دنیایی غنی از تاکتیک‌ها، روان‌شناسی و زیبایی‌شناسی را بررسی می‌کند و به کمک مثال این ارتباطات تجزیه‌وتحلیل می‌کند. آنچه نویسنده می‌گوید این است که هم شطرنج می‌تواند یک بازی تپنده و پویا باشد و هم فوتبال به اندازه‌ی شطرنج رازآلود و خاص است.

دلایلی برای خواندن کتاب فوتبال و شطرنج

کتاب فوتبال و شطرنج یک کتاب جالب است که با عینک متفاوتی به دو دنیایی نگاه کرده که در آغاز شاید فکر کنید هیچ شباهتی به هم ندارند؛ اما در حقیقت هر دو چیزهای زیادی برای یاددادن به انسان دارند. شطرنج را به‌عنوان یک بازی ذهنی و استراتژیک می‌شناسیم که هر حرکت در آن تعیین‌کننده است و اغلب افراد فوتبال را یک بازی گروهی پویا و پرهیجان می‌دانند، درست برعکس شطرنج اما واقعیتی که آدام ولز از آن پرده برمی‌دارد این است که مربی فوتبال در حقیقت مانند یک شطرنج‌باز است و باید به اندازه‌ی او باهوش باشد تا بازیکنانش را مانند مهره‌های شطرنج به‌درستی بچیند و تاکتیک‌های درستی برای نفوذ به زمین حریف در نظر بگیرد. شباهت زیادی میان این دو بازی با زندگی عادی وجود دارد و فکرکردن بیشتر به تفاوت‌ها و شباهت‌های این دو بازی با یکدیگر و با زندگی چیزهای زیادی به خواننده یاد خواهد داد.

کتاب فوتبال و شطرنج را نیتا همتی زاده و رضا شجیع به فارسی برگردانده‌اند و انتشارات ثالث آن را چاپ کرده است. این کتاب در دسته‌بندی سلامت و رژیم‌درمانی در همین صفحه در  فیدیبو در دسترس است.

در بخشی از کتاب فوتبال و شطرنج می‌خوانیم

«ابتکار عمل» اصطلاحی است که برای توصیف توانایی یک تیم فوتبال یا بازیکن شطرنج در خلق تهدید تهاجمی به‌سوی حریف استفاده می‌شود. به عبارت ساده‌تر تیم یا بازیکنی که دارای ابتکار عمل است، از پتانسیل تهاجمی بیشتری برخوردار است و ابتکار عمل بازیکنان به مقدار قابل‌توجهی به میزان علاقه‌مندی آن‌ها به خلق حمله بستگی دارد و از این طریق است که می‌توان ابتکار عمل بازیکنان را ارزش‌گذاری کرد. بازیکنانی که حمله متقابل را ترجیح می‌دهند اغلب ابتکار عمل بازی را به حریف واگذار می‌کنند. در همین راستا استاد بزرگ شطرنج، کورچنوی معتقد است:‌

«دوست ندارم اول حمله کنم ... ترجیح می‍‌دهم به حریف فرصت حمله بدهم.»

میزبانی مسابقه‌ی فوتبال، عمال بزرگی در تعیین دارنده ابتکار عمل محسوب می‌شود. یافته‌ها نشان داده است که برتری معناداری در بازی‌های خانگی وجود دارد. این که تیمی بتواند اکثر بازی‌های خارج از خانه را ببرد کمی بعید است. آشنایی با استادیوم، احساس نزدیکی با شهرها و تشویق‌های هواداران، اعتمادبه‌نفس و انرژی تیم‌ها برای کسب ابتکار عمل به‌ویژه برای حملات طولانی‌تر را بالا می‌برد. تفاوت بین بازی‌های در خانه و خارج از خانه، می‌تواند شبیه تفاوتی باشد که شطرنج‌بازان هنگام بازی با مهره‌های سیاه یا سفید احساس می‌کنند.

پیشنهادهایی برای دوستداران کتاب فوتبال و شطرنج

درباره‌ی فوتبال و شطرنج صحبت کردیم و درباره‌‌ی اینکه این بازی‌ها چگونه به هم مربوط‌اند صحبت کردیم. به طور کلی صحبت کردن و خواندن درباره‌ی ورزش بسیار برای افراد مفید است و چیزهای زیادی را به افراد یاد می‌دهد و می‌تواند در نوجوانان و جوانان این انگیزه را ایجاد کند که ورزش را بیشتر به روش زندگی خود راه دهد. اگر از کتاب فوتبال و شطرنج لذت برده‌اید کتاب‌های دیگری هم وجود دارند که می‌توانید به سراغشان بروید یا به کسانی که فکر می‌کنید این کتاب‌ها برایشان جالب‌اند هدیه دهید. در ادامه به تعدادی از این کتاب‌ها اشاره می‌کنیم:

شناسنامه

فرمت محتوا
epub
حجم
5.۰۶ مگابایت
تعداد صفحات
153 صفحه
زمان تقریبی مطالعه
۰۵:۰۶:۰۰
نویسندهآدام ولز
مترجمرضا شجیع
مترجم دوم نینا همتی زاده
ناشرنشر ثالث
زبان
فارسی
تاریخ انتشار
۱۴۰۱/۰۳/۰۷
قیمت ارزی
4 دلار
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
epub
۵.۰۶ مگابایت
۱۵۳ صفحه

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
0
(بدون نظر)
20,000
٪50
10,000
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
فوتبال و شطرنج
٪50
فوتبال و شطرنج
تاکتیک، استراتژی، زیبایی
نشر ثالث
0
(بدون نظر)
20,000
٪50
10,000
تومان