0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
مجموعه داستان های شاهنامه جلد 2
٪40

معرفی، خرید و دانلود کتاب صوتی مجموعه داستان های شاهنامه جلد 2

رستم و سهراب
نویسنده:
محسن دامادی
درباره مجموعه داستان های شاهنامه جلد 2

برای خواندن یکی از برجسته‌ترین سروده‌های حماسی جهان دلایل بسیاری وجود دارد. شاهنامه فردوسی شاهکاری است که توسط حکیم ابوالقاسم فردوسی نوشته شده است و داستان رستم و سهراب به دلیل درون‌مایه‌ی حماسی و پهلوانی آن‌یکی از محبوب‌ترین بخش‌های شاهنامه است.

داستان شاهنامه شخصیتی به نام رستم است که با تهمینه یعنی دختر شاه شهری به نام سمنگان ازدواج کرد. باتوجه‌به رفتن رستم به ایران قراری بین پدر و مادرش گذاشته شد که نشانی برای فرزند خودشان در نظر گرفته شود. این نشان مهره‌ای بود که اگر فرزند دختر بود به موهایش بسته شود و اگر پس بود به بازوانش. پس از مدتی فرزند به دنیا آمد و تهمینه نام او را سهراب گذاشت. او پس از مدتی به دنبال پدر رفت و مادر طبق قرار مهره پدر را بر بازوی او بست و به او گفت با این نشان رستم او را خواهد شناخت. سهراب به همراه لشکری به‌طرف ایران رفت که آن زمان پادشاهش کیکاووس بود که برای مقابله با این لشکر رستم را به سراغ آن‌ها فرستاد. مشکل اصلی این ماجرا این است که رستم و سهراب همدیگر را نمی‌شناسند. بعد از یک مبارزه طولانی رستم توانست سهراب را شکست دهد و او را بکشد. در لحظه جان دادن سهراب او به رستم گفت من پسر رستم هستم و اگر او بفهمد من کشته شدم از تو نخواهد گذشت. در این جا بود که رستم بازوی سهراب را می‌بیند و در آن لحظه پشیمانی فایده‌ای ندارد.

با مطالعه بیت به بیت شاهنامه، به‌عنوان الگوی جامع درست‌نویسی کمک شایانی به گفتار و نوشتارمان خواهیم کرد. کتاب صوتی رستم و سهراب تلفیقی بی‌نظیر از نثری قابل‌فهم در میان گزیده‌ای از شعرهای این داستان است که خواننده را با شخصیت‌های شاهنامه و سایر ویژگی‌های این اثر آشنا خواهد کرد. کتاب رستم و سهراب جلد دوم از مجموعه داستان‌های شاهنامه فردوسی است که داستان مرگ سهراب به دست رستم بود. رویکرد محسن دامادی در این کتاب روایتی امروزی به زبانی ساده در میان اشعاری مرتبط با داستان از شاهنامه است. طبیعی است که فهم دقیق این کتاب برای غیرمتخصصان چندان سهل و ساده نباشد. برای حل این مشکل، نویسندگان و محققانی چون محسن دامادی (Mohsen Damadi) اقدام به امروزی‌سازی متن شاهنامه از طریق بازنویسی آن کرده‌اند.

محسن دامادی را بیشتر بشناسیم

محسن دامادی در سال ۱۳38 متولد شده است. او کارگردان، فیلمنامه‌نویس و نویسنده اهل کرمان است. او فعالیت هنری خود را با نگارش داستان های کوتاه آغاز کرد. او سینمای حرفه ای را با فیلم «آپارتمان شماره 13» به کارگردانی یدالله صمدی به عنوان نویسنده تجربه کرد. یکی از نویسندگان بسیار خوب در نگارش و تدوین مجموعه داستان‌های شاهنامه است که آثار جذابی را با اقتباس از شاهنامه فردوسی نگاشته است. از میان این آثار می‌توان به «هفت خوان رستم»، «بامداد افراسیاب» و «پسران فریدون» اشاره کرد.

شما می‌توانید کتاب صوتی رستم و سهراب به قلم محسن دامادی، گویندگی فرهاد اتقیایی و انتشارات کتاب‌سرای نیک را از همین صفحه در دسته‌بندی شعر کهن در فیدیبو دانلود و تهیه نمایید.

چرا باید شاهکار داستانی رستم و سهراب را بشنویم

جمع بسیاری از متخصصان حوزه ادبیات و زبان فارسی معتقدند شاهنامه کارنامه هویت ما ایرانیان است و هیچ اثر دیگری در این‌ زمینه قابل مقایسه با این کتاب نیست. امروزه در همه جای جهان نمادی از وطن‌پرستی و وابستگی به زبان وجود داشته که ارزشی از نظر انسانی به یک ملت اضافه می‌کند. شاهنامه ازاین‌رو بی‌نظیر و یگانه است که هویت ملی ما ایرانیان را شکوفا کرده و ما را به باور ارزش والای انسانی نزدیک می‌کند. شاهنامه تنها کتاب ملی و میهنی ما است. کتابی که ضرورت دارد مردم ایران پیوسته آن را بخوانند و باروح زنده و پوینده‌ای که در آن جاری است، به زبان و فرهنگ خود استوار باشند.

در بخشی از کتاب رستم و سهراب می‌شنویم

چند سوار تُرک در گذر از دشت، رخشِ بی سوار را کنارِ جویبار دیدند.

سوارانِ تُرکان تنی هفت هشت

در آن دشتِ نخجیرگه برگُذَشت

پیِ رخش دیدند بر مَرغزار

که می‌گشت گِردِ لبِ جویبار

به چشمِ تُرکان، رخش اسبی بی‌همتا آمد. چرا نباشد؟ رخش است. سوارانِ تُرک، کمند به دست، از چند سو به رخش نزدیک شدند.

سواران زِ هر سو برو تاختند

کمندی کیانی برانداختند

رخش چون نیتِ شوم آن‌ها را دریافت، مانند شیر خروش آورد و مبارزه کرد. دو سوارِ ترک را از اسب انداخت و کُشت. سرِ سوارِ دیگر را از تن جدا کرد.

چو رخش آن کمندِ سواران بدید

به کردارِ شیرِ ژیان بَردمید

دو تن را به زَخمِ لگد کرد پَست

یکی را سر از تَن به دندان گُسَست

سه تن کشته شد زان سوارانِ چَند

نیامد سرِ رخشِ جنگی به بَند

پیشنهادهایی برای دوستداران کتاب

در بین آثار ادبی کلاسیک و قدیمی جهان، شاهنامه فردوسی، ارزش و جایگاه بسیار بالایی دارد و از بین داستان‌های شاهنامه، «داستان رستم و سهراب» از ویژگی خاصی برخوردار است و نویسندگان زیادی در این موضوع قلم‌فرسایی کرده‌اند. در این داستان، جادو و عشق، حیله و نیرنگ، بی‌رحمی، شهامت، بی‌باکی، مهر و محبت در اوج خود به نمایش گذاشته شده است. در ادبیات فارسی کتاب‌های بسیار دیگری در حوزه شعر کهن وجود دارند که در ادامه به تعدادی از این کتاب‌ها اشاره می‌کنیم:

دسته‌ها:

شناسنامه

فرمت محتوا
mp۳
حجم
205.۳۵ مگابایت
مدت زمان
۰۳:۳۹:۱۶
نویسندهمحسن دامادی
راویفرهاد اتقیایی
ناشرانتشارات کتاب‌سرای نیک
زبان
فارسی
تاریخ انتشار
۱۴۰۱/۰۲/۱۸
قیمت ارزی
5 دلار
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
mp۳
۲۰۵.۳۵ مگابایت
۰۳:۳۹:۱۶

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
4.3
از 5
براساس رأی 4 مخاطب
5
ستاره
75 ٪
4
ستاره
0 ٪
3
ستاره
0 ٪
2
ستاره
25 ٪
1
ستاره
0 ٪
1 نفر این اثر را نقد کرده‌اند.
2

منــ تکیــ رفتمــ جلو کسیــ حریفمــ نشد ???

4.3
(4)
55,000
٪40
33,000
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
مجموعه داستان های شاهنامه جلد 2
٪40
مجموعه داستان های شاهنامه جلد 2
رستم و سهراب
انتشارات کتاب‌سرای نیک
4.3
(4)
55,000
٪40
33,000
تومان